اقتصاد بازار: ازجمله عوام مهم در رشد اقتصادی کشورها به ویژه کشورهای درحال توسعه فراهم آوردن بستر سرمایه گذاری خارجی است. پشتیبانی از پروژه های داخلی و فراهم آوردن پرژه های زیرساختی، می تواند خودبه تنهایی موتور رشد و توسعه اقتصادی سرمایه درکشور ما باشد. امابه دلیل کمبود پس انداز، عدم شفاف سازی و نبود اعتماد کافی در بازارها این فرایند با سرعت بسیار پایین درحال حرکت است. لذا اکثر کشورهای درحال توسعه ناگزیرند برای رفع مشکل کسری سرمایه مورد نیاز، با منابع خارجی وارد مذاکره و معامله شوند. ازاین رو گرایش به سمت جذب سرمایه گذار خارجی شکل می گیرد و توجیه پیدا می-کند.
از طرفی حمایت از کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط در حالی در دستور کار قرار گرفته که امروزه، کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط به‌عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی به‌ویژه در اقتصادهای در حال توسعه پذیرفته شده است. این بخش برای اقتصادهای ملی حائز اهمیت است، چراکه به‌طور معناداری به اشتغال و تولید ناخالص داخلی کمک می‌کند. در همین راستا نیز در سال 95 طرح‌های بسیاری برای رونق واحدهای کوچک و متوسط در دستور کار قرار گرفته که اجرایی کردن این طرح‌ها می‌تواند بازگشت رونق به این صنایع را به همراه داشته باشد.
محمدرضا برکتین، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار اقتصاد بازار به ابعاد سرمایه گذاری خارجی درایران اشاره کرد و گفت: بعد اول سرمایه گذاری شرایط ایران برای سرمایه پذیری است و بعد دیگر میزان آمادگی سرمایه گذارانی که به کشور ایران سفرمی کند.
برکتین با اشاره به شناسایی شرایط حاکم بربازار افزود: رکود در بازار وعادت های نادرست سیاست های قبل وضعیت سرمایه گذاری در کشور را دشوار کرده است. بخشی از واحدها شرایط را خوب شناسایی کرده اند واین ازاهمیت بالایی برخورداراست.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: برای رونق سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور باید عزم ملی ایجاد شود. وی با اشاره به اهمیت بازاریابی در بازار رقابتی امروز ادامه داد: همچنین می توان با بازاریابی بیشتر فضا را برای تولیدات داخلی مساعدتر و فشارها را کمتر کنیم.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان درادامه افزود: باید ازفرصت ها خوب استفاده کرد وامید به آینده این همکاری ها داشت. کشورهای اروپایی امروزه بیشتر برای سنجیدن بازارهای ایران سفرمیکنند. ازاین رو برای جذب سرمایه گذاران این کشورها باید زیرساخت های مورد نیاز فراهم شود.
برکتین ضمن اشاره به محتاط عمل کردن سرمایه گذاران خارجی گفت: با توجه به اینکه بازاراروپا در رکود است به مشتری جدید نیاز دارد. ولیکن به لحاظ پول آوری کمی محتاط ترعمل میکند. دلیل این احتاط هم میتواند جریمه های سنگینی که سابق دولت آمریکا برای بانکها و شرکت ها بریده است، باشد.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان در خصوص اعلام آمادگی شرکتهای خارجی گفت: شرکت ها زیادی اعلام آمادگی کرده اند که تا مرحله امضای توافق نامه هم پیش رفته اند اما آن چیزی که حائز اهمیت است صداقت در عمل و نتیجه همکاری این شرکت ها است.

وی افزود: کشورماباید بیشترازآنکه دنبال انتقال سرمایه باشد به دنبال انتقال تکنولوژی و فرهنگ باشد. ما باید سطح یادگیری خود را افزایش داده و ارتباط با سرمایه گذاران خارجی را به منظور آسان نمودن صادرات بیشتر کنیم. برکتین تاکید کرد: اگر کشورمان بخواهد در سال 1404، کشور نخست منطقه از نظر اقتصادی باشد نیاز دارد افراد و صادرکنندگان آن رشد کنند و در این راستا دولت و دولتمردان نیز باید برای بزرگتر شدن فعالان اقتصادی موفق در تولید و صادرات و رفع مشکلات آنهاگام بردارد.

به اعتقاد وی، در حال حاضر بستر کشور و زیرساخت های آن به سمت بزرگ تر شدن نیست، بنابراین در این شرایط باید تفکر بخش صنعت را تغییر دهیم و با تقویت صادرکنندگان موفق، دوباره ارز حاصل از این صادرات را صرف گردش تولید و اشتغال جدید کنیم.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان درپاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد بازار دررابطه با بخشنامه تسهیلات بنگاه های کوچک افزود: دولت ازنظر منابع مالی دچار مشکل و فشار است. ازاین رو رقم اعلام شده این تسهیلات بسیار ناچیز است.

برکتین اعلام کرد: اوضاع بازار وخیم ترازآن است که تنها به این تسهیلات دل خوش باشیم.
برکتین درپایان عنوان کرد: تسهیلات به تنهایی برای بنگاها، راهگشا نیست ومعجزه نخواهد کرد. چراکه تنها بخشی از مشکلات آنها رادربازاررقابتی حل خواهد کرد. این تسهیلات در کنار فاکتورهایی چون بهبود شرایط بازار، فروش و کاهش فشار دستگاها تاثیرخواهد داشت. فراموش نکنیم که عوامل متعددی باید کنارهم هماهنگ وارد عمل شوند.
/نسرین احمدی فخر/