با مخالفت رسمی دولت با تعطیلی شنبه‌ها در طرح افزایش تعطیلات دوروزه، ایده تعطیلی رسمی دوروزه وارد دوره‌ای از ابهام و چالش شد. روز گذشته بود که محمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دولت پیشنهادی برای تعطیلی شنبه‌ها نداشته است، درباره پیشنهاد دولت به مجلس در خصوص تعیین دومین روز تعطیلی در هفته گفت: پیشنهاد دولت همان تعطیلی است که از قبل برای پنج‌شنبه و جمعه مطرح بوده است. سخنانی که به نظر می‌رسد پایانی بر خواسته بسیاری از کارشناسان و فعالان بخش خصوصی برای افزودن تعطیلات و همگام شدن با دنیای امروز باشد.

طرح افزایش تعطیلات آخر هفته از سال‌های گذشته در کشور مطرح بوده، اما در نهایت آذرماه سال گذشته لایحه دولت سیزدهم برای افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز، به مجلس ارسال و به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شد.  دولت درلایحه خود بر تعطیلی پنج‌شنبه تاکید داشت و در مقابل اگرچه اکثر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس همچون دیگر کارشناسان بر تعطیلی شنبه به جای پنج‌شنبه برای افزایش تعطیلات کشور تاکید داشتند، اما در نهایت به دلیل برخی ملاحظات و فشارها از تصمیم خود عقب‌نشینی کردند و دومین روز تعطیلات که تا پیش از این در کمیسیون اجتماعی روز شنبه تعیین شده بود، تغییر کرد و تعیین دومین روز تعطیل‌ بر‌عهده دولت گذاشته شد. 

 طرحی با عمری چند ساله

 شاید نخستین بار در سال 96بود که یک مقام رسمی کشور در سخنانش بر ضرورت سامان‌دهی تعطیلات کشور و اهمیت دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته تاکید کرد.  زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت یازدهم، با بیان اینکه «مهم نیست یک روز تعطیلی بیشتر در آخر هفته، پنج‌شنبه باشد یا شنبه»؛ ‌براهمیت یک روز تعطیلی بیشتر، در زمینه گردشگری و صنعت اقامت از جمله بوم‌گردی و تاثیرات مثبت آن سخن گفته و تصریح کرده بود که ‌مردم حداقل طی این دو روز تعطیلات می‌توانند به سفرهایی با طول مسیر 60 کیلومتر بروند. ‌

این سخنان در زمانی مطرح شد که سامان‌دهی تعطیلات دوروزه آخر هفته به یک مطالبه عمومی بدل شده بود و فعالان بخش خصوصی و گردشگری امیدوار بودند در دولت دوم روحانی زمینه‌ها برای دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته فراهم شود و این طرح سرانجام به بار بنشیند. اما این طرح در دولت حسن روحانی به سرانجام مورد نظر نرسید و پایش به دولت سیزدهم باز شد‌.   در همین راستا سال گذشته میثم لطیفی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی از تصویب مصوبه‌ای در دولت مبنی بر تعطیلی دو روز آخر هفته برای همه کارکنان خبر داد. او روز 18 آبان سال گذشته با بیان اینکه امروز اصلاحیه ماده ۸۷ قانون خدمات کشوری را پیشنهاد دادیم که بر اساس آن وضعیت تعطیلات و روزهای کاری آخر هفته مشخص شد، گفت: در صورت تصویب در مجلس، دو روز آخر هفته برای همه کارکنان تعطیل می‌شود تا به تحکیم خانواده کمک شود. او همچنین تصریح کرد: جمع‌بندی ما این است که این امر موجب بهره‌وری اقتصادی بیشتر هم می‌شود.

او البته خرداد ماه همان سال در سخنانی دیگر با بیان اینکه هنوز تصمیمی درباره تغییر تعطیلی پنج‌شنبه نگرفته است، گفت: بنای ما این است که تعطیلی روز پنج‌شنبه باشد و تصمیمی برای تغییر نداریم. با این حال همان زمان، نظر مجلس تعطیلی روز شنبه به جای پنج‌شنبه بود و حتی برخی از نمایندگان مجلس ازجمله محسن پیرهادی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تاکید کرده بودند که «ما از برخی از علما و دفتر مراجع محترم تقلید برای تعطیلی شنبه‌ها استفتا کرده‌ایم و اشکال و حرمتی برای آن نگرفتند.»  در ادامه راه، فروردین سال جاری محسن منصوری «معاون اجرایی رئیس‌جمهور» از ارائه لایحه تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در قالب اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس خبر داد. بر اساس لایحه مذکور با توجه به اینکه تهران در روزهای پنج‌شنبه تعطیل است و شهرستان‌های دیگر تعطیل نیستند، پیشنهاد شد که پنج‌شنبه‌ها به صورت سراسری در تمام کشور تعطیل باشد. طرحی که به نظر می‌رسد بر طرح نمایندگان مجلس که همان تعطیلی روز شنبه بود، غالب شده است‌.