جلسه ویژه انعقاد تفاهم نامه بین مرکز علمی کاربردی اصفهان سیتی سنتر و "بنیاد علمی سازمان همکاری های اقتصادی اکو"(ECOSF) با رویکرد توسعه گردشگری سلامت و دیگر پتانسیل های گردشگری، تجاری و خدماتی با حضور رئیس بنیاد علمی اکو، رئیس دانشگاه، کارآفرینان نمونه و برخی اساتید دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، دکتر کوروش محمدی در این جلسه با ابراز خورسندی از حضور پروفسور سیدکمیل طیبی، رئیس بنیاد علمی اکو، بیان کرد: در راستای توسعه فضای کسب و کار، کمپانی ها و فضای علمی دانشگاه سیتی سنتر و ایجاد فرصت هایی برای فعالیت علمی دانشجویان سعی کرده ایم تا گریزی به حوزه های مرتبط داشته باشیم.

او، "سازمان اکو" را فرصت ارزشمندی دانست که با همت دکتر طیبی و هماهنگی های مسعود صرامی، کارآفرین و بنیانگزار پروژه های اصفهان سیتی سنتر، فدک مال، شهرک سلامت و... امروز شاهد انعقاد تفاهم نامه بین مرکز علمی کاربردی اصفهان سیتی سنتر و "بنیاد علمی سازمان همکاری های اقتصادی اکو"(ECOSF) با هدف توسعه ظرفیت های علمی در زمینه گردشگری، فعالیت های تجاری و خدماتی هستیم.

محمدی با اشاره به تاسیس دانشگاه علمی کاربردی سیتی سنتر در سال تصیلی 92-93، توضیح داد: تاسیس این دانشگاه در یک مجموعه تجاری دلایلی را برای ما مطرح می کند که ازجمله می توان به نگرشی روبه جلو برای جامعه ایرانی توسط مسعود صرامی با سرمایه گذاری 4میلیارد دلاری در اصفهان اذعان داشت. همچنین، تاسیس دو دانشگاه، راه اندازی بیش از صد پروژه مهم اقتصادی ازجمله فدک مال و شهرک سلامت اصفهان که پذیرای توریسم بین الملل و توریسم سلامت با ارائه بهترین خدمات درمانی است و در عین حال نقش کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای بیش از 35هزار نفر و صد هزار شغل، ارزش آفرینی قابل توجهی برای شهر و کشور داشته است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اصفهان سیتی سنتر گفت: تاکنون 6هزارو250 نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل و شاغل شده اند و با ساختاری که ایجاد شده است، در مدیریت حوزه گردشگری به فرصت های خوبی دست یافته ایم و با تشکیل کمیته ویژه پارلمان گردشگری، تلاش براین است تا با همکاری علمی اکو بتوانیم موفق تر عمل نماییم.

او افزود: دیگر اهداف در این تفاهم نامه در زمینه گردشگری سلامت با محوریت فضای آکادمیک دانشگاه و شهرک سلامت این است که بتوانیم فعالیت علمی خود را گسترش دهیم و فراتر از شکل فعلی گام برداریم.

در این جلسه، دکترکمیل طیبی استاد دانشگاه اصفهان و رئیس بنیاد علمی اکو در اسلام آباد به تشریح ساختار اکو در قبل از انقلاب، متشکل از 10 کشور ازجمله ایران، ترکیه، پاکستان، افعانستان و برخی کشورهای آسیای میانه و فارسی زبان پرداخت و افزود: نقش اکو بعنوان یک سازمان بین دولتی (کشوری) است که با آژانس های تخصصی و انستیتوهای فرهنگی، آموزشی دارای ابعاد سیاسی و در عین حال سفیر علمی کشورها است.

او، اکو را بعنوان یک شتاب دهنده و تسهیل گر در ترویج ایده ها توصیف کرد و یادآور شد: این نهاد با تبادل علم و دانش فنی بعنوان یک تکنیکال ادوایزر نیز عمل می کند. بعنوان مثال، با معرفی گردشگران تخصصی به کشورهای دیگر، ما می توانیم به آنها در برگزاری دوره های آموزشی مهارتی، کارگاه های آموزشی، سمینارها و کنفرانس های علمی کمک کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در صحبت از تصویب طرح استراتژیک جدیدی و توجه به شاخه های علمی کشاورزی، فنی مهندسی، علوم شناختی که شامل سلامت نیز می شود، افزود: اهداف توسعه پایدار بر اساس توسعه منابع انسانی یا تقویت ظرفیت موسسات و مراکز علمی ازجمله دانشگاه ها را دنبال می کنیم. همچنین، گردشگری با مشخصه اشتغالزایی و صنعتی پاک در توسعه فعالیت های اقتصادی می تواند موثر باشد و امروز همکاری علمی ما با کشورهای مختلف ازجمله چین، موزه ملی تایلند و دیگر کشورها در این زمینه شروع شده است. ضمن آنکه با اقتصاد جهانی دیجیتال همکاری داریم.

دکتر طیبی، خاطرنشان کرد: پیاده سازی ایده مسعود صرامی در توسعه گردشگری و ایجاد پیوندهایی در زمینه صلح جهانی را برمبنای ارزیابی های علمی دنبال می کنیم. ضمن آنکه مزیت انتخاب دانشگاه سیتی سنتر بعنوان یک مرکز علمی در کنار کسب و کار و فعالیت اقتصادی، دارای قدرت جذب و چابکی بیشتر است و با اطمینان بیشتری می توان در ترویج ایده و انتقال فن آوری برنامه ریزی کرد.

او به جایگاه اصفهان بعنوان یک مرکز تمدن ساز و مرکز فرهنگی تاریخی در منطقه و کل جهان با پتانسیلی بالا اشاره کرد و گفت: تقاضا برای استفاده از طرفیت های گردشگری اصفهان بالاست و آنچه در راستای ارتقای جایگاه اصفهان لازم است، مباحث سرمایه گذاری در ابعاد حمل و نقل، محیط زیست، رفاه گردشگری، بازاریابی و معرفی بیشتر است. این جلسات و همکاری ها، فرصت های شناسایی بیشتری را برای ما فراهم می کند.

طیبی در حاشیه این نشست درباره موانع موجود در مقابل توسعه گردشگری به خبرنگار ما گفت: با نگاهی در سطح کلان، قطعا نقش تحریم ها بصورت یک عامل بازدارنده است و در رسانه ها موجب ایجاد انعکاس منفی می شود که امیواریم دولت بتواند تمهیداتی بیاندیشد. مورد دیگر، ضرورت ایجاد پویایی و حرکت در مجموعه شهری اصفهان ازجمله ایجاد ایده، پیاده سازی ایده ها و نوآوری است که بویژه در شهر اصفهان، زمانی موفق است که با پویایی و نوآوری دارای "برند" شود و برند اصفهان باید در دنیا شناخته شود.

در پایان، تفاهم نامه همکاری به امضای طرفین رسید و طی حکمی از طرف پروفسور طیبی، رئیس بنیاد علمی اکو، دکتر مینا رضایی نماینده علمی سازمان همکاری های اقتصادی اکو شد. همچنین، دکتر کورش محمدی، طی حکمی، ریاست دپارتمان گردشگری سلامت دانشگاه سیتی سنتر را به خانم دکتر رضایی واگذار کرد.