• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 27 آبان 1404, 27 جمادی‌الاول 1447, Tuesday 18 November 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

قابلیت کشت 200هکتار اراضی ملی در نتیجه طرح های کنترل سیلاب
آخرین آرزوی ممکن جوانان
وضعیت بحرانی موتور صنعتی اروپا
تناقض در بازار خودرو
وقتی مزیت پاشنه‌‌آشیل می‌شود
تدبیر برای عبور از بحران آب
بورس و دلار؛ بازی باخت-باخت
افشای اطلاعیه بسیار مهم نفت سپاهان بر روی سامانه کدال؛
فولاد مبارکه یکی از نقاط امیدآفرین صنعت کشور است
استاندار اصفهان، برگزیده ملی «جوانی جمعیت» شد
تدبیر برای عبور از بحران آب
پیشنهادهایی برای عبور از بحران آب از سازگاری با اقلیم تا جانمایی صحیح صنعت، جمعیت و کشاورزی
تدبیر برای عبور از بحران آب
نجات شهرهاي تشنه با بازچرخاني آب
فرياد طبيعت بلندتر شد:
نجات شهرهاي تشنه با بازچرخاني آب
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
دعوای بی پایان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد؛
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
هراس بورس از سقف تاریخی
سناریوهای پیش‌روی بازار سرمایه بررسی شد؛
هراس بورس از سقف تاریخی
پایان «آینده»
اقتصاددانان تحلیل کردند:
پایان «آینده»
ترور زرد شمخاني
چرا علي شمخاني، بعد از ترور فيزيكي توسط اسراييل حالا هدف ترور ديگري قرار گرفت؟
ترور زرد شمخاني

پیشنهاد سردبیر

بورس و دلار؛ بازی باخت-باخت
بورس و دلار؛ بازی باخت-باخت
همراه اول
تدبیر برای عبور از بحران آب
پیشنهادهایی برای عبور از بحران آب از سازگاری با اقلیم تا جانمایی صحیح صنعت، جمعیت و کشاورزی
تدبیر برای عبور از بحران آب
نجات شهرهاي تشنه با بازچرخاني آب
فرياد طبيعت بلندتر شد:
نجات شهرهاي تشنه با بازچرخاني آب
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
دعوای بی پایان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد؛
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
هراس بورس از سقف تاریخی
سناریوهای پیش‌روی بازار سرمایه بررسی شد؛
هراس بورس از سقف تاریخی
پایان «آینده»
اقتصاددانان تحلیل کردند:
پایان «آینده»
ترور زرد شمخاني
چرا علي شمخاني، بعد از ترور فيزيكي توسط اسراييل حالا هدف ترور ديگري قرار گرفت؟
ترور زرد شمخاني

اخبار ویژه

تدبیر برای عبور از بحران آب
تدبیر برای عبور از بحران آب
نجات شهرهاي تشنه با بازچرخاني آب
نجات شهرهاي تشنه با بازچرخاني آب
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
هراس بورس از سقف تاریخی
هراس بورس از سقف تاریخی
پایان «آینده»
پایان «آینده»
ترور زرد شمخاني
ترور زرد شمخاني
بورس آماده خیزش دوباره
بورس آماده خیزش دوباره
بازگشت ركود به صنعت خودرو
بازگشت ركود به صنعت خودرو
خام‌فروشی بهینه است؟
خام‌فروشی بهینه است؟
مكران جانشين تهران؟
مكران جانشين تهران؟
ریال از نفس افتاده
ریال از نفس افتاده
شکست جهانی سیاست‌ فرزندآوری
شکست جهانی سیاست‌ فرزندآوری
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه
کیفیتی که آب می‌رود
کیفیتی که آب می‌رود
الیگارشی پنهان
الیگارشی پنهان
رقابت جهانی طراحان مبلمان در قلب اصفهان
رقابت جهانی طراحان مبلمان در قلب اصفهان
افق خاكستري بازار سرمايه
افق خاكستري بازار سرمايه
پایداری در گرو جسارت سرمایه‌گذاری
پایداری در گرو جسارت سرمایه‌گذاری
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
صورت‌حساب تحريم‌ها
صورت‌حساب تحريم‌ها
کاهش هزینه ها و حق بهره برداری از معادن به خروج از زیان انباشته شرکت کمک می کند
کاهش هزینه ها و حق بهره برداری از معادن به خروج از زیان انباشته شرکت کمک می کند
آژیر قرمز رشد نقدینگی
آژیر قرمز رشد نقدینگی
نقشه تورمی ایران
نقشه تورمی ایران
ماموريت در شانگهاي
ماموريت در شانگهاي

اقتصاد کلان

بیشتر
آزمون جديد آقای وزیر
اقتصاددانان هشت فرمان مدنی زاده را بررسی کردند
آزمون جديد آقای وزیر

علی مدنی‌زاده، وزیر اقتصاد که از تاریخ ۱۶ خرداد سال جاری و پس از استیضاح عبدالناصر همتی به این سمت...

فرمانده اقتصاد ایران چه کسی است؟
خرید فولاد با یک کلیک هوشمند
بازتعريف قدرت دريايي ایران
تحول در حكمراني مالياتي
راه دشوار ايران
دوران ترسناک تورم برای پولدارها
استيضاح سياسي يا تخصصي؟
ديرهنگام؛ اما اثر گذار
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
وضعیت بحرانی موتور صنعتی اروپا
اقتصاد آلمان وارد چهارمین سال رکود خود شد
وضعیت بحرانی موتور صنعتی اروپا

در قلب سرزمین مهندسی اروپا جایی که دهه‌ها به عنوان نماد نظم صنعتی و تولید پیشرفته شناخته می‌شد، امروزه نشانه‌های یک بحران عمیق به چشم می‌خورد؛ بحرانی که نه‌تنها بنگاه‌های بزرگ را تحت‌فشار قرار داده...

جنجال دستمزد یک تریلیون دلاری
واکنش بازار رمزارزها به پیروزی ممدانی
كالبدشكافي يك اصلاح
تصویر جنگی اقتصاد روسیه
پایان تجارت ۲۵ ساله؟
خودروسازان اروپایی در معرض نابودی
جابه‌جایی ۴۴‌میلیون دلاری بیت‌کوین بعد از ۱۲سال
نتيجه انقباضي بازار نفت
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
چرا قيمت مرغ اوج گرفت؟
چالش ارزي مانعي در مسير تعادل بازار پروتیين؛
چرا قيمت مرغ اوج گرفت؟

در هفته‌هاي اخير، قيمت گوشت مرغ در بازار آزاد از مرز ۱۵۰ هزار تومان عبور كرده و هر شانه تخم‌مرغ نيز به حدود ۱۹۰ هزار تومان رسيده است. آنگونه كه كارشناسان اين حوزه مي‌گويند كمبود شديد نهاده‌هاي دامي...

پایان «آینده»
بازگشت ركود به صنعت خودرو
آمپر دلاری قیمت مسکن
تنگنای مسکن در ایران
تورم 45.3 درصد شد
بازار خودرو ترمز برید
کیفیتی که آب می‌رود
شوک سیاسی به صنایع دلاری بورس
بیشتر

بازار

بیشتر
بورس و دلار؛ بازی باخت-باخت
چرا رشد سهام لرزان است؟
بورس و دلار؛ بازی باخت-باخت

در شرایطی که بورس تهران در تقلا برای رونق و رشد بیشتر است، بازار ارز و طلا طی یک هفته گذشته با کوچک‌ترین محرک‌هایی بیش از ۵ درصد افزایش را تجربه کرده‌اند. ریشه اصلی این بازی نابرابر در ادامه یک...

هراس بورس از سقف تاریخی
غافلگیری سرخ سهامداران
رونق دستوري بورس
«پلاسما»بازیگر جدید دنیای رمزارزها
رونق صندوق‌های طلا و سردرگمی سرمایه‌گذاران
چرخش غافلگير‌كننده بازار سرمايه
دو عامل اصلی ریزش بورس
افق خاكستري بازار سرمايه
بیشتر

گردشگری

بیشتر
سونامی اخراج در غول‌های فناوری
تعدیل در شرکت‌های بزرگ همچنان ادامه دارد؛
سونامی اخراج در غول‌های فناوری

موج اخراج نیرو در صنعت فناوری در سال ۲۰۲۵ همچنان ادامه دارد. طبق داده‌های گزارش تک‌کرانچ، سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار نفر از ۵۴۹ شرکت مختلف از کار بیکار شدند. تاکنون در سال جاری هم، بیش از ۲۲ هزار نفر...

سیگنال منفی دیپلماسی به گردشگری
تفریح روی زمین ۹۹ ساله
ثبت ۹/‏‏۱۱‌میلیارد سفر داخلی در چین
تعرض به محوطه‌ بزرگ و مغفول‌مانده ساسانی!
سراب تعطیلات در بحران آب
رشد ۳ رقمی گردشگری عربستان
مناقشه دونرخی شدن هتل‌ها
جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
تناقض در بازار خودرو
واردات افزایش یافته اما عرضه همچنان محدود است:
تناقض در بازار خودرو

واردات خودروهای وارداتی در هفت‌ماهه‌نخست۱۴۰۴ با رشد همراه بود اما عرضه واقعی به بازار همچنان بسیار محدود و ناکافی باقی مانده است.

سقف انحصار ارزي تجار تعيين شد
رانت تجار ترجیحی
بازار غذا در محاصره همسايگان
خطر كاهش صادرات به عراق را جدي بگيريد
الیگارشی پنهان
راه‌هاي بازرگاني خارجي تنگ‌تر شد
راه‌هاي بازرگاني خارجي تنگ‌تر شد
نبض خودرو از قبض انبار
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 22885
منتشر شده در شنبه, 18 شهریور 1402 00:29
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
دستورالعمل استاندارد برای واردات خودروی کارکرده اعلام شد

یک‌بام و دو هوا در واردات خودرو

توضیحات

سازمان ملی استاندارد در شرایطی به سرعت‌گیری واردات خودروهای صفر به کشور متهم است که حالا در ورود خودروهای خارجی دست دوم مماشات به خرج داده و از شرایط سخت‌گیرانه در ورود این نوع خودروها عقب‌نشینی کرده است. سیاست یک بام و دوهوای نهادهای صدور مجوز در ورود خودرو این پرسش را مطرح می‌کند که چرا استاندارد در واردات خودروهای صفر که محصولات روز دنیا هستند، به سختی مجوز ترخیص می‌دهد حال آنکه برای ورود کارکرده‌ها آن هم پیش از مصوبه دولت، عملا معافیت صادر می‌کند.  

 به گزارش اقتصادبازار و به نقل از دنیای اقتصاد، در شرایطی مهلت قانونی دولت برای ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به اتمام رسیده که حالا سازمان ملی استاندارد ایران برخلاف رویه جاری، دستورالعمل استانداردی را پیش از تصویب آیین‌نامه توسط هیات دولت، ابلاغ کرده است.

هفته گذشته سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل واردات خودرو‌های دست‌دوم را با تصویب اولیه در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ منتشر کرد. سازمان ملی استاندارد هدف از تدوین این دستورالعمل را تعیین رویه برای ارزیابی و صدور تاییدیه وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی براساس الزام‌ها و ضوابط فنی خوانده است. انتشار دستورالعمل خودروهای کارکرده توسط سازمان ملی استاندارد پیش از تصویب آن در هیات دولت در شرایطی است که از این نهاد، به عنوان یکی از موانع تسهیل واردات خودروهای صفر طی یک سال گذشته نام برده می‌شود. آیین‌نامه واردات خودروهای صفر، سوم شهریورماه سال گذشته ابلاغ شد؛ حال آنکه با وجود موافقت مجلس و دولت با ورود خودروهای خارجی نو با هدف تنظیم‌گری بازار، سازمان ملی استاندارد ایران به نام آنچه عدم تطابق این خودروها با استانداردهای تعریف‌شده خوانده بود، مانع از ترخیص وارداتی‌ها شد.

 

حالا سازمان ملی استاندارد در حرکتی معکوس، خود برای واردات کارکرده‌ها پیش‌قدم شده است. پیش از این برخی از فعالان بازار این شبهه را مطرح کرده بودند که وقتی استاندارد خودروهای صفر که بیشتر محصولات روز دنیا هستند، توسط سازمان ملی استاندارد زیر سوال می‌رود و این نهاد به مانع اصلی ورود خارجی‌های نو به کشور تبدیل می‌شود، واردکنندگان خودروهای دست‌دوم با چه مکانیزمی مجوز سازمان ملی استاندارد و دیگر نهادهای ناظر را اخذ خواهند کرد؟ با این شرایط به نظر می‌رسد که سخت‌گیری سازمان ملی استاندارد برای ورود خودروهای روز دنیا کمی فانتزی بوده؛ چرا که برای دست‌دوم‌ها شرایط به میزانی سهل و آسان شده که تعجب واردکنندگان را نیز برانگیخته است.

آنچه مشخص است تا چند روز پیش ترخیص محصولات وارداتی و در‌گمرک‌مانده همچون کیا، اشکودا، فولکس واگن، چانگان و دیگر محصولات کره‌ای و اروپایی به دلیل عدم‌صدور مجوز استاندارد از سوی سازمان ملی استاندارد متوقف شده بود؛ حالا اما این سازمان سخت‌گیری برای واردات کارکرده‌ها را کنار گذاشته و حتی پیش از تهیه آیین‌نامه ورود دست‌دوم‌ها توسط هیات دولت، دستورالعمل استانداردی را منتشر کرده است.

واردات خودروهای کارکرده بیش از چهار دهه گذشته ممنوع بوده است. با‌این‌حال دولت و مجلس با هدف تنظیم بازار خودرو، واردات خودروهای صفر و کارکرده را مجاز اعلام کردند. اما حرکت لاک‌پشتی واردات خودروهای نو نشان داد که افرادی موثر در این زمینه باز هم چندان تمایلی به واردات ندارند. بنابراین هدف در‌نظر‌گرفته‌شده توسط دولت و مجلس که واردات را با منظور تنظیم‌گری بازار خودرو آزاد کرده بودند، کمرنگ شده؛ به‌طوری‌که در‌حال‌حاضر ترخیص خودروهای وارداتی که هفته گذشته اتفاق افتاد خود به دلالی و واسطه‌گری جدید در بازار جهت خواهد داد.

اما واردات کارکرده‌ها خود داستان دیگری است و به نظر می‌رسد که دولت در کنار تنظیم‌گری بازار، اهداف بزرگ‌تری را در این زمینه دنبال می‌کند. یکی از این اهداف می‌تواند تامین منابع مالی برای دولت باشد. بدین ترتیب دولت امیدوار است با اجرایی شدن واردات خودروهای کارکرده، از یک سو قیمت‌ها  را مهار کند و از سوی دیگر با تامین بخشی از نیازها، فشار از روی خودروسازان داخلی برداشته شود و البته از مالیات سنگینی که بابت واردات دریافت می‌کند، منبع درآمد تازه‌ای برای خود خلق کند.

اما دستورالعمل سازمان ملی استاندارد علاوه بر حذف استانداردهای سخت‌گیرانه، حاوی نکات دیگری نیز است. اولین نکته اینکه ورود خودروهای فرانسوی که در واردات محصولات صفر، ممنوع اعلام شده بود در این دستورالعمل آزاد شده است. طبق دستورالعمل سازمان ملی استاندارد، نشان‌های تجاری شامل بنز، بی‌ام‌دبلیو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس‌واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای و سانگ‌یانگ برای واردات مجاز است. بنابراین برندهای مطرح دنیا بدون هیچ محدودیتی برای واردات کارکرده‌ها مجاز اعلام شده‌اند؛ محدودیتی که برای ورود خودروهای صفر به طور جدی از سوی سازمان ملی استاندارد پیگیری شده است.

 

نکته دیگر اینکه خودروهای چینی چندان جایگاهی در واردات دست‌دوم‌ها ندارند و این دستورالعمل به گونه‌ای چینش شده که آسیبی به بازار خودروهای میلیاردی خودروسازان و دوستان چینی نرسد. در‌حال‌حاضر بازار خودروهای وارداتی (بعد از توقف واردات) و مونتاژی در ایران در اختیار خودروسازان چینی قرار دارد و پیش از این عنوان می‌شد که سرعت‌گیری واردات خودروهای صفر، بازار محصولات میلیاردی چینی‌ها را متاثر از خود خواهد کرد. این در شرایطی است که با سنگ‌اندازی سازمان ملی استاندارد بر سر ترخیص وارداتی‌ها و بی‌انگیزگی واردکنندگان، این اطمینان به خودروسازان چینی داده شد که می‌توانند بدون هیچ دغدغه‌ای فعالیت خود را در بازار خودروی ایران ادامه دهند.

جزئیات دستورالعمل استاندارد کارکرده‌ها

همان‌طور که در ابتدای گزارش عنوان شد سازمان ملی استاندارد هدف از تدوین دستورالعمل ورود کارکرده‌ها را تعیین رویه برای ارزیابی و صدور تاییدیه وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی بر اساس الزام‌ها و ضوابط فنی خوانده است. در این دستورالعمل تاکید شده که مسوولیت اجرا و اطلاع‌رسانی این دستورالعمل بر عهده اداره‌های کل استانی و دفتر ارزیابی کیفیت کالا‌های صادراتی و وارداتی و مسوولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل نیز بر عهده هیات نظارت است. اما طبق این دستورالعمل، وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی با شروطی که این نهاد نظارتی بر آنها تاکید کرده، قابلیت ارزیابی و صدور تاییدیه پیدا خواهند کرد. طبق این دستورالعمل، وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی باید حداقل یکی از شروط مهمی را که لحاظ شده، داشته باشند. یکی از این شروط این است که خودروی وارداتی کارکرده، دارای گواهی صحه‌گذاری تایید نوع صادره از سازمان، طی پنج سال گذشته باشد.

گواهینامه صحه‌گذاری تایید نوع گواهی‌ای است که برای نوع خودرو، منطبق با ویژگی‌های استانداردهای اجباری خودرو و شرایط و الزامات این روش اجرایی صادر می‌شود. شرط دوم سازمان ملی استاندارد برای واردات کارکرده‌ها این است که از نمانام‌های (برندهای) معتبر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی ذکرشده در کاربرگ «نمانام‌های معتبر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، انگلیس ژاپن یا کره جنوبی» به شماره مدرک ۱۵۲/ ۲۶۹/ د باشد. (این شماره مدرک تخصصی سازمان ملی استاندارد است.) شرط سوم اینکه خودروی کارکرده باید دارای شماره تایید نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج روی پلاک شناسایی باشد. در شرط چهارم آمده که هر دستگاه دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (COC) باشد.

E-Mark یا e-Mark یک علامت انطباق اروپایی است که ثابت می‌کند یک وسیله نقلیه یا قطعات خودرو با مقررات، قوانین و دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا مطابقت دارد. تمام اقلام فروخته شده در اروپا باید دارای نشان E-Mark باشند. گواهینامه ایمارک توسط یک مرجع معتبر صادر می‌شود. در شرط پنجم آمده است که هر دستگاه باید دارای گواهی GCC ارگان تایید‌کننده خودرویی کشور‌های حوزه خلیج فارس (GSO) باشد؛ و هر دستگاه دارای ارائه گواهینامه تاییدیه کشور چین CCC باشد.  تولیدکنندگان و واردکنندگان برخی از محصولات نیاز به GCC، گواهی انطباق عمومی دارند که تایید می‌کند محصولات آنها آزمایش شده و با تمام قوانین، استانداردها و مقررات ایمنی مصرف‌کننده مطابقت دارد. در آخرین شرط دستورالعمل نیز تاکید شده که هر دستگاه دارای گواهی تاییدیه کشور‌های اتحادیه اوراسیا EAC باشد.

بنابراین اگر خودروی وارداتی یکی از شروط مذکور را داشته باشد، برای واردات مجوز خواهد گرفت.   در ادامه این دستورالعمل همچنین تاکید شده که علاوه بر این وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی که در کشور موجود باشند و در اختیار نهادها، سازمان‌ها، سفارتخانه‌ها، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی دستگاه‌های دولتی، قضایی و حاکمیتی قرار داشته و فاقد پلاک یا پلاک تردد عمومی هستند نیز مشمول این بند می‌شوند. ‌در ادامه سازمان ملی استاندارد تاکید کرده که واردکننده باید صحت مبدا تولید را اظهار کند. همچنین وسیله نقلیه دست‌دوم وارداتی باید آماده استفاده عادی توسط کاربر باشد و متقاضی باید درخواست رسمی خود را برای دریافت تاییدیه به سازمان ارائه کند.

‌سازمان ملی استاندارد همچنین تاکید کرده که سازمان می‌تواند رأسا یا از طریق شرکت‌(های) بازرسی برای بازرسی فیزیکی از وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی و بررسی عملکرد اجزا و قطعات مختلف آن طبق کاربرگ چک‌لیست بازرسی فیزیکی از وسیله نقلیه دست‌دوم وارداتی اقدام کند. در ادامه اینکه در صورت تشخیص هیات نظارت به جای استفاده از کارشناس فنی استان و خدمات شرکت بازرسی، کمیته بازرسی جهت انجام بازرسی فیزیکی از وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی و بررسی عملکرد سیستم‌ها و قطعات مختلف آن اقدام خواهد کرد.  این نهاد نظارتی همچنین تاکید کرده که وسیله نقلیه دست‌دوم وارداتی نباید دارای یکی از عیوب ایمنی طبق کاربرگ «دسته‌بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری» باشد.

 همچنین اگر وسیله نقلیه دست‌دوم وارداتی دارای یکی از عیوب عملکردی طبق کاربرگ دسته‌بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری‌ بوده، به نحوی که رفع آن مستلزم تغییر و جایگزینی قطعه، سیستم یا مجموعه فنی مجزا باشد، باید قطعات اصلی تعویض شده و رفع عیب انجام شود. سازمان ملی استاندارد در ادامه تاکید کرده در صورتی که تعویض و اصلاح با قطعات غیراصلی از قبیل اقدامات عرضه‌شده در خدمات پس از فروش انجام شود، قطعات تعویضی باید دارای استاندارد‌ها و الزامات تعیین‌شده باشند. همچنین مشخصات فنی و علائم ردیابی سیستم‌های اصلی وسیله نقلیه دست‌دوم وارداتی، درج‌شده روی بدنه خودرو یا پلاک‌های شناسایی نباید با اسناد فروش یا اسناد گمرکی مغایرت داشته باشد.

در ادامه اینکه چنانچه با توجه به نتایج بازرسی و اسناد وسیله نقلیه دست‌دوم وارداتی با ویژگی‌های فنی درج‌شده در سامانه‌های رسمی خودروساز مشخص شود که قطعه سیستم یا مجموعه فنی مجزایی در خارج از شرکت سازنده وسیله نقلیه نصب شده یا به نحوی مشخصات آن تغییر یافته است باید از روی وسیله نقلیه باز شده یا به مشخصات اصلی سازنده برگردانده شود. البته برای واردات خودرو‌های کارکرده، باید مبلغی به عنوان عوارض گمرکی و مالیات پرداخت شود؛ این مبلغ بسته به نوع و ارزش خودرو متفاوت است.

اما اگر شخص حقیقی اقدام به واردات کند سازمان ملی استاندارد دو شرط در نظر گرفته؛ اولا اینکه برای واردات خودروی کارکرده، باید بیمه بدنه خودرو نیز خریداری شود. و دوم اینکه برای واردات خودروی دست‌دوم، واردکننده باید گواهینامه معتبر رانندگی داشته باشید. طبق این دستورالعمل نشان‌های تجاری شامل بنز، بی‌ام‌دبلیو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس‌واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای و سانگ‌یانگ برای واردات مجاز هستند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments
23‌دی‌ماه سالروز افتتاح فولادمبارکه

تجارت

بیشتر
سال نااطمینانی‌ها
سال نااطمینانی‌ها
حذف کربن در وقت اضافه
حذف کربن در وقت اضافه
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

وقتی مزیت پاشنه‌‌آشیل می‌شود
وقتی مزیت پاشنه‌‌آشیل می‌شود
رویای ۵۵ میلیونی در زنجیره آهن
رویای ۵۵ میلیونی در زنجیره آهن
تاریخ انقضا یا تاریخ انقضای اعتماد؟
تاریخ انقضا یا تاریخ انقضای اعتماد؟

یادداشت

بازتنظیم ساعت نوآوری بازتنظیم ساعت نوآوری
تحليلي بر تورم شهريور 1404 تحليلي بر تورم شهريور 1404
معیاری برای سنجش واقعی ارزش پول معیاری برای سنجش واقعی ارزش پول
واقعیت‌های قیمت انرژی در صنعت واقعیت‌های قیمت انرژی در صنعت

گفتگو

تنها راه‌حل، مذاکره مستقیم با آمریکاست
تنها راه‌حل، مذاکره مستقیم با آمریکاست
مكران جانشين تهران؟
مكران جانشين تهران؟
ناترازي ريل و قطار
ناترازي ريل و قطار

اقتصاد فرهنگ

آخرین آرزوی ممکن جوانان
آخرین آرزوی ممکن جوانان
سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم

گزارش خبری

تدبیر برای عبور از بحران آب
تدبیر برای عبور از بحران آب
افزایش ۵۰۰برابری نرخ برنج
افزایش ۵۰۰برابری نرخ برنج
خام‌فروشی بهینه است؟
خام‌فروشی بهینه است؟

رادیو نوسان

بیشتر
کارنامه بازارها در نیمه‌اول
کارنامه بازارها در نیمه‌اول
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

واکسیناسیون، مؤثرترین راه کنترل تب برفکی SAT1 است
پایان «آینده»
غافلگیری سرخ سهامداران
ترور زرد شمخاني
کمبود خوراک دام؛ هشدار درباره افزایش قیمت گوشت و لبنیات
بازتنظیم ساعت نوآوری
رونق دستوري بورس
افزایش ۵۰۰برابری نرخ برنج
تصویر جنگی اقتصاد روسیه
بازتعريف قدرت دريايي ایران
سونامی اخراج در غول‌های فناوری
رویای ۵۵ میلیونی در زنجیره آهن
تحول در حكمراني مالياتي
چهار زندانی ایرانی از جمهوری آذربایجان به کشور منتقل شدند
برپایی قرارگاه پیشگیری از بیماری تب برفکی استان اصفهان
خرید فولاد با یک کلیک هوشمند
تولید گرید S235J2W مطابق با استانداردهای جهانی در فولاد مباركه
هراس بورس از سقف تاریخی
سامانه‌ ساماندهی اسناد غیررسمی هنوز راه اندازی نشده است
اجرای پروژه‌های دانش‌بنیان تضمین‌كننده توسعه پایدار و افزایش كمی و كیفی محصولات

آخرین اخبار

قابلیت کشت 200هکتار اراضی ملی در نتیجه طرح های کنترل سیلاب
آخرین آرزوی ممکن جوانان
وضعیت بحرانی موتور صنعتی اروپا
تناقض در بازار خودرو
وقتی مزیت پاشنه‌‌آشیل می‌شود
تدبیر برای عبور از بحران آب
بورس و دلار؛ بازی باخت-باخت
افشای اطلاعیه بسیار مهم نفت سپاهان بر روی سامانه کدال؛
فولاد مبارکه یکی از نقاط امیدآفرین صنعت کشور است
استاندار اصفهان، برگزیده ملی «جوانی جمعیت» شد
نظام بانکی باید شریک باشد، نه ناظر
۲.۵ میلیون راس دام در اصفهان علیه بیماری «تب برفکی» واکسینه شدند
رفع بخش عمده ای از مشکلات پروژه عظیم «خورشید شهر»
ثبت سه رکورد تولید درکارگاه های نورد ذوب آهن اصفهان
کلنگ پروژه «پارکینگ مکانیزه مشارکتی میدان شهدا» بر زمین می خورد
سی و هشتمین نشست کمیسیون فناوری و اطلاعات شهر هوشمند
هفته نکوداشت خورزوق، فرصتی برای حفظ هویت و میراث ملموس و ناملموس
رنگ نو بر زنجیره ارزش جهانی فولاد ورق رنگی صنعت فولاد جهان در حال عبور از مرزها
«تأکید دادستان اصفهان بر دقت در صدور قرارها به ویژه قرارهای منتهی به بازداشت»
پروژه برگردان مخابرات پروژه‌ای ملی و فراتر از یک شرکت است
راه‌اندازی سامانه جدید «مدیریت مراکز معاینه فنی» از ماه آینده
منطقه دو عملیات انتقال گاز، ایمن و پر توان به استقبال فصول سرد سال می رود
پایان عملیات تعویض پوشش خط لوله دوم سراسری انتقال گاز در منطقه صعب العبور پتاوه
فولادمبارکه الگوی ملی در استقرار نظام‌های نوین کیفیت و پایداری
درخشش شرکت ایران‌ ذوب در عرصه صادرات
مسئولیت جمعی؛ راهی برای تعالی سازمانی
میهمانان این هفته: كاركنان واحد اكسیژن و هیدروژن
درخشش شرکت گلنور اصفهان در عرصه تولید چراغ‌های روشنایی و ورزش قهرمانی
رتبه دوم استان اصفهان از حیث تعداد شرکت های دانش بنیان در کشور

تحلیل

وقتی مزیت پاشنه‌‌آشیل می‌شود
رویای ۵۵ میلیونی در زنجیره آهن
تاریخ انقضا یا تاریخ انقضای اعتماد؟
رهبر مخالفان ونزوئلا، برنده صلح نوبل
كشف۱۰ تريليون فوت‌مكعب گاز درجنوب
اروپا عليه روسيه؛ امريكا عليه چين
چرخش ژئواكونوميك
هندسه جدید صنعت فولاد
نوبت فصل بی‌گازی
امنیت غذایی، قربانی بی‌تدبیری وزیر
بازآفرینی شفافیت در بازار سوخت
«متر» جدید حذف یارانه‌ها
مناقشه جدید خودرویی با حکم تعزیرات
از كپي‌برداري تا نمايش‌زدگي
مسیریابی سود و توسعه
گروگان‌گیری دیجیتال!
۳گانه فرار سرمایه از ایران
هوش مصنوعی؛ بازیگر تحول‌آفرین معدن
ایرانی‌ها واقعا کم کار می‌کنند؟
کابوسی به نام فیلترینگ
بازگشت ابربحران به برق
طلا و ارز پناهگاه سرمايه حقيقي‌ها
بازارها روی دور تند
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
آزمون بورسی مدنی‌زاده
نبرد پولی بانک مرکزی
خیزش خورشید، فراتر از پیش‌بینی‌ها
وعده‌های بزرگ، واقعیت‌های تلخ
داستان غم‌انگیز رفاه
تهدید اقتصادی خشکسالی
مقاومت نسخه‌نویسان سنتی در برابر فناوری‌
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا