اقتصاد بازار: مدیرعامل فولاد مبارکه بر استفاده بهینه از مواد اولیه، کاهش ضایعات و هزینه ها در این شرکت تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار بهرام سبحانی در بازدید از واحد بریکت سازی احیاء مستقیم شهید خرازی در ناحیه آهن سازی این شرکت بر اجرای اینگونه پروژه ها تأکید کرد.
رحیم عبدی مدیر ناحیه آهن سازی نیز در این بازدید گفت: با راه اندازی مگامدول های واحد احیاء مستقیم و افزایش ظرفیت تولید آهن اسفنجی، واحد بریکت سازی قدیم، توانایی تبدیل کل نرمه آهن اسفنجی تولیدی به بریکت را نداشت و به ناچار مقداری از نرمه تولیدی روی زمین قرار می گرفت.
عبدی گفت: انباشت این مقدار نرمه بر روی زمین علاوه بر اتلاف مقدار زیادی از آن، افت کیفیت را هم به همراه داشت.
وی افزود: با ساخت این واحد، امکان تبدیل این مواد به بریکت نیز فراهم شد.
عبدی گفت: با توجه به سیاست های فولاد مبارکه مبنی بر کاهش ضایعات، ارزش افزوده قابل توجهی برای شرکت به همراه دارد.
رئیس احیاء مستقیم شهید خرازی نیز گفت: با توجه به ماهیت فرآیند احیاء مستقیم، همواره حدود 5 درصد از محصول آهن اسفنجی تولیدی در این واحدها به نرمه زیر پنج میلیمتر تبدیل می شود که امکان استفاده آن در فولادسازی بصورت مستقیم وجود نداشت.
محمدرضا فتحی گفت: ساخت این واحد نقش مهمی در کاهش ضایعات و صرفه جویی در هزینه های شرکت فولاد مبارکه دارد.
دهقان سرپرست حمل مواد واحد نیز با ساخت این واحد علاوه بر افزایش 350 هزار تنی ظرفیت تولید بریکت، امکان تبدیل کل نرمه آهن اسفنجی تولیدی و ذخیره شده به بریکت و قابلیت ارسال آن به فولادسازی فراهم شده است.
مدیر اجرای پروژه های آهن سازی و فولاد سازی فولاد مبارکه نیز از آمادگی بهره برداری از واگن برگردان انباشت و برداشت گندله(کاردامپر) مجتمع فولاد سبا خبر داد.
مهرداد عبدارحیم زاده گفت: با راه اندازی این واحد با ظرفیت چهار میلیون تن در سال، زنجیره انتقال مواد به پارک های انباشت و برداشت مجتمع فولاد سبا کامل خواهد شد.
وی افزود : قرارداد پروژه واگن برگردان انباشت و برداشت گندله در مجتمع فولاد سبا با مبلغ اولیه 500 میلیارد ریال منعقد شد که بهره برداری از این طرح تولیدی، سالانه بیش از 130 میلیارد ریال صرفه جویی به همراه خواهد داشت.
وی گفت: در راستای ترویج فرهنگ بومی سازی بیش از 83 درصد از وزن تجهیزات این پروژه در داخل کشور ساخته شده است.
وی افزود: راه اندازی این واحد و حذف حمل و نقل جاده ای و استفاده از خطوط ریلی علاوه بر صرفه اقتصادی، رعایت مسائل زیست محیطی را نیز همراه خواهد داشت.
رئیس اجرای پروژه های ناحیه آهن سازی نیز با اشاره به عملکرد و ظرفیت این واحد گفت: همگن سازی و مخلوط سازی گندله و ایجاد ذخیره مناسب به ظرفیت دو میلیون تن وظیفه اصلی واحد انباشت و برداشت است .
عبدالرضا معتمدی گفت: با ارتباط خطوط ریلی بیرون و داخل فولاد سبا می توان عمده گندله مصرفی را توسط واگن، حمل و تامین کرد.
وی افزود: واگن های ورودی توسط توزین ریلی وزن شده و برای تخلیه به محوطه واگن برگردان وارد می شود .
وی گفت: این دستگاه قادر است با چرخش 180- 140درجه ای، عمل تخلیه را انجام دهد.
رئیس اجرای پروژه های ناحیه آهن سازی گفت: حرکت دادن واگن ها به طرف واگن برگردان و تنظیم موقعیت آنها در داخل واگن برگردان از طریق دستگاه واگن گیر (CAR INDEXER) و یا لوکوموتیو انجام می شود .
علی طویرا کارشناس اجرای پروژه های ناحیه آهن سازی نیز گفت: استفاده بهینه از فضای انباشت و ایجاد میکس یکنواخت، کاهش هزینه ناشی از حذف ماشین آلات برای دپوسازی گندله و جلوگیری از خردایش گندله و تولید نرمه، توزین دقیق مقدار گندله ورودی،کاهش آلودگی زیست محیطی، استفاده از سیستم جداکننده مغناطیسی قطعات فلزی، نمونه گیری اتوماتیک از گندله وارد شده، سرند کردن گندله ورودی و کاهش هزینه تمام شده گندله از جمله مزایای اجرای این پروژه است.