اقتصاد بازار: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات 500 میلیارد دلاری بخش معدن در پسابرجام، گفت: در سال جاری 19 میلیون تن پروژه زنجیره فولاد در بخش های مختلف در کشور راه اندازی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبر اقتصاد بازار، جعفر سرقینی در بیست و یکمین سالروز نکوداشت صنعت و معدن اصفهان، با اشاره به اینکه اصفهان مقام نخست صنعت را در کشور دارد، افزود: اصفهان در بخش معدن و اکتشافات معدنی جزو پنج استان اول کشور است.
وی با تاکید بر اینکه باید به جامعه امید را تزریق کرد، بیان داشت: در سه ماهه نخست امسال 2 میلیارد دلار صادرات بخش معدن در کشور ثبت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 48 درصد رشد داشته است.
به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در پسابرجام یک میلیارد دلار در بخش فولاد و 500 میلیارد دلار در بخش معدن صادرات داشته ایم.
وی با اشاره به اینکه اصفهان مقام نخست صنعتی خود در کشور را مدیون صنعت فولاد است، بیان داشت: 70 درصد فولاد کشور در اصفهان تولید می شود و علیرغم فشارهای موجود صادرات داشته است.
سرقینی در خصوص انتقادهایی که نسبت به افزایش حقوق دولتی بخش معادن می شود، گفت: در یک مقطع از زمان حقوق دولتی افزایش یافت اما بعد از آن به نرخ سابق خود بازگشت و هیچ کدام از فعالان بخش معدن آن را پرداخت نکردند.
وی افزود: از 1500 میلیارد تومان وظیفه وصولی حقوق دولتی، به دلیل رکود اقتصادی تنها 300 میلیارد تومان آن وصول شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به افزایش فعالیت های ژئوفیزیک در بخش معدن طی دولت یازدهم، گفت: در سال 92، هفت درصد سرزمین ما تحت پوشش پروانه های بهره برداری بود که با تعریف پهنه ها اکنون 25 درصد کشور را تحت پوشش قرار داده ایم و در تکمیل زنجیره های معدن به تکمیل زنجیره فولاد و مس رسیده ایم.
وی بیان داد: در چارچوب این طرح طی دو سال گذشته 24 میلیون تن پروژه زنجیره فولاد در بخش های مختلف را در کشور راه اندازی کرده ایم که امسال 19 میلیون تن دیگر به بهره برداری می رسد به گونه ای که حتی صادرکننده گندله می شویم.
به گفته سرقینی، 11 میلیون تن از زنجیره فولاد در سال 96 محقق خواهد شد همچنین این زنجیره برای مس نیز اجرایی می شود.