• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 20 تیر 1404, 15 محرم 1447, Friday 11 July 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

طلا و ارز پناهگاه سرمايه حقيقي‌ها
نه جهش، نه تولید، نه مسکن!
وفاق با صف‌های فروش!
دغدغه‌ها، چالش‌ها و راهکارهای پیش‌روی صنعت فولاد
بودجه ۲,۸۰۰ میلیارد تومانی برای پروژه‌های محله‌محور در اصفهان
کشف ۱۵ دستگاه ماینر غیرمجاز در یک واحد گلخانه‌ای در شهرستان چادگان
استان اصفهان قطب صادرات محصولات شیلاتی کشور
گزارش تفصیلی عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران استان اصفهان در سه‌ماهه اول سال 1404
هم‌افزایی، توانمندسازی و ایجاد تعاملات حرفه‌ای سه وظیفه اصلی انجمن دانش‌بنیان استان اصفهان
پيشنهادهايي براي تاب‌آوري اقتصاد ايران
وفاق با صف‌های فروش!
بررسی عملکرد یک ساله دولت مسعود پزشکیان در بازار سرمایه؛
وفاق با صف‌های فروش!
سرزمینی با اینترنت ۲سرعته!
مخالفت وزارت ارتباطات با اینترنت طبقاتی:
سرزمینی با اینترنت ۲سرعته!
براي همه يا خواص؟
آيين‌نامه اجرايي واردات خودرو ابلاغ شد
براي همه يا خواص؟
اقتصاد در تله نااطمینانی
آثار آتش‌بس شکننده بر اقتصاد ایران بررسی شد؛
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
بازار سهام پس‌از بازگشایی یکسره قرمزپوش شد؛
ترکش به بورس
تورم در مرز ۴۰درصد
تغییرات «بهای سبد مصرف خانوار» در خردادماه را بررسی می‌کند؛
تورم در مرز ۴۰درصد

پیشنهاد سردبیر

تراژدی راه‏‏‌آهن سریع‌السیر
تراژدی راه‏‏‌آهن سریع‌السیر
همراه اول
وفاق با صف‌های فروش!
بررسی عملکرد یک ساله دولت مسعود پزشکیان در بازار سرمایه؛
وفاق با صف‌های فروش!
سرزمینی با اینترنت ۲سرعته!
مخالفت وزارت ارتباطات با اینترنت طبقاتی:
سرزمینی با اینترنت ۲سرعته!
براي همه يا خواص؟
آيين‌نامه اجرايي واردات خودرو ابلاغ شد
براي همه يا خواص؟
اقتصاد در تله نااطمینانی
آثار آتش‌بس شکننده بر اقتصاد ایران بررسی شد؛
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
بازار سهام پس‌از بازگشایی یکسره قرمزپوش شد؛
ترکش به بورس
تورم در مرز ۴۰درصد
تغییرات «بهای سبد مصرف خانوار» در خردادماه را بررسی می‌کند؛
تورم در مرز ۴۰درصد

اخبار ویژه

وفاق با صف‌های فروش!
وفاق با صف‌های فروش!
فراخوان نصب سامانه‌های خورشیدی پشت بامی
فراخوان نصب سامانه‌های خورشیدی پشت بامی
سرزمینی با اینترنت ۲سرعته!
سرزمینی با اینترنت ۲سرعته!
براي همه يا خواص؟
براي همه يا خواص؟
اقتصاد در تله نااطمینانی
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
ترکش به بورس
ترکش جنگ به بورس
ترکش جنگ به بورس
تورم در مرز ۴۰درصد
تورم در مرز ۴۰درصد
افزایش ۵۳ درصدی واردات کالاهای اساسی
افزایش ۵۳ درصدی واردات کالاهای اساسی
آتش‌بس در بازارها
آتش‌بس در بازارها
رصد اقدامات حمایتی
رصد اقدامات حمایتی
تنفس مصنوعي دولت
تنفس مصنوعي دولت
چتری برای نجات تاریخ
چتری برای نجات تاریخ
سرپناه دوباره
سرپناه دوباره
كندي اينترنت در سايه جنگ
كندي اينترنت در سايه جنگ
تهاجم مغول‌وار
تهاجم مغول‌وار
خبر خروج ایران از NPT صحت ندارد
خبر خروج ایران از NPT صحت ندارد
دیپلماسی تعطیل‌بردار نیست
دیپلماسی تعطیل‌بردار نیست
از شیکاگو تا باب‌همایون
از شیکاگو تا باب‌همایون
برگ برنده ايران
برگ برنده ايران
کمبودی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد
کمبودی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد
وضعیت مالی سامان گستر در آینه آمار
وضعیت مالی سامان گستر در آینه آمار
رسوایی پولشویی ۵۳۰‌میلیون دلاری
رسوایی پولشویی ۵۳۰‌میلیون دلاری
پاسکاری قیمت در میدان خودرو
پاسکاری قیمت در میدان خودرو

اقتصاد کلان

بیشتر
فشار حداكثري يا آغاز بازي تازه؟
ايران پس از جنگ پايان؛
فشار حداكثري يا آغاز بازي تازه؟

جنگ اخير ميان ايران و اسراييل، صرف‌نظر از پيامدهاي نظامي و امنيتي‌اش، آغازگر مرحله‌اي تازه در...

اقتصاد در تله نااطمینانی
اقتصاد ایران پس از ۱۲ روز
راهبرد سه‌وجهی ایران
از شیکاگو تا باب‌همایون
ماموریت سیاستگذار در وضعیت جنگی
سازه پنهان تحریم
ماشه دركمين؟
برنامه‌ مدنی‌زاده برای تصدی وزارت اقتصاد چیست؟
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
بریکس در غیاب سران
آیا سازمان کشورهای بریکس می‌تواند نظمی تازه و غیر‌غربی در جهان ایجاد کند؟
بریکس در غیاب سران

نشست دو روزه بریکس در حالی روز یکشنبه در شهر ریودوژانیروی برزیل با دستورکار «جنوب جهانی فراگیر و پایدار» آغاز به کار کرد که عدم حضور سران این بلوک نوظهور اقتصادی بازتاب‏های زیادی را به دنبال داشته...

برگرد به آفریقای جنوبی
صعود چین به جمع بزرگ‌ترین تاجران اسلحه
خاورمیانه جدید؛ از رویا تا واقعیت
ريزش شاخص‌ها از تل‌آويو تا دوحه
«تنگه هرمز» روی میز است
میلیاردرهای دمدمی‌مزاج
۷ غول بازار انرژی
قدرت‌‌ نمایی طالبان با آب
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
نه جهش، نه تولید، نه مسکن!
جهان‌صنعت از عملکرد یک‌ساله دولت چهاردهم در بخش املاک و مستغلات گزارش می‌دهد:
نه جهش، نه تولید، نه مسکن!

بازار مسکن در یک سال نخست دولت چهاردهم با وجود تصویب قانون جهش تولید مسکن، همچنان با رکود شدید، توقف پروژه‌ها و مشکلات تامین مالی متقاضیان مواجه است.

تراژدی راه‏‏‌آهن سریع‌السیر
تورم در مرز ۴۰درصد
تنفس مصنوعي دولت
کلید تامین کالاهای اساسی
کمبودی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد
واحد اکازیون، ویو ابدی، اجاره دلاری!
رویای برق یک میلیارد دلاری
۵۰‌ هزار درخواست و یک ساختار ناکار‌آمد
بیشتر

بازار

بیشتر
وفاق با صف‌های فروش!
بررسی عملکرد یک ساله دولت مسعود پزشکیان در بازار سرمایه؛
وفاق با صف‌های فروش!

دولت چهاردهم در سال نخست با وجود تلاش برای اصلاحات ساختاری و حذف قیمت‌گذاری دستوری، به دلیل نااطمینانی‌های سیاسی و ضعف انسجام تصمیم‌گیری، نتوانست ثبات و اعتماد پایدار را به بازار سرمایه بازگرداند.

نیاز به آتش‌بس فوری در بورس!
ترکش به بورس
۳۰ همت نقدینگی ناقابل!
آتش‌بس در بازارها
موقعیت کدالی- جنگی!
روزهای سخت اقتصاد ایران
کوچ بورس‏‏‌بازان به پناهگاه‌های امن ریالی
بورس زير سايه بي‌ثباتي
بیشتر

گردشگری

بیشتر
جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟
ضرورت واکنش به ادعای پنهان‌سازی اورانیوم در محوطه‌های تاریخی:
جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟

کارشناسان میراث فرهنگی به ادعای پنهان‌سازی اورانیوم در آثار تاریخی اصفهان واکنش نشان داده و خواستار حضور ناظران بین‌المللی شدند.

چتری برای نجات تاریخ
آسمان پير ايران
توریسم ایران در سایه رقبای منطقه‌ای
یک افتضاح کامل!؛ با پدیده بیرو چه باید بکنیم؟
سوال کلیدی در توریسم ۲۰۲۵
رتبه ‌بندی ایرلاین‌ها؛ رقابت یا رانت؟
یادگار آریایی‌ها پشت درهای بسته
پيشرفت يا پسرفت در ميان تالاب؟
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
براي همه يا خواص؟
آيين‌نامه اجرايي واردات خودرو ابلاغ شد
براي همه يا خواص؟

اول تير ماه بود كه بخشنامه سازمان توسعه تجارت ايران با موضوع آيين‌نامه اجرايي بند «ر» تبصره ۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ كل كشور (موضوع واردات انواع خودرو) توسط مديركل دفتر مقررات صادرات و...

حراست بندر از اقتصاد
چراغ سبز ترامپ به صادرات نفت نخواستن يا نتوانستن؟
پاسکاری قیمت در میدان خودرو
ترديد چيني‌ها
خودكفايي با طعم شكر و موز
فردا تعرفه‌های اوراسیا صفر می‌شود
درآمد از رسوب کالا
كسر خسارت از درآمد مشمول ماليات
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 22885
منتشر شده در شنبه, 18 شهریور 1402 00:29
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
دستورالعمل استاندارد برای واردات خودروی کارکرده اعلام شد

یک‌بام و دو هوا در واردات خودرو

توضیحات

سازمان ملی استاندارد در شرایطی به سرعت‌گیری واردات خودروهای صفر به کشور متهم است که حالا در ورود خودروهای خارجی دست دوم مماشات به خرج داده و از شرایط سخت‌گیرانه در ورود این نوع خودروها عقب‌نشینی کرده است. سیاست یک بام و دوهوای نهادهای صدور مجوز در ورود خودرو این پرسش را مطرح می‌کند که چرا استاندارد در واردات خودروهای صفر که محصولات روز دنیا هستند، به سختی مجوز ترخیص می‌دهد حال آنکه برای ورود کارکرده‌ها آن هم پیش از مصوبه دولت، عملا معافیت صادر می‌کند.  

 به گزارش اقتصادبازار و به نقل از دنیای اقتصاد، در شرایطی مهلت قانونی دولت برای ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به اتمام رسیده که حالا سازمان ملی استاندارد ایران برخلاف رویه جاری، دستورالعمل استانداردی را پیش از تصویب آیین‌نامه توسط هیات دولت، ابلاغ کرده است.

هفته گذشته سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل واردات خودرو‌های دست‌دوم را با تصویب اولیه در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ منتشر کرد. سازمان ملی استاندارد هدف از تدوین این دستورالعمل را تعیین رویه برای ارزیابی و صدور تاییدیه وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی براساس الزام‌ها و ضوابط فنی خوانده است. انتشار دستورالعمل خودروهای کارکرده توسط سازمان ملی استاندارد پیش از تصویب آن در هیات دولت در شرایطی است که از این نهاد، به عنوان یکی از موانع تسهیل واردات خودروهای صفر طی یک سال گذشته نام برده می‌شود. آیین‌نامه واردات خودروهای صفر، سوم شهریورماه سال گذشته ابلاغ شد؛ حال آنکه با وجود موافقت مجلس و دولت با ورود خودروهای خارجی نو با هدف تنظیم‌گری بازار، سازمان ملی استاندارد ایران به نام آنچه عدم تطابق این خودروها با استانداردهای تعریف‌شده خوانده بود، مانع از ترخیص وارداتی‌ها شد.

 

حالا سازمان ملی استاندارد در حرکتی معکوس، خود برای واردات کارکرده‌ها پیش‌قدم شده است. پیش از این برخی از فعالان بازار این شبهه را مطرح کرده بودند که وقتی استاندارد خودروهای صفر که بیشتر محصولات روز دنیا هستند، توسط سازمان ملی استاندارد زیر سوال می‌رود و این نهاد به مانع اصلی ورود خارجی‌های نو به کشور تبدیل می‌شود، واردکنندگان خودروهای دست‌دوم با چه مکانیزمی مجوز سازمان ملی استاندارد و دیگر نهادهای ناظر را اخذ خواهند کرد؟ با این شرایط به نظر می‌رسد که سخت‌گیری سازمان ملی استاندارد برای ورود خودروهای روز دنیا کمی فانتزی بوده؛ چرا که برای دست‌دوم‌ها شرایط به میزانی سهل و آسان شده که تعجب واردکنندگان را نیز برانگیخته است.

آنچه مشخص است تا چند روز پیش ترخیص محصولات وارداتی و در‌گمرک‌مانده همچون کیا، اشکودا، فولکس واگن، چانگان و دیگر محصولات کره‌ای و اروپایی به دلیل عدم‌صدور مجوز استاندارد از سوی سازمان ملی استاندارد متوقف شده بود؛ حالا اما این سازمان سخت‌گیری برای واردات کارکرده‌ها را کنار گذاشته و حتی پیش از تهیه آیین‌نامه ورود دست‌دوم‌ها توسط هیات دولت، دستورالعمل استانداردی را منتشر کرده است.

واردات خودروهای کارکرده بیش از چهار دهه گذشته ممنوع بوده است. با‌این‌حال دولت و مجلس با هدف تنظیم بازار خودرو، واردات خودروهای صفر و کارکرده را مجاز اعلام کردند. اما حرکت لاک‌پشتی واردات خودروهای نو نشان داد که افرادی موثر در این زمینه باز هم چندان تمایلی به واردات ندارند. بنابراین هدف در‌نظر‌گرفته‌شده توسط دولت و مجلس که واردات را با منظور تنظیم‌گری بازار خودرو آزاد کرده بودند، کمرنگ شده؛ به‌طوری‌که در‌حال‌حاضر ترخیص خودروهای وارداتی که هفته گذشته اتفاق افتاد خود به دلالی و واسطه‌گری جدید در بازار جهت خواهد داد.

اما واردات کارکرده‌ها خود داستان دیگری است و به نظر می‌رسد که دولت در کنار تنظیم‌گری بازار، اهداف بزرگ‌تری را در این زمینه دنبال می‌کند. یکی از این اهداف می‌تواند تامین منابع مالی برای دولت باشد. بدین ترتیب دولت امیدوار است با اجرایی شدن واردات خودروهای کارکرده، از یک سو قیمت‌ها  را مهار کند و از سوی دیگر با تامین بخشی از نیازها، فشار از روی خودروسازان داخلی برداشته شود و البته از مالیات سنگینی که بابت واردات دریافت می‌کند، منبع درآمد تازه‌ای برای خود خلق کند.

اما دستورالعمل سازمان ملی استاندارد علاوه بر حذف استانداردهای سخت‌گیرانه، حاوی نکات دیگری نیز است. اولین نکته اینکه ورود خودروهای فرانسوی که در واردات محصولات صفر، ممنوع اعلام شده بود در این دستورالعمل آزاد شده است. طبق دستورالعمل سازمان ملی استاندارد، نشان‌های تجاری شامل بنز، بی‌ام‌دبلیو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس‌واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای و سانگ‌یانگ برای واردات مجاز است. بنابراین برندهای مطرح دنیا بدون هیچ محدودیتی برای واردات کارکرده‌ها مجاز اعلام شده‌اند؛ محدودیتی که برای ورود خودروهای صفر به طور جدی از سوی سازمان ملی استاندارد پیگیری شده است.

 

نکته دیگر اینکه خودروهای چینی چندان جایگاهی در واردات دست‌دوم‌ها ندارند و این دستورالعمل به گونه‌ای چینش شده که آسیبی به بازار خودروهای میلیاردی خودروسازان و دوستان چینی نرسد. در‌حال‌حاضر بازار خودروهای وارداتی (بعد از توقف واردات) و مونتاژی در ایران در اختیار خودروسازان چینی قرار دارد و پیش از این عنوان می‌شد که سرعت‌گیری واردات خودروهای صفر، بازار محصولات میلیاردی چینی‌ها را متاثر از خود خواهد کرد. این در شرایطی است که با سنگ‌اندازی سازمان ملی استاندارد بر سر ترخیص وارداتی‌ها و بی‌انگیزگی واردکنندگان، این اطمینان به خودروسازان چینی داده شد که می‌توانند بدون هیچ دغدغه‌ای فعالیت خود را در بازار خودروی ایران ادامه دهند.

جزئیات دستورالعمل استاندارد کارکرده‌ها

همان‌طور که در ابتدای گزارش عنوان شد سازمان ملی استاندارد هدف از تدوین دستورالعمل ورود کارکرده‌ها را تعیین رویه برای ارزیابی و صدور تاییدیه وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی بر اساس الزام‌ها و ضوابط فنی خوانده است. در این دستورالعمل تاکید شده که مسوولیت اجرا و اطلاع‌رسانی این دستورالعمل بر عهده اداره‌های کل استانی و دفتر ارزیابی کیفیت کالا‌های صادراتی و وارداتی و مسوولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل نیز بر عهده هیات نظارت است. اما طبق این دستورالعمل، وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی با شروطی که این نهاد نظارتی بر آنها تاکید کرده، قابلیت ارزیابی و صدور تاییدیه پیدا خواهند کرد. طبق این دستورالعمل، وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی باید حداقل یکی از شروط مهمی را که لحاظ شده، داشته باشند. یکی از این شروط این است که خودروی وارداتی کارکرده، دارای گواهی صحه‌گذاری تایید نوع صادره از سازمان، طی پنج سال گذشته باشد.

گواهینامه صحه‌گذاری تایید نوع گواهی‌ای است که برای نوع خودرو، منطبق با ویژگی‌های استانداردهای اجباری خودرو و شرایط و الزامات این روش اجرایی صادر می‌شود. شرط دوم سازمان ملی استاندارد برای واردات کارکرده‌ها این است که از نمانام‌های (برندهای) معتبر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی ذکرشده در کاربرگ «نمانام‌های معتبر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، انگلیس ژاپن یا کره جنوبی» به شماره مدرک ۱۵۲/ ۲۶۹/ د باشد. (این شماره مدرک تخصصی سازمان ملی استاندارد است.) شرط سوم اینکه خودروی کارکرده باید دارای شماره تایید نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج روی پلاک شناسایی باشد. در شرط چهارم آمده که هر دستگاه دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (COC) باشد.

E-Mark یا e-Mark یک علامت انطباق اروپایی است که ثابت می‌کند یک وسیله نقلیه یا قطعات خودرو با مقررات، قوانین و دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا مطابقت دارد. تمام اقلام فروخته شده در اروپا باید دارای نشان E-Mark باشند. گواهینامه ایمارک توسط یک مرجع معتبر صادر می‌شود. در شرط پنجم آمده است که هر دستگاه باید دارای گواهی GCC ارگان تایید‌کننده خودرویی کشور‌های حوزه خلیج فارس (GSO) باشد؛ و هر دستگاه دارای ارائه گواهینامه تاییدیه کشور چین CCC باشد.  تولیدکنندگان و واردکنندگان برخی از محصولات نیاز به GCC، گواهی انطباق عمومی دارند که تایید می‌کند محصولات آنها آزمایش شده و با تمام قوانین، استانداردها و مقررات ایمنی مصرف‌کننده مطابقت دارد. در آخرین شرط دستورالعمل نیز تاکید شده که هر دستگاه دارای گواهی تاییدیه کشور‌های اتحادیه اوراسیا EAC باشد.

بنابراین اگر خودروی وارداتی یکی از شروط مذکور را داشته باشد، برای واردات مجوز خواهد گرفت.   در ادامه این دستورالعمل همچنین تاکید شده که علاوه بر این وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی که در کشور موجود باشند و در اختیار نهادها، سازمان‌ها، سفارتخانه‌ها، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی دستگاه‌های دولتی، قضایی و حاکمیتی قرار داشته و فاقد پلاک یا پلاک تردد عمومی هستند نیز مشمول این بند می‌شوند. ‌در ادامه سازمان ملی استاندارد تاکید کرده که واردکننده باید صحت مبدا تولید را اظهار کند. همچنین وسیله نقلیه دست‌دوم وارداتی باید آماده استفاده عادی توسط کاربر باشد و متقاضی باید درخواست رسمی خود را برای دریافت تاییدیه به سازمان ارائه کند.

‌سازمان ملی استاندارد همچنین تاکید کرده که سازمان می‌تواند رأسا یا از طریق شرکت‌(های) بازرسی برای بازرسی فیزیکی از وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی و بررسی عملکرد اجزا و قطعات مختلف آن طبق کاربرگ چک‌لیست بازرسی فیزیکی از وسیله نقلیه دست‌دوم وارداتی اقدام کند. در ادامه اینکه در صورت تشخیص هیات نظارت به جای استفاده از کارشناس فنی استان و خدمات شرکت بازرسی، کمیته بازرسی جهت انجام بازرسی فیزیکی از وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی و بررسی عملکرد سیستم‌ها و قطعات مختلف آن اقدام خواهد کرد.  این نهاد نظارتی همچنین تاکید کرده که وسیله نقلیه دست‌دوم وارداتی نباید دارای یکی از عیوب ایمنی طبق کاربرگ «دسته‌بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری» باشد.

 همچنین اگر وسیله نقلیه دست‌دوم وارداتی دارای یکی از عیوب عملکردی طبق کاربرگ دسته‌بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری‌ بوده، به نحوی که رفع آن مستلزم تغییر و جایگزینی قطعه، سیستم یا مجموعه فنی مجزا باشد، باید قطعات اصلی تعویض شده و رفع عیب انجام شود. سازمان ملی استاندارد در ادامه تاکید کرده در صورتی که تعویض و اصلاح با قطعات غیراصلی از قبیل اقدامات عرضه‌شده در خدمات پس از فروش انجام شود، قطعات تعویضی باید دارای استاندارد‌ها و الزامات تعیین‌شده باشند. همچنین مشخصات فنی و علائم ردیابی سیستم‌های اصلی وسیله نقلیه دست‌دوم وارداتی، درج‌شده روی بدنه خودرو یا پلاک‌های شناسایی نباید با اسناد فروش یا اسناد گمرکی مغایرت داشته باشد.

در ادامه اینکه چنانچه با توجه به نتایج بازرسی و اسناد وسیله نقلیه دست‌دوم وارداتی با ویژگی‌های فنی درج‌شده در سامانه‌های رسمی خودروساز مشخص شود که قطعه سیستم یا مجموعه فنی مجزایی در خارج از شرکت سازنده وسیله نقلیه نصب شده یا به نحوی مشخصات آن تغییر یافته است باید از روی وسیله نقلیه باز شده یا به مشخصات اصلی سازنده برگردانده شود. البته برای واردات خودرو‌های کارکرده، باید مبلغی به عنوان عوارض گمرکی و مالیات پرداخت شود؛ این مبلغ بسته به نوع و ارزش خودرو متفاوت است.

اما اگر شخص حقیقی اقدام به واردات کند سازمان ملی استاندارد دو شرط در نظر گرفته؛ اولا اینکه برای واردات خودروی کارکرده، باید بیمه بدنه خودرو نیز خریداری شود. و دوم اینکه برای واردات خودروی دست‌دوم، واردکننده باید گواهینامه معتبر رانندگی داشته باشید. طبق این دستورالعمل نشان‌های تجاری شامل بنز، بی‌ام‌دبلیو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس‌واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای و سانگ‌یانگ برای واردات مجاز هستند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments
23‌دی‌ماه سالروز افتتاح فولادمبارکه

تجارت

بیشتر
سال نااطمینانی‌ها
سال نااطمینانی‌ها
حذف کربن در وقت اضافه
حذف کربن در وقت اضافه
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

طلا و ارز پناهگاه سرمايه حقيقي‌ها
طلا و ارز پناهگاه سرمايه حقيقي‌ها
بازارها روی دور تند
بازارها روی دور تند
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد

یادداشت

پيشنهادهايي براي تاب‌آوري اقتصاد ايران پيشنهادهايي براي تاب‌آوري اقتصاد ايران
لطفا «لاتاری» بورس را متوقف کنید لطفا «لاتاری» بورس را متوقف کنید
جنگ مستقیم ایران و اسرائیل جنگ مستقیم ایران و اسرائیل
تعرفه ها شمشیر دولبه تعرفه ها شمشیر دولبه

گفتگو

خاورميانه در نقطه جوش
خاورميانه در نقطه جوش
تهاجم مغول‌وار
تهاجم مغول‌وار
تحصيلِ حاصل قبل از توافق
تحصيلِ حاصل قبل از توافق

اقتصاد فرهنگ

ترکش جنگ به بورس
ترکش جنگ به بورس
دلجویی دولت از خانواده «الهه»
دلجویی دولت از خانواده «الهه»
«سووشون» تازه ترين قرباني مميزي
«سووشون» تازه ترين قرباني مميزي

گزارش خبری

سرزمینی با اینترنت ۲سرعته!
سرزمینی با اینترنت ۲سرعته!
«خودرو» در سایه جنگ
«خودرو» در سایه جنگ
۲۵ دستورکار برای اقتصاد جنگی
۲۵ دستورکار برای اقتصاد جنگی

رادیو نوسان

بیشتر
گامی به‌سوی آتش‏‏‏‏‌بس
گامی به‌سوی آتش‏‏‏‏‌بس
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

ريزش شاخص‌ها از تل‌آويو تا دوحه
خاورميانه در نقطه جوش
برگ برنده ايران
چراغ سبز ترامپ به صادرات نفت نخواستن يا نتوانستن؟
سازه پنهان تحریم
تهاجم مغول‌وار
رسوایی پولشویی ۵۳۰‌میلیون دلاری
وضعیت مالی سامان گستر در آینه آمار
پاسکاری قیمت در میدان خودرو
گامی به‌سوی آتش‏‏‏‏‌بس
«تنگه هرمز» روی میز است
آتش‌بس در بازارها
ماموریت سیاستگذار در وضعیت جنگی
روزهای سخت اقتصاد ایران
گزارش تفصیلی عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران استان اصفهان در سه‌ماهه اول سال 1404
خاورمیانه جدید؛ از رویا تا واقعیت
جنگ مستقیم ایران و اسرائیل
۲۵ دستورکار برای اقتصاد جنگی
موقعیت کدالی- جنگی!
تنفس مصنوعي دولت

آخرین اخبار

طلا و ارز پناهگاه سرمايه حقيقي‌ها
نه جهش، نه تولید، نه مسکن!
وفاق با صف‌های فروش!
دغدغه‌ها، چالش‌ها و راهکارهای پیش‌روی صنعت فولاد
بودجه ۲,۸۰۰ میلیارد تومانی برای پروژه‌های محله‌محور در اصفهان
کشف ۱۵ دستگاه ماینر غیرمجاز در یک واحد گلخانه‌ای در شهرستان چادگان
استان اصفهان قطب صادرات محصولات شیلاتی کشور
گزارش تفصیلی عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران استان اصفهان در سه‌ماهه اول سال 1404
هم‌افزایی، توانمندسازی و ایجاد تعاملات حرفه‌ای سه وظیفه اصلی انجمن دانش‌بنیان استان اصفهان
پيشنهادهايي براي تاب‌آوري اقتصاد ايران
فشار حداكثري يا آغاز بازي تازه؟
تراژدی راه‏‏‌آهن سریع‌السیر
فراخوان نصب سامانه‌های خورشیدی پشت بامی
بریکس در غیاب سران
سرزمینی با اینترنت ۲سرعته!
جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟
براي همه يا خواص؟
لطفا «لاتاری» بورس را متوقف کنید
برگرد به آفریقای جنوبی
انجمن دانش‌بنیان اصفهان؛ موتور محرکه‌ نوآوری و توسعه
تداوم اقتدار شبکه‌ی تعاون در خدمت‌رسانی به مردم؛ از دوران دفاع مقدس تا امروز
صعود چین به جمع بزرگ‌ترین تاجران اسلحه
حراست بندر از اقتصاد
بازارها روی دور تند
نیاز به آتش‌بس فوری در بورس!
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
خاورمیانه جدید؛ از رویا تا واقعیت
ترکش جنگ به بورس

تحلیل

طلا و ارز پناهگاه سرمايه حقيقي‌ها
بازارها روی دور تند
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
آزمون بورسی مدنی‌زاده
نبرد پولی بانک مرکزی
رشد ظرفیت انرژی خورشیدی
وعده‌های بزرگ، واقعیت‌های تلخ
داستان غم‌انگیز رفاه
تهدید اقتصادی خشکسالی
مقاومت نسخه‌نویسان سنتی در برابر فناوری‌
متهم بی‌برقی کیست؟
طومارمان درهم پیچیده می‌شود
بازی پانزی با اوراق دولتی
سقوط رشد در زمستان سال گذشته
فاصله کیلومتری اهرمی‌ها با دیگر صندوق‌ها
نجات مسكن از كانال بورس؟
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
مالیات بر دارایی‌؛ آری یا نه؟
ایران چگونه به مهد بازارهای عجیب‌وغریب تبدیل شد؟
سال رکود خودرو
شکاف آمار و واقعیت
وام‌های پوشالی مسکن در گردباد تورم
گزارشات کدال زیر ذره‌بین
روزهای سخت در انتظار «استارلینک»
ثبات يا نوسان؟
مرگ خاموش صنعت
سلطه دلار
تصویر اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۴
فرصت میلیارد دلاری «عراق روشن»
آغاز روزهای سخت تعیین مزد
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا