گشایش اعتبار اسنادی
برای تولیدکنندگان لوله و پروفیل
حمید رضا عظیمیان، مدیر عامل فولاد مبارکه، ضمن خیرمقدم به میهمانان حاضر در همایش گفت: فولاد مبارکه نتیجۀ تصمیم بزرگ و همت تمامی کسانی است که پس از انقلاب باور داشتند میتوان در سایۀ همت و تلاش از واردات نزدیک به 4 میلیون تن فولاد جلوگیری کنیم و ظرفیت فولاد کشور را از 700 هزار تن در سال 1357 به بیش از 31 میلیون تن ظرفیت اسمی نصب شده و 8 میلیون تن صادرات افزایش دهیم.
مهندس عظیمیان از ایجاد کارگروه بزرگ بومیسازی صنعت فولاد بهعنوان یکی از مهمترین اقدامات صورتگرفته یاد و اضافه کرد: باور ما این است که در سرتاسر ایران اسلامی جوانانی هستند که میتوان با استفاده از توان و ظرفیتهای آنها این تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.
مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: همکاران واحدهای تولیدی و بخش فروش فولاد مبارکه این اطمینان خاطر را به تولیدکنندگان لوله و پروفیل خواهند داد تا نگذارند وقفهای در روند تحویل محصول به مشتریان ایجاد شود.
وی در ادامه از گشایش اعتبار اسنادی (LC) سهماهه برای تولیدکنندگان لوله و پروفیل از سوی فولاد مبارکه خبر داد و گفت: باید اذعان کنیم که فولاد مبارکه نیز با کاهش تعداد دفعات حضور در تالار بورس کالا و کاهش نوسانات قیمت موافق است و لازم است در این خصوص با مسئولین مربوطه، از جمله بورس کالا رایزنی شود.
اختصاص یک چهارم محصولات
به صنعت لوله و پروفیل
در بخش دیگری از این همایش، محمود اکبری معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه حضور اعضای سندیکای لوله و پروفیل در فولاد مبارکه را فتح بابی برای افزایش تعامل، همکاری و همافزایی هرچه بیشتر دانست و گفت: بدون شک این همایش کمک خواهد کرد تا با گفتمان رودررو به تحکیم بیشازپیش فضاهای همدلی بپردازیم و در نهایت ضمن تأمین اشتغال پایدار در کشور، نیاز حداکثری مصرفکنندگان نیز تأمین شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزان سرانۀ مصرف فولاد در کشور گفت: سرانۀ مصرف فولاد در کشور ما با 235 کیلوگرم به ازای هر نفر از متوسط جهانی که 210 کیلوگرم است بالاتر است و باید به خاطر داشته باشیم ارتقای این مقدار میتواند به رشد فزایندۀ صنعت و توسعه کشور کمک کند.
اکبری با اشاره به اینکه در سالهای اخیر شاهد رشد ظرفیت مازاد بهویژه در بخش تختال و در برخی مواقع محصولات نهایی بودهایم گفت: در سالهای96 و 97 روند صادرات ایران با 8 میلیون تن به اوج رسید.
بخش بعدی سخنان اکبری به زنجیرۀ تولید و مشتریان و تأمینکنندگان فولاد مبارکه اختصاص داشت. وی در این زمینه گفت: در صنایع بالادستی فولاد مبارکه حدود 2 هزار و 800 تأمینکننده مشغول ارائۀ خدمات و تأمین مواد اولیه و مصرفی این شرکت هستند و در پاییندست نیز نزدیک به 4 هزار کارخانۀ بزرگ و کوچک از محصولات فولاد مبارکه بهطور مستقیم و غیرمستقیم استفاده میکنند. این مهم گویای نقش فولاد مبارکه و صنایع تکمیلی در کشور است. وی ادامه داد: در حال حاضر در گروه فولاد مبارکه بهطور مستقیم و غیرمستقیم 350 هزار فرصت شغلی ایجاد شده و فولاد مبارکه امروز به وسعت ایران در اقصی نقاط کشور گسترده شده است.
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در ادامه گفت: طی چهار سال اخیر بیش از 7 هزار و 300 میلیارد تومان در زمینه توسعۀ گروه فولاد مبارکه سرمایهگذاری شده که نتیجۀ آن افزایش ظرفیت فولاد کشور، اشتغالزایی، جلوگیری از واردات و افزایش توان صادراتی کشور بوده است.
وی کاهش مصرف آب علیرغم افزایش تولید را یکی دیگر از دستاوردهای این شرکت طی سالهای اخیر اعلام و با بیان اینکه امروز الگوی مصرف آب در فولاد مبارکه به یک الگوی جهانی تبدیل شده اظهار کرد: با انجام اقدامات اساسی در بازچرخانی آب در سیکل تولید و اجرای پروژههای متعدد، در حال حاضر مصرف آب در فولاد مبارکه از 16.6 مترمکعب بر تن تولید در سال 1370 به 2.7 مترمکعب کاهش یافته؛ این در حالی است که میزان تولید این شرکت از 2.4 به 6.7 میلیون تن افزایش یافته است. وی با اشاره به ظرفیتهای صادراتی کشور در حوزۀ فولاد گفت: همزمان با افزایش ظرفیت فولاد کشور و متأسفانه به دلیل کاهش مصرف در داخل طی چند سال اخیر، شاهد افزایش صادرات بودیم.
اکبری در ادامۀ سخنان خود به میزان فروش داخلی و صادراتی فولاد مبارکه اشاره و در این خصوص گفت: در دهماهۀ سال جاری با فروش4 میلیون و 809هزار تن محصول، 86 درصد از فروش گروه فولاد مبارکه به بازارهای داخلی و 755 هزار تن یا 14 درصد به بازارهای صادراتی اختصاص یافته است. از کل محصول عرضهشده به بازارهای داخلی در بازۀ زمانی مذکور 69 درصد محصولات گرم، 18 درصد محصولات سرد، 10 درصد تختال و 4 درصد محصولات پوششدار بوده است. آمارها نشان میدهد مقدار فروش محصولات فولاد مبارکه در داخل کشور در بخشهای مختلف نسبتبه بازارهای جهانی از همخوانی خاصی برخوردار است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر 25 درصد محصولات فولاد مبارکه به صنعت لوله و پروفیل، 15 درصد به صنایع تکمیلی، 14درصد به صادرات، 11 درصد به سایر صنایع، 10 درصد به صنعت حملونقل، 9 درصد به سازههای فلزی، 8 درصد به مراکز خردهفروشی، 4 درصد به لولههای انتقال نفت و سیالات و در نهایت به صنایع بستهبندی و لوازمخانگی هرکدام 2 درصد اختصاص یافته است.
وی گفت: مقایسۀ روند تحویل محصولات فولاد مبارکه به صنعت لوله و پروفیل نشان میدهد طی 10 ماه اخیر با رشد 108 درصدی نسبتبه مدت مشابه سال 1394، میزان تحویل محصول به این صنعت از 688 هزار تن به 1 میلیون و 430 هزار تن افزایش یافته است و این امر نقش قابلملاحظهای در کاهش واردات داشته است.