اخیراً خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک شرکت نروژی با شرکت ایرانی توسعه انرژی امین قراردادی 2.5 میلیارد یورویی منعقد کرده است که در قالب آن شرکت ساگا انرژی نروژ نیروگاه‌های خورشیدی در برخی مناطق مرکزی ایران احداث خواهد کرد. اما بعد از انتشار این خبر ابهاماتی از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شد که اولاً شرکت‌های طرف قرارداد هیچ گونه سابقه‌ای در انجام این نوع پروژه‌ها ندارند و همچنین گردش مالی این شرکت‌ها و سابقه تأسیس آنها که کمتر از دو سال است صلاحیت آنها را برای انجام این پروژه بزرگ خدشه دار می‌کند.
برای بررسی این قرارداد حوزه انرژی کشور که بعد از قرارداد 5 میلیارد دلاری ایران و توتال فرانسه بزرگ‌ترین قرارداد پسابرجامی به شمار می‌رود سراغ مسئولان کشور و مدیرعامل شرکت نروژی ساگا انرژی رفتیم تا کم و کیف آن را مشخص کنیم. «جان اریک ویکاسا»، مدیرعامل ساگا انرژی در گفت‌و‌گو با «ایران» به ابهامات مطرح شده از سوی رسانه‌های ایرانی پاسخ داد و گفت: «اخبار در مورد امضای این قرارداد در سراسر جهان بسیار سریع گسترش یافت و ما هیچ اطلاعاتی در مورد رسانه‌های مختلف و نحوه انتخاب اخبارشان و نوع بیانشان نداریم. به هر حال ما از این فرصت برای شروع همکاری با یک شرکت ایرانی خوشحال و منتظر شروع ساخت این پروژه‌های خورشیدی هستیم. ما قویاً معتقدیم که به‌عنوان یک کنسرسیوم جهانی دارای ظرفیت مالی برای ساختن این پروژه‌ها با بالاترین کیفیت و کارایی هستیم.»
او در پاسخ به این سؤال که آیا تخصص و توان مالی کافی برای اجرای این پروژه دارید یا خیر، اظهار کرد: «ساگا انرژی AS در حال حاضر یک کنسرسیوم بین‌المللی متشکل از دلتا الکترونیک و شرکایی از دانمارک، آلمان و هلند است. دلتا الکترونیک سالانه 8 میلیارد دلار گردش مالی و تجربه چند ساله در زمینه ساخت پروژه‌های خورشیدی بزرگ دارد. کنسرسیوم ساگا انرژی با هم یک گیگا وات پروژه‌های خورشیدی را نصب کرده‌اند و ظرفیت ساخت پروژه‌های خورشیدی 10 مگاوات در هفته را دارند. کنسرسیوم ساگا انرژی و شرکای آن دسترسی خوبی به تأمین مالی بین‌المللی دارند. آن هم برای مناطقی که تابش انرژی خورشیدی در دسترس مناسب است.»
اریک ویکاسا در پاسخ به این سؤال که چرا شرکت توسعه انرژی امین را به‌عنوان شریک ایرانی خود انتخاب کرده‌اند، توضیح داد: «ساگا انرژی به‌دنبال شرکای بسیاری در سراسر جهان است. امین انرژی به ما به‌عنوان یک شرکت معتبر ایرانی معرفی شد و به همین خاطر ما این قرارداد خاص را به همکاری با امین انرژی اختصاص دادیم.» ظاهراً مقامات ایرانی شرکت توسعه انرژی امین را به طرف نروژی معرفی کرده‌اند. شرکتی که رئیس هیأت مدیره آن یوسف آرمودلی از افراد باسابقه صنعت برق بویژه در بخش انرژی‌های نوست.
مدیرعامل ساگا انرژی درمورد برنامه اجرای پروژه توضیح داد: «ما کار را با ساختن پروژه‌های 10 مگاواتی در مناطق مورد نظر شروع خواهیم کرد. کل طرح پروژه 2 گیگاوات خواهد شد که یک سرمایه‌گذاری صنعتی بزرگ است و در طول زمان 5-8 سال بسته به لجستیک، فضای زمین و شرایط تابش خورشیدی اجرا خواهد شد. همچنین دسترسی به تأمین مالی بین‌المللی و وضعیت سیاسی پایدار بین اروپا و ایران عامل مهمی برای پیشرفت این پروژه‌ها خواهد بود. این نخستین گام از یک راه طولانی است و مراحل مختلفی دارد که ما باید در هفته‌ها و ماه‌های آینده انجام دهیم.»
از او در مورد اخراجش از کار قبلی و کم سابقه بودن شرکت ساگا انرژی پرسیدیم. در این باره بیان کرد: «ساگا انرژی یک شرکت تازه تأسیس است که تجربه مدیریت پروژه‌های بین‌المللی بزرگی را نه تنها در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر بلکه حتی در صنعت نفت و گاز دارد. البته بواسطه شرکای قوی خود در دنیا. کنسرسیوم ساگا انرژی دارای تجربه جهانی برای ساخت پروژه‌های خورشیدی با بالاترین کیفیت و کارایی و با اجزای کلاس جهانی است که به نفع بازار ایران نیز خواهد بود.»
به گفته «جان اریک ویکاسا»، ساگا انرژی بخشی از یک کنسرسیوم جهانی است که دارای تخصص و توان مالی قابل ملاحظه‌ای است.
مدیرعامل ساگا انرژی با بیان اینکه ما به تأمین مالی تنها از یک منبع تکیه نمی‌کنیم، بلکه با همکاری بسیاری از سرمایه‌گذاران اروپایی و ایجاد پروژه‌های مختلف توان ساختن نمونه‌های زیادی از پروژه‌های خورشیدی را داریم؛ اظهار کرد: «در حال حاضر ما پروژه‌های بزرگ بین‌المللی در بسیاری از نقاط جهان داریم و پیشنهادهایی به نقاط مختلف دنیا ارائه داده‌ایم. با همکاری شرکا امسال یک‌گیگاوات پروژه خورشیدی در نقاط مختلف جهان اجرا خواهیم کرد و ظرفیت و توان ساخت سالانه 400 تا 500 مگاوات انرژی خورشیدی برای ایران را نیز داریم.»


به محض دریافت درخواست روند قانونی طی خواهد شد
صادق‌زاده رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در مصاحبه با روزنامه ایران درباره این قرارداد گفت: طرف نروژی علاوه بر انتقال دانش‌فنی، کارخانه تولید تجهیزات این طرح را در ایران احداث خواهد کرد که زمینه اشتغالزایی در کشور را نیز فراهم می‌کند و مصداق پایبندی اروپا به برجام است. اهمیت این قراردادها علاوه بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران به نادیده گرفتن تهدیدهای رئیس جمهوری امریکا نیز بازمی گردد.
او می‌گوید: «روال کار مانند سایر پروژه هاست. فقط حجم آن قابل ملاحظه است که از نظر روابط بانکی نیز مشکلی پیش نخواهد آمد.»
صادق‌زاده اظهار کرد: مذاکراتی که برای انعقاد این قرارداد صورت گرفت بین بخش‌های خصوصی دو کشور است و زمانی که شرکت نروژی بخواهد پروانه ساخت و مجوزهای لازم برای احداث نیروگاه و همچنین عقد قرارداد خرید تضمینی برق با وزارت نیروی ایران منعقد کند، ما صلاحیت این شرکت را مورد بررسی قرار داده و بر آن اساس به این شرکت مجوز خواهیم داد.»
به عقیده او در مسیر عملی شدن این سرمایه‌گذاری موانع زیادی وجود ندارد.


مهر تأیید وزارت نیرو برکارنامه سرمایه‌گذار نروژی
درباره این ابهامات و همچنین کلیت پروژه با آرمودلی، مشاور شرکت انرژی امین در گفت‌و‌گو با «ایران» نکاتی را مطرح کرده است. وی می‌گوید این قرارداد چند فاز دارد و آنچه اکنون مورد توافق طرف ایرانی و شرکت ساگا انرژی نروژ قرار گرفته است، واگذاری امور مطالعاتی و خدمات مهندسی اولیه این پروژه به شرکت انرژی امین است. وی می‌گوید: شرکت ساگا انرژی با شرکت ما وارد مذاکره شد و به‌عنوان یک متقاضی اعلام کرد که به خدمات مطالعاتی ما نیاز دارد. بنابراین آنچه ما برای این شرکت انجام می‌دهیم خدمات مطالعاتی، مهندسی و بررسی چگونگی اخذ مجوزهای لازم از وزارت نیروی ایران جهت انجام این پروژه است. آرمودلی می‌گوید بعد از انجام این مطالعات، شرکت ساگا انرژی برای اخذ مجوزهای لازم جهت احداث نیروگاه‌های خورشیدی اقدام خواهد کرد که پروسه دیگری و در مرحله بعدی محسوب می‌شود.
وی می‌گوید اگر این شرکت ساگا انرژی توانست مجوزهای لازم را برای احداث نیروگاه به دست آورد، سپس وزارت نیرو با این شرکت وارد مذاکره شده و قرارداد خرید تضمینی برق تولیدی این نیروگاه‌ها را شرکت نروژی منعقد خواهد کرد.
البته آرمودلی می‌گوید: بعد از عقد این قرارداد، مسئولان شرکت نروژی به وزارت نیرو رفته و در زمینه طی مراحل این قرارداد و پروژه با مقامات ایرانی به تفاهم می‌رسند.


مراحل مختلف پروژه
به گفته وی قرار است این طرح در قالب سه مرحله در استان‌های مختلف کشور که نور خورشید بیشتری وجود دارد اجرا شود. در فاز نخست این طرح 180مگاوات انرژی خورشیدی تولید خواهد شد. قرارداد خرید تضمینی تجهیزات فاز نخست که به معنای آغاز عملیات اجرایی این طرح است پیش از پایان امسال اجرایی می‌شود. پیش‌بینی می‌شود در کمتر از یک سال (اواخر سال 97) برق تولیدی این طرح به مدار بیاید. فاز نخست این طرح در 6 سایت در استان‌های مختلف از جمله خراسان رضوی، کرمان و یزد اجرا خواهد شد؛ پروژه‌ای که اگر به سرانجام برسد سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد یورویی کنسرسیوم نروژی در ایران را به‌دنبال خواهد داشت.


کارنامه شرکت ایرانی
آرمودلی در مورد این ابهام که شرکت انرژی امین سابقه تأسیس دو ساله دارد و تاکنون پروژه‌ای را انجام نداده است، می‌گوید: اولاً شرکت نروژی با ما وارد مذاکره شد و از ما خدمات مطالعاتی و مهندسی و مشاوره‌ای طلب کرد و در ثانی شرکت انرژی امین، تیم باتجربه و متخصصی دارد که سابقه انجام پروژه‌های مطالعاتی همچون پروژه هزار مگاوات نیروگاه توربینی بادی توسط اروپایی‌ها را در سابقه
خود دارد.

نیم نگاه
مدیرعامل ساگا انرژی: ما به تأمین مالی تنها از یک منبع تکیه نمی‌کنیم، بلکه با همکاری بسیاری از سرمایه‌گذاران اروپایی و ایجاد پروژه‌های مختلف توان ساختن نمونه‌های زیادی از پروژه‌های خورشیدی را داریم
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر: طرف نروژی علاوه بر انتقال دانش‌فنی، کارخانه تولید تجهیزات این طرح را در ایران احداث خواهد کرد که زمینه اشتغالزایی در کشور را نیز فراهم می‌کند

 

منبع: ایران