«ماجرای یخزدگی هواپیمای شرکت آسمان و چوپان: مسئول بررسی سانحه هواپیمای یاسوج در پاسخ به منتشرشدن بخشی از اخبار درخصوص ماجرای یخزدگی هواپیمای سانحهدیده شرکت هواپیمایی آسمان و اظهارات یک چوپان از منطقه دنا بهعنوان شاهد عینی اظهار کرد: «رسیدگی به شکایات خانوادههای قربانیان این سانحه دردناک در دو شعبه بازپرسی انجام شده و تاکنون چهار جلسه دادرسی در دادگاه کارکنان دولت تشکیل شده است. در تمامی این مراحل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشور بیان کرده که هدف از بررسی براساس آییننامه مصوب هیئت دولت، پیشگیری از وقوع رویدادهای مشابه بوده و رسیدگی به موضوع مقصران و متهمین در حیطه وظایف قوه قضائیه است و نهاد بررسی سانحه همواره با قوه قضائیه همکاری کرده است، در جلسه چهارم دادرسی، بهدلیل اختلاف نظر مابین تیم بررسی سانحه، کارشناسان دادسرا و دفاعیات متهمین قاضی پرونده از مسئول بررسی سانحه بهعنوان یک مطلع در جلسه دعوت به عمل آمده تا بررسی لازم صورت پذیرد. ما معتقدیم که هرگونه اظهار نظر غیرتخصصی در حین انجام مراحل دادرسی صحیح نیست و علاوه بر افزودهکردن بر آلام خانوادهها، باعث خدشه به اعتبار صنعت هوانوردی میشود و باید منتظر نظر قطعی دادگاه بمانیم. یکی از مسائل مطرحشده و مورد اختلاف کاهش ارتفاع غیرمجاز و مبحث یخزدگی بوده که مسئول بررسی سانحه علاوه بر ارائه چندین دلیل مستند از جعبههای سیاه هواپیما به اظهارات یک چوپان در منطقه دنا بهعنوان یک شاهد عینی نیز اشاره کرد که مبحث اظهارات این چوپان فقط در رسانهها پررنگ نشان داده شده است. او عنوان کرد که یکی از 11 گروه تخصصی بررسی سانحه، گروه شواهد عینی است که در زمان وقوع سانحه با شاهدین و ناظرین منطقه مصاحبه صورت میپذیرد و پس از ارزیابی بهعنوان یکی از مستندات در گزارش بررسی سانحه به آن اشاره میشود. در زمان این سانحه هموطنان ما در منطقه دنا نهایت همکاری با مأموران اعزامی را انجام دادند و یکی از شواهدی که باعث پیداشدن لاشه هواپیما در کوههای دنا شد، اظهارات این چوپان بوده که مشاهده کوتاهمدت وی از هواپیما و خروج از ابر، موجب تسریع در تعیین موقعیت لاشه هواپیما شده است. در زمان وقوع سانحه که هنوز بارندگی در منطقه شروع نشده بود، وی در دامنه شمالی منطقه دنا مشغول چوپانی بوده است. این موضوع مورد تأیید چندین نفر از تیم اعزامی به سایت سانحه بوده و مستند است. بارش برف پس از وقوع سانحه و بعدازظهر شروع شد که بارش بیش از سه متر برف روی لاشه هواپیما، باعث تأخیر در کشف آن شده است.
در جلسه دادگاه، یکی از کارشناسان به برکناری مدیر ایمنی شرکت هواپیماسازی ATR پس از اعلام یخزدگی هواپیما اشاره کرد که صحیح نیست. این خانم اصلا به پدیده یخزدگی هواپیما اعتقاد ندارد و فقط به تأمیننکردن قطعه برای انجام اصلاحیه فنی نصب دستگاه کاهش راندمان هواپیما اشاره کرد که منتظر نتیجه برجام بودند تا قطعات لازم به شرکت آسمان تحویل داده شود که اطلاعات لازم از سوی شرکت آسمان به سازمان هواپیمایی کشوری منتقل نشده بود. وی در سال ۲۰۱۷ و قبل از وقوع سانحه یاسوج درخواست کرده که از کارخانه ATR به کارخانه ایرباس منتقل شوند که درخواست وی اجابت شده است و به نظر میرسد وی ارتقا یافتهاند. امیدواریم با اتمام فرایند بازرسی در این پرونده، رسیدگی به شکایات خانوادهها انجام گرفته و با انجام پیشنهادات ایمنی و پیشگیرانه، دیگر شاهد وقوع چنین سوانح دردناکی نباشیم»