وضعیت پروژه " نورد2 " به چه شکلی پیش میرود و چه موانعی بر سر راه اجرای این پروژه وجود دارد؟
بخش عمدهای از موانع داخلی برطرف شده است. البته به دلیل مشکلات ناخواسته ویروس کرونا و تعطیلی نهادها و ارگانها، برخی پیگیریها به ناچار به تعویق افتاده که با شروع فعالیت دستگاهها، این امور نیز حل خواهد شد.ذکر این نکته ضروری است که در همین رابطه، مکاتبهای با رئیس جمهور محترم داشتیم که ایشان در آخرین روز سال 98 (29 اسفندماه) به معاونت اقتصادی ریاست جمهوری دستور پیگیری و مساعدت لازم جهت شروع ابر پروژه نوردگرم2 را صادر کردند که بسیار راه گشا خواهد بود.
به هر حال باید به این نکته توجه داشت که تولید فولاد خام مجتمع صنعتی فولاد مبارکه، نزدیک به دو میلیون تن بیش از ظرفیت نورد موجود مجتمع است، بنابراین ما مجبور هستیم که فولاد را به صورت خام صادر کرده یا اینکه در بازار داخلی عرضه کنیم، به این جهت ارزش افزوده تولید این محصول در داخل فولاد مبارکه قرار نمیگیرد. این در حالی است که ظرفیت تولید فولاد در مجتمع فولاد مبارکه حدود 2/ 7 میلیون تن است؛ در حالیکه ظرفیت اسمی نورد این مجموعه حدود 5/ 4 میلیون تن است که در مجموع بالغ بر 5 میلیون تن از آن را نورد میکنیم. بنابراین محاسبات نشان میدهد حدود دو میلیون تن تا دو میلیون و 200 هزار تن کمبود ظرفیت نورد داریم. از سوی دیگر، سال آینده نیز مجتمع فولاد سفیددشت وارد مدار تولید شده که این مجتمع نیز یک میلیون تن ظرفیت اسلب دارد و نیاز داریم که نورد 2 را هر چه سریعتر احداث کنیم تا بتوانیم فولاد تولیدی را با ارزش افزوده بیشتری به فروش برسانیم. از سوی دیگر، نوردهای موجود در دنیا، معمولا روی 75 درصد ظرفیت کار میکنند، در حالیکه ما از نورد موجود خود 120 درصد ظرفیت استفاده میکنیم که این موضوع، منجر به بالا رفتن استهلاک واحد نورد خواهد شد و باید جایگزین دومی باشد که هم به نورد موجود فعلی فشار وارد نیاید و هم اینکه بتوانیم محصولات جدیدتری را هم تولید کنیم. تمامی این مجموعه نیازها، شرایطی را به وجود میآورد که طبق آن، مسیری را تجربه کنیم که بتوانیم هر چه سریعتر به سمت احداث واحد نورد2 حرکت کنیم. نکته حائز اهمیت در این میان آن است که آنگونه که در برنامهریزیها در نظر گرفته شده برای راهاندازی واحد 2 نورد2 در فولاد مبارکه ترسیم شده است، احداث این واحد و راهاندازی آن، باعث خواهد شد که تمام نیازهای کشور را بتوان در بخشهایی همچون نفت و گاز، خودروسازی، لوازم خانگی و مبلمان تامین کرد؛ به این معنا که چشمانداز احداث خط تولید نورد 2 این است که بتوان تمامی نیازهای بخشهای مختلف کشور به ورقهای فولادی را تامین کرد.
پیشبینی شما از زمان اجرای پروژه نورد گرم ۲ چیست؟
پیشبینی ما از اجرای پروژه 5/ 2 تا 3 سال است که در همین رابطه سه تلویزیون شهری در سطح شرکت نصب خواهند شد تا هم به صورت روزشمار برنامه زمانبندی و هم آخرین اطلاعات و شرایط پروژه را نشان دهند. علاوه بر این به منظور اطلاعرسانی به تمامی مدیران شرکت، یکصد عدد روزشمار معکوس در اندازه 10X15 سانتیمتر روی میز مدیران قرار داده میشود تا همگی توجیه، همراه و هوشیار باشند. روزشمار معکوس نیز از ابتدای اردیبهشت ماه شروع به کار کرده است.
میزان تولید آیا برای سالها و فازهای این پروژه تعیین شده است؟
در طرح کلی طراحی شده برای اجرای پروژه نورد 2، در مجموع 5/ 4 میلیوتن تن تولید، طراحی شده است. برآوردهای ما نشان میدهد که در حال حاضر، نزدیک به یک میلیون تن واردات ورق فولادی به صورت سالانه صورت میگیرد که این رقم بین 800 هزار تا یک میلیون تن متغیر است. بر این اساس پیشبینی میشود با راهاندازی واحد نورد 2 فولاد مبارکه بتوانیم نیازهای این بخشها را تا 90 درصد تامین کنیم و نیاز نباشد که واردات صورت گیرد، فقط یکسری از فولادهای خاص که توجیه اقتصادی تولید ندارد و مصرف بسیار کمیدارند و بهتر است وارد شوند را تولید نخواهیم کرد؛ اما به هر حال عمده نیاز این یک میلیون تن را میتوانیم تامین کنیم.
روی بحث اشتغالزایی این پروژه چه برنامهریزی شده است؟
بر اساس برنامهریزیها و پیشبینیهای صورت گرفته، اجرای پروژه نورد دو در فولاد مبارکه میتواند به صورت مستقیم هزار نفر را مشغول به کار کند، اما این تمام اشتغالزایی این پروژه نیست؛ بلکه این پروژه، خارج از فولاد مبارکه نیز، حدود 7 هزار نفر شاغل خواهد داشت که با احتساب این ارقام، در مجموع میتوان گفت که اجرای پروژه نورد 2 در فولاد مبارکه، هشت هزار اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم خواهد داشت.
در برنامهریزیهای صورت گرفته برای جذب نیروی انسانی مورد نیاز، تمرکز اصلی روی نیروهای بومی خواهد بود.
راهاندازی خط نورد 2 در فولاد مبارکه، چه تاثیری روی توان تولید کشور در بخشهای مختلف به جا خواهد گذاشت؟
در واقع با راهاندازی این خط تولیدی، کارخانههای لولهسازی به شدت فعال خواهند شد و پروژههای نفت و گاز با سرعت و کیفیت بهتری اجرایی میشوند. در واقع، با توجه به وجود ذخایر نفت در ایران و نیاز بسیار زیاد صنعت نفت به لولههای انتقال نفت و گاز که عمدتا از نوع ترش (همراه با گوگرد بالا) است امکان تولید رول ورق برای ساخت لولههای با قطر بزرگ و ضخامت زیاد وجود نداشت و نیاز صنایع نفت به تولید گریدهای جدید فولادی از قبیل API X70 است که صرفا با راهاندازی این خط جدید مقدور خواهد بود. همچنین ضخامت تولیدی نورد فعلی از ۵/ ۱ تا ۱۶ میلیمتر است که پاسخگوی نیاز کشور به کلاف ورق، جهت استفاده در حوزه نفت، گاز و آب به محصولات با ضخامت بالاتر نیست و خط جدید، کلاف فولادی با ضخامت ۲/ ۱ تا ۴/ ۲۵ میلیمتر و عرض تا ۲ هزار میلیمتر را تولید میکند و این نیاز را پوشش خواهد داد. نیاز گسترده صنعت خودرو به ورقهای خاص با استحکام بالای سبک DP1180، برای استفاده در بدنه خودروها، باعث سبکسازی و استحکام بخشیدن به بدنه خودرو و در نتیجه کاهش آلودگی، ایمنی بالا و صرفهجویی هزینههای سوخت آن میشود که با راهاندازی این خط مرتفع خواهد شد. اکنون بیشترین نیاز صنایع لوله و پروفیل بهصورت عمومی ضخامتهای زیر ۲ میلیمتر است که بهدلیل فرسودگی خط موجود امکان پوشش کامل این نیاز در این ضخامت وجود ندارد و با احداث خط جدید میتوان ضخامتهای تا ۲/ ۱ میلیمتر را با استحکام بالا و بهصورت سبک تولید کرد که در هزینههای تمام شده مشتریان ساختمانی نیز موثر خواهد بود. نکته حائز اهمیت آن است که در حال حاضر امکان تولید گرید پراستحکام QSD700 برای تولید شاسی خودرو سنگین وجود ندارد و تولیدات خط جدید نورد گرم ۲ میتواند این امکان را برای اولین بار در کشور فراهم کند. همچنین خط فعلی بیشتر پاسخگوی نیاز بخش تجاری و ساختمانی است. در صورتی که نیاز صنایع کشور به محصولات مستحکم و سبک روز به روز با راهاندازی خط نورد گرم ۲ بیشتر میشود.