پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403, 20 شوال 1445, Monday 29 April 2024
کد خبر: 23918
منتشر شده در شنبه, 25 فروردين 1403 09:13
تعداد دیدگاه: 0
روند بازار ارز در هفته‌ای که گذشت بررسی شد

نرخ ارز در بازار روز‌های تعطیل هفته گذشته فعالیتی افزایشی داشت. به نظر می‌رسد در فضای کم عمق معاملات روز‌های تعطیل برخی از فعالان بازار با تشدید ریسک‌های سیاسی موجود در منطقه اقدام به نرخ‌دهی در سطوح قیمتی بالاتر کرده‌اند. به عقیده تحلیلگران درصورتی که پاسخ ایران به تحولات منطقه تا پیش از شروع هفته جدید رخ ندهد، احتمال افت نرخ ارز با شروع بازار در روز شنبه وجود دارد.  

7 copy

تب و تاب اخبار منفی مجددا در بازار بالا گرفته است. در حالی که در روز‌های ابتدایی هفته گذشته هیجانات بازار ارز تخلیه شده و نرخ دلار به کانال 63 هزار تومانی بازگشته بود، با شروع تعطیلات عید فطر فضای خلوت بازار دست معامله‌گران برای رشد قیمت را بازگذاشت و در نتیجه نرخ دلار آزاد در معاملات فردایی وارد کانال 64 هزار تومانی شد. مهم‌ترین عاملی که در راستای این رشد قیمت به معامله‌گران افزایشی کمک کرد موضوع ریسک‌های سیاسی و نظامی بود. انتشار اخبار و بررسی احتمالات نحوه پاسخگویی ایران به اتفاقات اخیر منطقه با تشدید ریسک‌های سیاسی سبب رشد انتظارات تورمی شد. اما باید در نظر گرفت که حجم کلی معاملات نقدی صورت گرفته در نیمه دوم هفته گذشته بسیار کمتر از آن بوده که بتواند پشتوانه‌ای برای تعیین نرخ باشد. در نتیجه می‌توان گفت که بی‌نتیجه ماندن اخبار مذکور در روز‌های پیش‌رو سبب تخلیه این فشار بر بازار و بازگشت نرخ به کانال 63 هزار تومانی خواهد شد.

 روز‌های آرام دلار رسمی

نرخ اسکناس و حواله پول‌های خارجی از جمله دلار، در معاملات مرکز مبادله ارز و طلای کشور بسیار کم نوسان است. به نظر می‌رسد بازارساز تمایلی جهت تعدیل این نرخ‌ها با قیمت بازار آزاد ندارد و سیاست نادیده گرفتن بازار غیررسمی مجددا در دستور کار قرار گرفته است. رئیس‌کل بانک مرکزی کشور در یکی از آخرین اظهارنظر‌های ارزی خود از واردات کالا‌ها با نرخ ارز رسمی سخن گفت و به مرجع قرار دادن نرخ 60 هزار تومانی انتقاد کرد. بررسی‌های به عمل آمده از بخش‌های مختلف تجارت کشور نیز گویای آن است که این تخصیص ارزی نه با کیفیت مطلوب، اما به صورت کارآ در حال انجام است. اما به عقیده فعالان اقتصادی هراندازه که به صورت رسمی به واردات کالا ارز اختصاص داده شود نیز نمی‌توان منکر اثرپذیری بازار غیررسمی شد. بازار ارز غیررسمی برخلاف عمق کم خود لیدر بازار کشور و معیار اصلی قیاس‌های اقتصادی محسوب می‌شود. کارشناسان همچنین معتقدند که تعدیل نرخ ارز رسمی و غیررسمی با کاهش میزان رانت بازار به بهبود شرایط بازار ارز کمک می‌کند.

 بازار نامتعادل سکه

سکه طلا در بازار هفته گذشته پس از 2 افت قیمت 4 درصدی، رشد قیمتی 6 درصدی را تجربه کرد. قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار روز شنبه تا دوشنبه هفته گذشته از کانال 44 میلیون تومانی به کانال 41 میلیون تومانی افت کرد، اما در روز سه‌شنبه با رشد قیمتی 2 میلیون و 500 هزار تومانی در کانال 43 به استقبال تعطیلات رفت.

 

منبع: دنیای اقتصاد

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار