در نشست خبری مدیرعامل شرکت قند نقش جهان که با حضور مدیران مالی، اداری و کارخانه برگزار شد، فعالیت این شرکت بعنوان یکی از تولیدکنندگان عمده شکر در سطح کشور با شرایط استاندارد و بعنوان یک صنعت سبز تشریح گردید. این شرکت با سیاستگزاری هوشمندانه توانسته با تعمیرات اساسی کارخانه، فروش اموال مازاد و مدیریت مالی، از ابتدای 1400، کدال بورسی شرکت را ماهانه بارگذاری نماید.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، مهدی کرمانی، مدیرعامل شرکت قند نقش جهان با اشاره به سابقه احداث اولین کارخانه قند ایران در کهریزک در سال 1274، گفت: توسعه صنعت قند در ایران از سال 1310 شروع و بیش از 30کارخانه قند درغرب، مرکز و شرق ایران مستقر شده اند، قند نقش جهان نیز در سال 1345 توسط برادران همدانیان احداث شد. ضمن آنکه همه کارخانجات فعال ایران قبل از انقلاب راه اندازی شده و تنها کارخانه قند شهدای دزفول در سالهای گذشته توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حال احداث است که هنوز به بهره برداری نرسیده است.

کرمانی درصحبت از نیاز سالانه کشور به 2تا 2/2میلیون تن شکر، گفت: یک و نیم میلیون تن از چغندر و نیشکر داخلی تامین وحدود ۵۰۰ تا ۷۰۰هزار تن شکر به صورت خام از کشورهای برزیل، هند و تایلند وارد می شود که عملیات تصفیه انجام وسپس عرضه می گردد. چنانچه، تصفیه 70 تن شکر وارداتی در کارخانه نقش جهان انجام شد.

او یادآور شد: 85درصد شکر تولیدی در کشوربه مصارف صنعتی ازجمله تولید نوشابه، شیرینی و شکلات و ۱۵درصد به مصرف خانوارها می رسد.

کرمانی، ظرفیت اسمی تولید سالانه شکر در کارخانه قند نقش جهان را،۲هزار تن حدود 3درصد تولید شکر کشور اعلام کرد و افزود: ۹۰درصد در کیسه های ۵۰کیلویی بسته بندی و عرضه می شود. البته امکان تهیه بسته بندی های کیلویی تا یک تنی برای کارخانه های بزرگ، تولید نبات، قند، خمیرمایه از ملاس و سرمایه گذاری در تولید آهک در این کارخانه را داریم.

مدیرعامل قند نقش جهان به بیان تفاوت شرایط این شرکت با کارخانه قند اصفهان پرداخت و افزود: ظرفیت اسمی قند اصفهان با مالکیت بنیاد جانبازان و پشتوانه ای به نام بانک سینا، 4هزارتن و ۲برابر قند نقش جهان است. او افزود: سهامداران کارخانه قند نقش جهان با دلایل قانونی اعلام می کنند که تکلیف آنها بنگاه داری نیست و نه سهام خود را می فروشند که این شرکت خصوصی شود و نه کمک می کنند.

او درباره وضعیت صورت مالی شرکت قند نقش جهان توضیح داد: به دلایل مشکلات متعدد و پرونده حقوقی در سالهای 95تا98، حسابرسی با عدم اظهارنظر روبرو بود تا اینکه با پذیرش 50درصد مطالبات و تمهیداتی که اندیشیده شد، توانستیم به خروج صورت های مالی از عدم اظهارنظر حسابرسی نایل آییم.

او گفت: با تعمیرات اساسی کارخانه، تغییر سال مالی و نداشتن عملیات تولیدی در یک دوره 6ماهه، استفاده از ظرفیت قانونی برای فروش زمین به شرکت شکرشکن با امکان تولید محصولات متنوع، توانستیم از ماده 141 زیان انباشه خارج و شرح فعالیت ها بسط داده شد، بدهی کشاورزان پرداخت و تا شهریور 1401، عملیات اورحال پایان یافت.

مدیرعامل قند نقش جهان از اشتغال 320نفر نیروی ثابت که ساکن در منطقه هستند خبر داد و افزود: با استفاده از نیروی انسانی توانمند، تجهیز آزمایشگاه و خرید دستگاه های جدید به تولید با کیفیت دست یافته ایم. او افزود: امسال 82هزارو 500تن چغندر جذب کرده ایم، 1500هکتار سطح زیرکشت قرارداد منعقد کرده ایم و قرار است با جذب 100نفر نیروی جوان، تولید 150هزار تن را دنبال نماییم.

کرمانی در ادامه به انجام مسئولیت های اجتماعی توسط شرکت قند نقش جهان در منطقه پرداخت و توضیح داد: کنترل پساب های خروجی و کاهش آن به میزان ۱۰درصد از مهمترین اقدامات بوده که با عایق کاری استخرهای پساب از ورود آب به زمین های اطراف جلوگیری شده است. همچنین، سالیانه بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیون تومان چغندرهای ریز کارخانه با هدف تامین خوراک دام به مصرف دام های اهالی منطقه می رسد. استفاده از زندانیان در هنگام کمبود نیرو از دیگر موارد مسئولیت اجتماعی قند نقش جهان است.

وی با اشاره به مشکلات مدرسه دهسرخ در منطقه، بیان کرد: این مدرسه درسال ۱۳۵۰ در زمین های منازل مسکونی شرکت احداث شده بود که توسط مسئولان خیریه همدانیان مدرسه دیگری دربیرون از مجموعه ساخته شد. اما هنوز این مدرسه که خطر تخریب آن وجود داشته، تعطیل نشده و براین اساس، امسال زمینی توسط کارخانه برای ساخت مدرسه هدیه شد و با همکاری یکی از خیران مدرسه ای بصورت پیش ساخته در مرحله آماده سازی است که امیدواریم تا قبل از آغاز سال تحصیلی آینده، مدرسه جدید با امکانات ویژه در اختیار دانش آموزان این منطقه قرار گیرد.

فرزانه افسرطه