پروژه بازسازی، ترمیم، مقاومسازی و آببندی دیوارههای بتنی ماشین شماره۵ ریختهگری ناحیه فولادسازی با بهرهگیری از توان و دانش فنی متخصصان داخلی با رعایت کامل موارد ایمنی و زودتر از زمان مقرر با موفقیت اجرا شد.
مدیر اجرایی پروژههای نواحی آهنسازی و فولادسازی فولادمبارکه در این باره اظهار کرد: با توجه به ضرورت استفاده موثر از زمان توقف برنامهریزیشده ماشین۵ ریختهگری در زمان محدودیتهای انرژی، ضمن برگزاری جلسات مستمر با حضور تیمی متشکل از پیمانکار تخصصی، اجرای پروژهها، نظارت کارگاهی، بهرهبرداری، بازرسی فنی، تعمیرات و تعمیرگاه مرکزی، جهت برنامهریزی و اجرا و کنترل روزانه فعالیتها اقدام شد و پروژه دو روز زودتر از برنامه زمانبندی اولیه با کیفیت مناسب به اتمام رسید.
رضا خادم کیمیایی مهمترین فعالیتهای اجراشده در این پروژه را تخریب بتنهای آسیبدیده، زنگزدایی میلگردها، تزریق ترکهای بتن هسته، کاشت میلگردها، آرماتوربندی، قالببندی، بتنریزی و همچنین نصب عایق حرارتی، رطوبتی و نصب سرامیک پرسلان برشمرد.
وی درخصوص اجرای این پروژه و با اشاره به وضعیت نامناسب بتن دیوارها و لزوم ترمیم و ایزوله کردن آنها در مقابل حرارت و رطوبت افزود: مطابق طرح اولیه این پروژه، قسمتهای معیوب دیوارهها تا جایی که خرابیها بهطور کامل از بین برود، تخریب و سپس دیوارههای مذکور ترمیم و آببندی شد. بعد از آن، لایههای مناسب برای حفاظت و پیشگیری از بروز آسیبهای قبلی و همچنین آسیبهای محتمل بعدی روی دیوارههای ۱ و ۴ اعمال شد.
تکنیسین اجرای پروژههای فولادسازی نیز یادآور شد: پس از دمونتاژ سگمنتهای ماشین۵ ریختهگری و پس از بازرسی اولیه دیوارهها مشخص شد که شدت تخریب و آسیب دیوارهها افزایش یافته و دیوارهها بهویژه دیوارههای ۲ و ۳ در شرایط بحرانی قرار گرفتهاند و طرح ترمیم باید تغییر یابد و برنامه متناسب با شرایط حاضر دیوارهها تدوین و اجرایی شود.
سعادت نجفی تصریح کرد: در طرح جدید، ابتدا سازه نگهبان متناسب با بار اعمالشده ناشی از وزن سازه و پلتفرم ماشین که روی ستونها و دیواره ۲ و ۳ اعمال و طراحی و ساختهشده در محل مناسب نصب شد. سپس دیواره میانی با تمهیدات خاص مهندسی و کنترل لحظه به لحظه رفتار سازه تخریب شد و شبکه جدید آرماتور با فرآیند فورج به شبکه قدیمی متصل و بتن الیافی خاص با مقاومت فشاری بسیار بیشتر از بتن طراحی اولیه و مقاوم به حرارت و نفوذ رطوبت ساخته و بتنریزی دیوارهها انجام شد. بعد از آن یک لایه عایق آیروژل و روی آن سرامیک سخت و دارای مقاومت بالا نصب و اجرا شد.
وی افزود: پس از رسیدن بتن دیوارهها به مقاومت اسمی و اطمینان از تحمل فشار اعمالی بر دیوارههای ۲ و ۳، سازه نگهبان دمونتاژ و رفتار نهایی دیواره و ستونها نیز بررسی شد. ضمن اینکه با تمهیدات اندیشیده شده در حین اجرای طرح، انحراف دیواره که در طرح اولیه بهوجود آمده بود، نیز برطرف شد.
رئیس بازرسی جرثقیلها و سازهها یکی دیگر از افراد درگیر در این پروژه بود که ضمن اشاره به اهمیت ماشین۵ ریختهگری به سبب تولید محصولات ویژه، یادآور شد: این ماشین از ابتدای راهاندازی تحت پایش بازرسی فنی قرار داشت و به علت برخی مشکلات طراحی و کیفیت بتن، در سطح ریسک به نسبت بالایی قرار گرفت.
باربری حدود ۳۰۰ تنی این تجهیز از یکسو و تنشهای حرارتی-رطوبتی بسیار زیاد که بهسبب ماهیت کاری تجهیز اجتنابناپذیر بود، از سوی دیگر، روزبهروز وضعیت این ابرسازه را با ریسک بیشتری روبهرو میکرد.
علیرضا حیدری ابیانه افزود: پس از مطالعات دقیق سازه، برداشتهای فنی سازه بتنی و ریشهیابی دقیق مشکلات، طرحی آماده شد که اولا تنشهای حرارتی و رطوبتی موجود را با بهکارگیری مادهای مطالعهشده و بومیسازیشده حذف کند؛ ثانیا مقاومت سازه را با استفاده از ترمیم بتن در نقاط آسیبدیده تامین کند؛ ضمن اینکه محافظت سازه از عوامل محیطی موجود نیز در آن لحاظ شده باشد.
وی افزود: با توجه به تغییر طرح پروژه و لزوم تخریب و بازسازی دیوارههای میانی، سازه نگهبان مناسبی طراحی شد که مهندسی و اجرای آن نقطهعطف پروژه بود. این پروژه از بعد اجرایی و استفاده از سازه نگهبان، پس از اجراهای مشابه روی جرثقیلهای حمل مذاب که با کمک مشاوران خارجی در سالهای گذشته اجرا شده بود، نخستین پروژهای بود که توسط مهندسی و با اجرای صد درصد بومی در این سطح با موفقیت به اتمام رسید.
رئیس کارگاه اسکلت فلزی نیز افزود: در راستای بازسازی دیوارههای میانی ماشین۵ واحد ریختهگری، نیاز به یک عدد سازه نگهبان به وزن ۳۲ تن برای انجام اصلاحات در دیوارهها بود که درخواست ساخت آن توسط متقاضی برای تعمیرگاه مرکزی صادر شد. با توجه به اضطراری بودن این فعالیت، بلافاصله تیم فنی و اجرایی کارگاه اسکلت فلزی و عملیات حرارتی و شرکت مجری، مشغول تهیه نقشههای کارگاهی و تامین متریال شدند و بهمنظور تسریع در انجام پروژه و با تایید طراح پروژه، ساخت تیر ورق، جایگزین تامین تیرهای استاندارد شد.
غلامرضا نیازی تصریح کرد: با برنامهریزی منسجم و تلاش شبانهروزی تیم کارگاه اسکلت فلزی و شرکت مجری، خوشبختانه سازه موردنظر با کیفیت مطلوب و در زمانی کوتاهتر از زمان موردانتظار ساخته و پس از تایید تیم کنترل کیفی، تحویل متقاضی شد.
رئیس مرکز تجهیزات حمل مواد و تعمیرات ویژه واحد تعمیرات مرکزی نیز در مورد اجرای عملیات ترمیم و نوسازی دیوارها گفت: تمامی فعالیتهای مکانیکال و تاسیساتی مربوط به دمونتاژ و مونتاژ گایدریلها، سگمنتها و راهروهای کناری و همچنین نصب سازه نگهبان به تعمیرات مرکزی محول شد که بهدلیل باربرداری دیوار وسطی در جهت فیکس کردن ستونهای اصلی، عملیات نصب سازه نگهبان مطابق طرحهای ارسالی در مدتزمان هفت شیفت کاری بهصورت شبانهروزی انجام شد. بهنام مهدیپور ادامه داد: جهت نصب سازه نگهبان بیش از ۷هزار نفرساعت کار شامل ۳هزار مترمکعب داربست، نزدیک به ۴۸ تن مونتاژ در بخش اسکلت فلزی و حجم بسیار زیادی عملیات جوشکاری (استفاده از ۱۱۴۰ کیلوگرم الکترود جوش) انجام شد.
رئیس تعمیرات ماشین۵ ریختهگری مداوم نیز ضمن ابراز رضایت از فعالیتهای انجامشده در توقف برنامهریزیشده ماشین۵ ریختهگری اضافه کرد: علاوهبر انجام فعالیتهای یادشده، اصلاحات موردنیاز روی تمامی مسیرهای سیالات انجام و تمامی پمپهای سیالات، مسیرها، مخازن، والورومها و هیدرولیکرومها و تجهیزات مربوطه تعمیر، تعویض، سرویس و تمیزکاری شد. همچنین استانداردهای تعمیرات و نگهداری تجهیزات مربوط به لدلتارت، تاندیشکارها و ایستگاههای پیشگرم و اصلاحات موردنیاز روی آنها انجام شد.
محمد فخری فخرآبادی افزود: درمجموع با انجام این شاتدان بلندمدت، ریسک موجود روی سازه حذف شد و ماشین۵ بهصورت ایمن با آماده بهکاری بالا در مدار تولید قرار گرفت. ضمن اینکه انجام این فعالیتها با چنین حجم و سرعتی در شرکت تاکنون در نوع خود بینظیر بوده که با اعتماد به متخصصان داخلی با کمترین هزینه انجام شد.