هتلی 5 ستاره روی ریل راه اهن ایران

دوم آبان سال 1393 بود که صدای سوت قطار گردشگری لوکس عقاب طلایی دانوب در ایستگاه راه‌آهن زنجان به گوش رسید. گردشگران مرحله اول آن که حدود 70 مسافر بودند با استقبال شدید مسئولین گردشگری و خبرنگاران حاضر در ایستگاه از قطار پیاده شدند تا سفر خود را در ایران آغاز کنند. قطاری که در اروپا به هتلی روی چرخ مشهور است. سفر خود را از مجارستان آغاز کرده بود؛ پس از گذشتن از کشورهای رومانی، بلغارستان و ترکیه وارد ایران شد. از آن زمان تا اکنون 29 بار این قطار روی ریل‌های راه آهن ایران حرکت کرد. اما در آخرین دور خود تعداد مسافران آن با کاهش چشمگیری روبه‌رو شد. این درحالی است که ابراهیم پورفرج، مدیراجرایی تورهای این قطار گردشگری در ایران، تعداد گردشگران اخیر این قطار را 104 مسافر که در دو مرحله وارد ایران شدند دانست. گردشگرانی که در گروه‌های 20 نفره از سایتهای گردشگری بازدید می کنند.

تقسیم گردشگران

به گروه‌های 20 نفره

ابراهیم پورفرج رئیس انجمن تورگردانان ایران و مجری برنامه قطار گردشگری عقاب طلایی در ارتباط با مرز ورودی این قطار، تعداد مسافران آن و نحوه ورود و خروج آنها به ایران گفت: پیش تر مبدا و مقصد این قطار بوداپست بود و مسافران آن از مرز ترکیه وارد و خارج می‌شدند. اما در چند دوره اخیر به دلیل نا آرامی‌هایی که در کشور ترکیه ایجاد شده است، مبدا حرکت این قطار از بوداپست به مسکو تغییر پیدا کرد و مسافران آن از مرز ترکمن صحرا وارد ایران می‌شوند. باید اشاره کنم در هر سفر این قطار، به‌طور میانگین 180 مسافر در دو مرحله وارد ایران می‌شوند و از ایران خارج می‌شوند. گروه اول که از مرز میان ایران و ترکمنستان و پیش تر ایران و ترکیه وارد ایران می‌شدند پس از بازدید از چندین شهر مهم و تاریخی و گردشگری ایران مانند یزد، کرمان،  اصفهان و شیراز بازدید می‌کردند و پس از دو شب اقامت در تهران از طریق فرودگاه بین‌المللی امام‌ خمینی(ره) از کشور خارج می‌شدند و گروه دوم که در مدت اقامت گروه اول در تهران توسط هواپیما به تهران سفر می‌کردند و سفرشان را از ایران آغاز می‌کردند و پس از بازدید از شهرها مذکور از ایران به سمت کشورهای اروپایی خارج می‌شدند. به بیان دیگر مبدا گروه اول اروپا و مقصدشان ایران بود. اما گروه دوم مبدا سفرشان ایران و مقصدشان کشورهای اروپایی بود.

پورفرج با اشاره به اینکه در سفر اخیر این قطار به ایران تنها 104 گردشگر در دو مرحله وارد شده‌اند، علت کاهش تعداد مسافران آن را چالش‌هایی دانست که برای ورود گردشگران اروپایی و آمریکایی به ایران در دوسال گذشته به وجود آمده است و گفت: همین که این تعداد هم وارد ایران می‌شوند و سفر آن به ایران کنسل نشده است جای شکر وجود دارد و امیدواریم در آینده تعداد گردشگران آن افزایش پیدا کند. لازم به یادآوری است برای اینکه بازدید گردشگران این قطار از سایت‌های گردشگری با سهولت بیشتری انجام شود آنها را در به گروه‌هایی نزدیک 20 نفر تقسیم کردیم. از این رو شاهد هستیم در رسانه‌ها تعداد ورود گردشگران به اصفهان را 20 نفر نوشته اند.

مجری قطار عقاب طلایی در ایران همچنین افزود: در هنگام توقف این قطار خدمه آن نیز به عنوان گردشگر از شهرهای محل توقف بازدید می‌کنند و از امکانات گردشگری ایران مانند رستوران‌ها، سایت‌های فرهنگی و تاریخی بازدید و استفاده می‌کنند و از فروشگاه‌های صنایع‌دستی ایران خرید می‌کنند. او همچنین در ارتباط با اینکه چرا این قطار در هر شهر ایران تنها یک روز توقف دارد نیز گفت: از آنجایی که این قطار در شب مسیر میان شهرها را طی می‌کند زمان بازدید مسافران آن از شهرها نسبت به بسیاری از تورهای دیگر که در طول روز باید مسیر میان شهرها را طی کنند بیشتر است.

پورفرج در ارتباط با میزان استقبال و رضایت‌مندی مسافران این قطار از سفرشان به ایران نیز گفت: خوشبختانه در تمام ادواری که این قطار وارد ایران شده است مسافران آن همیشه از سفر به ایران و امکانات گردشگری ایران، سایت‌ها و امکان مورد بازدید و رفتار مردم ایران بیشترین رضایت‌مندی را در میان شهرهای دیگر داشتند و این جای امیدواری دارد که در سفرهای آتی به تعداد مسافران آن افزوده شود.

رشد خوب

در راه آهن اصفهان

قادری مسئول روابط‌عمومی راه‌آهن اصفهان در گفتگو با خبرنگار نوسان با اشاره به اینکه قطار گردشگری که به تازگی وارد اصفهان شده بیست‌ونهمین دور قطار گردشگری عقاب طلایی و با عنوان تور جاده ابریشم بوده است در ارتباط با جزئیات این موضوع گفت: تاکنون تمام قطارهای گردشگری عقاب طلایی که از مرز سرخس وارد ایران شده‌اند به اصفهان نیز آمده‌اند و مسافران آن یک روز در این شهر اقامت داشته و سپس این قطار شبانه به سمت شیراز حرکت کرده است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا خدمه این قطار نیز به عنوان گردشگر وارد شهر اصفهان شده‌اند؟ گفت: ما در جریان جزیئات برنامه این تور و بازدید مسافران در شهر نیستیم و تنها در جریان برنامه این قطار تا خود ایستگاه راه‌آهن اصفهان بوده و هستیم. اما آنچه را که شاهد بودیم اینکه خدمه این قطار نیز همراه مسافران آن از ایستگاه راه‌آهن اصفهان خارج و وارد شهر شده‌اند و اینکه از چه مکانی بازدید داشتند را نیز نمی‌دانیم.

مسئول روابط‌عمومی راه‌آهن اصفهان از علت کاهش تعداد مسافران آخرین دور این قطار که وارد اصفهان شد نسبت به سایر ادوار پیشین آن ابراز نا‌آگاهی کرد. وی در ارتباط با میزان سایر مسافرانی که از راه‌آهن اصفهان استفاده می‌کنند گفت: طبق آمار موجود میزان مسافرانی که مبدا یا مقصد آنها راه‌آهن اصفهان بوده است نسبت به سال گذشته در 6 ماه اول سال 8 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین رشد 60 درصدی هم با 8 رام قطار که از اصفهان در طول روز حرکت می‌کنند داشتیم و خوشبختانه به دلیل ارتقاء سطح خدمات اکنون شاهد ضریب اشغال بالای 90 درصد هستیم.