اقتصادبازار: جمعی از ماشین سازان و تولیدکنندگان ساخت و تجهیزات اصفهان در خانه صنعت، معدن و تجارت استان با مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن وتجارت دیدار کردند تا پیرامون راهکارهای جلوگیری از واردات محصولات مشابه این حوزه در دوران پساتحریم گفت وگو کنند.
به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان؛ مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن وتجارت در این نشست گفت: نامه ای از سوی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان برای وزیر صنعت ارسال شد که در آن چالش های ماشین سازی مطرح شده بود و وزیر هم برای تهیه گزارشی در این مورد ما را مامور کردند.
امیرحسین شیروی با بیان اینکه ظرفیت های خوبی در حوزه ماشین سازی و ساخت تجهیزات در کشور ما وجود دارد گفت: شرکت های زیادی هستند که در این زمینه تکنولوژی خوبی دارند و حیف است که در کنار اینها واردات صورت بگیرد.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت های این شرکت ها و لزوم همکاری آنها با هم، گفت: بخش خصوصی استان باید به ما بگوید که شرکت های EPC که به روش مهندسی، تامین و ساخت کار می کنند چه شرایطی نیاز دارند؟
نماینده دیگر وزارت صنعت، معدن وتجارت در این جلسه هم با تاکید بر لزوم ارایه توانمندی های ماشین سازان و سازندگان تجهیزات به وزارتخانه، گفت: خانه صنعت و معدن استان، جمع ماشین سازان و سازندگان تجهیزات را ساماندهی کند تا ظرفیت های موجود در این بخش مشخص و به وزارتخانه ارایه شود.
مهندس اویسی ادامه داد: بخش خصوصی باید به صورت متحد یک خط تولید مشخص در این صنعت ارایه کند تا وزارتخانه برای انجام پروژه ها آن را شناسایی کند و به کار بگیرد.
وی تاکید کرد: تشکل خانه و بخش خصوصی استان برای شناسایی توانمندی ها و ارایه آن در قالب کار EPC اقدام کند و از وزیر هم بخواهد تا از ثبت قراردادها پس از خرید کالا در گمرک جلوگیری کند.
وی اعلام کرد: کلیه تولیدکنندگان به سایت mimt.gov.ir مراجعه و بخش توانمندی های ساخت داخل را ملاحظه کنند تا اگر محصول تولیدیشان در این قسمت ثبت نشده، آن را برای درج در سایت به وزارتخانه اعلام کنند.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان هم در ادامه اظهار کرد: صنعتگران باید توانمندی های خود را در این حوزه به طور منسجم به وزارتخانه اطلاع دهند.
محمدرضا برکتین عنوان کرد: باید توانایی تولید ماشین سازان و تولیدکنندگان تجهیزات به وزارتخانه اعلام شود تا هر جا توان تامین تجهیزات در داخل کشور هست، خط قرمزی برای واردات آن کالا تعیین شود.
وی ادامه داد: از فعالان این حوزه در اصفهان می خواهیم تا فعالیت های خود و آنچه می توانند تولید کنند را به خانه اطلاع دهند تا آنها را به صورت بسته پیشنهادی به وزارتخانه اعلام کنیم.
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان هم در این جلسه، با انتقاد از جزیره ای عمل کردن دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی گفت: متاسفانه در صنعت، فصل الخطاب وجود ندارد.
محمدرضا طالبیان افزود: فصل الخطاب در بخش صنعت باید مشخص شود، دستگاه ها با هم لینک شوند و همه فشار مالیات و بیمه و ... بر بخش خصوصی نباشد.
وی با بیان اینکه متاسفانه دستگاه های کار کرده وارد کشور می شود، افزود: این در حالی است که همان دستگاه را می توان در داخل کشور تولید کرد.