گویا بازی وزارت صمت با روح و روان و زندگی مردم تمامی ندارد که در سخت‌ترین شرایط معیشتی هم، طاقت مردم را محک می‌زند. سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با تمام انتقاداتی که به آن وارد می‌شود، چند روز پیش اسامی برندگان در قرعه‌کشی را اعلام کرد اما پس از اینکه بسیاری از این برندگان تمام دارایی‌های خود را فروختند تا از پس خرید یک ماشین تولید داخلی بر بیایند، این سامانه با تغییراتی همراه شده که زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است. آنطور که مشتریان اعلام می‌کنند، با گرفتاری‌های زیادی هزینه مورد نیاز برای ادامه فرآیند برنده شدن در قرعه‌کشی را فراهم کرده‌اند اما حالا که بار دیگر وارد سایت شده‌اند، خبری از برنده شدن آنها نیست و وضعیت آنها به حالت «رزرو» یا «برنده نشده‌اید» تغییر کرده است.
برنده‌ها تغییر کردند
در همین خصوص برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از این روال و بازی عجیب دولت و وزارت صمت اعلام کردند‌: «رفتیم سامانه قرعه‌کشی خودرو زده بود برنده شدیم، بعدا رفتیم گفت جزو رزرو‌شده‌ها هستید. بالاخره تکلیف ما روشن نیست، برنده شدیم یا نه؟ یا توی این مدت یک سری‌های دیگه جای ما برنده شدن؟»
یکی دیگر از کاربران اعلام کرده است: «قرعه‌کشی خودرو انجام شد و دولت اعلام کرد تعداد مشخصی ماشین برای عرضه دارن. امروز پنج نفر در گروه همکاران گفتن در سامانه برنده اعلام شدن ولی بعد از یک روز به حالت رزرو تغییر کردن.. خلاصه که بازی عجیبیه. اون‌طور که من فهمیدم، ظاهرا قرعه‌کشی به دست یک شرکت برگزار شده.» کاربر دیگری گفته‌: «بعد عمری خوشحال شدم که توی یک قرعه‌کشی برنده شدم! ولی روند کلاهبرداری سامانه یکپارچه تخصیص خودرو رو مشاهده می‌کنید که یک بار در سایت اعلام می‌کنند برنده و بعد ناگهان به حالت رزرو تغییر می‌کند. یه جای کار می‌لنگه.»
روالی نامشخص و ناعادلانه
به این ترتیب شاهد این هستیم که بعد از عدم شفاف‌سازی کامل اطلاعات مربوط به قرعه‌کشی خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، وضعیت بسیاری از برندگان به رزرو یا برنده نشده‌اید تغییر کرده است در حالی که قرار بود این روال شفاف و عادلانه باشد و دوباره با روح و روان مردم بازی نشود. اما همان‌طور که انتظار می‌رفت دخالت دولت در امور مربوط به بازار و فعالیت‌های بخش‌خصوصی، با نتایج مثبتی همراه نیست و حتی روال گذشته را نیز نابسامان‌تر کرده است. در حال حاضر برخی می‌گویند که نتایج آنها در سایت تغییر کرده و برخی دیگر نیز به دلیل بسته شدن درگاه پرداخت، نتوانستند روال کار خود را به درستی جلو ببرند. حال سوالی که از وزارت صمت به عنوان متولی این موضوع وجود دارد این است که به چه دلیل پا در عرصه‌ای می‌گذارد که تخصصی در آن ندارد و نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد. آیا بازی با زندگی و معیشت مردم در حوزه‌های دیگر کافی نبوده است که حالا این وزارتخانه جور دیگری زندگی مردم را به بازی گرفته و موجب از دست رفتن سرمایه‌های آنان شده است. بر اساس آنچه برخی خودروسازان بخش خصوصی می‌گویند، این اقدام دولت آنها را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده و موجب ضرر و زیان آنها هم شده است. از ناتوانی دو ماهه در پرداخت حقوق کارگران بگیر تا ناتوانی در گشایش ال‌سی و افزایش تولید. در واقع روالی که دولت در این خصوص در پیش گرفت نه تنها بازار را آرام نکرد بلکه باعث شد با کمبود عرضه، افزایش قیمت‌های موجود در بازار نیز تشدید شود. حالا هم این سامانه قرعه‌کشی به قول بیشتر مشتریان یک جای آن می‌لنگد، مردم را اسیر خود کرده است. در واقع این سامانه وضعیت شفاف و مشخصی ندارد و مردمی که طلا و ماشین خود را فروخته‌اند تا بتوانند خودروی مناسب‌تری تهیه کنند را بلاتکلیف گذاشته است. البته در این میان برخی کاربران توئیتر اعلام کرده‌اند‌: «خبر رسیده مافیای ایران‌خودرو و سایپا وزارت صمت رو تهدید کرده که یا نصف خودروهای پیش‌فروش در اختیار ما قرار می‌گیره یا حتی یه دونه خودرو هم دست مشتری نمی‌دیم.»
خودروسازان دخالتی نداشته‌اند
سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ۱۱ خرداد نتایج قرعه‌کشی را اعلام کرد. اما حالا با گذشت چند روز، نتیجه برای برخی برندگان از برنده به رزرو تغییر کرده و این سامانه در اولین دوره برگزاری قرعه‌کشی با مشکلاتی همراه شده است. این سامانه که با هدف افزایش شفافیت ایجاد شده، پس از حدود ۳۰ ساعت تاخیر، اسامی برندگان را اعلام کرد. اما همچنان گلایه‌ها و اشکالاتی در فرآیند قرعه‌کشی و اعلام نتایج آن وجود دارد. گفته می‌شود زمانی که برندگان قرعه‌کشی برای پرداخت وجه به سایت این شرکت مراجعه کرده‌اند، متوجه تغییر نتیجه قرعه‌کشی شده‌اند.
در این خصوص خودروسازی ایران‌خودرو به تجارت‌نیوز اعلام کرده است که فرآیند قرعه‌کشی با نظارت و مدیریت وزارت صمت انجام شده است و خودروسازان دخالتی در این طرح نداشته‌اند. همچنین این شرکت گفت: نتایجی که در سایت ایران‌خودرو ثبت می‌شود، نتیجه نهایی است که خود وزارت صمت و سامانه یکپارچه به خودروسازان اعلام می‌کنند.
شکایتم رو باید به کی بگم‌؟
در ادامه واکنش برخی خوانندگان را در رابطه با این موضوع می‌خوانیم: «من در سامانه یکپارچه خرید خودرو به عنوان برنده منتخب اعلام شدم. روز چهارشنبه در سایت ایران‌‌خودرو هم نام من به عنوان برنده اول ثبت شد. پس از مراجعه مجدد در سایت ایران‌خودرو در روز یکشنبه متوجه شدم اسم من به عنوان رزرو تغییر داده شد. امروز پس از کلی تماس با شرکت و پیگیری به من گفتند اعلام نتایج به صورت کلی بود. بعد از جدا کردن اسامی رزروی‌ها اسم شما به عنوان رزروی قرار گرفت. جالب‌تر از همه اینکه قبل از تماس با ایران‌خودرو ابتدا سایت یکپارچه خرید خودرو را چک کردم و نوشته بود که تبریک شما به عنوان برنده منتخب می‌باشید. ولی بعد از تماس با شرکت این متن هم تغییر کرد. بالاخره من نمی‌دونم چی اتفاقی توی این سامانه‌ها افتاد و شکایتم رو باید به کی بگم.»
کاربر دیگری اعلام کرده ‌است‌: «من برنده اول بودم بعد موقع واریز وجه زدن جزو رزروها شدم. یعنی واقعا چرا باید اینجور باشه.» به گفته دیگری؛ برای منم پیامکی نیومد و تا الان تو سایت ایران‌خودرو می‌زد برنده اول. اما امروز برام زده رزرو، نمی‌دونم باید چی کار کنم.»

جهان صنعت