«اندروید ۱۵» در Google I/O
اخیرا دومین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۵ منتشر شده است و حالا اطلاعات بیشتری پیرامون نسخه آتی سیستم‌عامل گوگل داریم. با این ‌حال، احتمالا طی کنفرانس I/O به داده‌های بیشتری از اندروید ۱۵ دست پیدا می‌کنیم و با توجه به جدول زمانی انتشار این نسخه، به ‌زودی نسخه بتای آن هم منتشر خواهد شد. از تغییرات و ویژگی‌های جالب اندروید ۱۵ می‌توان به اتصال ماهواره‌ای، اشتراک‌گذاری بخشی از صفحه‌نمایش و تغییرات جزئی در نمایش اعلان‌ها اشاره کرد که نسخه پیش‌‌رو را به ‌لحاظ ظاهری زیباتر جلوه می‌دهد. اندروید ۱۵ قابلیت‌های رابط کاربری را به ‌منظور ارائه تجربه یکنواخت در دستگاه‌های دارای اتصال ماهواره‌ای به ‌کار گرفته است و برنامه‌ها قادر به استفاده از APIها برای شناسایی اتصالات ماهواره‌ای هستند. این قابلیت هم در حالت عادی و هم در شرایط اضطراری کاربرد دارد و در صورتی که موقعیت مکانی شما از خدمات تلفن همراه پشتیبانی نکند، می‌توانید از طریق پیام‌رسانی ماهواره‌ای با هر اکانتی ارتباط برقرار کنید. کاربران با اندروید ۱۵ قادر خواهند بود به‌ جای به ‌اشتراک‌گذاری کل صفحه ‌نمایش، تنها صفحه مربوط به یک اپلیکیشن را ضبط کنند یا به اشتراک بگذارند. چنین قابلیتی برای اولین‌بار در اندروید ۱۴ برای کاربران پیکسل فعال شده بود، اما در اندروید ۱۵، عموم کاربران اندرویدی به این ویژگی دسترسی خواهند داشت.
سیستم‌عامل اندروید این امکان را برای کاربران فراهم کرده است که اتصالات بلوتوث را از طریق Quick Setting تغییر دهند. با این‌ حال عموم افراد گزینه بلوتوث را در طول روز روشن می‌گذارند و حتی از آن استفاده هم نمی‌کنند، بنابراین اگر دستگاه‌های قابل‌ اتصال متعددی در اطراف‌تان دارید، ممکن است به ابزارهای کاربردی‌تری در Quick Setting نیاز پیدا کنید. در اندروید ۱۵، شما می‌توانید با کلیک روی Quick Setting، راحت‌تر با وسایل اطراف‌تان ارتباط برقرار کنید و تنظیمات بیشتری را در اختیار خواهید داشت. از طرفی شاهد ویژگی‌های دیگری مانند پین‌ کردن WebView در حافظه هستیم که تجربه سریع‌تری از جست‌وجو در وب را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. دیگر ویژگی مهم اندروید ۱۵، قابلیت آرشیو برنامه‌هاست که مانند iOS، آزادسازی فضای ذخیره‌سازی را در کنار حفظ اطلاعات کاربری به‌ همراه دارد؛ در نتیجه وقتی این برنامه‌ها را مجددا نصب کنید، به ‌سادگی به داده‌های قبلی خود دسترسی خواهید داشت.


«گوگل پیکسل a۸»
گوگل، پیکسل a۷ را در رویداد
Google I/O سال گذشته معرفی کرد و در صورت صحت گزارش‌ها، احتمالا نسل بعدی این گوشی را در کنفرانس امسال خواهیم دید. ظاهرا این گوشی در بخش‌های مختلف دستخوش تغییراتی شده است و در طراحی آن شاهد گوشه‌های گردتر هستیم. از طرفی گزارش‌ها از حضور نمایشگر ۱/۶ اینچی با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و روشنایی ۱۴۰۰ نیت در این گوشی خبر می‌دهند و تراشه تنسور G3 نیز وظیفه پردازش برنامه‌ها و فعالیت‌های گرافیکی دستگاه را بر عهده دارد. به‌ جز موارد بالا، به ‌نظر می‌رسد در سایر آیتم‌ها با مشخصاتی مشابه نسل قبل روبه‌رو هستیم و خبری از دوربین‌های پیشرفته پیکسل ۸ و ۸ پرو در این گوشی نیست. در سال گذشته، گوگل بدون نیاز به انجام پیش‌سفارش و تنها پس از برگزاری رویداد، پیکسل a۷ را روانه بازار جهانی کرد. در نتیجه احتمال می‌رود چنین سناریو‌یی برای پیکسل a۸ نیز تکرار شود و با برچسب قیمتی ۴۹۹ دلار در دسترس قرار بگیرد.


«گوگل پیکسل فولد ۲»
همانند نسل قبل این گوشی تاشو، شایعات متعددی پیرامون پیکسل فولد ۲ وجود داشت. برخی از منابع حوزه فناوری مانند «راس یانگ»، پیرامون برخی از ویژگی‌های احتمالی آن صحبت کردند. طبق شایعات منتشر‌شده، به‌ نظر می‌رسد پیکسل فولد ۲ از نمایشگر داخلی ۸٫۰۲ اینچی بهره خواهد برد و نمایشگر کاور این گوشی تاشو در ابعاد ۶٫۲۹ اینچی طراحی خواهد شد. شماتیک دوربین پشتی نیز احتمالا تغییر خواهد کرد و نوار افقی مرسوم جای خود را به آرایش دیگری خواهد داد. ظاهرا پیکسل فولد ۲، برخلاف نسل قبلی، از چیپست پرچمداران نسل بعد گوگل، یعنی تنسور G4 بهره خواهد برد و به‌ همین دلیل انتظار نداریم که این گوشی در یک الی دو ماه آتی عرضه شود.


قابلیت‌های مبتنی بر AI
در بخش نرم‌افزاری انتظار داریم گوگل ویژگی‌های بیشتری از هوش مصنوعی خود را برای حضور در دستگاه‌های پیکسل فعلی و همین‌طور نسل بعدی آنها معرفی کند. گوگل در نظر دارد «جمینای» را طی ماه‌های آتی جایگزین دستیار هوشمند گوگل
(و سایر ویژگی‌های دیگر) کند و رویداد Google I/O، جایی است که احتمالا گوگل پیرامون فرآیند جایگزینی و مراحل آن بیشتر توضیح می‌دهد. در صورتی که ویژگی‌های جدید در این رویداد معرفی شوند، سری پیکسل ۸ اولین گوشی‌هایی خواهند بود که آنها را دریافت می‌کنند. البته کاربری «جمینای» محدود به گوشی‌های پیکسل نخواهد بود و علاوه‌ بر تقویت گلکسی AI (هوش مصنوعی سامسونگ)، ممکن است بستری برای ویژگی‌های هوش مصنوعی مولد در iOS باشد، بنابراین علاوه‌ بر کنفرانس گوگل، باید منتظر رویداد ۲۰۲۴ WWDC اپل در تابستان باشیم؛ جایی که کوپرتینویی‌ها احتمالا از ابزارهای هوش مصنوعی مولد خود رونمایی می‌کنند.


سایر انتظارات
علاوه بر موارد اشاره‌ شده، ممکن است معرفی‌های دیگری را هم در رویداد
۲۰۲۴ Google I/O ببینیم. این احتمال وجود دارد که در طول کنفرانس، شاهد رونمایی اولیه‌ای به پیکسل تبلت ۲ (Pixel Tablet) و پیکسل واچ ۳ داشته باشیم. از طرفی، می‌توان انتظار داشت که پیرامون برخی آپدیت‌های نرم‌افزاری در برنامه‌های گوگل مانند Google Maps و Google Home با حضور هوش مصنوعی صحبت شود.