دیروز یکشنبه به مدد فروشندگان فراوان در اکثر نمادهای بازار شاخص با افتی 344 پله‌ای در محدوده 90951 واحدی آرام گرفت. فولاد مبارکه اصفهان، پالایشگاه بندرعباس و پالایشگاه اصفهان هرکدام به ترتیب با 86 واحد، 57 واحد و بازهم
57 واحد بیشترین تاثیر منفی در شاخص کل را به‌نام خود ثبت کردند. افت شاخص در جریان معاملات روز گذشته بیشتر از هرچیزی تحت تاثیر سهم‌های فلزی، معدنی و پالایشی بوده است. همچنین در جریان معاملات دیروز بیش از یک‌میلیارد و 282 میلیون برگه سهام به ارزش بیش از یک‌هزار و 975 میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفت. شاخص بازار فرابورس نیز با 3 پله کاهش در محدوده 1019 واحدی به کار خود پایان داد.
اما در بازار چه گذشت. پالایشی‌ها با وجود انتشار خبر تعدیل مثبت پالایشگاه بندرعباس (شبندر) با افت در قیمت مواجه شدند و در اکثر نمادهای این گروه شاهد برتری عرضه بر تقاضا بوده‌ایم. گروه فولادی‌ها هم که این روزها نقش لیدری بازار را برعهده گرفته‌اند، قرمز پوش بوده و در نمادهایی همچون فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و آهن فولاد ارفع که در روزهای گذشته با بیشترین تقاضا از بازار مواجه بوده، فروشندگان در نقش پررنگ‌تری ظاهر شدند. برخی کارشناسان انتشار خبر کاهش تعرفه ورق فولاد را در کاهش قیمت سهام این گروه از بازار سرمایه را بی‌تاثیر ندانسته‌اند.
همچنین در جریان معاملات دیروز پیش عرضه یک‌میلیون اوراق مرابحه کرمان موتور در نماد «کرمان98» با ارزش هر ورقه 1005015 ریال با سود 17درصد صورت پذیرفت، عرضه این اوراق همراه با رقابت در قیمت انجام گرفت و تقاضا برای خرید این اوراق بیش از صدمیلیارد تومان عرضه شده بوده است.
ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه، افت شاخص در جریان معاملات دیروز را طبیعی دانست و افزود: شاخص بازار سهام در هفته‌های اخیر رشد خوبی داشته و از سقف قبلی در محدوده 89 هزار واحد هم عبور کرده است، پس طبیعتا سهامداران در شرایط اصلاحی بازار اقدام به شناسایی سود می‌کنند. همچنین خرید در سهم‌های بنیادی نظیر گروه‌های فلزی و معدنی معمولا با توجه به ارسال گزارش‌ها ماهانه در ابتدای هر ماه صورت گرفته و در شرایط حال حاضر بازار با توجه به رشد شارپی که سهم‌های فولادی و معدنی داشته‌اند، استراحت و اصلاح قیمتی کاملا عادی است.
این کارشناس بازار سهام انتشار خبر کاهش تعرفه ورق فولاد بر قیمت نمادهای فولادی در بورس را بی‌تاثیر عنوان کرد و گفت: در واقعیت خبر کاهش تعرفه واردات فولاد روی سهم‌های فولادی اثری نداشته و ضمنا فولاد مبارکه و سایر سهم‌های فولادی صادرات را بر عرضه محصولاتشان به بازار داخل ترجیح داده و در شرایطی که مقدمات برای صادراتشان فراهم باشد توان صادرات را خواهند داشت.
هلالات، رشد قیمت در برخی از نمادهای گروه‌های فلزی و معدنی را شارپ دانست و تصریح کرد: به طور معمول رشد قیمت سهام در سهم‌های بنیادی شارپ نیست، اما تا اینجای کار این گروه رشد قیمتی شارپی داشته که این رشد تحت‌تاثیر افزایش قیمت در دلار و رشد قیمت‌های جهانی بوده است. همچنین ادامه انتظار رشد از نمادهای گروه فولادی در چند هفته آینده وجود خواهد داشت، اما این رشد قیمتی شارپ و بزرگ نبوده و به احتمال زیاد تا فروردین ماه سال بعد حدود
20 درصد افزایش قیمت‌ها را در سهم‌های اصلی این گروه شاهد باشیم.
او در‌خصوص عدم تاثیر پذیری نمادهای گروه پالایشی از انتشار خبر تعدیل مثبت پالایشگاه بندرعباس گفت: سهامداران بازار در گروه پالایشی انتظار انتشار خبر تعدیل مثبت‌های قوی‌تری داشته و تعدیل‌های 20 درصدی نظیر نماد پالایشگاه بندرعباس مورد توجه اهالی بازار قرار نمی‌گیرد. همچنین پالایشی‌ها در ارائه گزارش‌هاشان به بازار بسیار محتاط عمل کرده و تعدیلات مثبت را به‌صورت یکجا به بازار ارائه نداده و معمولا تا پایان سال اطلاعات خاصی از روند رشد سودآوری شان به بازار ارائه نمی‌دهند. اما با دید بلندمدت سهامداری در این گروه جای خطر نداشته و رفتار اصلاحی امروز بازار کاملا طبیعی ارزیابی می‌شود.
این تحلیلگر بازار سهام، رشد شاخص در روز‌های آینده را منوط به رشد قیمت در سهم‌های دلاری بازار عنوان کرد و افزود: با توجه به آنکه بیش از
70 درصد بازار بورس از سهم‌های دلاری تشکیل شده در روزهای آینده و در فضایی که سهم‌های دلاری منفی باشند، احتمال رشد شاخص و بازار سهام وجود نخواهد داشت. همچنین رفتار شاخص در روزهای آینده شباهت بالایی به سهم‌های دلاری نظیر معدنی، فلزی، پتروشیمی و پالایشی‌ها داشته و در صورتی که شاهد تحقق افزایش 20درصدی در قیمت سهم‌های دلاری تا پایان سال باشیم، انتظار افزایش شاخص نیز دور از ذهن نخواهد بود. اما به‌طور کلی بعید می‌دانم شاخص تا پایان سال به سطح 100 هزار واحدی نزدیک شده و همراه با رشدی شارپ باشد.

منبع: جامعه فردا