حمید رضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: وقتی برای اولین بار همکارانمان از شرکت نفت برای تأمین اسلب مخصوص انتقال گاز ترش به ما مراجعه کردند، ایده و طرح مسئله اولیه و به بیان دیگر مسئله موجود را مطرح کردند. وی خاطرنشان کرد: پس از آن جلساتی در سطوح مختلف تشکیل شده و بعد از ایجاد یک اراده جمعی و قطعی برای تولید تختال مورد نیاز این پروژه در فولاد مبارکه برای اولین بار و در یک همکاری گروهی و دست جمعی میان کارشناسان فولاد مبارکه و وزارت نفت، اسلب گاز ترش در سال ۹۸ در شرکت فولاد مبارکه تولید شد.

دستیابی فولاد مبارکه به استاندارد تولید تختال پروژه

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در آیین بهره‌برداری از خط لوله و پایانه نفتی انتقال نفت گوره-جاسک اظهار کرد: عملیات صادرات نفت خام از سواحل مکران در دریای عمان آغاز می شود. ایجاد این پایانه صادراتی نفت خام در منطقه مکران در سال های اولیه دهه ۶۰ و اوج جنگ تحمیلی مطرح شد. بر همین اساس خط لوله ای به نام محرم راه اندازی شد که با پایان جنگ رها گردید و بخشی از این خط به قطر ۵۶ اینچ و طول ۲۲۰ کیلومتر در استان بوشهر به انتقال آب به مناطق ساحلی اختصاص یافت. وی ادامه داد: در جریان سفر سال ۹۹ رئیس جمهور به استان هرمزگان با ایشان اجرای این طرح جنبه حدی گرفت و پس از بررسی های کارشناسی شده موضوع و توجیهات اقتصادی، فنی و زیست محیطی، این طرح با اعتباری نزدیک به ۲ میلیارد دلار در شورای اقتصاد تصویب و ابلاغ شد. وی افزود: فرایند ساخت و تامین تجهیزات این پروژه مهم ملی از سال ۹۷ آغاز و عملیات لوله گذاری این آن در تیرماه سال ۹۹ با دستور رئیس جمهور شروع شد. این خط لوله با قطر ۴۲  اینچ (۱۰۶) و طول ۱۰۰۰ کیلومتر اجرا شده که نفت خام سنگین و نیمه سنگین ایران را  از منطقه گوره در استان بوشهر به بندر جاسک در استان هرمزگان منتقل می کند که امیدوارم این طرح به عنوان مهمترین طرح پایه‌ای، زمینه‌ساز توسعه اقتصادی منطقه مکران باشد و پس از سالها این کار کلید توسعه این مکان را به جریان اندازد. وی خاطرنشان کرد: به طور کلی می‌توان گفت این طرح تاکنون پیشرفت ۸۲ درصدی داشته است و حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در آن هزینه شده است. زنگنه با بیان اینکه این طرح در ابتدای سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری کامل خواهد رسید، تصریح ‌کرد: از امروز تا مهرماه ظرفیت این طرح ۳۰۰ هزار بشکه خواهد بود. زنگنه گفت: در ابتدای آغاز این پروژه، قراردادهایی برای تامین ۴۰۰ هزار تن ورق «نیز» مقاوم به نفت ترش و تامین پمپ های ۶ مگاواتی  با شرکت های خارجی منعقد شد که به دلیل تحریم ها تامین اقلام ها بسیار سخت بود. وی اضافه کرد: به همین دلیل یک کار مشترک یک ساله بین شرکت ملی نفت ایران، شرکت فولاد مبارکه و شرکت فولاد اکسین تعریف شد تا بتوانند به استاندارد تولید تختال توسط فولاد مبارکه و استاندارد تولید ورق توسط فولاد اکسین برسند. وزیر نفت خاطرنشان کرد: بخش اصلی ورق مورد نیاز این طرح که یک ورق مقاوم به نفت و گاز ترش است برای اولین بار در ایران ساخته و تامین شد. همچنین پمپ های ۶ مگاواتی نیز به ۵۰ پمپ ۲.۵ مگاواتی تبدیل  و باز در ایران ساخته شد. در نتیجه طرح عظیم خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک جلوه‌ای از درهم شکستن تحریم‌ها و تکیه بر توان داخلی است.

قدردانی از

فولاد مبارکه

حسن روحانی، رئیس جمهور، نیز در این جلسه پس از اظهارات وزیر نفت گفت: امروز یک روز تاریخی و بزرگ برای ملت ایران است. هرچه زمان بگذرد اهمیت این پروژه بیشتر برای مردم روشن می‌شود. الان برای دنیا روشن شد که جمهوری اسلامی ایران یک اقدام بسیار مهم ملی را در زمینه صادرات نفت انجام داده است.

وی افزود: شاید پروژه ای با این عظمت برای صادرات نفت آن هم با این هدف که ما یک پایانه صادراتی جدید در منطقه آن هم در بیرون از خلیج فارس و در دریای عمان طرح بسیار حائز اهمیتی است که با این همه عظمت در مدت زمان تقریبا دو سال و چند ماه یکی از افتخارات صنعت ایران زمین است که به ملت ایران تبریک می گویم. این مسئله نشان دهنده غیرت، توانمندی و دانش ایرانیان است. این طرح یک طرح تاریخی است که به عنوان بزرگترین طرح وزارت نفت در تاریخ ثبت خواهد شد. رئیس جمهور در پایان از همه دست اندرکاران پروژه انتقال نفت خام از گوره به جاسک به ویژه شرکت فولاد مبارکه قدردانی کرد.