اقتصاد بازار: رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: بهره مرکب بانکی به همراه جرایم روز به روز واحدهای تولیدی را به سمت تعطیلی می کشاند.
سیدعبدالوهاب سهل آبادی در سیزدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق اصفهان، تصریح کرد: با شرایطی کنونی تولید ایران نمی تواند با سایر کشورها رقابت کند زیرا در بخش سرمایه در گردش و نقدینگی مورد نیاز با تسهیلات بانکی نرخ بالا روبروست.
وی تاکید کرد: بهره مرکب بانکی به همراه جرایم روز به روز واحدهای تولیدی را به سمت تعطیلی می کشاند.
سهل آبادی با اشاره به کاهش 415 هزار اشتغال از بخش صنعت کشور، گفت: در بخش صنعت اشتغال طی سال گذشته افزوده نشده این در حالیست که صدور پروانه های صنعتی همچنان از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه دارد.
وی افزود: براساس طرح آمایش سرزمین در برش استانی، اصلی ترین محور توسعه علم و فناوری قرار گرفته و ایجاد کریدور بستر لازم برای توسعه این محور تلقی می شود.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به برگزاری 530 جلسه کمیسیون و کمیته های اتاق بازرگانی اصفهان در سال گذشته، گفت: بیش از 30 هزار و 228 نفر ساعت فعالان اقتصادی و کارشناسان و مسئولین دولتی در جلسات حضور داشتند.
وی تشکیل سازمان استقرار کریدور علمی و فناوری اصفهان را گامی ارزنده در توسعه شرکت های دانش بنیان در استان دانست و گفت: این سازمان به همت استانداری و با همکاری اتاق بازرگانی، شهرداری، دانشگاه های اصفهان و صنعتی، شهرک علمی تحقیقاتی و سازمان همیاری شهرداری ها با سرمایه گذاری اولیه تشکیل و فعالیت خود را به زودی آغاز خواهد کرد.
نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به بودجه پیشنهادی کمیسیون های یازده گانه اتاق و افزایش 17 برابر بودجه این بخش از سال 90 تاکنون، گفت: بودجه کمیسیون ها بر اساس برنامه پیشنهادی مورد تصویب هیات نمایندگان قرار می گیرد.
مصطفی رناسی همچنین خواستار تغییر ادبیات فعالان اقتصادی از مسئولان دولت و مجلس شد و گفت: همه مشکلات واحدهای تولیدی را مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس می دانند ولی اقدام عملی در این راستا مشاهده نمی شود.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار بازگشتن شادابی به اقتصاد استان شد و گفت: به دلیل فضای نامطلوب کسب و کار اغلب شرکت ها دفاتر خود را از اصفهان به سایر کلانشهرها منتقل می کنند.
قاسم علی جباری پیشنهاد تشکیل مرکز آموزش اتاق بازرگانی برای فعالان اقتصادی استان با هدف توانمندسازی آنان در برابر مسایل و مشکلات ارایه کرد و گفت: این مرکز می تواند آموزش های لازم به بنگاه های اقتصادی در برخورد با چالش ها و استفاده صحیح از فرصت های تجاری داخلی و خارجی را ارایه کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این جلسه با اشاره به وجود مراکز متعدد علمی و فناوری در استان گفت: خروجی داشتن و نتیجه بخش بودن فعالیت ها این مراکز باید مورد تاکید قرار گیرد.
محمدرضا رجالی از انجام داوری برند شهری اصفهان در اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: برند شهری اصفهان پس از داوری کارشناسان به شورای عالی برند شهری استان جهت تصویب نهایی ارسال می شود.
مسعود گلشیرازی دیگر عضو هیات نمایندگان در این جلسه خواستار توجه به عوامل رونق کسب و کار اعضای اتاق شد و گفت: ارایه راهکارهای اجرایی بر طرف شدن موانع کسب و کار از سوی اتاق به دولت و مجلس به صورت دنباله دار باید ادامه داشته باشد.
سیدرسول رنجبران عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این جلسه خواستار مشخص شدن برنامه دقیق کمیسیون ها برای حل مسایل و مشکلات اعضای اتاق و همچنین توسعه فضای کسب و کار استان شد.