دیروز قیمت‌ها در بازار ارز و طلا نزولی بود. درنخستین روز هفته جاری با ادامه روند نزولی قیمت‌ها که از اواخر هفته گذشته در بازار ارز و طلا رقم خورده بود، انواع ارز و سکه افت بیشتری را تجربه کردند. دراین روز و در زمان تنظیم این گزارش در بازار ارز، دلار امریکا با 30تومان افت به 4503 تومان رسید. این درحالی است که در روز اول بهمن ماه نرخ دلار به بیش از 4642 تومان هم رسیده بود که با این حساب این ارز پرطرفدار با کاهش250تومانی مواجه شده است.
درحالی که ارزهایی همچون یورو، پوند و درهم درمقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کردند، اما روزگذشته تمام این ارزهای شاخص با افت قیمتی روبه‌رو شدند. یورو با کاهش 26 تومانی به 5709 تومان رسید و پوند 73 تومان ارزان شد و نرخ 6627تومان را تجربه کرد. همچنین درهم با افت 12 تومانی 1275 تومان شد.


دلار۲۵۰تومان افت کرد
رئیس کانون صرافان از کاهش 250تومانی قیمت دلار امریکا طی هفته گذشته خبر داد و گفت: انتظار می‌رود همان‌طور که رئیس جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی هم گفته‌اند، در هفته‌های آتی این روند کاهشی ادامه یابد.
«سعید مجتهدی» در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار داشت: به طور معمول در زمان‌هایی مانند پایان سال میلادی که تسویه حساب‌های تجاری انجام می‌شود، شاهد تکانه‌هایی در بازار ارز هستیم که سودجویان از این شرایط استفاده کرده و موج سواری می‌کنند. وی با بیان اینکه همه ساله در این ایام نرخ‌ها در بازار افزایش می‌یابد، سیاست بانک مرکزی را مدیریت بازار ارز عنوان کرد و اظهار داشت: با گذشت از تقاضای فصلی، می‌بینیم کسانی که برای سرمایه‌گذاری پول‌های خود را به سمت بازار ارز روانه کرده‌اند، متضرر می‌شوند.
مجتهدی درباره اینکه هفته گذشته گفته می‌شد اسکناس در بازار نیست یا عرضه آن از سوی بانک مرکزی کم است، اظهار داشت: مکانسیم بازار ارز، بر مبنای عرضه و تقاضاست؛ وقتی تقاضا در بازار زیاد شود و پول‌های سرگردان به بازار ارز، طلا و سکه جاری شود، هرقدر هم عرضه را بیشتر کنیم و هر قدر هم ارز داشته باشیم، باز هم تقاضا برطرف نمی‌شود.
مجتهدی اظهار داشت: متأسفانه در زمان نوسان در بازار ارز، متقاضیان غیر واقعی تحت تأثیر قرار گرفته و خریدهای زیادی انجام می‌دهند که بربازار اثر می‌گذرد اما با گذشت زمان و کاهش قیمت‌ها متضرر می‌شوند. وی به متقاضیان واقعی ارز از جمله مسافران و تجار توصیه کرد که اگر فرصت کافی برای تهیه ارز دارند، تأمین نیازهای ارزی خود را به زمان‌هایی غیر از زمان بروز نوسان‌ها موکول کنند.رئیس کانون صرافان تأکید کرد: صرافان همواره بازوی فعال اقتصادی بوده و در ایجاد آرامش در بازار نقش بسزایی داشته‌اند.


رشد غیر واقعی نرخ دلار
درخصوص نوسان نرخ ارز در روزهای اخیرعضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه قیمت ارز مانند هر کالای دیگر بستگی به عرضه و تقاضا دارد، گفت: قیمت دلار غیر واقعی افزایش یافته است. یحیی آل اسحاق در گفت‌‌وگو با فارس با بیان اینکه قیمت ارز مانند هر کالای دیگری بستگی به عرضه و تقاضا دارد، گفت: موارد تقاضای ارز شامل تقاضا برای تجارت، سفر و سوداگری است، بنابراین در صورت افزایش یا کاهش قیمت ارز باید بررسی شود که در کدام شاخه تقاضا افزایش یا کاهش یافته است.
این کارشناس مسائل اقتصادی به شاخه‌های عرضه ارز اشاره کرد و گفت: عرضه ارز توسط بانک مرکزی، ارزی که صادرکنندگان به کشور وارد می‌کنند و ارزی که فروشندگان ارز در صورت پایین آمدن قیمت‌ها به بازار وارد می‌کنند، هم شاخه‌های عرضه ارز را تشکیل می‌دهند. وی افزود: همچنین عوامل اجتماعی - سیاسی و ذهنیتی که نسبت به روابط خارجی و وضعیت اقتصادی وجود دارد، می‌تواند بر قیمت ارز در بازار تأثیرگذار باشد. آل اسحاق با بیان اینکه بدخواهان داخلی و خارجی با شایعه‌ پراکنی هم منجر به افزایش قیمت ارز می‌شوند، گفت: البته نوع مدیریت بانک مرکزی و دولت هم در قیمت ارز در بازار مؤثر است.


افت دسته جمعی در بازار سکه
پس از رکوردشکنی‌های سکه در روزهای اخیر، دیروز شاهد افت دسته جمعی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا بودیم. دراین روز سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 45 هزار و 500 تومان ارزان شد و نرخ یک میلیون و 472 هزار و 500 تومان را تجربه کرد. سکه تمام طرح قدیم نیز با کاهش 23 هزار تومانی قیمت یک میلیون و 451 هزار تومانی را به ثبت رساند. همچنین نیم سکه با افت 12 هزار تومانی به 731 هزار تومان و ربع سکه با 6 هزار تومان کاهش به 426 هزار تومان رسید. سکه گرمی نیز دراین روز به 289هزار تومان رسید که 2هزار تومان کاهش نشان می‌داد. در بازار طلا نیز قیمت‌ها نزولی بود. هرگرم طلای 18 عیار با افت 716تومانی به 144هزار و 729 تومان رسید.
سکه 60 هزار تومان حباب دارد
رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران از وجود حدود 60 هزار تومان حباب قیمتی در بازار سکه تمام (طرح جدید) خبر داد و گفت: پیش فروش سکه می‌تواند ضمن مدیریت تقاضا در بازار، حباب را بشکند. «آیت محمدولی» در گفت‌و‌گو با ایرنا، پیش فروش سکه را بهتر از حراج آن از طریق بانک کارگشایی عنوان کرد و افزود: البته پیش فروش سکه اگر به شکل مقطعی باشد، هرگز در بازار اثرگذار نخواهد بود و باید به شکل مداوم تا زمان از بین رفتن حباب قیمت‌ها ادامه یابد. وی یادآور شد: در زمان آغاز حراجی سکه در بانک کارگشایی از اوایل آذرماه، قیمت سکه در بازار حدود 190 هزار تومان حباب داشت اما اکنون این حباب به حدود 60هزار تومان تنزل کرده است.وی افزود: هر چند حراجی سکه هم تا حدودی مشکل گشا بود اما هنوز نتوانسته است حباب موجود در بازار را به طور کامل رفع کند. وی با یادآوری اینکه مصنوعات و مسکوکات طلا در ایران به‌عنوان یک سرمایه شناخته می‌شود اظهار داشت: در هفته‌های گذشته و در زمان بروز ناآرامی‌ها، برخی از مردم سرمایه‌های خرد خود را روانه بازار سکه کردند.
محمدولی در ادامه بخشی از افزایش قیمت طلا و سکه در بازار را به افزایش قیمت جهانی هر اونس طلا و نیز افزایش قیمت دلار در هفته‌های گذشته مرتبط دانست و افزود: با وجود بروز حباب قیمتی در بازار سکه، قیمت طلای خام متناسب با نرخ جهانی آن در بازار داخلی افزایش داشته است.
روزجمعه، مسعود رحیمی مدیر کل نشر و ریالی بانک مرکزی از آغاز پیش‌فروش سکه از 15 بهمن ماه در شعبه های بانک ملی ایران خبر داد و اعلام کرد: پیش‌فروش سکه با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت بازار در موعد ثبت‌نام برای پیش خرید و در سررسیدهای سه، شش و نه ماهه و یک ساله خواهد بود و عموم مردم می‌توانند با مراجعه به شعبه های بانک ملی در سراسر کشور نسبت به واریز وجه و پیش‌خرید سکه به تعداد مورد نظر اقدام کنند.

 

نیم نگاه
انتظار می‌رود همان‌طور که رئیس جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی هم گفته‌اند، در هفته‌های آتی این روند کاهشی ادامه یابد
قیمت دلار طی یک هفته گذشته 250 تومان کاهش
یافته است
سکه تمام 60 هزار تومان حباب قیمتی دارد