هپکو در سال ۱۳۸۵، درحالیکه مسیر توسعه را با قدرت در پیش گرفته بود، با قیمتی بالغ بر ۷۴۰ میلیارد ریال در فهرست شرکتهای قابل واگذاری دولت قرار گرفت تا سازمان خصوصیسازی آن را به بخش خصوصی واگذار کند، اما شرایط به نحوی پیش رفت که هپکو از عرش به فرش افتاد.
آیا با واگذاری کارخانه مشهور هپکو به بخش خصوصی، مشکلات مالی و کمبود نقدینگی آن حل میشود؟ این سوالی است که طی چند روز اخیر و بعد از واگذاری هپکو به بخش خصوصی، بیش از گذشته بر زبانها جاری شده است. هپکو در سال ۱۳۵۱ با هدف تبدیل شدن به بزرگترین کارخانه تولید ماشینآلات راهسازی در شهرک صنعتی اراک تاسیس شد. اوایل همه چیز خوب پیش میرفت و پارکینگهای کارخانه از تراکتورهای زردرنگ غولپیکر پر بود، اما به تدریج مشکلات مالی گریبان آن را گرفت تا رویای تبدیل شدن به بزرگترین خودروساز خاورمیانه رنگ ببازد و جای خود را به اعتراضات مداوم کارگران برای دریافت حقوق عقبافتاده بدهد. سرانجام بعد از جنجالهای فراوان در ۱۴ آبانماه امسال، بیش از ۱۲ میلیارد سهم هپکو به سازمان خصوصیسازی واگذاری شد و در سامانه کدال به ثبت رسید. این کارخانه در گذشته به کیفیت بالای تولیدات و اشتغالزایی مشهور بود اما اخیرا به دلیل واگذاریهای غیراصولی و واگذاری سهام دولتی این شرکت به شرکتها و افراد بدون اهلیت، در چرخه زیان افتاد. اکنون کارگران هپکو ترجیح میدهند کارخانه توسط دولت اداره شود تا اینکه مدیرانی ناشناس با انگیزههای ناشناختهتر این مجموعهها را در دست بگیرند. در صورتی که این کارخانهها به مدیریت و مالکیت دولتی بازگردند، کارگران آسودهخاطر خواهند شد که تحت هر شرایطی حقوقهای آخر ماه میرسد و فرصت این را پیدا میکنند که از مزیتهای همکاری با دولت استفاده کنند و حداقل به سن بازنشستگی پیش از تعطیلی قطعی کارخانه برسند.
هپکو چگونه واگذار شد؟
هپکو در سال ۱۳۸۵، درحالیکه مسیر توسعه را با قدرت در پیش گرفته بود، با قیمتی بالغ بر ۷۴۰ میلیارد ریال در فهرست شرکتهای قابل واگذاری دولت قرار گرفت تا سازمان خصوصیسازی آن را به بخش خصوصی واگذار کند، اما شرایط به نحوی پیش رفت که هپکو از عرش به فرش افتاد. مشکلات این واحد تولیدی یک سال بعد از خصوصیسازی آغاز شد، اما به دلیل مشکلات در واردات قطعات اولیه نمود چندانی نداشت؛ تا اینکه از سال ۱۳۹۲ چالشهای این واحد تولید نمایان شد. شرکت در سال ۹۶ بهدلیل کمبود سرمایه در گردش، نبود سفارشات کافی و همچنین ناتوانی در واردات مواد اولیه، نتوانست به شرایط گذشته برگردد و به همین دلیل اردیبهشت ۹۷ به سازمان خصوصی بازگردانده شد و در خرداد ماه همان سال نیز هیاتمدیره جدید از سوی این سازمان معرفی شد و فعالیت خود را آغاز کرد. این فرآیند تکراری به حل مشکلات منجر نشد تا این بار در ۱۴ آبانماه ۹۸، یک بار دیگر واگذاری به بخش خصوصی اتفاق بیفتد. محمد شریعتمداری، وزیر کار در ابتدای آبانماه اعلام کرده بود که این شرکت حقوق معوق ندارد و به دولت بازنمیگردد، اما درحالحاضر سهم قابل توجهی از شرکت هپکو به تعداد ۱۲ میلیارد و ۴۶۵ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۱۹۲ سهم از شرکت هیدرو اطلس به سازمان خصوصیسازی واگذار شده است.
مشکل خصوصیسازی در ایران چیست؟
محمدقلی یوسفی، اقتصاددان با انتقاد از فرآیند خصوصیسازی در ایران که نتیجه آن در عمده موارد به ورشکستگی یا زیاندهی کارخانهها و شرکتها ختم شده است، به «سازندگی» میگوید: «معیار موفقیت در خصوصیسازی فقط این نیست که شرکتها به افراد مختلف واگذار شود، بلکه نیازمند بسترسازی، ایجاد رقابت و برقراری نهادهای کارآمدی است که مهمترین آنها تعریف درست و اجرای صحیح حقوق مالکیت است. موضوع مهمی که در ایران وجود ندارد. وجود انواع اختلالات دولتی، بیثباتی در سیاستگذاری، تحریمهای بینالمللی، فقدان دورنمای روشن، عدم امکان ورود فناوری نوین، نبود سرمایهگذاری خارجی، عدم وجود فضای مناسب کسبوکار و مواردی از این دست، از جمله مشکلات اقتصاد ایران برای انجام خصوصیسازی به معنای واقعی است. در چنین شرایطی بخش خصوصی هم توان و تمایل آنچنانی برای سرمایهگذاری نخواهد داشت. حتی اگر توان خرید هم داشته باشد، باز هم در شرایط بحرانی، سرمایهاش را جایی قرار نمیدهد که امکان بازدهیاش پایین باشد.» یوسفی ادامه میدهد: «فقدان بخش خصوصی قوی که رقیب دولت باشد، یک موضوع مهم و کلیدی در اقتصاد ایران است. در چهار دهه گذشته، تقریبا بخش خصوصیای که انگیزه و تمایل تولید داشته باشد، از بین رفته و بخشهایی که شکل گرفته، بیشتر دلالی است که سود کلانی از واردات به دست میآورد و دیگر کسی به فکر تولید نیست. به عبارت دیگر، بخش خصوصی قدرتمند و ثروتمند مستقل که بتواند در واگذاریها شرکت کند، وجود ندارد. شرایط ورود سرمایهگذاران بینالمللی و همکاری با بخش خصوصی هم برقرار نیست. ضمن اینکه بخش خصوصی به درستی نمیداند میزان بهرهوری و اثرگذاری این شرکتها چقدر است؟ چون در ساختار اقتصادی ایران، دولت است که به جای بازار تعیین میکند چه صنایعی بهرهوری دارند.»
سرنوشت هپکو چه میشود؟
گفته میشود هپکو ۵۰ میلیارد تومان حقوق عقبافتاده دارد. سه مشکل اساسی این کارخانه در سالهای اخیر، نداشتن مشتری داخلی، مشکل در واردات قطعات اولیه مورد نیاز و حقوق عقبافتاده کارگران بوده است. دولت سعی دارد با واگذاری هپکو به بخش خصوصی به مشکلات آن پایان دهد، اما کارشناسان معتقدند تا زمانی که فرآیند خصوصیسازی در ایران اصلاح نشود، در بر همان پاشنه قبلی خواهد چرخید.
تولید هپکو فقط ۷۵ دستگاه راهسازی سنگین
میانه دهه هشتاد شرکت هپکو به عنوان یکی از بزرگترین صنایع ماشین سازی کشور به بخش خصوصی واگذار شد. در آن دوره شرکت برای ساخت ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه راهسازی سنگین قرار داد داشت ولی این عدد در بهار امسال و پس از پیگیری های وزیر کشور، وزیر صنعت و وزیر راه به ۷۵ دستگاه رسید. نماینده اراک در مجلس در مورد هپکو گفته است:« خریدار هپکو در سال ۹۶ نتوانست منابع مالی مورد نیاز این شرکت را تأمین کند در نتیجه هپکو در سال ۹۷ تنها ۴۷ دستگاه تولید کرد و در سال ۹۸ نیز تاکنون تولیدی نداشته است.» این شرکت به اندازه ۱۵۷ درصد سرمایه ثبتی اش یعنی ۳۶۶ میلیارد تومان زیان انباشته دارد.