رییس‌کل بانک مرکزی در ادامه برنامه حمایتی این بانک از بورس و سهامداران آن، روز شنبه در تشریح تصمیم جدید این بانک، امکان واردات در ازای صادرات صنایع فلزی، فلزات رنگی و سایر شرکت‌های هم‌گروه را با نرخ توافقی مجاز اعلام کرد. محمدرضا فرزین رییس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: کمیته بازگشت ارز حاصل از صادرات با بهره‌گیری از ظرفیت تبصره بند یک ماده 8 آیین‌نامه فوق، در راستای توسعه صادرات صنایع فلزی از یکسو و تامین مصارف ارزی زنجیره مذکور از قبیل تامین مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات و همچنین تامین انرژی‌های مورد نیاز این صنعت از سوی دیگر، امکان واردات در ازای صادرات ایشان و سایر شرکت‌های هم‌گروه را با نرخ توافقی مجاز دانست. رییس‌کل بانک مرکزی گفته بود که بدین ترتیب، منابع حاصل از صادرات کلیه اقلام تولیدی و زنجیره صدرالاشاره می‌تواند به مصارف ارزی مربوط به این زنجیره حسب تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت تخصیص داده شود.


در ادامه این تصمیمات بازار سهام هفته پایانی مردادماه را با رشد شاخص‌ها و تراز مثبت پول حقیقی آغاز کرد. بازار سهام در حالی آخرین روزهای مردادماه 1403 را به پایان می‌‌برد که طی اغلب روزهای این ماه، جریان پول حقیقی در سهام منفی بوده است. بازار همچنین در بیشتر روزها با افت شاخص‌های کل و هم‌وزن روبه‌رو بود و در شرایط بحرانی به سر برد. طی دو هفته گذشته نیز به دنبال ترور اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس در تهران، دامنه نوسان معاملات سهام به منفی و مثبت یک ‌درصد کاهش یافت که اگرچه هیجان منفی بازار را کنترل کرد اما منجر به خفگی بورس شد. حالا سازمان بورس تصمیم گرفته دامنه نوسان معاملات سهام را نیز مانند صندوق‌ها تا 2‌درصد افزایش دهد که این دامنه دست‌کم تا پایان همین هفته ادامه خواهد داشت. در این میان از روز چهارشنبه به این ‌سو، بازار با تزریق خبرهای مثبت از سوی شورای‌عالی بورس، به آینده خوش‌بین شده که نتیجه آن در معاملات همان روز و همچنین روز شنبه نمایان است. روز شنبه همچنین مقرر شد تا ضریب اعتبار سهام در کارگزاری‌ها از 70 به 75‌درصد افزایش یابد که می‌تواند در رونق معاملات اثر مثبتی داشته باشد. با توجه به آنچه از فاکتورهای مثبت بازار گفته شد، در راستای پیش‌بینی بورس ادامه هفته می‌توان امید داشت که بازار سهام با همین خوشبینی نسبی حرکت کند. اگرچه هنوز نه‌تنها سایه بی‌اعتمادی نسبت به آینده گسترده است، بلکه دامنه 2‌درصدی معاملات نیز قدرت مانور را از معامله‌گران می‌گیرد. بر همین اساس انتظار تحرکات ملموس مثبت یا منفی از بازار بجا نیست. به این ترتیب انتظار می‌رود در روز یکشنبه هم بازار سهام جوی متعادل را سپری کند.


ارزیابی کارشناسی
سپیده منصوری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: در ماه‌های گذشته پس از انتخابات ریاست‌جمهوری برخلاف انتظار اکثر فعالان بازار سرمایه شاخص کل 10‌درصد افت و سهام و صندوق‌های etf به خصوص صندوق‌های اهرمی تا 30‌درصد اصلاح قیمتی تند و تیز را تجربه کردند. او افزود: هفته گذشته شورای‌عالی بورس با هدف ارائه راهکارهای مناسب جهت برون‌رفت از چالش‌های کنونی بازار سرمایه برگزار شد. اهم پیشنهادهای مطرح شده بر محور تامین منابع لازم برای حمایت از بازار به صندوق‌های حمایتی بازار (صندوق‌های توسعه و تثبیت) با مساعدت بانک مرکزی و همچنین انتشار اوراق تبعی تامین مالی از سوی نهادهای مالی بازار از جمله صندوق‌های حمایتی بازار بود که مقرر شد عملیات اجرایی آن از چهارشنبه آغاز شود. عملیات مشابهی نیز توسط هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به منظور اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران نسبت به آینده سهام آنها انجام خواهد شد. منصوری اضافه کرد: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین وعده داد تایید نهایی قانون اصلاح بند (س) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان نیز به طور قطع پایان خوشی برای پیگیری‌های همه‌جانبه فعالان بازار و سازمان بورس از دولت و مجلس بود که آثار مثبت قابل ‌توجهی برای شرکت‌های پذیرفته شده و نهادهای مالی فـــعال در بـــازار سرمــــایه خواهد داشت.


بر این اساس با توجه به کاهش نرخ مالیات سال ۱۴۰۲ برای شرکت‌ها، ضروری است شفاف‌سازی لازم توسط شرکت‌ها در این زمینه انجام شود اما رییس‌کل بانک مرکزی نیز برنامه‌های حمایتی این بانک از بورس و سهامداران آن در تصمیمات جدید را تشریح کرد که از جمله آنها می‌توان اشاره کرد به: تضمین 360 همت اوراق تامین مالی توسط بانک‌های عامل برای انتشار اوراق تامین مالی ریالی جهت طرح‌های توسعه و تامین سرمایه در گردش شرکت‌های بورسی، انتشار 2‌میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی برای طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی علی‌الخصوص در حوزه پتروشیمی و معدن، اعطای 5/1‌میلیارد یورو وام ارزی برای شرکت‌های بورسی که درآمد ارزی و طرح‌های زودبازده داشته باشند تا از این طریق به افزایش صادرات آنها منجر شود و جدیدترین اظهار ایشان یعنی امکان واردات در ازای صادرات صنایع فلزی، فلزات رنگی و سایر شرکت‌های هم‌گروه را با نرخ توافقی مجاز اعلام کرد. این کارشناس بورس افزود: پیش از این، صادرکنندگان زنجیره آهن و فولاد ملزم به بازگشت کامل ارز صادراتی با نرخ نیمایی بودند اما با این تصمیم آنها می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ توافقی به فروش برسانند یعنی نرخی بالاتر از نرخ نیما که این اقدام می‌تواند موجب افزایش سودآوری شرکت‌های صادرات‌محور باشد و به تدریج نرخ نیما را حذف خواهد کرد.