• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 19 اردیبهشت 1404, 11 ذی‌القعده 1446, Friday 9 May 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

برگزاری سمپوزیوم بین المللی سنگ با حضور هنرمندان داخلی و خارجی
تدوین ۱۰ برنامه در گروه فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری در تولید و اولویت‌دهی به ۱۲ پروژه شاخص در سال 1404
رونمایی از برنامه‌ها و دستاوردهای جدید شرکت نفت سپاهان در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
خیابانی گردشگر پذیر برای دفاع از بافت تاریخی شهر
فعالیت 46 پایگاه امداد و نجات در سطح استان
لزوم حکمرانی آب به جای حکمرانی بحران
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
درآمد از رسوب کالا
بازگشت بارقه امید
صدای پای صندوق می‌آید
صدای پای صندوق می‌آید
ورود «‌آی‌ام‌اف» به شاخص‌های اقتصاد کلان ایران
صدای پای صندوق می‌آید
در جاده انقلاب بانکی
رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد
در جاده انقلاب بانکی
تنفس به‌جای گفت‌وگو
دلایل احتمالی تعویق دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا بررسی شد
تنفس به‌جای گفت‌وگو
در محاصره ترس
تحلیلی بر ریشه‌های بی‌اعتمادی عمومی به بازار سرمایه ایران؛
در محاصره ترس
انفجار مهیب
750 مجروح و 8 کشته در بندر شهید رجایی
انفجار مهیب
کدام وزیر برای کدام اقتصاد
گزینه‌های پیشنهادی سکاندار اقتصاد ایران بررسی شد
کدام وزیر برای کدام اقتصاد

پیشنهاد سردبیر

بازگشت بارقه امید
بازگشت بارقه امید
همراه اول
صدای پای صندوق می‌آید
ورود «‌آی‌ام‌اف» به شاخص‌های اقتصاد کلان ایران
صدای پای صندوق می‌آید
در جاده انقلاب بانکی
رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد
در جاده انقلاب بانکی
تنفس به‌جای گفت‌وگو
دلایل احتمالی تعویق دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا بررسی شد
تنفس به‌جای گفت‌وگو
در محاصره ترس
تحلیلی بر ریشه‌های بی‌اعتمادی عمومی به بازار سرمایه ایران؛
در محاصره ترس
انفجار مهیب
750 مجروح و 8 کشته در بندر شهید رجایی
انفجار مهیب
کدام وزیر برای کدام اقتصاد
گزینه‌های پیشنهادی سکاندار اقتصاد ایران بررسی شد
کدام وزیر برای کدام اقتصاد

اخبار ویژه

صدای پای صندوق می‌آید
صدای پای صندوق می‌آید
در جاده انقلاب بانکی
در جاده انقلاب بانکی
درخشش گروه فولاد مبارکه در طرح های توسعه، صادرات غیرنفتی و سرمایه گذاری
درخشش گروه فولاد مبارکه در طرح های توسعه، صادرات غیرنفتی و سرمایه گذاری
تجلیل از گروه فولاد مبارکه در آئین اختتامیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵
تجلیل از گروه فولاد مبارکه در آئین اختتامیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵
درآمد مالیاتی دولت از سیگار ۲ برابر بورس
درآمد مالیاتی دولت از سیگار ۲ برابر بورس
تنفس به‌جای گفت‌وگو
تنفس به‌جای گفت‌وگو
در محاصره ترس
در محاصره ترس
هدف‌گذاری صادرات یک میلیارد دلاری فولاد مبارکه
هدف‌گذاری صادرات یک میلیارد دلاری فولاد مبارکه
دیدار وزیر صنعت تاجیکستان با مدیرعامل فولادمبارکه
دیدار وزیر صنعت تاجیکستان با مدیرعامل فولادمبارکه
انفجار مهیب
انفجار مهیب
کدام وزیر برای کدام اقتصاد
کدام وزیر برای کدام اقتصاد
بیش از ۲۰۲۷ مگاوات طرح نیروگاهی تا اوج بار ۱۴۰۴ به مدار می‌آید
بیش از ۲۰۲۷ مگاوات طرح نیروگاهی تا اوج بار ۱۴۰۴ به مدار می‌آید
رشد ۱۶ درصدی مصرف برق كشور
رشد ۱۶ درصدی مصرف برق كشور
افق بورس ۳ میلیونی
افق بورس ۳ میلیونی
۱۷ میلیون نفر از دریافت یارانه حذف می‌شوند
۱۷ میلیون نفر از دریافت یارانه حذف می‌شوند
آرایش مذاکراتی در رم
آرایش مذاکراتی در رم
پشت پرده انتقال مذاکرات به رم
پشت پرده انتقال مذاکرات به رم
اجاره و اجبار
اجاره و اجبار
کف قیمت دلار کجاست
کف قیمت دلار کجاست
بازگشت بورس در آستانه قله
بازگشت بورس در آستانه قله
ارسال سيگنال‌هاي مثبت از مذاكرات
ارسال سيگنال‌هاي مثبت از مذاكرات
۱۲۰ مگاوات برق خورشیدی فولاد مباركه به‌زودی وارد مدار می‌شود
۱۲۰ مگاوات برق خورشیدی فولاد مباركه به‌زودی وارد مدار می‌شود
کاهش مصرف برق به اندازه یک نیروگاه اتمی با تغییر ساعت رسمی کشور
کاهش مصرف برق به اندازه یک نیروگاه اتمی با تغییر ساعت رسمی کشور
ساعت رسمی کشور تغییر می‌کند؟
ساعت رسمی کشور تغییر می‌کند؟

اقتصاد کلان

بیشتر
صدای پای صندوق می‌آید
ورود «‌آی‌ام‌اف» به شاخص‌های اقتصاد کلان ایران
صدای پای صندوق می‌آید

چندروز پیش بود که نام صندوق بین‌المللی پول در رسانه‌های ایرانی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. دلیل...

پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
تنفس به‌جای گفت‌وگو
کدام وزیر برای کدام اقتصاد
ابرچالش وزارتخانه بدون‎‌وزیر اقتصاد
آرایش مذاکراتی در رم
تبعات سیاسی و امنیتی جراحی یارانه‌ای
ریسک‌زدایی از اقتصاد ایران
شفافیت به سبک ترامپ
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
پایان یک عصر طلایی
بازخوانی کارنامه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار جهان
پایان یک عصر طلایی

وارن بافت، نامی آشنا و چهره‌ای تکرارنشدنی در بازار‌های مالی است. تقریبا هیچ معامله‌گر، تحلیلگر و سرمایه‌گذاری نیست که نام او را نشنیده باشد یا از این همه سال سابقه درخشان او در زمینه تحلیل و...

یارکشی منطقه‌ای در دوران پسا اسد
توفان تعرفه‌ها در بازار نفت
سیگنال تقاطع مرگ «بیت‌کوین»
سقوط آزاد بازارهای جهان
کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۵
تحریرالشام در منگنه
هزینۀ بازسازی اوکراین؛ ۵۰۰ میلیارد دلار!
مافیا‌بازی ترامپ
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
قانوني براي امنيت سرمايه
الزام ثبت رسمي معاملات، پيش‌نياز سرمايه‌گذاري در توليد
قانوني براي امنيت سرمايه

در حالي كه تحقق شعار سال با عنوان «سرمايه‌گذاري در توليد» نيازمند تامين امنيت سرمايه‌گذاران است، تاخير در اجراي قانون الزام به ثبت رسمي معاملات غيرمنقول، امنيت حقوقي سرمايه‌ها را تهديد كرده و به...

بلاتکلیفی در مسیر قیمت‌گذاری خودرو
کلاف سردرگم تورم
تابستانی داغ در انتظار اجاره‌نشینان
سقوط وام ساخت‌وساز به کمترین عدد ۱۴ سال اخیر!
سقوط قدرت خرید در پرتگاه گرانی
اختلاف معنادار دستمزد با سبد معیشت
مواد غذایی در خط مقدم افزایش قیمت‌ها
لبخند بازار به مذاکره
بیشتر

بازار

بیشتر
بازگشت بارقه امید بازگشت بارقه امید

بازار بورس روز گذشته، شاهد یک حرکت پیچیده و البته امیدوارکننده بود. این روزها، فضای بازار با تنش‌های سیاسی همراه است اما در عین حال، امیدواری‌هایی در خصوص تغییرات مثبت در وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور...

تغییر روند بازارها
در محاصره ترس
بازار آماده مرحله بعدی جهش
افق بورس ۳ میلیونی
بازار ارز دیجیتال تا اینجای سال ۲۰۲۵
بورس در فاز صعود
ارسال سيگنال‌هاي مثبت از مذاكرات
بورس آماده صعود بزرگ
بیشتر

گردشگری

بیشتر
یادگار آریایی‌ها پشت درهای بسته
چالش‌های محوطه تاریخی ازبکی؛
یادگار آریایی‌ها پشت درهای بسته

نادر نینوایی- محوطه باستانی ازبکی با قدمتی 9هزار ساله یکی از محوطه‌های تاریخی ارزشمند ایران زمین است که در حال حاضر درهای آن بسته بوده و امکان بازدید عمومی ندارد. این محوطه باستانی که زمانی سیدمحد...

پيشرفت يا پسرفت در ميان تالاب؟
مرگ پشت فرمان نشست
چالش تهیه بلیت اتوبوس
غایب بازار بلیت هواپیما
تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در سه‌پرده
بلیت قطار در چنگال واسطه‌ها
شنبه‌ها تعطیل می شوند؟
ویکند دو روزه در خط پایان؟
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
درآمد از رسوب کالا
شیوه درآمدزایی سازمان بنادر بررسی شد
درآمد از رسوب کالا

پس از حادثه انفجار در بندر شهید رجایی که توجه گسترده‌ای را به خود جلب کرد، رییس‌جمهور در انتقاد از وضعیت موجود و فرآیندهای مدیریتی بندر شهید رجایی به صراحت گفت: «آیا واقعا لازم است ۱۴۰‌هزار کانتینر...

كسر خسارت از درآمد مشمول ماليات
تجارت روی ریل تازه
گره كور انبارها
کشتی‌های اقیانوس‌پیمایی که متولد نمی‌شوند
سود بازرگانی خودرو ۱۰۰درصد باقی ماند
واردات کارکرده با قیمت لاکچری
گشایش سوئیفت ریالی
«مكران» و جانمايي در نظم ژئوپليتيك منطقه
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 22885
منتشر شده در شنبه, 18 شهریور 1402 00:29
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
دستورالعمل استاندارد برای واردات خودروی کارکرده اعلام شد

یک‌بام و دو هوا در واردات خودرو

توضیحات

سازمان ملی استاندارد در شرایطی به سرعت‌گیری واردات خودروهای صفر به کشور متهم است که حالا در ورود خودروهای خارجی دست دوم مماشات به خرج داده و از شرایط سخت‌گیرانه در ورود این نوع خودروها عقب‌نشینی کرده است. سیاست یک بام و دوهوای نهادهای صدور مجوز در ورود خودرو این پرسش را مطرح می‌کند که چرا استاندارد در واردات خودروهای صفر که محصولات روز دنیا هستند، به سختی مجوز ترخیص می‌دهد حال آنکه برای ورود کارکرده‌ها آن هم پیش از مصوبه دولت، عملا معافیت صادر می‌کند.  

 به گزارش اقتصادبازار و به نقل از دنیای اقتصاد، در شرایطی مهلت قانونی دولت برای ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به اتمام رسیده که حالا سازمان ملی استاندارد ایران برخلاف رویه جاری، دستورالعمل استانداردی را پیش از تصویب آیین‌نامه توسط هیات دولت، ابلاغ کرده است.

هفته گذشته سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل واردات خودرو‌های دست‌دوم را با تصویب اولیه در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ منتشر کرد. سازمان ملی استاندارد هدف از تدوین این دستورالعمل را تعیین رویه برای ارزیابی و صدور تاییدیه وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی براساس الزام‌ها و ضوابط فنی خوانده است. انتشار دستورالعمل خودروهای کارکرده توسط سازمان ملی استاندارد پیش از تصویب آن در هیات دولت در شرایطی است که از این نهاد، به عنوان یکی از موانع تسهیل واردات خودروهای صفر طی یک سال گذشته نام برده می‌شود. آیین‌نامه واردات خودروهای صفر، سوم شهریورماه سال گذشته ابلاغ شد؛ حال آنکه با وجود موافقت مجلس و دولت با ورود خودروهای خارجی نو با هدف تنظیم‌گری بازار، سازمان ملی استاندارد ایران به نام آنچه عدم تطابق این خودروها با استانداردهای تعریف‌شده خوانده بود، مانع از ترخیص وارداتی‌ها شد.

 

حالا سازمان ملی استاندارد در حرکتی معکوس، خود برای واردات کارکرده‌ها پیش‌قدم شده است. پیش از این برخی از فعالان بازار این شبهه را مطرح کرده بودند که وقتی استاندارد خودروهای صفر که بیشتر محصولات روز دنیا هستند، توسط سازمان ملی استاندارد زیر سوال می‌رود و این نهاد به مانع اصلی ورود خارجی‌های نو به کشور تبدیل می‌شود، واردکنندگان خودروهای دست‌دوم با چه مکانیزمی مجوز سازمان ملی استاندارد و دیگر نهادهای ناظر را اخذ خواهند کرد؟ با این شرایط به نظر می‌رسد که سخت‌گیری سازمان ملی استاندارد برای ورود خودروهای روز دنیا کمی فانتزی بوده؛ چرا که برای دست‌دوم‌ها شرایط به میزانی سهل و آسان شده که تعجب واردکنندگان را نیز برانگیخته است.

آنچه مشخص است تا چند روز پیش ترخیص محصولات وارداتی و در‌گمرک‌مانده همچون کیا، اشکودا، فولکس واگن، چانگان و دیگر محصولات کره‌ای و اروپایی به دلیل عدم‌صدور مجوز استاندارد از سوی سازمان ملی استاندارد متوقف شده بود؛ حالا اما این سازمان سخت‌گیری برای واردات کارکرده‌ها را کنار گذاشته و حتی پیش از تهیه آیین‌نامه ورود دست‌دوم‌ها توسط هیات دولت، دستورالعمل استانداردی را منتشر کرده است.

واردات خودروهای کارکرده بیش از چهار دهه گذشته ممنوع بوده است. با‌این‌حال دولت و مجلس با هدف تنظیم بازار خودرو، واردات خودروهای صفر و کارکرده را مجاز اعلام کردند. اما حرکت لاک‌پشتی واردات خودروهای نو نشان داد که افرادی موثر در این زمینه باز هم چندان تمایلی به واردات ندارند. بنابراین هدف در‌نظر‌گرفته‌شده توسط دولت و مجلس که واردات را با منظور تنظیم‌گری بازار خودرو آزاد کرده بودند، کمرنگ شده؛ به‌طوری‌که در‌حال‌حاضر ترخیص خودروهای وارداتی که هفته گذشته اتفاق افتاد خود به دلالی و واسطه‌گری جدید در بازار جهت خواهد داد.

اما واردات کارکرده‌ها خود داستان دیگری است و به نظر می‌رسد که دولت در کنار تنظیم‌گری بازار، اهداف بزرگ‌تری را در این زمینه دنبال می‌کند. یکی از این اهداف می‌تواند تامین منابع مالی برای دولت باشد. بدین ترتیب دولت امیدوار است با اجرایی شدن واردات خودروهای کارکرده، از یک سو قیمت‌ها  را مهار کند و از سوی دیگر با تامین بخشی از نیازها، فشار از روی خودروسازان داخلی برداشته شود و البته از مالیات سنگینی که بابت واردات دریافت می‌کند، منبع درآمد تازه‌ای برای خود خلق کند.

اما دستورالعمل سازمان ملی استاندارد علاوه بر حذف استانداردهای سخت‌گیرانه، حاوی نکات دیگری نیز است. اولین نکته اینکه ورود خودروهای فرانسوی که در واردات محصولات صفر، ممنوع اعلام شده بود در این دستورالعمل آزاد شده است. طبق دستورالعمل سازمان ملی استاندارد، نشان‌های تجاری شامل بنز، بی‌ام‌دبلیو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس‌واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای و سانگ‌یانگ برای واردات مجاز است. بنابراین برندهای مطرح دنیا بدون هیچ محدودیتی برای واردات کارکرده‌ها مجاز اعلام شده‌اند؛ محدودیتی که برای ورود خودروهای صفر به طور جدی از سوی سازمان ملی استاندارد پیگیری شده است.

 

نکته دیگر اینکه خودروهای چینی چندان جایگاهی در واردات دست‌دوم‌ها ندارند و این دستورالعمل به گونه‌ای چینش شده که آسیبی به بازار خودروهای میلیاردی خودروسازان و دوستان چینی نرسد. در‌حال‌حاضر بازار خودروهای وارداتی (بعد از توقف واردات) و مونتاژی در ایران در اختیار خودروسازان چینی قرار دارد و پیش از این عنوان می‌شد که سرعت‌گیری واردات خودروهای صفر، بازار محصولات میلیاردی چینی‌ها را متاثر از خود خواهد کرد. این در شرایطی است که با سنگ‌اندازی سازمان ملی استاندارد بر سر ترخیص وارداتی‌ها و بی‌انگیزگی واردکنندگان، این اطمینان به خودروسازان چینی داده شد که می‌توانند بدون هیچ دغدغه‌ای فعالیت خود را در بازار خودروی ایران ادامه دهند.

جزئیات دستورالعمل استاندارد کارکرده‌ها

همان‌طور که در ابتدای گزارش عنوان شد سازمان ملی استاندارد هدف از تدوین دستورالعمل ورود کارکرده‌ها را تعیین رویه برای ارزیابی و صدور تاییدیه وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی بر اساس الزام‌ها و ضوابط فنی خوانده است. در این دستورالعمل تاکید شده که مسوولیت اجرا و اطلاع‌رسانی این دستورالعمل بر عهده اداره‌های کل استانی و دفتر ارزیابی کیفیت کالا‌های صادراتی و وارداتی و مسوولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل نیز بر عهده هیات نظارت است. اما طبق این دستورالعمل، وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی با شروطی که این نهاد نظارتی بر آنها تاکید کرده، قابلیت ارزیابی و صدور تاییدیه پیدا خواهند کرد. طبق این دستورالعمل، وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی باید حداقل یکی از شروط مهمی را که لحاظ شده، داشته باشند. یکی از این شروط این است که خودروی وارداتی کارکرده، دارای گواهی صحه‌گذاری تایید نوع صادره از سازمان، طی پنج سال گذشته باشد.

گواهینامه صحه‌گذاری تایید نوع گواهی‌ای است که برای نوع خودرو، منطبق با ویژگی‌های استانداردهای اجباری خودرو و شرایط و الزامات این روش اجرایی صادر می‌شود. شرط دوم سازمان ملی استاندارد برای واردات کارکرده‌ها این است که از نمانام‌های (برندهای) معتبر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی ذکرشده در کاربرگ «نمانام‌های معتبر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، انگلیس ژاپن یا کره جنوبی» به شماره مدرک ۱۵۲/ ۲۶۹/ د باشد. (این شماره مدرک تخصصی سازمان ملی استاندارد است.) شرط سوم اینکه خودروی کارکرده باید دارای شماره تایید نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج روی پلاک شناسایی باشد. در شرط چهارم آمده که هر دستگاه دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (COC) باشد.

E-Mark یا e-Mark یک علامت انطباق اروپایی است که ثابت می‌کند یک وسیله نقلیه یا قطعات خودرو با مقررات، قوانین و دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا مطابقت دارد. تمام اقلام فروخته شده در اروپا باید دارای نشان E-Mark باشند. گواهینامه ایمارک توسط یک مرجع معتبر صادر می‌شود. در شرط پنجم آمده است که هر دستگاه باید دارای گواهی GCC ارگان تایید‌کننده خودرویی کشور‌های حوزه خلیج فارس (GSO) باشد؛ و هر دستگاه دارای ارائه گواهینامه تاییدیه کشور چین CCC باشد.  تولیدکنندگان و واردکنندگان برخی از محصولات نیاز به GCC، گواهی انطباق عمومی دارند که تایید می‌کند محصولات آنها آزمایش شده و با تمام قوانین، استانداردها و مقررات ایمنی مصرف‌کننده مطابقت دارد. در آخرین شرط دستورالعمل نیز تاکید شده که هر دستگاه دارای گواهی تاییدیه کشور‌های اتحادیه اوراسیا EAC باشد.

بنابراین اگر خودروی وارداتی یکی از شروط مذکور را داشته باشد، برای واردات مجوز خواهد گرفت.   در ادامه این دستورالعمل همچنین تاکید شده که علاوه بر این وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی که در کشور موجود باشند و در اختیار نهادها، سازمان‌ها، سفارتخانه‌ها، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی دستگاه‌های دولتی، قضایی و حاکمیتی قرار داشته و فاقد پلاک یا پلاک تردد عمومی هستند نیز مشمول این بند می‌شوند. ‌در ادامه سازمان ملی استاندارد تاکید کرده که واردکننده باید صحت مبدا تولید را اظهار کند. همچنین وسیله نقلیه دست‌دوم وارداتی باید آماده استفاده عادی توسط کاربر باشد و متقاضی باید درخواست رسمی خود را برای دریافت تاییدیه به سازمان ارائه کند.

‌سازمان ملی استاندارد همچنین تاکید کرده که سازمان می‌تواند رأسا یا از طریق شرکت‌(های) بازرسی برای بازرسی فیزیکی از وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی و بررسی عملکرد اجزا و قطعات مختلف آن طبق کاربرگ چک‌لیست بازرسی فیزیکی از وسیله نقلیه دست‌دوم وارداتی اقدام کند. در ادامه اینکه در صورت تشخیص هیات نظارت به جای استفاده از کارشناس فنی استان و خدمات شرکت بازرسی، کمیته بازرسی جهت انجام بازرسی فیزیکی از وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی و بررسی عملکرد سیستم‌ها و قطعات مختلف آن اقدام خواهد کرد.  این نهاد نظارتی همچنین تاکید کرده که وسیله نقلیه دست‌دوم وارداتی نباید دارای یکی از عیوب ایمنی طبق کاربرگ «دسته‌بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری» باشد.

 همچنین اگر وسیله نقلیه دست‌دوم وارداتی دارای یکی از عیوب عملکردی طبق کاربرگ دسته‌بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری‌ بوده، به نحوی که رفع آن مستلزم تغییر و جایگزینی قطعه، سیستم یا مجموعه فنی مجزا باشد، باید قطعات اصلی تعویض شده و رفع عیب انجام شود. سازمان ملی استاندارد در ادامه تاکید کرده در صورتی که تعویض و اصلاح با قطعات غیراصلی از قبیل اقدامات عرضه‌شده در خدمات پس از فروش انجام شود، قطعات تعویضی باید دارای استاندارد‌ها و الزامات تعیین‌شده باشند. همچنین مشخصات فنی و علائم ردیابی سیستم‌های اصلی وسیله نقلیه دست‌دوم وارداتی، درج‌شده روی بدنه خودرو یا پلاک‌های شناسایی نباید با اسناد فروش یا اسناد گمرکی مغایرت داشته باشد.

در ادامه اینکه چنانچه با توجه به نتایج بازرسی و اسناد وسیله نقلیه دست‌دوم وارداتی با ویژگی‌های فنی درج‌شده در سامانه‌های رسمی خودروساز مشخص شود که قطعه سیستم یا مجموعه فنی مجزایی در خارج از شرکت سازنده وسیله نقلیه نصب شده یا به نحوی مشخصات آن تغییر یافته است باید از روی وسیله نقلیه باز شده یا به مشخصات اصلی سازنده برگردانده شود. البته برای واردات خودرو‌های کارکرده، باید مبلغی به عنوان عوارض گمرکی و مالیات پرداخت شود؛ این مبلغ بسته به نوع و ارزش خودرو متفاوت است.

اما اگر شخص حقیقی اقدام به واردات کند سازمان ملی استاندارد دو شرط در نظر گرفته؛ اولا اینکه برای واردات خودروی کارکرده، باید بیمه بدنه خودرو نیز خریداری شود. و دوم اینکه برای واردات خودروی دست‌دوم، واردکننده باید گواهینامه معتبر رانندگی داشته باشید. طبق این دستورالعمل نشان‌های تجاری شامل بنز، بی‌ام‌دبلیو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس‌واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای و سانگ‌یانگ برای واردات مجاز هستند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments
23‌دی‌ماه سالروز افتتاح فولادمبارکه

تجارت

بیشتر
سال نااطمینانی‌ها
سال نااطمینانی‌ها
حذف کربن در وقت اضافه
حذف کربن در وقت اضافه
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
مالیات بر دارایی‌؛ آری یا نه؟
مالیات بر دارایی‌؛ آری یا نه؟
ایران چگونه به مهد بازارهای عجیب‌وغریب تبدیل شد؟
ایران چگونه به مهد بازارهای عجیب‌وغریب تبدیل شد؟

یادداشت

لزوم حکمرانی آب به جای حکمرانی بحران لزوم حکمرانی آب به جای حکمرانی بحران
از خاك تا اقتصاد از خاك تا اقتصاد
ضرورت ایجاد تغییر ضرورت ایجاد تغییر
ترامپ «عصر طلایی» کریپتو را مصادره می‌کند ترامپ «عصر طلایی» کریپتو را مصادره می‌کند

گفتگو

تحصيلِ حاصل قبل از توافق
تحصيلِ حاصل قبل از توافق
چطور به فلان موسسه چند برابر بودجه مي‌دهند اما به ورزش نه؟
چطور به فلان موسسه چند برابر بودجه مي‌دهند اما به ورزش نه؟
ناترازی‌ها به بحران‌های بزرگ می‌رسند
ناترازی‌ها به بحران‌های بزرگ می‌رسند

اقتصاد فرهنگ

زنان زیر تیغ بی‌قانونی تندروها
زنان زیر تیغ بی‌قانونی تندروها
اجرای قانونِ ابلاغ نشده؟
اجرای قانونِ ابلاغ نشده؟
پیامد پیامک‌های حجاب نوروزی
پیامد پیامک‌های حجاب نوروزی

گزارش خبری

در جاده انقلاب بانکی
در جاده انقلاب بانکی
خطر جیره‌بندی آب‌
خطر جیره‌بندی آب‌
انفجار مهیب
انفجار مهیب

رادیو نوسان

بیشتر
چشم‌انداز طلایی نقره
چشم‌انداز طلایی نقره
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

گزارشات کدال زیر ذره‌بین
تخصیص تسهیلات ۲۰ میلیون‌ تومانی به تعمیر و بازسازی تاکسی ها در اصفهان
خطر کلاهبرداری در کمین مالکان خودروها
کاهش مصرف برق به اندازه یک نیروگاه اتمی با تغییر ساعت رسمی کشور
کف قیمت دلار کجاست
سود بازرگانی خودرو ۱۰۰درصد باقی ماند
پيشرفت يا پسرفت در ميان تالاب؟
تحصيلِ حاصل قبل از توافق
بورس در فاز صعود
۱۲۰ مگاوات برق خورشیدی فولاد مباركه به‌زودی وارد مدار می‌شود
توفان تعرفه‌ها در بازار نفت
مواد غذایی در خط مقدم افزایش قیمت‌ها
ساعت رسمی کشور تغییر می‌کند؟
روزهای سخت در انتظار «استارلینک»
ارسال سيگنال‌هاي مثبت از مذاكرات
ریسک‌زدایی از اقتصاد ایران
سقوط قدرت خرید در پرتگاه گرانی
اختلاف معنادار دستمزد با سبد معیشت
روز تعیین‌‌‌‌‌‌‌‌تکلیف
بازگشت بورس در آستانه قله

آخرین اخبار

برگزاری سمپوزیوم بین المللی سنگ با حضور هنرمندان داخلی و خارجی
تدوین ۱۰ برنامه در گروه فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری در تولید و اولویت‌دهی به ۱۲ پروژه شاخص در سال 1404
رونمایی از برنامه‌ها و دستاوردهای جدید شرکت نفت سپاهان در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
خیابانی گردشگر پذیر برای دفاع از بافت تاریخی شهر
فعالیت 46 پایگاه امداد و نجات در سطح استان
لزوم حکمرانی آب به جای حکمرانی بحران
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
درآمد از رسوب کالا
بازگشت بارقه امید
صدای پای صندوق می‌آید
برگزاری اجلاس‌های ملی خیرین مدرسه‌ساز اصفهان
حضور بانوان پستچی در کشور برای اولین بار در اصفهان
بررسی برنامه‌های مدیریت بار و ناترازی‌ها، اهمیت مدیریت مصرف برق و فرهنگ‌سازی
قانوني براي امنيت سرمايه
تغییر روند بازارها
پایان یک عصر طلایی
زنان زیر تیغ بی‌قانونی تندروها
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
در جاده انقلاب بانکی
بهره مندی بیش از یک هزار و ۱۰۰ واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی استان اصفهان از نعمت گاز طبیعی
درخشش گروه فولاد مبارکه در طرح های توسعه، صادرات غیرنفتی و سرمایه گذاری
تجلیل از گروه فولاد مبارکه در آئین اختتامیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵
درآمد مالیاتی دولت از سیگار ۲ برابر بورس
كسر خسارت از درآمد مشمول ماليات
اجرای قانونِ ابلاغ نشده؟
مالیات بر دارایی‌؛ آری یا نه؟
خطر جیره‌بندی آب‌
بلاتکلیفی در مسیر قیمت‌گذاری خودرو
تنفس به‌جای گفت‌وگو

تحلیل

جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
مالیات بر دارایی‌؛ آری یا نه؟
ایران چگونه به مهد بازارهای عجیب‌وغریب تبدیل شد؟
سال رکود خودرو
شکاف آمار و واقعیت
وام‌های پوشالی مسکن در گردباد تورم
گزارشات کدال زیر ذره‌بین
روزهای سخت در انتظار «استارلینک»
ثبات يا نوسان؟
مرگ خاموش صنعت
سلطه دلار
تصویر اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۴
فرصت میلیارد دلاری «عراق روشن»
آغاز روزهای سخت تعیین مزد
چاي «دبش» محصول ارز چند نرخي است
بركناري وزير اقتصاد چه چيزي را حل كرد؟
اثر تخريبي نوسان ارز بر رشد اقتصادي
سقوط سرعت رشد اقتصادی
تجارت ایران و اوراسیا با «روبل»
بي‌انصافي است
سیاست‌های متناقض دولت در بازار بدهی
اوج‌گيري بحران در صندوق‌هاي بازنشستگي
دستمزد پایین و حسرت مهاجرت نیروی کار
احتمالات صادرات نفت ایران
مراکز تحقیقاتی چقدر پول می‌گیرند؟
محو اثر قانون چک؟
خروج دلالان از لاتاری خودرو
حجم معوقات بانکی ۸۰۰ همت شد
جلوگیری از سرقت پول نقد معدنی‌ها
ابهامات واگذاری ایران‌خودرو به کروز
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا