فعاليت موسسات اعتباري غيرمجاز كه طي سال‌هاي اخير به صورت پررنگ‌تر و البته مخرب‌تري گسترش پيدا كرد، بازار غيرمتشكل پولي را به رقيبي جدي و تاثيرگذار براي مجازهاي بانكي تبديل كرد. هزاران موسسه اعتباري كه در اشكال مختلف و براساس مجوزهايي كه مورد تاييد سياست‌گذار پولي نبود، مدت‌هاست كه يكي از بزرگ‌ترين چالش‌هاي نظام بانكي محسوب مي‌شوند.

به گزارش«تعادل» در ارتباط با فعاليت موسسات اعتباري غيرمجاز معاون نظارتي بانك مركزي معتقد است: سال ۱۳۹۶ سال ساماندهي بازار غيرمتشكل پولي خواهد بود با اتكا به قانون احكام دايمي و قانون برنامه ششم كه اختيارات قابل توجهي به بانك مركزي داده است، مي‌توان از فعاليت غيرمجازها و ايجاد موسسات غيرمجاز جديد جلوگيري به عمل آورد.

 معاون نظارتي بانك مركزي در گفت‌وگويي با ابراز اميدواري درخصوص سرانجام گرفتن ساماندهي بازار غيرمتشكل پولي از عوامل ايجاد غيرمجازها در اين بازار گفت و با اشاره به وظايف نظارتي بانك مركزي تاكيد كرد: حيطه نظارت در بانك مركزي به چند بخش تقسيم مي‌شود، اول شبكه بانكي و موسسات اعتباري، دوم صرافي‌ها، سوم ليزينگ‌ها و در نهايت صندوق‌هاي قرض‌الحسنه و تعاوني‌هاي اعتباري.

معاون نظارتي بانك‌ مركزي خاطرنشان كرد: حسب نظر شوراي امنيت ملي كشور قسمتي از روند مقابله با فعاليت موسسات غيرمجاز بر عهده بانك‌ مركزي و بخش ديگر بر عهده نيروي انتظامي است. به عبارت ديگر نيروي انتظامي موظف به شناسايي و معرفي موسسات اعتباري و صرافي‌هاي غيرمجاز به بانك مركزي است و اين بانك هم بعد از معرفي، فرآيند بررسي را به انجام مي‌رساند؛ اگر آنها قابليت تطبيق و صدور مجوز را داشتند، فرآيند به اتمام مي‌رسد در غير اين صورت پلمب اين واحدها به نيروي انتظامي محول مي‌شود و البته در مرجع قضايي عليه موسسات غيرمجاز و صرافي‌هاي فاقد مجوز اقامه دعوا مي‌شود.

حيدري درخصوص دلايل رصد غيرمجازها توسط نيروي انتظامي گفت: با توجه به اينكه بانك مركزي در تهران مستقر است و صرفا در چند منطقه كشور داراي واحدهاي استاني است به همين دليل حسب مصوبه شوراي امنيت ملي كشور، شناسايي موسسات غيرمجاز كه كار صرافي، بانكي و ليزينگي انجام مي‌دهند بر عهده نيروي انتظامي است.

وي افزود: در مورد شركت‌هاي ليزينگ هم بايد گفت، تعداد شركت‌هايي كه به نام ليزينگ در مرجع ثبت شركت‌ها ثبت شده‌اند به ۳۰۰واحد مي‌رسد كه بعد از شناسايي ۵۰ واحد از اين تعداد توانستند مجوز لازم را از بانك‌مركزي اخذ كنند، ۹۴واحد هم عملا به صورت غيرمجاز فعاليت مي‌كنند كه براي پلمب به نيروي انتظامي معرفي شده‌اند، مابقي اين تعداد هم احتمالا يا فعاليت ندارند يا در آدرس‌هاي اعلام شده مستقر نيستند. پس در مورد ليزينگ‌ها هم هموطنان در صورت مراجعه به مجوز فعاليت آنها توجه كنند.