• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: شنبه 14 تیر 1404, 9 محرم 1447, Saturday 5 July 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل
کد خبر: 10753
منتشر شده در پنج شنبه, 05 دی 1398 08:43
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
مسلمانان هند سکولار شده‏ اند و دموکراسی می‏ خواهند؛

قمار هندی

توضیحات

در دو هفته گذشته از زمان تصویب قانون حاشیه‌ساز مرتبط با حقوق شهروندی مسلمانان در هند، صدها هزار هندی مخالف با اصلاح حقوق شهروندی مسلمانان به خیابان‏ها آمدند. این اعتراض‏ها بسیار جلب توجه کرده و نگرانی‏هایی را در مورد احتمال تضعیف سکولاریسم در این کشور دموکرات افزایش داد.

 

ساناز نفیسی: نارندرا مودی، نخست‌وزیری هند روز یکشنبه بار دیگر از قانون حاشیه‌ساز مرتبط با حقوق شهروندی مسلمانان دفاع کرد و در برابر سیاستمداران مخالف این قانون را به تلاش برای ترویج دروغ متهم کرد و معترضان را گروهی خرابکارخواند که تلاش دارند با ویران کردن کشور و خونریزی هند را درگیر چالش جدی کنند.

به گزارش نیویورک‌تایمز مودی در جریان سخنرانی مبارزه‌جویانه روز یکشنبه‏اش در دهلی‌نو این سیگنال را برای مخالفانش فرستاد مبنی بر اینکه حاضر نیست یک گام از موضعش عقب‌نشینی کند.به بیانی دیگر قرار نیست قانونی که در ساختارش حقوق تمامی ادیان در آسیای جنوبی به غیر از اسلام لحاظ شده، تغییر کند.دولت مودی بعد از پایان دادن به حاکمیت نسبی مسلمانان در منطقه کشمیر- جامو حالا در راستای آزمون تابعیت و شهروندی در شمال شرق این کشور تقریبا دو میلیونی که تابعیتی بالقوه داشتند را بیرون کرد.

مودی درگیر قمار خطرناکی شده است. منتقدان و ناظران می‏گویند این قانون نشان می‏دهد که دولت قصد دارد با تکیه بر رویکرد ملی‌گرایانه افراطی، هند را بر محور هندوها تعریف کرده و ۲۰۰ میلیون مسلمان اقلیت را در حاشیه قرار دهد.گروهی دیگر از مخالفان نخست‌وزیر هند نیز بر این باورند که قانون حقوق شهروندی جدید که به راحتی در هر دو مجلس هند به تصویب رسید نشانه‏ای آشکار بر این حقیقت است که مودی قصد دارد تا به حقوق بیش از ۲۰۰ میلیون مسلمان پایان داده یا محدودیت‏هایی را بر آن اعمال کند. هرچند مودی در اظهارنظرهایش چندین بار تبعیض‌آمیز بودن این قانون را رد کرده است. 

چالش جدی مودی

در دو هفته گذشته (از زمان تصویب این قانون) صدها هزار هندی مخالف با اصلاح حقوق شهروندی مسلمانان به خیابان‏ها آمدند. این اعتراض‏ها بسیار جلب توجه کرده و نگرانی‏هایی را در مورد احتمال تضعیف سکولاریسم در این کشور دموکرات افزایش داد. داده‏ها نشان می‏دهد در جریان اعتراض‏های دو هفته اخیر به واسطه درگیری پلیس با معترضان بیش از ده نفر کشته و صدها نفر دیگر بازداشت شدند.تحلیلگران می‏گویند تظاهرات اخیر از زمان پیروزی حزب مودی یعنی بهاراتیا جاناتا سال ۲۰۱۴ بزرگ‌ترین چالش نخست‌وزیر هند است. دولت هند امروز به واسطه قتل و بازداشت معترضان که در میانشان کودکان نیز دیده می‏شود همچنین قطع اینترنت و تلفن همراه توسط نهادهای حقوق بشری تحت فشار قرار دارد. به گزارش نیویورک‌تایمز دولت مودی با فراخواندن سربازها از سربازخانه‏ها، تعطیلی اینترنت درست از اهرمی که در کشمیر برای سرکوب استفاده کرد برای خاموش کردن مخالفان داخلی نیز بهره برد.ناظران می‏گویند براساس فیلم‏های منتشرشده افسران پلیس در دهلی‌نو مسلح به چوب دانشجویان غیرمسلح را مورد ضرب و شتم قرار می‏دادند. حتی گزارش‏هایی در دست است که نشان می‏دهد که در منطقه آسام پلیس از سلاح گرم استفاده کرده و به همین دلیل تعدادی کشته و بقیه روانه بیمارستان‏ها شدند. هند از منظر جمعیتی دربردارنده ۸۰ درصد هندو و ۱۴ درصد مسلمان است. با این حال مسلمانان هند بعد از پیروزی مودی و حزبش به واسطه پیش‌بینی این روزها به شدت ناامید بودند. در این میان هستند هندوهای حامی سکولاریسم که سیاست‏های اخیر مودی را تهدید جدی علیه دموکراسی و هویت آینده هند می‏دانند. منتقدان شخص نخست‌وزیر در اظهاراتشان دائما می‏گویند از این در هراس هستند که نخست‌وزیر ریشه‏های دموکراسی را خشکانده واین ملت ۱,۳ میلیارد نفری را پاکسازی کرده و آن را در معنای مضیق ملت هندوها تعریف کند.یکی از قضات سابق هند بر این باور است که نخست‌وزیر به دنبال ساختاری تئوریک است و همین مسئله زمینه‌ساز هرج و مرجی آشکار شده است. به گفته این مقام قضایی سیاست‏های امروز مودی آغاز خشونت جمعی در هند خواهد بود.

ترس از افزایش قدرت ملی‌گرایان افراطی

از زمان به قدرت رسیدن مودی ترس از ظهور ناسیونالیسم (ملی‌گرایی افراطی) به یکی از دغدغه‏های اصلی تبدیل شده بود. مسلمانان دائما توسط اوباش هندو تحت فشار قرار می‏گرفتند. دولت به جای پایان دادن به تبعیض حاکم در گام اول به حاکمیت مستقل مسلمانان در منطقه جامو و کشمیر پایان داد.بعد از آن آزمایش حق تابعیت و شهروندی در منطقه‏ای موسوم به آسام کلید خورد؛ پروژه‏ای که قرار است در سراسر هند اجرایی شود. منتقدین می‏گویند دولت مودی برنامه‏ای رادیکال و اقتدارگرایانه را تعریف کرده که می‏تواند به تهدید جدی علیه بنیادهای سکولار این کشور تبدیل شده و کشور را در اختیار ملت هندو که در اکثریت قرار دارند قرار دهد.در‏حالی‏که رویای ملی‌گرایان هندو به واسطه اصلاحات شهروندی و انجام آزمایش مذهبی برای مهاجران در حال وقوع است. مسلمانان از این می‏هراسند که دولت در ادامه بسیاری از آنها را به همین دلیل بی‏تابعیت کند. با این حال مودی می‏گوید اصلاحات انجام شده برای گسترش حقوق شهروندی میان مسلمانانی که از کشورهایی چون پاکستان، بنگلادش و افغانستان به دلیل شکنجه گریخته‏اند اجرایی خواهد شد. به گفته نخست‌وزیر هند تداوم پروژه‏های توسعه نشان‌دهنده آن است که دولت خدمات عمومی را بدون لحاظ کردن دین در اختیار همه شهروندان کشور قرار داده و می‏دهد. مودی روز یکشنبه بار دیگر تاکید کرد که اصلاح حقوق شهروندی به معنای پایان دادن حقوق شهروندی مسلمانان نیست بلکه هدف از آن حمایت از شهروندانی است که مورد تبعیض قرار گرفتند. با این حال تحلیلگران فارغ از اظهارات نخست‌وزیر می‏گویند می‏ترسند این قانون به عنوان اهرمی علیه معترضان مورد استفاده قرار بگیرد. ارزیابی‏های انجام شده درباب اصلاح حقوق شهروندی فعلا در ایالات شرقی آسام که در مرز با بنگلادش قرار دارد و جمعیت مهاجر بسیار بالایی را در خود جای داده، محدود شده است. ۳۳ ملیلیون نفر از این گروه ناچار شدند با مدارک مستند ثابت کنند که خانواده‌هایشان تابعیت هند را داشتند. گفته می‏شود نزدیک به دو میلیون نفر که اکثریت‌شان مسلمان هستند به واسطه این آزمون نتوانستند شهروند هند شوند.

پروژه‏ای برای پاکسازی!

گفته می‏شود قانون جدید شهروندی، از هندوها و اعضای سایر مذاهب دیگر به غیر از مسلمانان حراست خواهد کرد. اظهارات وزیر کشور هند مهر تاییدی است بر این ادعا. آمیت شاه گفته که آزمون شهروندی که در اسام انجام شده را در سراسر هند برای پاک‏سازی هند از نفوذی‏ها و موریانه‏های مخرب گسترش خواهد داد.مسلمانان هند که زمان به قدرت رسیدن مودی که چهره‏ای است ملی‌گرا سکوت اختیار کرده بودند حالا به سان آتشفشانی طغیان کردند. آنها به هندی‏هایی که نگران نابودی سکولاریسم هستند پیوستند. از همین رو ابعاد اعتراض‏ها در هند هر روز افزایش می‏یابد. اواخر هفته میزان خشونت‏ها بیشتر شد تا جایی که ساکنان محله اوتار پرادش، یکی از پرجمعیت‌ترین ایالت‏های هند و از مناطق حامی حزب نخست‌وزیر بود،خونین‌ترین روزهایش را تجربه کرد. ساکنان محله گفتند که پلیس‌ها به خانه مسلمانان محله حمله می‏کردند و اینگونه صدها جوان را با خود بردند، اموالشان را تخریب کرده و مردم را با چوب در خیابان می‏زدند. خاموشی عمومی و قطعی اینترنت در سراسر این ایالت عمومی شده و دولت به دانشگاه‏ها دستور داده تا فعالیت دانشجویان در رسانه‏های اجتماعی را رصد کنند. محمد رشید به نیویورک تایمز گفت: «پلیس شبانه آمد و خودروهای پارک شده در کنار جاده را تخریب کرد و دروازه خانه‏های ما و دیگران را در هم شکست. با ما به سان حیوانات تحت اسارت رفتار می‏شود». با این حال مقام‏های پلیسی و امنیتی گفته‏اند که تا به امروز یک گلوله هم به سوی معترضان شلیک نکرده‏اند. با این حال فیلم‏های منتشرشده در رسانه‏های اجتماعی گویای حقیقتی دیگر است و این ادعا را به چالش می‏کشد. 

مودی با خشونت بیگانه نیست

مودی روز یکشنبه تلاش کرد تا معترضان را دشمن یا ناگزال‏های شهری(ناگزال در هندوستان به اعضای هر گروه گریلایی کمونیستی گفته می‏شود که با حزب کمونیست هند (مائوئیست) در پیوند باشد) قلمداد کند؛ گروهی که تلاش دارند تا به هر قیمتی دولت را نابود کنند. او از هندی‏ها خواست تا در برابر این بازی شیطانی مقاومت کنند. مودی تلاش داشت تا پلیس را منزه جلوه دهد و حتی تا جایی پیش رفت که منکر هرگونه بازداشت و سرکوب شد. او گفت: «هیچ مسلمان هندی به اردوگاه‏های بازداشتی فرستاده نشده است». مودی با انتقاد از سیاست گاندی، مبارز استقلال هند اعلام کرد: «ایستادن در برابر قانون آن هم با سنگ خیانت به هند است و می‏تواند توطئه‏ای باشد برای بدتر کردن اوضاع حاکم». 

مودی در انتها بعد از آنکه برای مخالفانش خط و نشان کشید گفت: «وقتی میله یا چوبی را در دستان معترضی می‏بینیم مثل تمامی مردم هند دردم می‏گیرد». مودی با خشونت بیگانه نیست. هند سال ۲۰۰۲ خونین‌ترین سال خود را تجربه کرد. در آن برهه زمانی مودی که یکی از مقام‏های ارشد ایالت گجرات بود زمینه را برای آغاز درگیری میان هندوها و مسلمانان هموار کرد؛ درگیری که در جریانش بیش از هزار نفر کشته شدند که اکثریت‌شان مسلمان بودند. مودی بعد از این واقعه به واسطه قصور و کوتاهی‏اش مقصر شناخته شد اما در دادگاه تبرئه شد. با این حال مردم کماکان بر این باورند که حداقل اتهام مودی در آن برهه زمانی سکوت در برابر میزان وحشی‌گری تحمیل شده علیه مسلمانان بود.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments

آخرین اخبار

جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟
براي همه يا خواص؟
لطفا «لاتاری» بورس را متوقف کنید
برگرد به آفریقای جنوبی
انجمن دانش‌بنیان اصفهان؛ موتور محرکه‌ نوآوری و توسعه
تداوم اقتدار شبکه‌ی تعاون در خدمت‌رسانی به مردم؛ از دوران دفاع مقدس تا امروز
صعود چین به جمع بزرگ‌ترین تاجران اسلحه
حراست بندر از اقتصاد
بازارها روی دور تند
نیاز به آتش‌بس فوری در بورس!
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
خاورمیانه جدید؛ از رویا تا واقعیت
ترکش جنگ به بورس
«خودرو» در سایه جنگ
تورم در مرز ۴۰درصد
چراغ سبز ترامپ به صادرات نفت نخواستن يا نتوانستن؟
۳۰ همت نقدینگی ناقابل!
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
۲۵ دستورکار برای اقتصاد جنگی
اقتصاد ایران پس از ۱۲ روز
افزایش ۵۳ درصدی واردات کالاهای اساسی
آتش‌بس در بازارها
رصد اقدامات حمایتی
موقعیت کدالی- جنگی!
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

 

 

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا