زادبوم با بیان اینکه اتاق بازرگانی اصفهان در سطح خاورمیانه کم نظیر و بالاتر از استاندارد و میانگین منطقه است، افزود: بخشی از مشکلات کشور مربوط به ساختار اقتصاد ما است، بنابراین باید مشکلات ساختاری اقتصادی را حل کنیم، از سوی دیگر بخشی از مشکلات مربوط به زیرساخت های صادراتی  است، به عنوان مثال جاده، کانتینر، یخچال و ... نداریم و حتی اگر فضای صادرات مهیا شود، باز دچار مشکل می شویم. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص برخی مشکلات صادرکنندگان استان، گفت: خوشبختانه مطابق با بخشنامه ۱۷۷ به صادرکنندگان این اجازه داده شده که به میزان صادرات خود واردات داشته باشند، البته نباید هر محصولی وارد شود. وی در مورد برخی گلایه ها درباره مهلت تعهدات ارزی و درخواست ها برای افزایش زمان آن، گفت: مهلت ایفای تعهدات ارزی در اختیار وزارت صمت است و برای حل این مشکل با بانک مرکزی جلساتی برگزار می کنیم، البته نمی توان این مهلت را ۲۴ ماهه کرد که البته آماده ایم مهلت چهار ماه را اضافه کنیم.

چاره اندیشی برای

تغییر مکرر قوانین

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، جمع حاضر در این نشست را صادرکنندگانی خوشنام و خوش حساب ودارای بهترین عملکرد در حوزه رفع تعهدات ارزی و حفظ رشد صادرات، علیرغم پاندمی کرونا دانست. مسعود گلشیرازی در ادامه ابلاغ بخشنامه هاو مقررات متعدد و تغییر مکرر قوانین را بدترین مولفه شاخص کسب و کار از نگاه فعالان اقتصادی عنوان کردو خواستار چاره اندیشی جدی برای این مشکل فعالان بخش خصوصی شد. وی راه اندازی اولین شتاب دهنده صادراتی کشور، مشارکت و سرمایه گذاری در راه اندازی کارگو ترمینال فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، راه اندازی شرکت نمایشگاه های بین المللی در کنار تشکیل میزهای مشترک با کشورهای هدف صادراتی را از جمله اقدامات زیربنایی دوره نهم اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد. رئیس اتاق اصفهان ضمن تاکید بر ضرورت دریافت نظر بخش خصوصی در تنظیم مقررات و بخشنامه ها مطابق با بند 2 و 3 قانون بهبود محیط کسب و کارگفت: علیرغم تاکید رئیس جمهور محترم، متاسفانه در بعضی وزارتخانه ها و ادارات این امر مغفول مانده و لازم است مورد توجه ویژه قرار گیرد. دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان رفع تعهدات ارزی سال 97، معافیت مالیاتی صادرکنندگان، اخذ مابه التفاوت نرخ ارز جهت واردکنندگان، ارجاع پرونده های رفع تعهد ارزی قبل از سال 97، لزوم افزایش سرمایه بانک ها برای راه اندازی پروژه های سرمایه گذاری، نحوه تسویه تسهیلات  جزء «د» بند 6 قانون بودجه سال 88 و تراکنش های مالیاتی قبل سال 95 را از جمله موضوعات و مشکلات کلیدی فعالان اقتصادی وبویژه صادرکنندگان بیان و خواستار قرار گرفتن این موضوعات در دستورالعمل های اجرایی دولت شد.

شرایط خوب صادرات استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون میزان صادرات استان، بیش از یک میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلار بوده که حکایت از شرایط خوب استان در بخش صادرات است.

ایرج موفق در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان، با بیان اینکه ۱۲ درصد صنعت کشور با حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی دارای مجوز و ۵۲۰۰ طرح صنعتی در استان اصفهان مستقر است، اظهار کرد: استان اصفهان به لحاظ صنعتی و معدنی در رتبه نخست کشور قرار دارد، همچنین بیش از ۲۰۰ هزار واحد صنفی در بخش تولیدی، خدماتی و توزیعی مشغول فعالیت هستند. وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری استان با توجه به تمام محدودیت ها، تحریم ها و مشکلات واحدهای تولیدی از ۱۳.۹ درصد به ۱۰.۴ درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: این آمار نشان می دهد کار و تولید در استان اصفهان در جریان است. وی یادآور شد: خوشبختانه در بحث تعهدات ارزی بیش از ۸۷ درصد تعهدات ارزی استان برگشت داده شده است و به دنبال بازگشت بقیه تعهدات هستیم. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان همچنین با بیان اینکه برای انتخاب صادرکننده نمونه استان، براساس ارزیابی ها کمیته ای متشکل از نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط تشکیل شد، گفت: براین اساس یک نمونه ممتاز صادراتی، ۶ نمونه ملی و ۲۵ نمونه استانی و ۲۰ نمونه قابل تقدیر در بخش های مختلف تولید، خدمات و بازرگانی و ... به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شدند.

نگاه ویژه اتاق اصفهان

به توسعه صادرات

همچنین فرشته امینی، رئیس شورای راهبردی شتاب دهنده صادراتی اتاق بازرگانی اصفهان به ارایه گزارشی پیرامون فعالیت های اتاق در راستای تسهیل صادرات استان پرداخت. وی موضوعاتی چون عدم امکان سفر به عراق و صدور ویزای تجاری برای اصلی ترین بازار صادراتی ایران، عدم امکان ارسال محموله های صادراتی به اکثر کشورهای حوزه CIS ، مشکلات مربوط به حمل زمینی کالا به کشورهای مختلف از جمله ترکمنستان را از جمله تهدیدات صادرکنندگان در سال جاری دانست. 
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر نگاه ویژه پارلمان بخش خصوصی اصفهان به توسعه صادرات گفت: اتاق نهم تمامی تلاش خود را برای ایجاد زیرساخت های تسهیل گر دایمی در اکو سیستم صادرات بکارگرفته و افتتاح کارگو ترمینال ، راه اندازی شتاب دهنده صادرات برداربا هدف فراگیر نمودن فرهنگ صادرات تخصصی از طریق شرکت های مدیریت صادرات در استان را از جمله این فعالیت ها بیان کرد. وی ایجاد جو حاکم بر شهر مبنی بر ایجاد امید به صادرات و ورود بخش خصوصی به آموزشهای تخصصی این حوزه و حس همدلی در استان را بسیار حایز اهمیت و اتفاق میمونی در صادرات استان دانست.

ذوب آهن تنها مدال آور

صادرات کشور

در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان از ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها مدال آور صادرات کشور در سال جاری تقدیر شد.در این مراسم مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: این مجتمع عظیم صنعتی اگر بتواند کل محصولات خود را صادر کند می تواند یک و نیم میلیارد دلار ارز مرغوب به کشور وارد کند. منصور یزدی زاده افزود: با توجه به اینکه ذوب آهن اصفهان نیاز ارزی خود که بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار است را از طریق صادرات تامین می کند، پیشنهاد می کنم که نیاز ارزی برای تولید از طریق ارزهای موجود در خارج از کشور تامین شود و ارزهای صادراتی به سیستم بانکی کشور وارد شود که می تواند برای اقتصاد و صنعت کشور بسیار گره گشا باشد. درادامه این آیین از صادرکنندگان نمونه ملی و استانی استان اصفهان تقدیر شد.