پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: شنبه 8 اردیبهشت 1403, 18 شوال 1445, Saturday 27 April 2024
کد خبر: 22799
منتشر شده در چهارشنبه, 01 شهریور 1402 09:02
تعداد دیدگاه: 0
عضو هیات رئیسه مجلس خبر داد

محسن پیرهادی، عضو هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید کرد: بر خلاف برخی ابراز نگرانی‌ها پنج‌شنبه تعطیلی مذهبی نیست و برعکس روز جمعه است که برای ما به‌واسطه نماز جمعه ارزشمند شده و برای آن آیه قرآن وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه هیچ مستند معتبر و قابل اعتنایی برای حرمت تعطیلی شنبه نداریم، گفت: متاسفانه کسانی که به تعطیلی شنبه به خاطر مسائل شرعی ایراد وارد می‌کنند از دانش لازم برخوردار نیستند. ما از برخی از علما و دفتر مراجع محترم تقلید استفتا کرده‌ایم و اشکال و حرمتی بر آن نگرفتند.    

پنجم آذرماه سال گذشته دولت برای افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز، لایحه‌ای را تحت عنوان لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس ارسال کرد. همان زمان این لایحه به کمیسیون اجتماعی ارجاع و بررسی آن آغاز شد. اگرچه دولت در این لایحه به دنبال تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بود، اما در کمیسیون اجتماعی و با پیشنهاد محسن پیرهادی نماینده تهران شنبه جایگزین پنج‌شنبه شد و در صورت تایید نهایی این لایحه در صحن مجلس، جمعه و شنبه تعطیل خواهند بود. در همین زمینه محسن پیرهادی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: ما از برخی از علما و دفتر مراجع محترم تقلید برای تعطیلی شنبه‌ها استفتا کرده‌ایم و اشکال و حرمتی برای آن نگرفتند. همچنین در لایحه ساعات کار کارمندان دولت ۴۲ ساعت و ۳۰ دقیقه در هفته در نظر گرفته شده بود که با پیشنهاد نمایندگان در کمیسیون اجتماعی این ساعت کاری به ۴۰ساعت در هفته تقلیل پیدا کرد. دولت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته را به صورت عادی به مجلس ارسال کرده بود، اما حالا و با درخواست ۱۲۰ نماینده مجلس قرار است این لایحه به صورت اولویت‌دار در صحن علنی بررسی شود.

ویکند دو روزه اولویت‌دار می‌شود

محسن پیرهادی، عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به جمع‌آوری ۱۲۰ امضا ذیل تقاضای شماری از نمایندگان برای بررسی اولویت‌دار طرح افزایش تعطیلات آخر هفته، گفت: سامان‌دهی تعطیلات آخر هفته به عنوان یک مطالبه مردمی، از موضوعات اولویت‌دار مجلس یازدهم است و امیدواریم این طرح به زودی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد. او با اشاره به شمار بالای امضای نمایندگان برای بررسی اولویت‌دار این طرح گفت: کسانی که دغدغه اصلاح امور و بهبود شرایط، گشایش‌‌های اقتصادی و افزایش میزان تعامل با دنیا را دارند، به‌دنبال تسریع انطباق تعطیلات کشور با الگو و نظم جهانی هستند. نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: رویکرد جهانی دو روز تعطیلی آخر هفته، الگوی موفقی بوده است و حتما پیوستن به این الگوی جهانی اقدام موثری در بهره‌وری نیروی کار و رونق گرفتن گردشگری داخلی است.

 

وی افزود: شمار تعطیلات اغلب کشورهای جهان بین ۱۱۰ تا ۱۲۹ روز است؛ در ایران اما با احتساب ۲۷ روز تعطیلی رسمی -اعم از تعطیلات ملی، شمسی و قمری- و ۵۲ روز تعطیلی جمعه - آخر هفته - شمار روزهای تعطیلی تنها به ۷۹ روز می‌رسد. این عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه تعطیلی شنبه به جای پنج‌شنبه منطبق با الگوی جهانی است، خاطرنشان کرد: بر خلاف برخی ابراز نگرانی‌ها پنج‌شنبه تعطیلی مذهبی نیست و برعکس روز جمعه است که برای ما به‌واسطه نماز جمعه ارزشمند شده و برای آن آیه قرآنی وجود دارد که کسب‌وکار را رها کنید و نمازجمعه برپاکنید؛ بر همین اساس تعطیلی جمعه به هیچ عنوان جابه‌جا نخواهد شد.

تعطیلی شنبه‌ها حرمت شرعی ندارد

‌‎پیرهادی با تاکید بر اینکه هیچ مستند معتبر و قابل اعتنایی برای حرمت و دوری از تعطیلی شنبه نداریم، ادامه داد: متاسفانه کسانی که به تعطیلی شنبه به خاطر مسائل شرعی ایراد وارد می‌کنند از دانش و آگاهی لازم برخوردار نیستند، چرا که ما از برخی از علما و دفتر مراجع محترم تقلید استفتا کرده‌ایم و اشکال و حرمتی بر آن نگرفتند. عضو هیات‌رئیسه مجلس با اشاره به اینکه اسلام ارزش بالایی برای تقویت بنیه اقتصادی مسلمین قائل شده، گفت: در موضوعات و ایده‌های جدید باید با تکیه بر شرع اما با عقل، استدلال‌های علمی ‌و کارشناسانه تصمیم‌گیری کنیم. نباید با شبهه‌افکنی، حرف‌های بی‌پایه و بدون مستند علمی و دینی مردم را از حقوق اساسی در جهت تامین منافع اقتصادی و مراودات بین‌المللی محروم کرد.

تعطیلی شنبه‌ها در کشورهای اسلامی ۱۵ساله شد

نماینده تهران یادآور شد که کشورهای حوزه خلیج‌فارس، برای جبران خسارت اقتصادی تحمیل شده به کشورهایشان که پیامدهای عدم‌تطابق تعطیلات آخر هفته‌شان با نظم جهانی بود، در سال ۲۰۰۸ تصمیم به تغییر تعطیلات پایان هفته خود گرفتند و شنبه جایگزین تعطیلی پنج‌شنبه شد حالا ۱۵ سال است که در کشورهای اسلامی و عربی حوزه خلیج‌فارس جمعه و شنبه دو روز تعطیلی آخر هفته است. او افزود: بر اساس مطالعات انجام‌شده، ایران و جیبوتی تنها کشورهای جهان هستند که روز تعطیل هفتگی آنها به جمعه‌ها محدود می‌شود. بنابراین اگر تعطیلات آخرهفته به دو روز افزایش یابد، شمار کل تعطیلات در ایران ۱۲۵ روز خواهد شد. اقدامی که با الگوی جهانی تعطیلات نیروی کار و حتی کشورهای منطقه و حوزه خلیج‌فارس مطابقت دارد. پیرهادی گفت: بنده به نوبه خود برای گشایش وضعیت اقتصادی مردم به جد تلاش خواهم کرد مگر اینکه موضوعی به‌صورت قطعی خلاف شرع باشد؛ در این موضوع یعنی تعطیلی شنبه‌ها هیچ حرمت شرعی نیست. بنابراین در جهت مصالح و منافع مردم و‌ کشور از پیگیری تغییر روز‌های تعطیلی از پنج‌شنبه ‌‌و جمعه به جمعه و شنبه کوتاه نیاییم.

تعداد امضاها به ۱۲۰ رسید

همچنین ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با کمک دوستان در کمیسیون اجتماعی بیش از ۱۲۰ امضا جمع کردیم که بر اساس ماده ۱۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز با اولویت بررسی شود. روز دوشنبه درخواست بررسی اولویت‌دار این لایحه را به آقای قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی تحویل دادم. او ادامه داد: افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز مطالبه مردم مخصوصا در شهرستان‌ها است که پنج‌شنبه‌‌ها تعطیل نیستند. در حال حاضر فقط در تهران کارمندان دولت پنج‌شنبه‌‌ها تعطیل هستند.

مطالبه مردم در خصوص افزایش تعطیلات آخر هفته جدی و کارشناسی بود؛ به همین دلیل در‌خواست بررسی اولویت‌دار این لایحه را به رئیس مجلس ارائه دادم.  رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: پیشنهاد ما به عنوان کمیسیون تخصصی تعطیلی جمعه و شنبه است، اما چون پیشنهاد‌های نمایندگان در صحن مجلس مطرح می‌شود و پیشنهادهایی مبنی بر تعطیلی پنج‌شنبه‌‌ها وجود دارد، شاید تعطیلی پنج‌شنبه‌‌ها در صحن مجلس رای بیاورد. اما اینکه آخر هفته دو روز تعطیل باشد مهم‌تر از این است که چه روزهایی تعطیل باشد. در شرایط فعلی برای شهرستان‌ها تبعیض قائل می‌شویم و ادارات در شهرستان‌ها تعطیل نیستند. 

اسماعیلی به هدف لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته اشاره کرد و افزود: افزایش اوقات فراغت و رسیدگی به خانواده از جمله اهداف اولیه لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته بود. دولت در لایحه آورده بود که پنج‌شنبه و جمعه تعطیل باشد، اما با تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه ارتباط تجاری ما با کشورهای همسایه ۴ روز عقب می‌افتد چون کشورهای خارجی شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. او در خصوص زمان کاری در صورت افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز گفت: در کمیسیون اجتماعی زمان کاری در روز ۸ ساعت و هفته‌ای ۴۰ ساعت در نظر گرفته شد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار