معامله‌گران روز چهارشنبه بیش از ۲/۱۰ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۴۱۲ هزار فقره معامله و به ارزش ۶ هزار و ۴۸۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند. همه شاخص‌های بورس دیروز سبز شدند، به‌گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی نسبت به روز گذشته ۴/۱ درصد افزایش یافتند. این دو شاخص با معیار هم‌وزن با افزایش ۲۱/۱ درصدی همراه شدند.

شاخص آزاد شناور ۴۹/۱ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۹۱/۱ درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۸۳/۰ درصد رشد کرد. نمادهای شاخص‌‌ساز دیروز شامل فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری غدیر، ملی مس، بانک ملت‌، مپنا، گسترش نفت و گاز پارسیان و بانک تجارت بوده‌اند. در فرابورس ایران هم شاخص کل در پایان معاملات دیروز با ۱۹۵ واحد افزایش به رقم ۲۵ هزار و ۳۱۰ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۴۲۳ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس به بیش از ۴۰۷ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران دیروز بیش از ۱/۵ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۲۳۴ هزار معامله و به ارزش ۴ هزار و ۴۰۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند. شاخص کل و شاخص قیمت فرابورس دیروز ۷۸/۰ درصد افزایش یافتند. این دو شاخص با معیار هم‌وزن ۹۸/۰ درصد رشد کردند، شاخص بازار اول فرابورس ۶۶/۱ درصد و شاخص بازار دوم فرابورس ۴۶/۰ درصد رشد کرد. دیروز نمادهای ایران‌خودرو دیزل، مالی سپهر صادرات، بانک سامان، انتخاب الکترونیک، تجلی توسعه معادن و پتروشیمی مارون بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

یکی از روش‌های تامین مالی از بازار سرمایه در کنار انتشار انواع اوراق روش سلب‌تقدم از سهام است که به افزایش شناوری میزان سهام شرکت‌ها و جمع‌آوری نقدینگی به نفع شرکت‌ها و اجرای توسعه پروژه کمک می‌کند. با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای لازم است بازار سرمایه از نظر حجم و ظرفیت و عمق توسعه پیدا کند و شرکت‌ها بتوانند از این بازار به تامین مالی غیرتورمی بپردازند. اعتبارسنجی شرکت‌های بورسی، زمینه مهمی برای تامین مالی غیرتورمی از بورس است و سهم بازار سرمایه از تامین مالی که در حال حاضر حدود ۸ درصد است، باید به حداقل ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.


تحلیل بازار چهارشنبه
بازار سهام دیروز شاهد پرواز شاخص‌ها بود. در حالی که شاخص کل بورس با جهش ۲۸ هزار واحدی روبه‌رو شد، حجم معاملات خرد نیز بالاخره رشد مناسبی را تجربه کرد و از ۱۰ میلیارد برگه سهم گذشت.
در همین حال، ارزش معاملات خرد توانست بیشترین میزان دادوستدها در نیمه دوم سال را ثبت کند. بورس تهران دیروز شاهد جریان معاملات مثبتی بود؛ به نحوی که با افزایش عرضه و تقاضا، بالاخره توانست پس از مدت‌ها تحرک تازه‌ای را تجربه و ارقام مناسبی از معاملات را ثبت کند. کارشناسان بازار سرمایه اگرچه روند دیروز بازار سهام را مسرت‌بخش توصیف می‌کنند اما معتقدند تنها در صورتی این تحرک معاملاتی ادامه خواهد داشت که بتوان امیدوار بود بازار روند مثبتی داشته باشد.

عملکرد شاخص‌های بازار سهام
دیروز شاخص کل بورس تهران با جهش ۲۸ هزار و ۴۹۷ واحدی، معادل ۴/۱ درصد بالا رفت و در ارتفاع دو میلیون و ۶۰ هزار و ۳۷۷ واحد قرار گرفت. در همین حال، شاخص هم‌وزن نیز با رشد هشت هزار و ۵۸۰ واحدی، معادل ۲۱/۱ درصد صعود کرد و به سطح ۷۲۰ هزار و ۶۴۵ واحد قرار گرفت. شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول، بازار دوم هم دیروز جهش کردند و به ترتیب معادل ۴۹/۱ درصد، ۹۱/۱ درصد و ۸۳/۰ درصد بالا رفتند. دیروز فرابورس هم تحرک تازه‌ای را تجربه کرد و شاخص کل این بازار با رشد ۱۹۵ واحدی، معادل ۷۸/۰ درصد افزایش یافت تا در ارتفاع ۲۵ هزار و ۳۱۰ واحد قرار گرفت.

شارژ فولادی شاخص کل بورس
در روزی که ۷۶ درصد نمادهای بازار مثبت بودند، نماد فولاد، به تنهایی شاخص کل بورس را سه هزار و ۶۸۶ واحد بالا برد. پس از فولاد، نمادهای وغدیر، فملی، وبملت، رمپنا، پارسان و وتجارت، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. در همین حال دیروز، خگستر، کترام، وتجارت، فولاد، خودرو، ذوب و شستا، پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند.
در آن سوی بازار نیز نمادهای خاور، آریا، وسپهر، سامان، انتخاب، تجلی و مارون، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. در همین حال، فصبا، کرمان، وسپهر، زفجر، نطرین، ثرود و بمولد، پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی درمعاملات روز گذشته بودند.

 

حجم و ارزش معاملات خرد
دیروز حجم معاملات خرد سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی، بالاخره با رشدی قابل اعتنا مواجه شد و به ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون برگه سهم رسید. در همین حال، ارزش معاملات خرد نیز افزایش امیدبخشی را تجربه کرد و با قرار گرفتن در سطح ۶ هزار و ۳۸۸ میلیارد تومان، رکورد ارزش معاملات خرد در نیمه دوم سال را شکست. گفتنی است دیروز بیش از ۳۳۳ میلیارد تومان پول حقیقی به سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی وارد و بیش از ۴۲۳ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد.

 

آثار تجدید ارزیابی دارایی‌ها

میثم فدایی* – تجدید ارزیابی دارایی، الزامی در مسیر طبقه‌بندی و تسهیل آن برای ناشران در بازار سرمایه است. اتخاذ چنین تصمیمی در شرایط تورمی با آثار مثبت و منفی همراه خواهد بود، در گذشته نیز شرکت‌ها ملزم به افشای دارایی و زمین‌های خود شدند و این اقدام داده‌های بسیار خوبی را از دارایی شرکت‌ها در اختیار سهامداران قرار داد. در صورت رخ دادن فرآیند تجدید ارزیابی به شکل صحیح، زمینه واقعی‌تر شدن صورت‌های مالی شرکت‌ها فراهم خواهد شد اما بعد منفی آن نیز به شرایط اقتصادی کشور بازمی‌گردد.

* فعال بازار سرمایه

منبع: جهان صنعت