داده‌های «تریدینگ ویو» و صرافی «Bitstamp» نشان می‌دهد ارزش هر واحد بیت‌کوین طی ۱۹ ماه اخیر برای اولین‌بار به سطح ۳۹ هزار دلار رسیده است. خریداران بیت‌کوین در حال ‌حاضر قدرت بیشتری نسبت‌ به فروشندگان دارند و صحبت‌های اخیر پاول رییس فدرال‌رزرو باعث شکست مقاومت بسیار مهم ۳۸ هزار دلاری بیت‌کوین شد. «پاول» در اظهاراتش گفت: «کمیته فدرال بازار باز (FOMC) متعهد است نرخ تورم را در طول زمان به ۲ درصد کاهش دهد و تا رسیدن به این هدف تغییر چندانی در سیاست‌هایش اعمال نخواهد شد.» لحن محتاطانه «پاول» در مورد وضعیت کنونی اقتصاد آمریکا و پیشرفت به ‌سمت کاهش نرخ تورم باعث شد احساسات معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به دارایی‌های ریسک‌پذیر مثبت شود.
کوین‌تلگراف می‌گوید: جلسه بعدی FOMC اواسط دسامبر برگزار خواهد شد و در آن زمان شاهد اعلام تغییرات در نرخ بهره خواهیم بود. «کیت آلن»، از بنیانگذاران Material Indicators پس‌ از سخنرانی پاول، تصویری از نقدینگی سفارش‌های BTC/USDT در حساب ایکس خود به‌ اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد سطح ۰۰۰/۳۹ تا ۲۰۰/۳۹ به‌ عنوان مقاومت‌های کنونی بیت‌کوین شناخته می‌شوند و نزدیک‌ترین حمایت برای خریداران می‌تواند ۰۰۰/۳۸ دلار باشد.

 

افزایش خوش‌بینی‌ها برای رسیدن «بیت‌کوین» به ۶۰ هزار دلار
با وجو‌د نگرانی‌ها درباره رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۴، سرمایه‌گذارانی مانند «رابرت کیوساکی» از انباشت بیت‌کوین به عنوان پوشش محافظتی حمایت می‌کنند. بر اساس داده‌های «گلس‌نود»، بیش از ۳۷۰۰۰ بیت‌کوین به ارزش ۴/۱ میلیارد دلار از ۱۷ نوامبر از صرافی‌ها خارج شده که نشان‌دهنده روندی است که سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند مستقیما دارایی‌های خود را نگه دارند. این جریان خروجی و تصمیم برای نگهداری، می‌تواند با برخی از اتفاقات اخیر، از جمله محکوم شدن صرافی «بایننس»، مرتبط باشد. علاوه بر این، از جریان خروجی ذکرشده که حاکی از افزایش تقاضا و کاهش فشار فروش از سوی فروشندگان است، می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاران نسبت به تایید یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) اسپات بیت‌کوین در ایالات متحده خوش‌بین هستند.
از نظر تاریخی، خروج ارز با پایین‌ترین قیمت‌های ثبت‌شده از صرافی‌ها، نشان‌دهنده انتظارات افزایش قیمت در میان‌مدت خواهد بود. افزایش قیمت بیت‌کوین پس از اظهارات «کریس والر»، از اعضای فدرال‌رزرو در مورد رکود اقتصادی، نشان می‌دهد که سیاست‌های مناسب می‌تواند احساسات مثبت را در مورد بیت‌کوین تقویت کند.
احساسات در بازار برای سایر دارایی‌های دیجیتال برتر متفاوت است. قیمت اتریوم با ۱۳/۰ درصد کاهش به ۲۰۹۵ دلار دست پیدا کرد و بایننس کوین با ۲۱/۰ درصد کاهش به ۲۲۹ دلار رسید. در مقابل، ریپل با ۲۷/۰ درصد افزایش در ۶۱/۰ دلار معامله شد و کاردانو نیز با ۵۸/۱ درصد افزایش به ۳۸۵۹/۰ دلار رسید. قیمت سولانا در حال حاضر درست زیر یک سطح مقاومت کلیدی تثبیت شده که نشان‌دهنده عدم‌ تصمیم‌گیری در مورد بریک‌آوت یا کاهش قیمت است. رفتار معامله‌گران نشان می‌دهد که قیمت ممکن است کاهش جزئی را تجربه کند و به‌طور بالقوه سودهای اخیر را از بین ببرد. به نظر می‌رسد نوسانات در کوتاه‌مدت و بلندمدت کاهش یافته و همین موضوع باعث شده قیمت به سمت معامله در محدوده باریکی سوق داده شود. توجه به این نکته ضروری است که احتمال کاهش قیمت سولانا تا ۵۵ دلار وجود دارد. بررسی باند بولینگر در نمودار روزانه سولانا بیانگر آن است که قیمت در حال حاضر در محدوده میانی باند بولینگر پشتیبانی می‌شود. باریک شدن باند‌های بولینگر بیانگر آن است که یک شکست کوچک از هر سمت می‌تواند معامله‌گران منفعل بازار را فعال کرده و موجب تشدید حرکت شود. همچنین معاملات انجام‌شده در روز جمعه با روند صعودی آغاز شد و قیمت، باند بالایی را در محدوده ۶۲ دلار آزمایش کرد. اگر گاوها بتوانند قیمت را بالای ۶۰ دلار نگه دارند، امکان بازگشت قیمت و شروع یک روند صعودی دیگر وجود خواهد داشت. در صورت شکل گرفتن این روند صعودی، می‌توان انتظار افزایش قیمت سولانا به ارقام سه‌رقمی را داشت.


کاهش درآمد ماینرها با وجود افزایش قیمت «بیت‌کوین»
از سوی دیگر، علی‌رغم افزایش تدریجی قیمت بیت‌کوین از پایین‌ترین قیمت آن در ۱۰ مارس از محدوده ۲۰۰۰۰ دلار به کمی بیش از ۳۸۰۰۰ دلار در اول دسامبر ۲۰۲۳، درآمد استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در ۶ ماه گذشته بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است. طبق داده‌ها درآمد ماه نوامبر ماینرها به مبلغ ۱/۶۱۵ میلیون دلار رسیده که تقریبا ۳۰۰ میلیون دلار کمتر از درآمد ژانویه است. از زمان رسیدن به بالاترین رقم ۸/۹۱۸ میلیون دلاری در ژانویه، درآمد ماینرها به تدریج در ماه‌های بعد کاهش یافته است. ماه اکتبر تنها زمانی بود که این روند کاهش یافت و ماینرها با ۸۸۵ میلیون دلار دومین درآمد ماهانه در سال ۲۰۲۳ را به دست آوردند.
«آلیس لیتهام»، تحلیلگر Banklesstimes، در مورد کاهش درآمد ماینرها گفت: «‌این رکود، نگرانی گسترده‎ای را در جامعه ارزهای دیجیتال برانگیخته است و ما را بر آن داشته تا عوامل موثر در این کاهش قابل‌توجه را بررسی کنیم.» در گزارش Banklesstimes، نوسانات قیمت بیت‌کوین به عنوان یکی از عوامل کلیدی توضیح‌دهنده کاهش درآمد ماینرها شناسایی شده است. در همین حال، گزارش قبلی Galaxy کاهش درآمد را به آنچه که به عنوان «افزایش باورنکردنی هش‌ریت شبکه در نیمه اول سال» توصیف کرد، نسبت می‌دهد. افزایش هش‌ریت به دلیل بهبود اقتصاد استخراج، عرضه بیش از حد دستگاه‌های ایسیک دست‌دوم در بازار ثانویه و همچنین اتصال ریگ‌های استخراج نسل جدید است. سایر نشریات، کاهش درآمد ماینرها را به افزایش قیمت انرژی نسبت داده‌اند.
مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در زمان نگارش این خبر در حال حاضر ۴۶/۱ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳۷/۱ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۰۸/۵۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۳۳/۰ درصد افزایش داشته است.حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۴/۴۷ میلیارد دلار بوده که ۱۲/۶ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر‌متمرکز در حال حاضر ۴۵/۴ میلیارد دلار است که ۵۷/۹ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۶۹/۴۲ میلیارد دلار است که ۰۵/۹۰ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.