روزگذشته با انتشار نخستین اخبار از حمله تروریستی تلخ به ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران و مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، بازارهای سهام، ارز و طلا با یک شوک هیجانی مواجه شدند.
انتشار اخبار این حمله تروریستی که در آن تعدادی از هموطنانمان شهید یا مجروح شدند، بسرعت رفتار فعالان بازار را تغییر داد و بخشی از آنها با تصمیم هیجانی مسیر بازارها را تغییر دادند.
عملکرد هیجانی سهامداران در بورس اوراق بهادار تهران بخصوص حقیقی‌ها بسرعت صف‌های فروش سهام را طولانی کرد و باعث شد تا ظرف کمتر از دو ساعت شاخص کل بورس 535 واحد سقوط کند.
در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه تعداد 651 میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش 162 میلیارد تومان در 50 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 535 واحدی در ارتفاع 79 هزار و 758 واحد قرار گرفت.
شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت سر گذاشت به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) 180 واحد، کل (هموزن) 204 واحد، قیمت (هموزن) 158 واحد، آزاد شناور 571 واحد و شاخص‌های اول و دوم به ترتیب 282 و 1691 واحد افت کردند.
بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 365 میلیون ورقه به ارزش 111 میلیارد تومان در 39 هزار نوبت، آیفکس 16 واحد افت کرد و در ارتفاع 896 واحد قرار گرفت.
به باور کارشناسان، افرادی که روزگذشته به صورت هیجانی در صف فروش سهام قرار داشتند و اقدام به فروش سهام خود بدون هیچ دلیلی می‌کردند، بزودی از این کار خود پشیمان شده و در زمره متضرران بورس قرار می گیرند.
براساس این گزارش، در ادامه معاملات بی‌رونق و رخوت‌آور بازار سهام،  معامله‌گران این بازار در حالی معاملاتی کم‌حجم را به نظاره نشستند که شوک حاصل از حملات تروریستی صبح دیروز تهران باعث شد تا معامله‌گران حقیقی هیجان‌زده از حادثه ، در اغلب نمادهای معاملاتی به دنبال واگذاری سهام باشند، هر چند که در این زمینه حقوقی‌ها اغلب نظاره‌گر اوضاع موجود بودند، اما عرضه سهام در برخی گروه‌های ارزنده از جمله گروه‌های انفورماتیک یا دانش‌بنیان، فرصتی برای جمع‌آوری بی‌سر و صدای سهام برای برخی معامله‌گران شد.
بازار سهام در حالی با روندی رکودی به کار خود در هفته جاری پایان داد که به نظر می‌رسد در هفته آینده با معاملاتی متعادل و بازگشت به جریان عادی معاملات همراه باشد، بازاری که این روزها نیازمند ترکیدن نقدینگی در تالار شیشه‌ای است.
رفت و برگشت قیمت‌ها در بازار طلا
درکنار شوک هیجانی که به بازار سهام وارد شد، فعالان بازار سکه و طلا هم به حملات تروریستی روزگذشته تهران واکنش نشان دادند. براین اساس برخلاف روزهای گذشته که این بازار با ثبات نسبی همراه بود، دیروز پس از انتشار اخبار حملات، قیمت انواع طلا و سکه به یکباره و ناشی از هیجانات بالا رفت، اما این افزایش قیمت تنها چند ساعت طول کشید و همزمان با پایان تیراندازی‌ها، قیمت‌ها عقب نشینی کرد. نکته جالب بازار طلا در روزگذشته این بود که قیمت اونس جهانی طلا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت‌های داخلی، کاهشی بود. دراین روز اونس با افت 2 دلار و 20 سنتی به 1290 دلار رسید
هنگام ظهرروزگذشته بجز سکه گرمی انواع سکه در بازار با رشد قیمتی تا 2 هزار تومان مواجه شد. دراین زمان سکه تمام طرح جدید با 1200 تومان رشد به یک میلیون و 206 هزار و 300 تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم و نیم سکه نیز هر یک با هزار تومان افزایش قیمت به ترتیب به یک میلیون و 180 هزار تومان و 638 هزار تومان رسید. درمیان انواع سکه، ربع سکه که در بازار با بیشترین خریدار نیز همراه است افزایش قیمت 2 هزار تومانی را تجربه کرد ولی با گذشت چند ساعت و هنگام تنظیم این گزارش روند صعودی قیمت‌ها متوقف شد و سپس به عقب برگشت. براین اساس به‌عنوان شاخص بازار سکه هر قطعه سکه تمام طرح جدید که با رشد 1200 تومانی قیمت مواجه شده بود بتدریج به قیمت یک میلیون و 200 هزار و 510 تومان کاهش یافت که نسبت به روز قبل از آن 200 تومان افزایش داشت.
در بازار طلا هم هر گرم طلای 18 عیار که در میانه روز به 115 هزار و 68 تومان رسیده بود و 254 تومان رشد نشان می‌داد، پس از پایان تیراندازی‌ها در تهران به عقب برگشت و روی نرخ 115 هزار و 387 تومان نشست.
هیجان در بازار ارز
در بازار ارز نیز اتفاقی مشابه با بازار سکه و طلا رخ داد. در بازار دیروز و هنگام انتشار خبر حملات تروریستی در تهران در ابتدا انواع ارزهای عمده بازار با روند صعودی از خود واکنش نشان دادند. در حالی که رصد تحولات بازار ارز در یک ماه گذشته حکایت از ثبات قابل قبول قیمت‌ها دارد، هیجان حملات تروریستی باعث شد تا قیمت ارزهای عمده افزایش یابد. درمیانه روز گذشته هر دلار امریکا با رشد 9 تومانی به 3739 تومان رسید. یورو و پوند اما رشد بیشتری را تجربه کردند به طوری که یورو اروپا 14 تومان رشد کرد و نرخ 4261 تومان را تجربه کرد. پوند انگلیس نیز با افزایش 16 تومانی خود را به قیمت 4878 تومان رساند. البته دراین روز درهم امارات بدون هیچ تغییری روی همان نرخ 1027 تومان ثابت ماند.
اما در ادامه روز کاری بازار و زمانی که با پایان تیراندازی در تهران و به هلاکت رسیدن عوامل تروریستی تا حدودی از هیجان کاسته شد، قیمت‌ها نیز به عقب برگشت. براین اساس دلار امریکا به 3738 تومان بازگشت که نسبت به ظهر یک تومان ارزان تر شد. یورو نیز که دامنه نوسان آن بیشتر از دلار بود بتدریج کاهش یافت و به 4256 تومان رسید که 9 تومان بالاتر از قیمت روز کاری قبل از آن بود. با وجود این، پوند انگلیس تا زمان تنظیم این گزارش همچنان همان افزایش 16 تومانی را حفظ کرده بود.

منبع: ایران