جهان صنعت نوشت : باتوجه به افزایش هزینه‌های جاری اقامتگاه‌ها و نیز مخارج بالایی که باید بابت مالیات و عوارض و مواردی از این دست صرف شود؛ از سویی فعالان حوزه گردشگری را با هزینه‌های هنگفت مواجه کرده و از سوی دیگر به سبب رکود گردشگری در کشور، درآمدشان کاهش چشمگیر داشته است.
در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت گردشگری ایران با چالش جدی مواجه شده‌اند و دور از ذهن نیست که در صورت ادامه روند فعلی، سریال ورشکستگی فعالان صنعت گردشگری به جریان بیفتد.
کاهش چشمگیر ورود گردشگران خارجی
به سبب وضعیت روزهای اخیر کشور بسیاری از کشورهای اروپایی به اتباع خود توصیه کرده‌اند که به ایران سفر نکنند. از سوی دیگر باتوجه به بازتاب‌های رسانه‌ای بین‌المللی در خصوص شرایط ایران، تورگردانان بین‌المللی و گردشگران خارجی نیز تمایلشان برای سفر به کشورمان کاهش یافته است.
اعلام خبر لغو گسترده تورهای ورودی و نشر خبر به نزدیک صفر رسیدن میزان گردشگران غربی به ایران، گویای وضعیت این روزهای صنعت گردشگری کشور است.
میلاد نایینیان فعال حوزه گردشگری در خصوص وضعیت گردشگری ورودی به کشور طی روزهای اخیر به «جهان‌صنعت» گفت: رسانه‌های دنیا در شرایط عادی روی مسائل مرتبط با ایران حساس هستند؛ لذا در چنین شرایطی زمانی که مسائلی نظیر ناآرامی‌های اخیر در ایران اتفاق می‌افتد، خبرهای مربوط به آن به سرعت در دنیا پخش می‌شود.
این راهنمای گردشگری در پاسخ به این پرسش که وضعیت صنعت گردشگری کشور را با توجه شرایط اخیر کشور چگونه می‌بیند، ابراز داشت: ساکنان کشورهای دیگر که قصد سفر دارند مطمئنا هر روز حوادثی که در کشورمان اتفاق می‌افتد را می‌بینند و طبیعتا خیلی از آنها تورهایشان را لغو می‌کنند.
به هر صورت آنها قراردادی با یک آژانس مسافرتی در ایران بسته‌اند و نهایتا با کسر ۱۰ تا ۱۵ درصد مبلغ قرارداد، می‌توانند تور خود را لغو کرده و پولشان را از آژانس مسافرتی که با آن قرارداد بسته‌اند بازپس بگیرند. به نظرم تمام این مسائل بر افول گردشگری در کشور اثرگذار است.
نایینیان ضمن اشاره به این نکته که گردشگری ایران پس از کاهش همه‌گیری کرونا تازه داشت سیر صعودی پیدا می‌کرد، به اثرات سوء وضعیت اخیر اشاره داشته و گفت: پس از فروکش کردن همه‌گیری کرونا و حواشی مرتبط به سقوط هواپیمای اوکراینی حوزه گردشگری داشت جان می‌گرفت که مسائل اخیر پیش آمد و صنعت گردشگری کشور با مشکل مواجه شد.
گردشگری داخلی در سیر نزولی
نگاهی به وضعیت کسب‌و‌کارهای حوزه گردشگری مشخص می‌کند که وضعیت گردشگری داخلی نیز چندان مطلوب نیست و از میزان سفرهای داخلی هموطنان نیز به شکل چشمگیری کاسته شده است.
نایینیان در پاسخ به این پرسش که حال و روز گردشگری داخلی در این روزها به چه شکل است به «جهان‌صنعت» گفت: گردشگری داخلی نیز ضعیف شده و تعداد تورهای برگزار شده کاهش داشته است. به نظرم انرژی منفی موجود خصوصا در حوزه شبکه‌های اجتماعی موجب شده که توجه عمومی به گردشگری کاهش یابد.
وی ضمن تاکید بر کاهش میزان استقبال از تورهای داخلی ابراز داشت: مجموعه‌ای از مسائل باعث شده که فعالان صنعت گردشگری کشور با خطر ورشکستگی مواجه شوند. درواقع فعالان گردشگری که استقامت نشان داده و دوران کرونا را گذرانده‌اند، کسانی که اقامتگاه بومگردی داشته و سایر فعالان حوزه گردشگری اوضاع بسیار دشواری را پشت سر می‌گذارند. توجه داشته باشید که هزینه مالیات و هزینه آب، برق و گاز نیز در این روزهای رکود باید پرداخت شود که مجموعه این موارد چالشی مضاعف ایجاد می‌کند.
فراموش نکنیم که سرمایه‌گذاری‌هایی نیز توسط بخش خصوصی در حوزه گردشگری صورت گرفته که در شرایط فعلی هیچ آورده‌ای نخواهد داشت.
این فعال حوزه گردشگری ضمن اشاره به آغاز فصل سفر به جنوب کشور گفت: با وجود آنکه فصل سفر به جنوب کشور شروع شده است اما آن استقبالی که انتظار می‌رفت از شکل‌گیری تورها وجود داشته باشد، شکل نگرفته است و هنوز حتی آن وضعیتی که پیش از کرونا بوده نیز ایجاد نشده است. به نظرم این انرژی منفی (حاکم بر جامعه) در خصوص این رکود مزید بر علت می‌شود. امیدواریم که هر چه زودتر اوضاع سامان یافته و کشورمان در همه حوزه‌ها ازجمله در حوزه گردشگری بر روی چرخ رونق بیفتد.
افزایش چند برابری هزینه حمل‌و‌نقل
در سال جاری هزینه حمل‌و‌نقل بین‌شهری مسافران افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و همین مساله باعث افزایش نرخ تورهای گردشگری شده است.
نایینیان راهنمای گردشگری در پاسخ به این پرسش که کلید عبور از بحران گردشگری در شرایط فعلی چیست به «جهان‌صنعت» گفت: به نظرم پیش از هر اقدامی هزینه‌های سفر باید کاهش یابد. اگر فرض کنیم شرایط و وضعیت کشور عادی باشد شرط اول افزایش سفر و رونق گردشگری، کاهش هزینه‌های سفر است. متاسفانه در خصوص این موضوع نیز اقدامی صورت نگرفته است و هزینه‌های سفر افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.
وی افزود: تورهای گردشگری اعم از داخلی و یا خارجی چیزی حدود۷۰درصدشان از طریق اتوبوس صورت می‌گیرد و صرفا حمل‌و‌نقل در مسیرهای خیلی دور از طریق قطار یا هواپیما صورت می‌گیرد.
البته این مساله گرانی بلیت اتوبوس، مربوط به اتوبوس‌داران نیست و افزایش هزینه قطعات اتوبوس و مواردی از این دست باعث شده که شرکت‌های مسافربری اتوبوس، ناچار شوند قیمت بلیت‌ها را افزایش دهند.
این فعال حوزه گردشگری در خاتمه خاطرنشان کرد: «اتوبوسی که فروردین ماه همین امسال ۳ میلیون تومان هزینه اجاره آن بوده، نرخ امروزش به ۷میلییون تومان رسیده است. یعنی می‌توان گفت که هزینه اتوبوس در این چند ماه افزایش ۱۰۰درصدی داشته است. طبیعتا این افزایش هزینه به قیمت تورهای گردشگری نیز منتقل می‌شود.»
باتوجه به تورم فزاینده ماه‌های اخیر از یک سو و وضعیت این روزهای کشور از سوی دیگر، به نظر دولت باید به دنبال ارائه راهکاری برای عبور صنعت گردشگری از بحران باشد؛ در غیر این صورت بروز ورشکستگی در میان فعالان حوزه گردشگری تبدیل به رویه‌ای رایج خواهد شد.