چشم‌انداز مثبت بورس در میان‌مدت
امیر‌علی امیر‌باقری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: به‌ طور کلی در حال حاضر ریسک تهدیدکننده مستقیمی برای بازار سرمایه نداریم و می‌توان ادعا کرد که کلیه ریسک‌ها یا در قیمت‌ها پیش‌خورد شده‌اند یا ریسک‌ها با اتفاقات موازنه شده‌اند، بنابراین در حال حاضر ریسک چندانی با توجه به قیمت‌های فعلی متوجه بازار سرمایه نیست. او افزود: در حال حاضر ریسک چندانی در بازار وجود ندارد و از هر منظری نگاه کنیم متوجه می‌شویم که ارزنده‌ترین بازار به نسبت سایر بازارهای رقیب، بازار سرمایه است. تنها ریسکی که بازار سرمایه را در حال حاضر می‌تواند تا حدودی تحت فشار قرار دهد ریسک قیمت‌گذاری دستوری و تصمیمات خلق‌‌الساعه است. از آنجایی که دیدگاه نسبت به بازار سرمایه یک دیدگاه اهرمی برای جبران کسری بودجه بوده است، این مساله تاکنون فشار خود را آورده اما از این به بعد انتظار داریم ریسک تهدیدکننده‌ای صورت‌های سود و زیان شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار ندهد. امیر‌باقری تصریح کرد:‌ در مورد اتفاقات سیاسی هم که اخیرا رخ داد اتفاقا می‌توان گفت با موازنه‌ای که در حوزه سیاسی صورت گرفت و اصطلاحا فضای سیاسی تنش‌گیری شد، این ریسک ژئوپلیتیک هم از سر بازار برداشته شد و در حال حاضر آنچه مشاهده می‌کنیم قیمت‌هایی است که تناسبی با واقعیت‌های اقتصادی و تورم حاضر و تورم انتظاری و بازارهای پنج‌گانه رقیب ندارند و انتظار می‌رود جریان هوشمند سرمایه به سمت این بازار روانه شود. در حال حاضر درست است که ریسک سنگینی را برای بازار سرمایه نداریم اما باید این واقعیت را عنوان کرد که بازار سرمایه به دلیل سو‌ءمدیریت‌هایی که داشته سرمایه اجتماعی خود را از دست داده است و نباید انتظار داشت که با برداشته شدن ریسک‌ها جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه روانه شود. بنابراین انتظار داریم در کوتاه‌مدت قیمت‌ها رنج باشد اما در میان‌مدت و بلند‌مدت با توجه به واقعیت‌های کلان و خرد اقتصاد بازار سرمایه صعودی خواهد بود.


تحلیل روزهای اخیر بورس
بورس تهران در هفته اول اردیبهشت‌ماه پرچمدار کسب بازدهی در میان بازار تمام کلاس‌های دارایی بود. با وجود این، در رابطه با پیش‌بینی بورس هفته جاری چه انتظاری می‌توان داشت؟ در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته جاری، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۰۴/۰درصدی، معادل ۹۴۶واحد از ارتفاع این شاخص در سطح دو میلیون و ۳۰۴هزار و ۳۲۵واحدی قرار گرفت. رشد ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به ‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۶۱/۰درصدی (معادل چهار هزار و ۶۴۵واحد) در پله ۷۶۳هزار واحدی قرار گرفت.


معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام
تابلوی بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق‌تقدم) را در روز چهارشنبه، ۳۹۴۲میلیارد تومان نشان ‌داد. تابلوی بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز چهارشنبه را هم ۲/۹میلیارد برگه سهم ثبت کرد. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از ورود سرمایه آنها به بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس از ورود ۱۳۲میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان پول حقیقی از سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی خبر می‌دهد. در هفته‌ اول اردیبهشت‌‌ماه، بازار سرمایه پرچمدار بازدهی در میان بازارهای دارایی بود. شاخص‌ کل و شاخص هم‌وزن، دو نماگر سهامی اصلی تالار شیشه‌ای، به‌ترتیب، ۳۴/۴ و ۵۴/۵درصد رشد کردند. در سوی مقابل، اسکناس آمریکایی، ۳۱/۳درصد در معاملات میدان فردوسی نسبت به ابتدای هفته افت کرد همچنین سکه امامی سقوط ۸۴/۵درصدی را تجربه کرد. روز سه‌شنبه اما از جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اخبار مهمی منتشر شد که تمامی بازارها از جمله بازار سرمایه، املاک، خودرو و طلا و ارز را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ از این پس، انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود. با تصویب مجلس، انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود. نمایندگان مجلس در جلسه روز سه‌شنبه در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی ماده ۱۲ این طرح را اصلاح کردند. تبصره هفتم از ماده ۱۲، باعث تفاوت تاثیر این قانون بر بازار سرمایه نسبت به بازار دیگر کلاس‌های دارایی خواهد شد. طبق این تبصره، عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس، از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نمی‌شود. از این رو این خبر به نفع بازار سهام است و اهالی تالار شیشه‌ای تعبیر مثبتی از آن در راستای افزایش پویایی معاملات، کاهش و توقف خروج پول از بورس به بازارهای موازی و چشم‌انداز روشن بازار در ماه‌های پیش رو دارند. با این حال این خبر همچنان از برخی ابعاد برای سهامداران و اهالی تالار شیشه‌ای کمی گنگ و مبهم باقی مانده است. از سوی مقابل کامودیتی‌ها در بازار جهانی همچنان روی مدار رشد حرکت می‌کنند. رسیدن دلار نیمایی به کانال ۴۱هزار تومانی و انتظار ادامه این روند، محرک مهم دیگری برای بازار سهام به‌شمار می‌رود.