مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان در حاشیه تور بازدید خبرنگاران از پروژههای عمرانی نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در منطقه نجف آباد، از آغاز طراحی طبقهای ایمن در مدارس با هدف افزایش ایمنی در برابر تهدیدات غیرمترقبه خبر داد و با تأکید بر ضرورت ورود مردم به طرح نهضت عدالت آموزشی، اعلام کرد: بیش از نیمی از پروژههای فعال نوسازی مدارس استان در قالب این طرح اجرا میشوند.
تحقق عدالت فضای آموزشی با ابلاغ ریاستجمهوری و مشارکت مردمی
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان در صحبت از طرح ملی نهضت عدالت در فضاهای آموزشی و تاکید ریاست جمهوری از ابتدای آغاز به کار خود، که آموزش و پرورش را به عنوان اولویت اصلی دولت دانسته، یادآور شد: رویکرد دولت این است که توسعه علمی، صنعتی، فرهنگی و حتی نظامی کشور از دل آموزش عمومی برمیخیزد.
ناصر فتحی در بازدید اصحاب رسانه از دو مدرسه خیرساز 12 کلاسه شهید زاهدی و ایران نژاد اعلام کرد: طرح نهضت عدالت آموزشی با مسئولیت اصلی استانداران و مشارکت نهادهای مختلف همچون فرمانداریها، ادارات کل نوسازی، آموزش و پرورش، و همچنین مردم در استانها پیادهسازی شد. هدف این طرح، حل نظام مسائل اصلی آموزش و پرورش در بازه زمانی کوتاهمدت و یک تا دو ساله است.
به گفته فتحی، طرح مذکور در قالب ۹ محور اصلی تدوین و به استانها ابلاغ شد و هر استان بر اساس اولویتهای خاص خود، بخشهایی از این محورها را اجرا میکند. در استان اصفهان، موضوعاتی نظیر تکمیل مدارس نیمهتمام، بازسازی مدارس فرسوده، و کاهش تراکم دانشآموزی به عنوان مسائل محوری شناسایی شدهاند.
مشارکت نهادها و مردم در اجرای 221 پروژه
فتحی درباره جزئیات اجرایی نهضت عدالت آموزشی در استان اصفهان اظهار کرد: در چارچوب این طرح، ۲۲۱ پروژه در سطح استان تعریف شده که برای هر پروژه، تیم اجرایی مجزایی با مسئولیت پیگیری محلی تشکیل شده است. این تیمها از میان دهیاران، بخشداران، معلمان، مدیران مدارس و حتی اولیای دانشآموزان انتخاب شدهاند.
او توضیح داد: برای هر پروژه اطلس مالی و اجرایی تهیه شده که در آن، منابع تأمین اعتبار مشخص گردیده است. برخی از پروژهها توسط خیرین، برخی توسط نهادهای دولتی نظیر بنیاد برکت و بنیاد علوی، و تعدادی نیز از طریق مسئولیت اجتماعی صنایع و کارخانجات محلی تأمین اعتبار میشوند.
به گفته مدیرکل نوسازی مدارس استان، حدود ۴۰ پروژه با مسئولیت اجتماعی نهادهای دولتی یا کارخانهها تعریف شدهاند و بسیج، سپاه، و دیگر نهادها نیز در اجرای برخی پروژهها مشارکت دارند.
موفقیت طرح نهضت در نتیجه تلاش خیرین مدرسه ساز
فتحی، مهمترین محور موفقیت این طرح را عزم خیرین مدرسه ساز و مشارکت مردم دانست و گفت: در بسیاری از شهرستانها، مردم با تأمین مصالحی چون سنگ، سیمان، میلگرد، و حتی زمین و ماشینآلات ساختوساز، نقش تعیینکنندهای در پیشبرد پروژهها ایفا کردهاند. همچنین حضور روحانیون، اولیای دانشآموزان و خود دانشآموزان در روند اجرایی پروژهها، صحنههایی کمنظیر از همراهی عمومی را رقم زده است.
او افزود: کلیپها و گزارشهایی از این مشارکت گسترده مردمی توسط ادارات آموزش و پرورش تهیه و در سامانه ساطع که زیر نظر نهاد ریاستجمهوری است، بارگذاری شدهاند و امکان رصد همه پروژهها از این طریق برای مسئولان فراهم است.
۹۸ پروژه جدید تا مهرماه به بهره برداری می رسد
مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان در بیان زمانبندی بهرهبرداری از پروژهها یادآور شد: از میان ۲۲۱ پروژه تعریفشده، ۴۲ پروژه تا پیش از آغاز هفته دولت به بهرهبرداری رسیده و ۶۰ پروژه دیگر نیز تا شهریور و مهر ماه تحویل داده خواهد شد. به این ترتیب، ۹۸ پروژه معادل ۴۵ درصد طرحها، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در اختیار دانشآموزان قرار میگیرند.
او تأکید کرد: منابع مالی این طرح از محل اعتبارات مردمی، خیرین، و مشارکت نهادها تأمین شده و برای ۱۲۳ پروژه باقیمانده نیز پیشبینیهای لازم صورت گرفته است. این پروژهها شامل مدارس، فضاهای ورزشی، پژوهشی، و مراکز پرورشی هستند که بخش مهمی از نیازهای آموزش و پرورش استان را پاسخ خواهند داد.
احداث طبقه ایمن و بازسازی پناهگاههای مدارس
مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان درباره تأمین ایمنی مدارس در برابر تهدیدات غیرمترقبه گفت: در پی حملات اخیر رژیم صهیونیستی که منجر به شهادت شماری از فرماندهان، دانشمندان و کودکان کشورمان شد، تأکید دولت بر پدافند غیرعامل در مدارس افزایش یافته است. بر این اساس، در طراحی مدارس جدید بعنوان یک طبقه ایمن در نظر گرفته میشود که معمولاً در زیرزمین و با دیوارههای بتنی مقاوم احداث خواهد شد. همچنین پناهگاههای قدیمی که در زمان جنگ ساخته شدهاند اما اکنون به انبار یا فضاهای متروکه تبدیل شدهاند، شناسایی و احصا شدهاند و در دستور کار بهسازی قرار دارند.
او افزود: فعالسازی پدافند غیرعامل در مدارس با جدیت در حال پیگیری است و در دو محور اصلی یعنی ایجاد طبقه ایمن و بازسازی پناهگاهها دنبال میشود. این اقدام با هدف حفاظت حداکثری از جان دانشآموزان در شرایط بحران انجام میگیرد.
تقویت همزمان ابعاد سختافزاری و محتوایی در مدارس
مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان بر ضرورت تقویت همزمان زیرساختهای سختافزاری و محتوایی آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: مدارسی که در قالب طرح نهضت ساخته میشوند، نه تنها از نظر ساختار عمرانی و ایمنی، بلکه از حیث تجهیزات فناورانه، هوشمندسازی و کیفیت فضای آموزشی، در سطح بالایی قرار دارند.
او افزود: ما موظفیم مدارسی تحویل دانشآموزان دهیم که نهتنها فضاهای ناایمن و تراکم بالای دانشآموزی را کاهش دهد، بلکه امکان یادگیری با کیفیت، مجهز به امکانات روز و محیطی آرام و امن را نیز فراهم آورد.
گفتنی است در پایان برنامه بازدید از مدارس خیرساز در منطقه نجف آباد، طی مراسمی از خبرنگاران تجلیل به عمل آمد.