ادغام یا فروش سهام به یک شرکت بزرگتر معمولا یکی از استراتژیهای جذاب کسبوکارهای نوپا برای رسیدن به نقطه خروج است. مالکان این نوع کسبوکارها ترجیح میدهند به جای تعطیلی استارتآپ یا عدم رشد، به واسطه مشارکت با یک استارتآپ دیگر کسب و کار خود را توسعه دهند یا از طریق منابع مالی حاصل از فروش استارتآپشان، یک کسب و کار دیگر راهاندازی کنند. البته طرف مقابل این ادغام که معمولا غولهای دیجیتالی هستند نیز یکی دیگر از ذینفعان این همکاریها به حساب میآیند؛ بهطوریکه به واسطه این خرید در حوزه فعالیت خود صاحب ایدههای نابی میشوند که برای آنها توسعه کسبوکار و درآمدزایی را به ارمغان میآورد.
صنعت فناوری اطلاعات در سال ۲۰۱۸ شاهد برخی ادغامها یا خریدهای بزرگ استارتآپها، حتی در مقایسه با سایر صنایع، بوده است. برای نمونه، میتوان به خرید مالکیت شرکت Red Hat توسط شرکت IBM به ارزش ۳۳ میلیارد دلار یا خرید نقد ۹/ ۱۸ میلیارد دلاری شرکت نرمافزاری تکنولوژیهای CA توسط شرکت Broadcom اشاره کرد که در صدر خریدهای صنعت فناوری اطلاعات قرار داشت. طبق مطالعه سالانه شرکت Deloitte درباره ادغام و همکاری استارتآپها و شرکتهای بزرگ حوزه فناوری اطلاعات، ۷۳ درصد مدیران اجرایی بخش تکنولوژی پیشبینی کرده بودند همین روند در سال ۲۰۱۹ ادامه داشته باشد و حتی صنعت IT پیشروتر از هر صنعت دیگری در انجام چنین معاملات بزرگی است. البته ممکن است استراتژیهای آنها تغییر کند. در ادامه این گزارش بزرگترین معاملات ادغام یا فروش سهام به شرکتهای بزرگ دیجیتالی در سال ۲۰۱۹ آمده است.
PayPal در ماه نوامبر اعلام کرد که سهام شرکت Honey Science، شرکت فعال در ارائه خدمات پرداخت آنلاین، را به مبلغ ۴ میلیارد دلار خریداری خواهد کرد و این بزرگترین ادغام PayPal خواهد بود. به گفته مدیرعامل شرکت PayPal، این ادغام جزو مهمترین و تاثیرگذارترین دستاوردهای تاریخ این شرکت است. این کسبوکار نوپا خدمات گستردهای برای سادهتر کردن تجربه خرید مصرفکنندگان فراهم کرده و در عین حال آن را مقرون به صرفهتر و با ارزشتر میکند. وی افزود: ترکیب خدمات این استارتآپ با پلتفرم PayPal باعث افزایش چشمگیر توانایی PayPal در افزایش مشارکت و نفوذ در زندگی روزمره کاربرانش خواهد شد. پس از پیوستن این استارتآپ به PayPal، بنیانگذاران به همراه ۳۵۰ کارمند آن همچنان در دفتر مرکزی Honey Science در لس آنجلس خواهند ماند.
گوگل در اواخر اکتبر از به خدمت گرفتن شرکت فیتبیت با ارزش ۱/ ۲ میلیارد دلار خبر داد و انتظار میرود این معامله در اوایل سال ۲۰۲۰ انجام شود. طبق این قرارداد، شرکت فیت بیت مستقیما تحت نظر گوگل فعالیت میکند و ارتباطی به شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت نخواهد داشت. همچنین شرکت فیت بیت در نشست خبری جداگانهای اعلام کرد این کمپانی همچنان اطلاعات خصوصی مرتبط با سلامتی و تناسب اندام کاربران را با جدیت محافظت خواهد کرد. به گفته جیمز پارک، بنیانگذار فیتبیت، گوگل شریک ایده آل برای پیشبرد ماموریت این شرکت است. با منابع و پلتفرم جهانی گوگل، فیتبیت میتواند به نوآوری در پوشیدنیهای گجتی سرعت ببخشد.این اقدام گوگل میتواند تلاشهای چندساله شرکت برای ورود به بازار ساعتهای هوشمند را بالاخره تحقق بخشد. این شرکت از سالها پیش تلاش کرده مستقیما وارد عرصه ساعتهای هوشمند شود و هر مرتبه به دلایلی با بنبست روبهرو شده بود.
فیسبوک در ماه سپتامبر اعلام کرد که به دنبال خرید CTRL-labs بوده و ارزش این معامله بین ۵۰۰ میلیون و یک میلیارد دلار خواهد بود. CTRL-labs، یک استارتآپ مستقر در نیویورک است که روی توسعه رابطهای انسان و کامپیوتر از طریق پلتفرم نرمافزار اختصاصی و مچبند تمرکز میکند. در واقع، این تکنولوژی مورد علاقه مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس بوک طی چند سال اخیر بوده است. تیم این استارتآپ به بخش آزمایشگاههای فیسبوک خواهد پیوست.
گیتهاب در ماه سپتامبر از برنامههای خود برای کسب سهام Semmle، استارتآپ مستقر در سانفرانسیسکو که یک ابزار تحلیلی برای مدیریت فرآیند توسعه نرمافزار ایجاد کرده است، خبر داد. البته هنوز ارزش این معامله مشخص نشده است. گیتهاب که اکنون در مالکیت مایکروسافت است، به دنبال توسعه قابلیتهای تجزیه و تحلیل کد Semmle در ابزارهای خودش است. زیرا به گفته مدیر عامل شرکت گیتهاب، امروزه یکی از بزرگترین موضوعاتی که توسعهدهندگان با آن روبهرو هستند، چگونگی ایجاد و بهکارگیری منبع باز (open source) به روشی ایمن و قابل اعتماد است. در حالی که Semmle به توسعهدهندگان این امکان را میدهد که پلتفرمها را در کدبیسهای(codebase) بزرگ شناسایی کرده و انواع آسیبپذیریهای آنها را جستوجو کند. در حال حاضر مشتریان این استارتآپ اوبر، ناسا، مایکروسافت و گوگل هستند.
سلزفورس اعلام کرد که قرار است شرکت نرمافزاری Tableau را به مبلغ ۳/ ۱۵ میلیارد دلار خریداری کند. هدف از این خرید سلزفورس، دسترسی مشتریان این شرکت به اطلاعات دادهای ارتقایافته عنوان شده است. این خرید، بزرگترین معاملهای خواهد شد که سلزفورس در تاریخ خود انجام داده است. این شرکت هماکنون بیش از ۸۶۰۰ مشتری دارد که شرکتهای بزرگ نتفلیکس و شرکت ارتباطی Verizon هم جزو آنها هستند. البته سلزفورس خرید دیگری داشت که مربوط به سهام ClickSoftware بود. این معامله که در آگوست سالجاری انجام گرفت ۳۵/ ۱ میلیارد دلار ارزش داشت.
مایکروسافت در ماه اوت از این معامله خبر داد، اما اشارهای به ارزش آن نکرد. شرکت PromoteIQ، در حوزه فناوریهای خردهفروشی فعالیت میکند و در نیویورک مستقر است. مایکروسافت امیدوار است که با افزودن تکنولوژی و تخصص این شرکت نوپا در بخش خردهفروشی، هنگام مواجهه با شرکتهای خردهفروشی مانند والمارت، که مشتری بزرگ آن در بخش خدمات عمومی کلاد است، ارزشافزوده ایجاد کند. از نظر مدیران PromoteIQ، فناوری این شرکت بهعنوان پیشگام در نزدیک کردن مارکتپلیسهای خصوصی به بازاریابی دیجیتالی، بهطور استراتژیک خدمات تبلیغاتی خردهفروشی فعلی مایکروسافت را تکمیل کرده و با ارائه مجموعهای از راهحلهای فناورانه پلتفرمهای تجارت الکترونیکی را مدرن ساخته و از طرفی فرصتهای بیشتری برای توسعه خود پیدا کند.
شرکت اپل در ماه جولای از خرید یک میلیارد دلار کسبوکار تولید مودمهای ۵G شرکت اینتل با پرداخت یک میلیارد دلار خبر داد. به دنبال این معامله حدود ۲۲۰۰ نفر از کارکنان اینتل به اپل ملحق خواهند شد. این معامله تاثیر فوری بر مشتریان نخواهد داشت زیرا اپل و کوالکام در ماه آوریل یک توافقنامه امضا کردند و چند وقتی است که از مودمهای این شرکت برای گوشیهای آیفون خود استفاده میکند. اینتل در سال ۲۰۱۸، تنها تامینکننده شخصثالث مودمهای موجود در گوشیهای آیفون ۲۰۱۸ بود. البته شرکت کوالکام اخیرا سرمایهگذاری گستردهای را بر روی مودمهای ۵G انجام داده و در تلاش است تا بتواند همانند کسبوکار پردازندههای موبایلی خود، درآمد هنگفتی را نیز از این تجارت بهدست آورد.
دستیابی به سهام شرکت تاکسییاب اینترنتی کریم، یکی از دستاوردها مهم اوبر برای دستیابی به بازار خاورمیانه بود که در سال ۲۰۱۹ رقم خورد. قیمت این خرید ۱/ ۳ میلیارد دلار اعلام شد و در واقع، همزمان با عرضه اولیه سهام اوبر در بورس نیویورک بود. تاکسی اینترنتی کریم در برخی کشورهای خاورمیانه فعالیت داشت و مقر آن در دبی است. براساس این معامله کریم به یک شرکت تابعه و کاملا متعلق به اوبر تبدیل خواهد شد. براساس اعلام یک منبع نزدیک به این معامله اوبر ۴/ ۱ میلیارد دلار از پول این خرید را بهصورت نقد و ۷/ ۱ میلیارد دلار آن را بهصورت وام قابل تبدیل به سهام (با قابلیت تبدیل به سهام اوبر به ازای هر سهم ۵۵ دلار) میپردازد. در حالحاضر، کریم در ۱۵ کشور خاورمیانه خدمات حملونقلی ارائه میدهد. کریم در سال ۲۰۱۶ و بعد از یک راند سرمایهگذاری یک میلیارد دلار ارزشگذاری شده بود. این شرکت یکی از باارزشترین استارتآپهای خاورمیانه بهشمار میآمد.
آمازون در ماه مارس از بهدست آوردن سهام شرکت مسیریاب(روتر) وایفای به نام Eero خبر داد، البته مسائل مالی این معامله هنوز فاش نشده است. آمازون انتظار دارد، Eero بهعنوان یک واحد مستقل و با مدیریت قبلی این شرکت فعالیت کند. مانند شرکت Ring که زنگ در هوشمند تولید میکند و سال گذشته به مالکیت آمازون درآمد.
دراپباکس در ماه فوریه از خرید نقدی HelloSign، پلتفرم امضای الکترونیکی و گردش کار اسناد، به ارزش ۲۳۰ میلیون دلار خبر داد. این خرید، رویکرد جدیدی به استراتژی دراپباکس اضافه میکند تا صرفا یک شرکت ذخیرهسازی ابری نباشد، بلکه یک هاب دیجیتالی را فراهم کرده و به سازمانها کمک کند تا بسیاری از فرآیندهای تجاری خود را ساده و دیجیتالی کنند.
دنیایاقتصاد - سیمین عزیزمحمدی