مدیر برق شهرستان مبارکه در تور بازدید خبرنگاران از پروژه های هفته دولت در صحبت از استقرار بیش از یکهزارو100کیلومتر شبکه در این شهرستان وجایگاه مبارکه بلحاظ قطب فعالیت های صنعتی و کشاورزی، اهمیت توجه به نکات ایمنی و خطرساز توسط شهروندان را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، در این برنامه، نشستی با مدیران برق منطقه و مشاور مدیرعامل شرکت توزیع برق استان با هدف گرامیداشت هفته دولت و تشریح پروژه های این ایام برگزار شد.

شهرستان مبارکه قطب صنعت و کشاورزی با یکهزاروصد کیلومتر شبکه برق

در این جلسه، میرداود کریمی راد با اشاره به اینکه شهرستان مبارکه بلحاظ مجاورت با مراکز صنعتی و کشاورزی بعنوان قطب صنعت و کشاورزی در سطح استان مطرح است، توضیح داد: فعالیت این شهرستان با 7شهر و 23 روستا در حوزه برق مشهود است.

کریمی راد با اذعان به طول بیش از یکهزارو 100کیلومتر شبکه برق شهرستان مبارکه (فاصله بین آذربایجان تا سیستان و بلوچستان) گفت: در این منطقه 7هزار مشترک داریم که شامل1830مشترک دیماندی، 9500پست هوایی و زمینی است. همچنین، پنج ایستگاه متوسط، 33فیدر فشار متوسط و پیک بار حدود 120 مگاوات است.

او میزان فروش برق را 18هزارو268مگاوات اعلام کرد و افزود: برای تزریق برق و احداث نیروگاه های جدید 5کیلوواتی مجوز به مشترکان داده می شود و در نتیجه تعاملاتی با بهزیبستی و کمیته امداد، برای 750کیلووات نیروگاه های زیر20کیلووات مجوز احداث صادر کرده ایم.

کریمی راد، موضوع ایمنی را یکی از مباحث جدی عنوان کرد و گفت: متاسفانه خطرات بسیاری درنتیجه عدم اطلاع رسانی و آگاهی مردم وجود دارد و لازم است به نقش آموزش و اطلاع رسانی رسانه ها درباره رعایت نکات ایمنی توجه شود. او با اشاره به خطراتی که بویژه در ایام محرم وجود دارد، از برگزاری جلساتی با هیات ها، ارائه توصیه ها و دستورالعمل های ایمنی و بازرسی خبر داد.

مدیر برق شهرستان مبارکه به حدود 20میلیارد سرقت شبکه در سطح استان در سال گذشته اشاره کرد و یادآورشد: سرقت شبکه های توزیع و روشنایی از دیگر مشکلات اساسی شرکتهای توزیع است که باید مردم را نسبت به عواقب آن آگاه سازیم.

او در صحبت از پروژه های هفته دولت، از تبدیل 300کیلومتر شبکه سیمی به کابل خودنگهدار خبر داد و افزود: علاوه بر تبدیل سیم به کابل، تعویض پایه فرسوده، رفع ضعف ولتاژ و موارد دیگراصلاح می شود. همچنین، نصب کنتورهای فهام در راستای هوشمندسازی و حدود 750کیلووات نیروگاه خورشیدی برای مشترکان دیماند راه اندازی شده است.

کاهش تلفات برق در استان اصفهان به 7درصد

در ادامه، امیررمضانی، مشاور مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان با گرامیداشت هفته دولت بیان کرد: شرکت توزیع برق استان با بیش از یک میلیون و 600هزار مشترک که شامل 260هزارمشترک خانگی و مابقی صنعتی، تجاری و.. است بعنوان بزرگترین شرکتهای توزیع کشور است که وظیفه تامین برق 23شهرستان شامل 9بخش و 132روستا را برعهده دارد وسالانه مصرف 861میلیون کیلووات ساعت را مدیریت می کند.

او افزود: 25هزار مشترک صنعتی شامل 2درصد با مصرف 46درصد انرژی حکایت از توزیع بخش قابل توجهی از برق بین مراکز صنعتی است. همچنین، 42هزار کیلومتر طول شبکه و 2هزارو200مگاوات پیک مصرف در استان است.

مشاور مدیرعامل شرکت توزیع برق استان در صحبت از پروژه های هفته دولت اعلام کرد: در مجموع 247 پروژه با اعتباری بالغ بر 206میلیارد تومان به بهره برداری می رسد. او افزود: بیشترین پروژه ها را شهرهای کاشان 44پروژه، شهرضا 27پروژه و سپس نجف آباد داشته اند. ضمن آنکه کلنگ زنی، افتتاح و بهره برداری از 75 پروژه در 23شهرستان با اعتبار 68میلیارد تومان اجرا می شود.

به گفته رمضانی، توسعه شبکه های شهری و روستایی، بهینه سازی روشنایی، برق رسانی به 1365خانوار عشایر با اعتبار 14میلیاردتومان با استفاده از انرژی های خورشیدی قابل جابجایی انجام شده است. همچنین، در قالب طرح بهارستان، بهینه سازی شبکه در 214ر وستا با48میلیارد تومان اعتبار اجرا شده است. بهره گیری از منابع تجدیدپذیر و کلاهش آلاینده های زیست محیطی، بهینه سازی شبکه ها و کاهش تلفات فشار ضعیف و برخورداری بسیاری از روستاهای صعب العبور از برق در زمره اقدامات توزیع برق استان است.

رمضانی از تبدیل 2377کیلومتر شبکه سیمی به کابل خودنگهدار با اعتبار440میلیارد تومان در سطح استان خبرداد و افزود: در شهرهای خمینی شهر، دولت آباد و چادگان با هدف پیشگیری از سرقت، همه شبکه ها به کابل خودنگهدار تبدیل شده است.

او در ادامه گفت: درطول سالهای اخیر در زمینه هوشمندسازی بعنوان شرکت های سرآمد در کشور مطرح بوده ایم و با تمهیدات صورت گرفته، میانگین تلفات در استان به 7درصد در مقایسه با 10درصد در کل کشور، کاهش یافته که حاکی از کیفیت شبکه برق استان است.

سخنگوی توزیع برق استان از رتبه اول احداث نیروگاه خورشیدی بویژه نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس در اصفهان خبر داد و اظهار کرد: 2هزارنیروگاه خورشیدی خانگی در سطح کشور فعال است که 6هزارو230مگاوات در نیروگاه های استان با ظرفیت نامی و 5600مگاوات ظرفیت عملی، تولید و قابل استفاده می باشد.

فرزانه افسرطه