مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان در نشستی با خبرنگاران به تشریح اجرای برنامه های مدیریت بار از 12 خردادماه پرداخت و گفت: شرکت توزیع برق استان در برنامه های مدیریت بار، رویکردی دو سویه و متقابل با مجموعه های مختلف و با هدف تامین و توسعه برق پایدار دنبال می نماید.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، محمد مرادی با اشاره به پیامدهای شروع فصل گرما و موارد رعایت پیک بار و اوج مصرف، توضیح داد: از 12خردادماه برنامه های مدیریت بار در تعامل با مجموعه های مختلف صخعتی، کشاورزی، تجاری و خانگی را دنبال می کنیم و طبق دستورالعمل تعیین شده، چنانچه صنایع برق مصرفی خود را از طریق مولدهای خود و مشترکان کشاورزی نیز 80درصد برق خود را از طریق منابع تجدیدپذیر تامین کنند، از لیست مدیریت مصرف خارج می شوند. رایگان شدن تعرفه در ساعات به غیر از پیک بار از دیگر امتیازهایی است که به این مشترکان تعلق می گیرد و می تواند به اقتصاد کشاورزی کمک نماید.

او در صحبت از انعقاد تفاهم نامه وزارت نیرو و صمت با صنایع بزرگ و صنایع در داخل شهرک های صنعتی در جهت تقسیم بندی برنامه فعالیت و تعطیلی مراکز بدون ایجاد وقفه در تولید، افزود: صنایع با هدف تحقق مدیریت بار و تامین پایداری شبکه باید یک روز در هفته(از 7صبح تا 7صبح روزبعد) میزان بار خود را تا 90درصد کاهش دهند. در بخش کشاورزی با 26هزار انشعاب چاه کشاورزی، 21هزار مورد مشمول مدیریت بار می شوند و چنانچه کشاورزان برنامه کاهش بار از ساعت 13 تا 18 را رعایت نمایند، بقیه ساعات، برق آنها رایگان محاسبه می شود. همچنین، اگر کشاورزان از انرژی خورشیدی با تولید بیش از یک مگاوات و صنایع از فیدرهای خودتامین استفاده نمایند از امتیازات ویژه ای برخوردار می گردند. ضمن آنکه اگر هر مشترک مصرف خود را 15درصد نسبت به سال قبل کاهش دهد، 21 هفته تابستان را می توانیم بدون خاموشی سپری کنیم.

مرادی افزود: در بخش اداری لازم است 40درصد در ساعات اداری و 70درصد در خارج از وقت اداری کاهش مصرف تحقق یابد. ضمن آنکه ادارات سالیانه ملزم به تامین 5درصد انرژی برق خود از طریق منابع تجدیدپذیر هستند و خوشبختانه این پتانسیل در استان اصفهان فراهم است.

مدیرعامل توزیع برق استان اصفهان با بیان آنکه 80 ناحیه صنعتی در استان فعال است که یک درصد ازصنایع بالای 1مگاوات مصرف میکنند، یادآورشد: 78درصد از مشترکان در فصل گرم، زیر الگو و در فصل غیرگرم، 70درصد از مشترکان الگو را رعایت می کنند. همچنین، صنایع با مصرف برق در سطح 2مگاوات در دو بخش هشدار ملزم به کاهش 35درصد و حالت اضطرار ملزم به کاهش 55درصد مصرف برق هستند.

او درباره نرم افزار "با انرژی" توضیح داد: این اپلیکیشن علاوه بر تخفیفات قبض و معافیت، جوایزی برای مشترکان با رعایت مصرف برق زیر الگو در نظر گرفته است. مرادی اظهارکرد: شرکت توزیع برق استان اصفهان با پوشش ۲۳شهرستان بزرگترین شرکت توزیع برق مرکزی کشور و سومین شرکت توزیع بزرگ کشور با رتبه اول تعداد نیروگاه خورشیدی محسوب می‌ گردد که به یک میلیون و ۶۵۰هزار مشترک خدمت رسانی می کنیم. همچنین، دریک سال گذشته ، 122هزار مشترک جدید اضافه شده اند.

او دربیان اقدامات توزیع برق استان، از پروژه تبدیل سیم‌های مسی هوایی به شبکه خود نگهدار، هوشمندسازی مشترکان با هدف رؤیت پذیری و کنترل پذیری، بهینه سازی شبکه‌های روستاهای سطح استان با عنوان پروژه بهارستان، اجرای پروژه‌های رفع افت ولتاژ، راه اندازی ابر ششم فهام کشور و راه اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک و پشت بامی، تعویض بیش از ۷۰۰دستگاه برق گیر، ایجاد زیرساخت‌ها و ظرفیت‌سازی برای برق‌رسانی به شبکه‌های صنعتی به تعداد ۱۶۵۳ مشترک در داخل شهرک‌های صنعتی، تعویض بیش از ۹۵هزار چراغ روشنایی، اصلاح بیش از ۲۰هزار نقاط اتصال سست، برق رسانی به 1140واحد مسکن ملی، تعویض بیش از ۷۰۰ دستگاه برق‌گیر و راه اندازی سامانه های مختلف نام برد.

مرادی، دیگر اقدامات شرکت را توسعه اتوماسیون و هوشمندسازی شبکه، قطع و وصل از راه دور، تجهیزات پیشرفته GPS برای دسترسی بهتر به مشترکان، همکاری و تعامل با شرکت‌های دانش بنیان، کاهش مراجعات قرائت قبض و دسترسی از راه دور به کنتورها، تعالی نیروی انسانی و برگزاری برنامه‌های آموزشی در فصول مختلف و کاهش زمان تعمیرات حوادث برشمرد.

فرزانه افسرطه