عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو گفت: حداقل بخشی از ناترازی شناسایی شده برق حاصل انحراف قیمت است و باید دانست که اثرگذاری فعالیت‌های فرهنگی قبل از اقدامات پایه‌ای اقتصادی، بی اثر خواهد بود.

 
 به گزارش اقتصاد بازار، کیومرث حیدری در همایش ملی ناترازی انرژی صنعت برق و چشم‌انداز اقتصادی ایران با اشاره به اینکه ناترازی انرژی از اواخر دهه ۹۰ آغاز شده و به صورت انفجاری در حال پیشرفت است، اظهار کرد: ما هنوز در اوج بحران ناترازی انرژی نیستیم و می‌توان این شرایط را مدیریت و کنترل کرد.

وی افزود: صنعت ذخیره ساز یک نقش کلیدی در یک اقتصاد سودآور خواهد داشت و برق به دلیل کمبود، یک کالای اقتصادی است و حداقل بخشی از ناترازی شناسایی شده حاصل انحراف قیمت است و باید دانست که اثرگذاری فعالیت‌های فرهنگی قبل از اقدامات پایه‌ای اقتصادی، بی اثر خواهد بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو خاطر نشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی، امنیت انرژی را عرضه انرژی به صورت مستمر و با قیمت مقرون به صرفه تعریف کرده و این موضوع در وضعیت بحران است.

وی خاطر نشان کرد: رشد تقاضا از محل رفاه جامعه و یا صنایع، نظام قیمت گذاری و فعالیت‌های زیر زمینی، بخش خانگی، اقتصاد زیر زمینی و رمز ارزها از جمله دلایل ناترازی از سمت تقاضا است.

حیدری یادآور شد: سالانه ۱۵۰ تا بیش از ۲۰۰ میلیون دلار واردات کولرهای گازی داشتیم که در سردترین نقاط کشور نیز کولر گازی نصب می‌شود و مفهوم آن این است که ۹۰ هزار مگاوات برای پوشش خانگی نیاز می‌شود و آمادگی اتفاقات بدتری برای صنعت باید باشیم.