شرایط هیجانی حاکم بر بازار ارز از آنجا شکل گرفت که برخی نمایندگان کنگره در آمریکا از جو بایدن، ریاست‌جمهوری آمریکا خواستند که شکست برجام را اعلام کند و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگرانی برای صدور قطع‌نامه علیه ایران را ایجاد کرد. در همین زمینه خبرآنلاین نوشت عده‌ای از معامله‌گران معتقدند با توقف روند مذاکرات برجام در ماه‌های پایانی سال گذشته، سیگنال‌های منفی زمینه‌های رشد نرخ دلار در کشور فراهم شده است و سایه‌افکندن خطر تصویب یک قطع‌نامه علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام باعث شده اسکناس آمریکایی در تهران رشد کند. این اتفاق می‌تواند تنش‌های مذاکرات هسته‌ای را افزایش دهد و زمینه‌ساز رشد فعالیت سفته‌بازان ارزی شود. این رسانه در ادامه نوشته است که در مقابل، برخی کارشناسان ارزی با بررسی نرخ تورم نقطه به نقطه و مقایسه آن با نرخ رشد سالانه ارز معتقدند که افزایش نرخ‌های بازار ارز ماحصل افزایش نرخ تورم است.

بنا بر ادعای این رسانه تمایل به فروش ارز در بازار کم شده و بررسی هسته مرکزی بازار هم نشان می‌دهد در روزهای اخیر معامله‌گران عادی بازار تمایل زیادی به فروش دلار ندارند و این موضوع موجب شده است سمت عرضه بازار منحصر به بازارساز شود. این موضوع نیز سمت عرضه را تحت فشار قرار داده است. بازارساز نیاز دارد که برای عقب‌راندن خریداران تا حدی سمت‌و‌سوی انتظارات را دچار تحول کند. به عقیده فعالان بازار با قرار‌گرفتن دلار بالای محدوده مقاومتی، لاک احتیاطی برخی معامله‌گران به‌تدریج شکسته خواهد شد و سطح خریدها بیشتر خواهد شد.

 

با‌این‌حال، بانک مرکزی و وزارت نفت مدعی شده‌اند فروش نفت ایران شرایط مناسبی داشته و ذخایر ارزی وضعیت مساعدی دارد. دیروز علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، اعلام کرد نوسان فروش نفت به‌ علت شرایط کرونایی جهان طبیعی است؛ مشتریان ما کم نشده‌اند و فروش نفت در دولت سیزدهم آمارهای قابل قبولی داشته؛ هرچند هنوز در بعضی از کشورها مشکل شیوع کرونا پابرجاست و این موضوع بر فروش نفت تأثیرگذار است. سخنگوی دولت تأکید کرد ایران بازارهای فروش نفت خود را دارد و در‌عین‌حال بازارهای جدیدی نیز پیدا کرده است. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که برخی مؤسسات ردیاب نفتکش‌ها از معطلی ۴۰ میلیون بشکه نفت ایران خبر می‌دهند و می‌گویند روسیه با تخفیف‌های زیاد وارد بازار نفت ایران شده و مشتریان آن را تصاحب کرده است.

با‌این‌حال باید دید دولت سیزدهم در برابر معادلات دشوار اقتصادی چگونه رفتار می‌کند و آیا موفق به مهار تورم می‌شود؟

منبع: شرق