بر اساس اظهارات سخنگوی وزارت صمت، فرصت طلایی تولیدکنندگان لوازم خانگی به پایان رسیده و حالا این گروه از تولیدکنندگان باید به قدرتی در حوزه تولید و رقابت دست پیدا کرده باشند که بتوانند با نمونه‌های خارجی رقابت کنند. بر همین اساس صحبت‌هایی از احتمال آزاد شدن واردات لوازم خانگی بعد از چندین سال به میان آمده و گفته می‌شود واردات این گروه از محصولات در دست بررسی است. این در حالی است که به نظر می‌رسد رفع ممنوعیت واردات لوازم خانگی که به نفع گروهی از برندها تمام شده و بازار را در انحصار آنها قرار داده است، چنان کار ساده‌ای نیست و بررسی‌ها در این حوزه ادامه‌دار خواهد بود. ضمن اینکه بررسی‌ها از بازار نشان می‌دهد که خرید لوازم خانگی اولویت دوم و سوم مردم است و همین موضوع موجب تشدید رکود در بازار این کالا شده است. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که تولیدکنندگان لوازم خانگی به دلیل عدم حمایت دولت وضعیت خوبی ندارند و اگرچه برخی از آنها به دنبال کسب منافع بیشتری از این بازار هستند اما به طور کلی همه آنها علاقه‌ای به بالا بردن قیمت‌ها در چنین شرایطی ندارند چراکه همان اندک رونق موجود در بازار را هم تجربه نخواهند کرد.
به عبارتی از آنجایی که حمایت چندانی از تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد، قیمت و کیفیت محصولات تولیدی در داخل کشور خیلی رضایت مصرف‌کنندگان را جلب نمی‌کند. از این رو اگرچه بیشترین دلیل رکود بازار، کاهش قدرت خرید قابل توجه مصرف‌کننده است اما این احتمال هم وجود دارد که مصرف‌کنندگان حاضر نباشند برای جنس و کالای ایرانی چنین هزینه‌هایی را صرف کنند. بنابراین می‌توان این پیش‌بینی را هم مطرح کرد که شاید با آزادسازی واردات لوازم خانگی و افزایش تنوع و رقابت در بازار این کالا، شاهد ایجاد رونق در بازار هم باشیم. در واقع این امکان وجود دارد زمانی که انحصار موجود در بازار شکسته شود و تنوع و کیفیت وارد بازار شود، مصرف‌کننده هم نسبت به خرید رغبت بیشتری از خود نشان دهد و وارد بازار شود چراکه در آن زمان می‌داند به سلیقه و انتخاب او احترام گذاشته شده و اگرچه باید برای تامین نیاز خود هزینه بالایی را پرداخت کند اما قدرت تصمیم‌گیری دارد و می‌تواند متناسب با قدرت مالی خود، کالای مورد نظرش را تهیه کند. بنابراین می‌توان اعلام کرد که شاید با آزادسازی واردات، بازار لوازم خانگی اندکی وارد فضای رقابتی و رونق شود.
واردات لوازم خانگی در دست بررسی است
در همین خصوص سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد: واردات کالاهایی که تولید بالا دارند و رقابت‌پذیر هستند، مثل لوازم خانگی، باید آزاد شوند و این موضوع در دست بررسی است چراکه نمی‌توان واردات تا ابد را ممنوع کرد.
امید قالیباف در نشست خبری درباره نتیجه بررسی لغو ممنوعیت واردات چهار یا پنج کالا، اظهار کرد: واردات کالاهایی که تولید بالا دارند و رقابت‌پذیر هستند، مثل لوازم خانگی، باید آزاد شود و این موضوع در دست بررسی و در پروسه تصمیم‌گیری است. واردات تا ابد نمی‌تواند ممنوع بماند. خط قرمز این است که به تولید داخل ضربه نخورد. اما اگر واردات کالا منجر به بهبود کیفیت و قیمت بهتر شود، اقدام به لغو ممنوعیت واردات می‌کنیم.
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی یک فرصت طلایی داشتند و از آن استفاده کردند، گفت: هدفگذاری تولید امسال، تولید بیش از ۱۸ میلیون دستگاه لوازم خانگی است.
چرا کالاهای مشابه تولید داخل وارد می‌شود؟
این مقام مسوول با بیان اینکه واردات کالاهای مشابه داخل در مواردی برای تنظیم بازار انجام می‌شود، اظهار کرد: در دنیا فقط چین سنجاق‌قفلی و سوزن ته‌گرد تولید می‌کند، چون باید مقیاس تولید بزرگ باشد تا صرفه اقتصادی داشته باشد و در این حوزه بازار کل دنیا دست چین است. بنابراین برای صحبت درباره تولید داخل باید این نکات هم در نظر گرفته شود. وی افزود: برخی کالاهای دیگر در سایه ممنوعیت واردات و تخفیف حقوق ورودی، به درجه‌ای از بلوغ رسیده‌اند که بازار داخل را تامین و رقابت می‌کنند و نیاز به صادرات دارند که در مورد آنها باید فکر کنیم. فرصت طلایی به این صنایع داده شده و آنها رشد کردند، اما در حال حاضر برای بهبود کیفیت و تماس با فناوری روز دنیا باید آزاد شدن واردات بررسی شود.
افزایش ۲۵ درصدی هزینه تولید به خاطر تحریم
این مقام مسوول در ادامه با بیان اینکه تحریم‌ها ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه تولید را به خاطر هزینه حمل‌و‌نقل، هزینه واسطه تامین پول و غیره افزایش داده، تصریح کرد: پس اگر تحریم لغو شود، هزینه تولید ممکن است تا ۲۵ درصد کاهش یابد که البته به معنی ارزان شدن نیست چون با تورم ۴۰ درصدی هم مواجه هستیم.
قالیباف همچنین با بیان اینکه وزارت صمت در افزایش قیمت‌ها دخل و تصرف ندارد، گفت: این موضوع یک پدیده پولی ناشی از مشکلات ساختاری در اقتصاد و افزایش نقدینگی است. وزارت بازرگانی باشد یا نه، تا زمانی که نقدینگی رشد کند، قیمت‌ها بالا می‌رود، پس وزارت بازرگانی نقش زیادی ندارد. البته وزارت بازرگانی نکات مثبتی هم دارد، اما رویه دنیا یکجا دیدن سیاست‌های تجاری و تولید است که همین باعث ادغام وزارتخانه‌ها شد. اگر این سیاست در کشور ما درست اجرا نشده، مشکل سیاست نیست.
باید به دنبال پوست‌اندازی پلتفرمی برویم
قالیباف در ادامه با بیان اینکه برای ارتقای کیفیت خودرو در کوتاه‌مدت به دنبال افزایش کیفیت قطعات هستیم، گفت: اما در بلند‌مدت، مشکل پلتفرم یا بن‌سازه است و باید به دنبال پوست‌اندازی پلتفرمی برویم. پلتفرم خودروی اقتصادی هم تا شهریور سال آینده به تولید می‌رسد.
وی همچنین با بیان اینکه آیین‌نامه واردات نهایی شده به زودی جزئیات آن اطلاع‌رسانی و واردات انجام می‌شود، اظهار کرد: با کشورهای مختلف برای واردات رایزنی شده است. هدف‌گذاری واردات هم برای کم‌درآمدها است و دو سقف ۱۰ و ۲۰ هزار دلار تعیین شده است. بنابراین خودروی وارداتی بالای ۲۰ هزار دلار نخواهیم داشت.
قالیباف با تاکید بر اینکه استاندارهای ۸۵‌گانه و حتی بیشتر حتما باید برای خودروهای وارداتی پاس شود، گفت: باید به این نکته توجه شود که خودروهای اقتصادی بی‌کیفیت و زشت نیستند، بلکه باکیفیت و مناسب هستند. ۵۰ درصد تقاضا در دنیا را خودروهای اقتصادی تشکیل می‌دهد و خودروسازانی که در اشل جهانی کار می‌کنند هم روی دهک ۱۰ برنامه‌ریزی نمی‌کنند.
وی همچنین درباره واگذاری خودروسازی‌ها که طبق دستور رییس‌جمهوری باید تا شهریور انجام شود، گفت: سهام خودروسازی‌ها قیمت‌گذاری و پیش‌نویس سند تکمیل شده که در هفته دولت امضا می‌شود. سپس به سرعت به دنبال اهلیت‌سنجی متقاضیان و واگذاری خواهیم رفت. به گفته سخنگوی وزارت صمت، در حال حاضر سایپا برای واگذاری ۴۱ درصد و ایران‌خودرو حدود ۲۰ درصد از سهام خود را اعلام واگذاری کرده، اما وزارت صمت تصمیم می‌گیرد چقدر از این سهام مصوب شود و روش واگذاری چه باشد.
ارتقای سطح کیفیت محصولات ایرانی
لازم به ذکر است به گفته نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در حال حاضر رکود بسیار شدیدی در بازار لوازم خانگی حاکم است. مشکل کالایی وجود ندارد، زیرا کالا به تعداد زیاد در سطح انبارها و عرضه وجود دارد اما با توجه به قدرت خرید مردم، می‌توان گفت خرید لوازم خانگی اولویت دوم و سوم مردم است و اولویت اصلی‌شان در حال حاضر نیست.
محمدحسین اسلامیان اظهار کرد: با توجه به اینکه قدرت اقتصادی و قدرت خرید مردم ضعیف شده و پایین آمده و کالاها هم به دلیل گرانی مواد اولیه، حامل‌های انرژی و دستمزد که از مولفه‌های تولید هستند، گران‌قیمت می‌شوند و از طرفی تورمی که وجود دارد، باعث شده در بخش لوازم خانگی هم این تورم را در سال‌‎های اخیر شاهد باشیم. وی همچنین خاطرنشان کرد: در ۵-۴ سال اخیر که ما منع واردات داشتیم، برخی شرکت‌های ایرانی زیرساخت‌های لازم را ایجاد کرده و کالای باکیفیت را تولید می‌کنند. کیفیت محصولات ایرانی نسبت به سال‌های قبل بسیار تغییر کرده است و توانستند خود را تا سطح مطلوبی بالا بیاورند اما با این حال با بالاترین نقطه فاصله در دنیا دارند و این بر کسی پوشیده نیست که در سطح اول نیستیم اما فاصله با تولیدات روز دنیا آنقدر نیست که کیفیت ما نامطلوب باشد و افراد با خرید کالای ایرانی از شرکت‌های معتبر می‌توانند نیاز خود را برآورده کنند.

جهان صنعت