اقتصاد بازار: رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: از سال ۸۰ تا ۹۳ حدود ۵ هزار و ۸۹۹ واحد با بیش از۱۲۰ هزار کارگر تعطیل شده و این آمار سال گذشته به ۶ هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی افزایش یافته است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار سیدعبدالوهاب سهل آبادی در مراسم تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه استان قم که به مناسبت گرامیداشت روز صنعت و معدن برگزار شد، تصریح کرد: در شرایط کنونی 70 درصد کارخانه فعالیت می کنند و 30 درصد تعطیل شدند و واحدهای تولیدی فعال با 38 درصد ظرفیت به فعالیت اددامه می دهند.
وی با بیان اینکه مصوبات مجلس در حوزه رفع موانع اشتغال و تولید باید پیگیری شود، گفت: در دی سال 87 قانون رفع موانع تولید به تصویب رسیده است که اجرای این قانون در تحقق اقتصاد مقاومتی تاثیر قابل توجهی دارد.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه فعالان بخش نساجی کشور مشکل فروش محصولات را دارند، مطرح کرد: ورودی کالای قاچاق در شرایطی در کشور رقم می خورد که این مشکلاتی بسیاری را برای کارخانه های کشور به دنبال دارد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سخنان رهبر انقلاب اسلامی در مورد لزوم مقابله با ورود کالاهای قاچاق، تصریح کرد: وصول مطالبات بخش صنعت باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد، قانون استفاده از توان داخلی و توسعه صنایع دریایی اکنون در کشور اجرا نمی شود.
سهل آبادی اضافه کرد: کل واردات رسمی 50 میلیارد دلار است ولی با 20 میلیارد دلار قاچاق روبرویم که اغلب کارخانه های تولیدی را با چالش روبرو ساخته است.
وی بیان داشت: قاچاق کالا مشکلات روانی بسیاری را برای تولید کنندگان بوجود آورده است و بیشترین مشکل صنعت کاران امروز در مطالبات دولتی است و بسیاری از کارخانجات تولیدی هستند که رقم های هنگفتی را از دولت طلبکارند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها باید 20 الی 30 درصد از این بخش برای حوزه صنعت هزینه شود اما تاکنون ریالی در این راستا پرداخت نشده است.
وی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی باید اجرای قوانین را پیگیری و نظارت کند، بیان داشت: نزدیک به 5 هزار و 500 واحد معدنی داریم اما از این ظرفیت ها استفاده مطلوب نمی شود و با توجه به اینکه تاکنون تسهیلاتی برای خرید ماشین آلات به معادن داده نشده است اکنون معادن با ماشین آلات گذشته خود فعالیت می کنند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت صنعتگران و معدنکاران را سربازان مقدم جبهه اقتصادی نام برد و افزود: با وجود تلاش های بیگانه واحدهای تولیدی روند حرکت خود را ادامه داده اند اما حوادث غیر مترقبه مشکلات خاصی برای این قشر به وجود آورده است که مسئولان باید به این مشکلات توجه کنند؛ اکنون با وجود برجام وضعیت صنعت و معدن مطلوب نیست.
لاریجانی: در شرایط رکود نباید سخت گیری مالیاتی وجود داشته باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط رکود نباید سخت گیری مالیاتی وجود داشته باشد و در این شرایط باید تنفسی برای صنعتگران ایجاد کرد.
علی لاریجانی در همایش تجلیل از صنعت گران و معدن کاران نمونه قم افزود: در دوره گذار قرار داریم و از این شرایط نسبتا سخت در حال عبور هستیم و به هیچ وجه قرار نیست اگر در آینده امکاناتی فراهم شود به صنعتگران داخلی داده نشود و فضا برای کار آنان فراهم خواهد شد. وی گفت: شرایط اقتصادی به سمت بهبود در حال حرکت است گرچه شیطنت هایی وجود دارد ولی گام به گام جلو می رویم این در حالی است که برخی مشکلات مربوط به سازو کار درونی ما است و ارتباطی به شرایط بیرونی ندارد
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: رفتار بانک ها نسبت به صنعتگران باید رفاقت آمیزتر باشد متاسفانه اکنون برخی شدت عمل ها وجود دارد و بلوکه شدن 10درصد تسهیلات در ایجاد رونق اقتصادی اختلال ایجاد می کند.
وی ادامه داد: باید این گونه مشکلات را در برنامه ششم توسعه در کانال حل شدن قرار دهیم درحالی که برخی قوانین خوب تصویب شده اجرای آن با مشکل همراه است لذا باید نظارت های بیشتری ایجاد کرد و مجلس جدید تازه نفس بوده وعلاقه مند است به این موضوع ها توجه بیشتری کند.
وی افزود: خانه صنعت و معدن باید پیشنهادهای خود را برای بهبود فضای اقتصاد پیش از این که وارد برنامه ششم توسعه شویم ارایه دهد همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش های معدنی و اتاق بازرگانی باید پیشنهادهای خود را ارایه دهند و لایحه دولت در مورد برنامه ششم توسعه از یکشنبه در مجلس و با بررسی در کمیسیون ها آغاز خواهد شد.
لاریجانی اظهار داشت: باید فضای رونق اقتصادی و تولید در کشور را راه اندازی کنیم و راهی جز این برای حل مساله بیکاری نداریم و یکی از بخش هایی که می شود به آن توجه کرد برنامه ششم توسعه است تا برخی مشکلات اقتصادی مرتفع شده و نظارت های قوی تری فراهم شود.
وی گفت: مجلس فعلی تمرکز خود را روی مسایل اقتصادی طوری قرار داده است که اقدام ها به نفع تولید رقم بخورد، در مقابل مشکلاتی که در زمینه تولید است، نباید خسته شد و باید با روحیه باز به سمت حل شدن آن ها حرکت کرد چرا که در مجموع شرایط کشور رو به بهبود است.
وی در ادامه بیان داشت: مسیر سنگلاخی که در آن قرار گرفته بودیم در حال رفع شدن است لذا باید از فضا و زمان به خوبی استفاده کرد و اکنون موقع کار و تولید است و مجلس از رفع مشکلات صنعتگران استقبال می کند.