در حقیقت تورم دیگر واژه‌ای بوده که تمامی افراد جامعه ما با پوست و استخوان خود آن را درک کرده‌اند، زیرا هر روز در زندگی‌هایمان شاهد تاثیرات مخرب بیشتری از آن هستیم. در همین راستا عدم‌برخورداری از قدرت خرید منجر به چشم‌پوشی مردم از نیازهای اولیه شده و افراد پول خود را صرف تامین احتیاج‌های حیاتی همچون خوراک می‌کنند. در چنین شرایطی بازار خودرو و بازار خرید و فروش گوشی از رونق کافی برخوردار نیستند. برخی شنیده‌ها از فعالان این حوزه بیانگر تحمیل ضررهای هنگفتی به آنها به علت تقاضای کم برای گوشی‌های هوشمند نو و افزایش خرید گوشی دست دوم در وضعیت کسادی بازار است.
یکی دیگر از مشکلاتی که در بازار موبایل به شدت نمود پیدا کرده، بحث چند قیمتی شدن برخی گوشی‌هاست. هم‌اکنون قیمت ثابتی را نمی‌توان برای موبایل اعلام کرد؛ به عنوان نمونه «آیفون ۱۳ پرومکس» یک قیمت مشخص ندارد. در همین مثال ساده، آیفون ۱۳ پرو‌مکس تک‌سیم‌کارت با حافظه ۲۵۶ گیگابایت در حال‌حاضر حدود ۶۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، بااین‌حال مدل دو‌سیم‌کارته همین گوشی با گارانتی، ۱۰۸ میلیون تومان قیمت دارد. یکی از دلایل قیمت بالای آیفون ۱۳، عدم رجیستری آیفون ۱۴ بوده که البته از دلایل آن می‌تواند عدم‌موفقیت واردکنندگان در فروش گوشی‌های آیفون ۱۳ پرومکسی باشد که به کشور وارد کرده‌اند. افزون ‌بر این آیفون ۱۴ توانایی اتصال به اینترنت ماهواره‌ای را دارد و این قابلیت همچنان در کشور ما وجود ندارد.
با این حال اکثر مردم همچنان خرید گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر از جمله مدل‌های ریفربیش یا دست‌دوم را نسبت ‌به گوشی‌های نو ترجیح می‌دهند. بازار فروش گوشی‌های هوشمند طی سه‌ماهه اخیر، روندی کاهشی را دنبال کرده که البته چنین آماری با توجه به رکود در اقتصاد جهانی، چندان تعجب‌‌آور نیست. گزارش «کانترپوینت» و «کانالیس» نشان می‌دهند حتی در صورت مشاهده نشانه‌های بهبود بازار گوشی‌های هوشمند در آینده، روند کاهش فروش این محصولات همچنان ادامه خواهد یافت. در این گزارش‌ها اشاره شده مردم همچنان خرید گوشی‌های ارزان‌تر را در اولویت قرار می‌دهند و به‌ همین دلیل شاهد رونق بازار محصولات دست‌دوم، ری‌پک و ریفربیش هستیم.
منظور از گوشی‌های ری‌پک، دستگاه‌هایی است که در واقع دست ‌دوم هستند، اما قطعات و اجزای مختلف آنها احتمالا تعویض شده و مجددا در جعبه‌هایی شبیه نمونه‌های اصلی و نو قرار داده شده است. گوشی‌های ریفربیش به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که به ‌دلیل مشکل و نقص فنی به کارخانه سازنده مرجوع شده‌اند و شرکت سازنده، پس ‌از رفع مشکل بار دیگر آن گوشی‌ را با قیمت کمتر روانه بازار کرده است. طبق گزارش شرکت تحلیلی «کانترپوینت»، بازار گوشی‌های هوشمند برای هشتمین سه‌ماهه متوالی با افت فروش مواجه بوده و در واقع میزان فروش این محصولات در مقایسه ‌با بازه زمانی مشابه سال گذشته حدود ۸ درصد کمتر است. گزارش «کانالیس» نشان می‌دهد افت فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۳ حدود ۱۱ درصد بوده است.
«سامسونگ» به‌دلیل عرضه تعداد زیادی گوشی میان‌رده‌ سری گلکسی A، در این بازار تسلط دارد. گزارش «کانترپوینت» نشان می‌دهد اپل جایگاه دوم بازار را به‌ خود اختصاص داده، اما سهم این برند نسبت ‌به سه‌ماهه‌های دوم سال‌های گذشته بیشتر بوده است. شرکت‌های چینی «شیائومی»، «اوپو» و «ویوو» نیز به ترتیب در جایگاه سوم، چهارم و پنجم قرار گرفتند. گفتنی است هر دو شرکت تحلیلی «کانالیس» و «کانترپوینت»، سهم بازار مشابهی را برای برندهای مختلف سازنده گوشی‌های هوشمند اعلام کرده‌اند. «کانترپوینت» می‌گوید بازار گوشی‌های رده‌بالا رشد زیادی داشته است. در واقع گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به ‌عنوان محصولات رده‌بالا در نظر گرفته می‌شوند و اکنون برای اولین ‌بار ۲۰ درصد از سهم بازار را به ‌خود اختصاص داده‌اند. همان‌طور که «تِک‌کرانچ» اشاره می‌کند، سه‌ماهه دوم ۲۰۲۳ برای اپل بسیار خوب بوده، زیرا اکثر آیفون‌های این شرکت بالای ۶۰۰ دلار قیمت دارند. «کانترپوینت» همچنین خاطرنشان کرد فروش اپل در بازار هند با رشد سالانه ۵۰ درصدی همراه بوده است. در حالی ‌که بازار کلی گوشی‌های هوشمند همچنان روند کاهشی دارد، گزارشی که اوایل سال جاری منتشر شد نشان می‌دهد بازار گوشی‌های ریفربیش و ری‌پک نسبت‌ به سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است، این یعنی مصرف‌کنندگان تمایل بیشتری به خرید دستگاه‌های دست‌دوم دارند. از گزارش «کانالیس» و «کانترپوینت» می‌توان به این نتیجه رسید که شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند به‌ سختی تلاش می‌کنند تا با ارائه طرح‌های تخفیفی و فروش ویژه، موجودی دستگاه‌های قدیمی خود را هرچه سریع‌تر عرضه کنند و بدین‌‌ترتیب مسیر افزایش تقاضا برای گوشی‌های جدیدتر را بهبود دهند.
«کانالیس» اشاره می‌کند فعالیت بازاریابی سازندگان گوشی‌های هوشمند برای معرفی محصولات جدید، افزایش یافته است. علاوه ‌بر این شرکت‌هایی مثل «ویوو»، «اوپو» و «شیائومی»، گوشی‌های زیر ۲۰۰ دلار خود را از طریق کانال‌های خرده‌فروشی عرضه می‌کنند که این اقدام می‌تواند کلید رشد چشمگیر فروش آنها در کشورهایی مثل هند باشد.