نادر نینوایی در جهان صنعت نوشت: تنها مساله چالش‌برانگیز در این میان مشخص کردن روزهای تعطیل است. گروهی از فعالان اقتصادی اعتقاد دارند که تعطیل شدن روزهای پنجشنبه و جمعه، باتوجه به تعطیل بودن شنبه و یکشنبه در تقویم بیشتر کشورهای خارجی، موجب می‌شود که ارتباطات بین‌المللی شرکت‌ها محدود شود؛ موضوعی که احتمالا دود آن به چشم تورگردانان و فعالان گردشگری ورودی می‌رود.
پس از کش‌وقوس‌های فراوان و بحث‌های بسیار پیرامون این موضوع، در نهایت روز ۲۶فروردین با اعلام سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و براساس مصوبه این کمیسیون در خصوص لایحه اصلاح ماده‌۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، پنجشنبه‌ به عنوان دومین روز تعطیل آخر هفته تعیین شد؛ آنچه که شاید در عمل نوعی دهن‌کجی به مطالبات
بخش خصوصی تعبیر شود.
شکل‌گیری کارزار مردمی
با هدف تغییر رویکرد اتخاذشده برای تعطیلی پنجشنبه‌ها، کارزاری مردمی شکل گرفته که تاکنون بیش از ۱۰هزار نفر آن را امضا کرده‌اند.
در متن این کارزار آمده است: به منظور جلوگیری از کاهش تعاملات فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران با کشورهای مختلف، ترتیبی اتخاذ شود تا تعطیلات هفتگی کشور به جای «پنجشنبه و جمعه» به روزهای «شنبه و یکشنبه» یا «جمعه و شنبه» تغییر یابد. میثم زالی دبیرکل مجمع ملی همیاران توسعه پایدار و نویسنده این کارزار در تشریح چالش‌هایی که با تعطیل شدن پنجشنبه به جای شنبه ایجاد می‌شود، به «جهان‌صنعت» گفت: صنعتگران، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران به هر حال می‌خواهند در مراودات بین‌المللی شرکت کرده و شریک خارجی بگیرند و در زمینه صادرات در سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی حاضر باشند. طبیعتا برای انجام این موارد لازم است این فعالان اقتصادی برای انجام مراودات بین‌المللی در محل کارشان حاضر باشند. در حال حاضر اما با این مصوبه ما پنجشنبه و جمعه را تعطیل می‌کنیم و از طرف دیگر در سراسر دنیا شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و به این ترتیب این ۴روز تعطیلی با هم گره می‌خورد و فعالان اقتصادی نخواهند توانست مراودات لازم را با دنیا داشته باشند.
وی افزود: به نظرم تعطیلی پنجشنبه حتی می‌تواند به نوعی موجب تشدید تحریم‌های بین‌المللی که اقتصاد کشور را فلج کرده است، شود. درواقع تعطیل شدن پنجشنبه باعث می‌شود دست صنعتگران و تولیدکنندگان کشور را ببندیم و یک روز تعطیلی به قطعی مراودات با دنیا اضافه کنیم؛ به نظرم اتخاذ یک‌چنین تصمیمی کاملا اشتباه است.
دبیرکل مجمع ملی همیاران توسعه پایدار، در نقدِ توجیهات مطرح‌شده در مجلس از سوی برخی نمایندگان گفت: برخی دوستان نماینده می‌گویند که شنبه روز تعطیلی یهودی‌هاست و به همین دلیل تعطیل کردن شنبه در کشور مطلوب نیست. این در حالی است که اکثریت قریب به اتفاق کشورهای مسلمان شنبه و یکشنبه تعطیل بوده یا حتی چینی‌ها شنبه تعطیل هستند. می‌خواهم بگویم درواقع با این نگاه چیزی حدود یک‌میلیارد و ۸۰۰میلیون نفر نادیده گرفته شده و صرفا چیزی حدود ۱۵ تا ۱۶میلیون یهودی دیده می‌شوند. به عبارت دیگر این نگاه یا موجب اعتبار بیش از حد به جمعیت کوچک صهیونیست است یا باعث نادیده گرفتن بیش از یک‌میلیارد و ۸۰۰میلیون نفری است که شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. به هر روی معتقدم، تعطیلی پنجشنبه اشتباه بوده و برای اقتصاد ضعیف کشور نیز زیانبار است.
زالی در پاسخ به این پرسش که آیا به صورت کلی با تعطیلی ۲روز در هفته که می‌تواند موجب رونق صنعت گردشگری نیز شود، موافق است یا خیر، گفت: قطعا با کلیت تعطیلی ۲روزه در هفته موافقم. در بیشتر کشورهای جهان تعطیلات۲روز است و این مساله هم باعث می‌شود قابلیت نیروی کار اضافه شود و هم به کاهش هزینه‌های دولت، کاهش آلودگی هوا و صنعت توریسم کمک می‌کند اما این ۲روز باید به گونه‌ای انتخاب شود که به نفع منافع عمومی کشور باشد. اتفاقا همین تعطیل شدن۲روز در هفته از مطالبات کارزار ما از رییس‌جمهوری و هیات دولت است، اما باید توجه داشت که اگر این ۲روز تعطیلی مربوط به پنجشنبه و جمعه باشد، قطعا خساراتی برای منافع کشور در پی خواهد داشت.
متضرر شدن توریسم از تعطیلی پنجشنبه‌ها
با وجود آنکه تعطیل شدن ۲روز در هفته آثار مثبتی برای صنعت توریسم کشور خصوصا در زمینه توسعه گردشگری داخلی خواهد داشت، اما تاکید بسیاری از کارشناسان و فعالان گردشگری بر لزوم تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه است.
اردشیر اروجی کارشناس گردشگری در خصوص تبعات تعطیلی پنجشنبه برای حوزه توریسم به «جهان‌صنعت» گفت: در مجلس ۲گروه در مورد تعطیلی ۲روز در هفته نظرات مختلفی داشتند؛ یک گروه مسائل ارتباط جهانی را در نظر داشتند و از آن لحاظ توصیه این بود که به جای پنجشنبه، شنبه تعطیل شود تا حداقل قطع ارتباط با جهان محدود به یک‌روز باشد و گروه دوم خواستار تعطیلی پنجشنبه بودند. متاسفانه با توجه به موفق شدن گروه دوم و تعطیل شدن پنجشنبه‌ها، عملا ۲روز در ایران تعطیل هستیم و ۲روز نیز کشورهای دیگر تعطیل بوده و قطع ارتباط با جهان به ۴روز در هفته می‌رسد. به این ترتیب صرفا ۳روز در هفته امکان ارتباط با جهان را داریم، آن هم در دنیایی که لحظات در آن بسیار مهم و تعیین‌کننده هستند. باید بگویم به نظرم این اقدام برای همه صنایع از جمله صنعت توریسم اقدام بهینه‌ای نبوده است.
وی با اشاره به نیاز تورگردانان به داشتن ارتباطات بین‌المللی ادامه داد: «برای برقراری ارتباطات با تورهای گردشگری و انجام هماهنگی‌های مورد نیاز برای کارهای کنسولی و موارد دیگر، نیاز به ارتباط میان فعالان صنعت توریسم کشور با طرف‌های جهانی وجود دارد. در واقع حتی اگر قصد از تعطیلی پنجشنبه رونق صنعت توریسم باشد، باید گفت که با تصمیم اخذشده کنونی یک ارتباط۳روزه با جهان برقرار می‌شود که کافی نیست. در نهایت به نظرم اگر شنبه به جای پنجشنبه تعطیل بود، می‌توانست به ارتباطات بین‌المللی در عرصه توریسم و سایر زمینه‌های اقتصادی کمک بیشتری داشته باشد.»
لزوم توجه به تمام عوامل اثرگذار
در مورد اصل افزایش تعطیلات به ۲روز در هفته، روشن است که این موضوع می‌تواند آثار مثبتی را در زمینه رونق گردشگر داخلی در پی داشته باشد. یکی از پیامدهای مثبت این موضوع افزایش سفرهای کوتاه‌مدت مردم به روستاها و شهرهای کوچک است.
در واقع با تعطیلی۲روز در هفته مردم فرصت آن را خواهند داشت که آخر هفته‌ها به مقاصد نزدیک شهر خود سفر کنند و طبیعتا بومگردی‌ها و سایر فعالان گردشگری مشغول در این مقاصد نیز از این موضوع منتفع خواهند شد.
در یک نگاه وسیع‌تر اما ایران به عنوان کشوری که به لحاظ جاذبه‌های تاریخی و طبیعی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، نیازمند آن است که بتواند ارتباطات نزدیکی با تورگردانان و آژانس‌های مسافرتی در سراسر جهان داشته باشد و ۴روز تعطیلی و قطع ارتباط با جهان، به هیچ‌وجه به نفع صنعت توریسم کشور نیست. به این ترتیب به عنوان جمع‌بندی می‌توان گفت، چنانچه روزهای تعطیل در ایران به‌گونه‌ای تعیین شوند که با تعطیلات جهانی مطابق باشند، می‌توان با یک تیر دونشان زده و هم به رونق گردشگری داخلی کمک کرد و هم مانع ایجاد مشکل برای ارتباط با جهان و توسعه گردشگری خارجی شد.