آیین بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی "جرقویه ۲" با سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، به مناسبت "هفته دولت"، با حضور معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا)، دکتر طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس، دکتر حسینی مدیرعامل و دکتر نورالهی مدیرعامل هلدینگ برق، معاونین هلدینگ غدیر وجمعی از مسوولان کشوری واستانی در شهرستان جرقویه در شرق اصفهان آغاز شد.

به گزارش اقتصاد بازار، این نیروگاه با هدف تامین برق منطقه از انرژی‌های تجدیدپذیر در مساحت ۱۵ هکتار ایجاد شده است و با آغاز فعالیت آن برای ۱۵ نفر بصورت مستقیم و ۲۶۰ نفر بصورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند.
صرفه‌جویی سالانه پنج میلیون لیتر آب و چهار میلیون مترمکعب گاز و کاهش سالانه ۱۰ هزار تُن گازهای آلاینده از مزایای احداث این پروژه است.

شهرستان جرقویه در ۷۵ کیلومتری شهر اصفهان بدلیل داشتن ۳۰۰ روز آفتابی در سال و زاویه تابش مناسب یکی از مکان‌های مطلوب برای سرمایه‌گذاری در بخش ساخت نیروگاه‌های خورشیدی به‌شمار می‌رود.

شهید دکتر سیدفریدالدین معصومی مدیرعامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر که در حادثه تروریستی چهار آبان سال ۱۴۰۱ در حرم شاه‌چراغ به شهادت رسید، منطقه شرق اصفهان را بهشت سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه خورشیدی می‌دانست.

محمود کمانی معاون وزیر نیرو   در آیین بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی "جرقویه ۲" و سامانه پایش آن واقع در شرق اصفهان با اشاره به پیک مصرف ۷۳ هزار و ۵۰۰ مگاواتی برق امسال افزود: این مقدار مصرف بدلیل گرمای بی‌سابقه تابستان سالجاری حدود یکهزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار مگاوات بیش از پیش‌بینی‌ها بود.
وی اضافه کرد: وزارت نیرو طوری برنامه‌ریزی کرده بود تا مصرف ۱۰ هزار مگاوات برق در کشور مدیریت شود.

کمانی تصریح کرد: با این وجود شدت گرما، در عمل سه هزار مگاوات مصرف بیش از پیش‌بینی‌ها به کشور تحمیل کرد و این مساله موجب اعمال مدیریت مصرف در شهرک های صنعتی و بعضی از صنایع بزرگ کشور شد.
معاون وزیر نیرو هشدار داد: اگر با همین شرایط پیش برویم، کشورمان در آینده با ۱۸ هزار مگاوات کسری برق مواجه خواهد شد.
وی ادامه داد: مانع‌زدایی از صنعت برق و جهش دانش بنیان ۲ اقدام قانونی خوب و مناسبی بود که سال گذشته توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد که می تواند موتور محرک صنایع کشور شود.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا) با بیان اینکه اکنون جهان بسرعت در حال سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و است، بیان کرد: کشور ما نیز برای توسعه این نوع انرژی‌ها گام‌هایی برداشته است و ما اکنون بدنبال رفع برخی از تردیدها در این زمینه هستیم.

کمانی، یکی از این تردیدها را تصور گرانی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر توصیف و خاطرنشان کرد: انرژی‌های تجدیدپذیر اکنون با ارزان‌ترین قیمت تولید می‌شود.

وی ادامه داد: تصور فراوانی گاز در کشور نیز توسعه و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را با تردید روبرو کرده است در صورتی‌ که دیگر گازی وجود ندارد که با آن بتوان نیروگاه سوخت فسیلی ایجاد کرد.

رییس ساتبا تاکید کرد: یکی دیگر از تردیدها در این زمینه که از سوی صنعت برق مطرح می‌شود، امکان ناپایدار شدن شبکه برق است در حالی‌ که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، پایداری شبکه را برهم نمی‌زند؛ زیرا می‌توان با ترکیب انرژی خورشیدی و فتوولتائیک، انرژی پایداری در شبکه برق کشور داشت.

کمانی خاطرنشان کرد: باید تردیدها در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را کنار گذاشت و راه‌های مختلفی را برای غلبه بر تردیدهای موجود پیشه کرد.

معاون وزیر نیرو، ترکیب انرژی خورشیدی و بادی را پایدارترین نوع انرژی دانست و خاطرنشان کرد: اکنون ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور به بیش از یکهزار مگاوات رسیده که ۴۰۰ مگاوات آن بادی است.

منطقه جرقویه اصفهان برای جذب سرمایه گذاری در حوزه تولید انرژی خورشیدی مناسب است

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان  در مجلس شورای اسلامی نیز در آیین بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی "جرقویه ۲" و سامانه پایش آن واقع در شرق اصفهان افزود: تورم رفته رفته با تلاش‌های دولت و شعار سال، کاهش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: مهار تورم پس از فروردین سال‌جاری آغاز شد و بشرط اینکه جهش جدیدی در نرخ ارز ایجاد نشود، آرامش در این حوزه را در آخر سال جاری شاهد خواهیم بود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مصرف سالیانه برق بطور متوسط حدود ۵ تا ۶ درصد رشد دارد اما امسال ۶.۵ درصد رشد پیدا کرد و همواره میزان تولید کمتر از میزان مصرف و بطور میانگین بین سه تا چهار درصد است.
طغیانی همچنین گفت: منطقه جرقویه اصفهان برای جذب سرمایه‌گذاران در حوزه تولید انرژی خورشیدی بسیار مناسب و مساعد است.
وی خاطرنشان کرد: مجلس همیشه در بحث سرمایه‌گذاری، توجه به خرید تضمینی برق توسط وزارت نیرو را مطرح می کند اما محدودیت بودجه ای هم در این وزارتخانه وجود دارد.
نماینده مردم شهرستان اصفهان در مجلس بیان کرد: مجلس در برنامه هفتم توسعه تولید ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات برق را پیشنهاد داده است که به عزم جدی وزارت نیرو در حوزه سرمایه‌گذاری و مدیریت کلان این وزارتخانه نیاز دارد.
وی اضافه کرد: تاکنون تلاش‌های بسیاری برای سرمایه گذاری در حوزه تولید انرژی بویژه انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی انجام شده و امروز دیگر این حوزه یک رهیافت اختیاری نیست بلکه یک الزام و ضرورت است.

هلدینگ غدیروهلدینگ های تابع فرامین رهبری ودولت است
درادامه این مراسم همچنین، دکتر مازیار حسینی مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری غدیر در سخنانی، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر معصومی اظهار داشت: روح شهید شاهد و ناظر است و امروز زحمات او و همکارانش به ثمر نشسته است.
وی با تاکید بر اینکه در گروه سرمایه‌گذاری غدیر و هلدینگ‌های آن، تابع فرامین فرماندهی معظم کل قوا و تدابیر دولت محترم هستیم، تصریح کرد: هیچ کاری جز با همت جمعی و یکی شدن دل‌ها و فکرها، به ثمر نمی‌رسد.
دکتر حسینی همچنین به تحلیل وضعیت ناترازی انرژی در کشور پرداخت و گفت: این مشکل یک‌شبه حل نمی‌شود، اما قابل حل است. اگر شرایط مناسبی فراهم شود و حمایت کافی صورت بگیرد، می‌توان در کمتر از 3 سال، یک هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی را احداث کرد.
مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری غدیر، با بیان ایکه سهامداران حقیقی گروه غدیر و هلدینگ‌های آن بیش از یک میلیون نفر هستند و رسالت ما حفظ منافع آنهاست، تاکید کرد: ساز و کار بورس، روش مناسبی برای دستیابی به این هدف است و در این مسیر، باید با تدبیر عمل کنیم و زمان را هم از دست ندهیم.


در صورت حمایت دولت، آماده توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر هستیم
شایان ذکر است که در ابتدای این مراسم، دکتر مصطفی نوراللهی مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر، با ارائه گزارشی از روند احداث و بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی جرقویه 2 اظهار داشت: با بهره‌برداری از این نیروگاه، 20 میلیون کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر طی یک سال تولید می‌شود. همچنین، در این پروژه ۱۸ هزار و ۲۰۰ پنل ۵۰۰ واتی نصب و ۲۱۲ هزار متر کابل‌کشی انجام شده تا به شبکه برق سراسری وصل شود.
وی افزود: با بهره‌برداری از این نیروگاه برای ۲۷۵ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.
دکتر نوراللهی خاطرنشان کرد: با احداث و بهره‌برداری از این نیروگاه، سالانه در مصرف آب ۵ میلیون لیتر و در مصرف گاز ۴ میلیون متر مکعب صرف‌جویی می‌شود و ۱۰ هزار تن از حجم تولید گازهای آلاینده‌ کاسته می‌شود.
مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر، همچنین با تاکید بر همدلی و هم‌افزایی خانواده بزرگ گروه سرمایه‌گذاری غدیر، تاکید کرد: این آمادگی در هلدینگ برق و انرژی غدیر وجود دارد که با حمایت دولت محترم، نسبت به توسعه نیروگاهها به ویژه واحدهای تجدیدپذیر اقدام کرده و ناترازی انرژی را در کشور رفع کنیم.