اقتصادبازار: هدررفت 24 میلیارد مترمکعبی آب با ضایعات 30 درصدی بخش کشاورزی، آلودگی محیط زیست بحران کیفی آب، کم‌توجهی مراکز علمی و صنعتی به بحران آب، زمستان گرمتر نسبت به پارسال، مصرف 10 درصد آب حوضه زاینده‌رود در بخش صنعت، کسری 300 میلیون متر مکعبی آب‌های زیرزمینی، نمره پایین محیط زیست کشور از دیدگاه بین‌المللی ضورت بازچرخانی اب در صنعت از جمله مسائلی مطرح شده در نشست خبری همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت چالش‌ها و راهکارها بود.
مدیراجرایی همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت با اشاره به اینکه دو فراخوان در تیرماه و اواخر شهریور ماه برای برگزاری این همایش انجام شد، گفت: در این راستا 2 هزار مرسوله پستی به شهرک‌های صنعتی کل کشور، صنایع کشور، بخش خصوصی، اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن و ... ارسال و اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شد.
علی دهنوی با بیان اینکه همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت طی روزهای 19 و 20 آبان ماه در اصفهان برگزار می‌شود، افزود: علاوه براین بالغ بر 30 جلسه در کمیته‌های اجرایی و صنعتی برگزار شد همچنین 10 جلسه در استانداری با حضور صنایع بزرگ برگزار و از دیدگاه های آنها استفاده شد و 10 هزار ایمیل و 10 هزار پیامک به فرهیختگان دانشگاهی و صنایع ارسال شد. وی در ادامه با اشاره به اینکه مطابق آمار کشوری 92 درصد آب در بخش کشاورزی، 6 درصد در بخش شرب و 2 درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود، بیان داشت: در حوضه زاینده رود 50 درصد آب در بخش کشاورزی، 40 درصد در بخش شهری و 10 درصد در صنعت مصرف می شود. به گفته وی، این آمار نشانگر آن است که تصمیم‌گیری صحیح برای حوضه زاینده‌رود باید مطابق آمار استانی و نه کشوری انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه در صنایع امکان جمع آوری پساب تولید و بازیافت آب وجود دارد، تصریح کرد: عدم استفاده از این پتانسیل موجب آلودگی‌هایی می شود.
دهنوی با اشاره به اینکه طی یک دهه گذشته بارها در خصوص بحران آب حرف زده شده، گفت: این بحران در روند آلودگی محیط زیست موثر است و اگر جدی نگیریم بعد از آن باید به فکر "بحران کیفی آب" هم باشیم. وی با اشاره به اینکه مطابق آمارهای رسمی و غیررسمی ضایعات بخش کشاورزی بین 20 تا 30 درصد است، افزود: اگر حدود 20 تا 30 میلیون محصول کشاورزی ما دچار ضایعات شود معادل هدررفت 24 میلیارد متر مکعب آب است.
دبیر علمی همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت نیز به ارائه 25 مقاله در این گردهمایی اشاره کرد و گفت: متاسفانه هنوز مراکز صنعتی، دانشگاهی و علمی کشور به اهمیت بحران آب واقف نشده اند.
عبدالخالق بردبار با اشاره به اینکه تاکنون 100 مقاله برای این همایش پذیرفته شده است، گفت: برنامه‌ریزی این همایش با توجه به بحران آب در استان اصفهان صورت گرفت.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته 30 درصد بخش های مختلف اصفهان مجهز به سیستم کاهنده مصرف آب شده‌اند، گفت: صنایع باید سیستم تصفیه پساب خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که بازچرخانی آب در آن صورت گیرد.
منصور شیشه‌فروش افزود: استان اصفهان از مدت‌ها قبل برنامه مدونی به بخش‌های مختلف داد تا بسته‌های بهینه‌سازی مصرف آب در بخش‌های شرب، کشاورزی، فضای سبز و صنعت را ارائه دهند. وی به استفاده صنایع از پساب در راستای مصرف بهینه آب اشاره کرد و گفت: خوشبختانه برخی از صنایع بزرگ همچون ذوب‌آهن و فولاد‌مبارکه با استفاده از پساب آب، نسبت به آبیاری محیط‌ زیست خود اقدام کرده اند.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان نیز تغییر اقلیم را دلیل عمده خشکسالی های اخیر استان دانست و گفت: با توجه به این خشکسالی‌ها، روان آبهایی که با بارش ها ایجاد می‌شود بدهی انباشته زمین را جبران نمی‌کند.
به گفته مجيد بیجندی، ساده‌انگاری است با بارش‌های اخیر بدهی‌های انباشته ما به زمین جبران شود و خشکی زاینده‌رود حاکی از این ادعاست. وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه آب به دغدغه‌ای ملی تبدیل شده است، ابرازامیدواری کرد: فرهنگ استفاده قنات در راستای کاهش مصرف آب در کشور ادامه یابد.
بیجندی با ابراز امیدواری نسبت تداوم بارش ها در کشور و استان، بیان داشت: با بررسی آماری ایستگاه های هواشناسی استان، میانگین وزنی بارش های سال آبی جاری از اول مهر 94 تا 10 آبان ماه، برابر 20 میلیمتر است که نسبت به میانگین بلندمدت 30 درصد و نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس شاخص SPI استان اصفهان در خشکسالی خفیف دارد، افزود: از سال گذشته تا به امروز بارش‌های استان بیشتر به صورت باران بوده و بارش برف نداشتیم که این بارندگی‌ها بدهی‌های کم آبی را جبران نمی‌کند.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: مطابق پیش بینی‌های صورت گرفته شرایط زمستان امسال در اصفهان نسبت به سال گذشته نرمال خواهد بود و حتی یک تا 1.5 درجه افزایش دما خواهیم داشت.
وی افزود: در فصل پاییز بارش‌هایی وجود خواهد داشت اما با حرکت به سمت دی و بهمن ماه بارش‌ها کاهش می‌یابد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با اشاره به اینکه 76 مصوبه، 68 شهرک صنعتی عملیاتی و 11 هزار هکتار اراضی صنعتی قابل واگذاری در شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان وجود دارد، گفت: 4600 واحد صنعتی فعال با حجم اشتغال 112 هزار نفر در شرکت شهرک‌ها وجود دارد.
محمدجواد بگی افزود: 10 درصد آب حوضه زاینده‌رود در بخش صنایع استان مصرف می‌شود همچنین حجم آب مورد نیاز شهرک‌های صنعتی حدود 1700 لیتر بر ثانیه است در حالیکه حجم آب تأمین شده شهرک‌ها یک سوم این میزان است.
وی ادامه داد: از این حجم آب، حدود 600 لیتر بر ثانیه که نیمی از شرب و نیمی از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.
بَگی با تاکید بر اینکه پایدارترین منابع آبی شناسایی شده در استان، پساب شهرهاست، بیان داشت: در این راستا تفاهم نامه‌ای با آبفا و آب منطقه‌ای استان منعقد کرده‌ایم تا با استانداردسازی از پساب شهری برای استفاده در فرایندهای صنعتی و فضای سبز شهرک‌های صنعتی استفاده کنیم.
وی گفت: هم‌اکنون تصفیه‌خانه 10 شهرک صنعتی به بهره‌برداری رسیده و دو تصفیه‌خانه در دست احداث و چهار تصفیه‌خانه دیگر شهرک‌های صنعتی در دست مطالعه است.
به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان، هم اکنون 70 درصد شهرک‌های صنعتی فعال استان به سیستم تصفیه پساب صنعتی مجهز شده‌اند همچنین در نیمی از 40 شهرک صنعتی، پساب قابل استحصال وجود دارد. وی افزود: علاوه بر این اصلاح سیستم‌های آبرسانی شهرک‌های صنعتی، اجرای حدود 1400 کیلومتر شبکه انتقال پساب در شهرک‌های صنعتی از مهمترین فعالیت‌های شهرک‌های صنعتی استان اصفهان است.
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه بسیار فراتر از ظرفیت حوضه آبریز زاینده رود بر آن بارگذاری کرده ایم، گفت: متاسفانه در برهه‌ای از زمان که حوضه زاینده‌رود بالاترین میزان تولید آب را داشت برنامه‌ریزی‌های برداشت را مطابق آن انجام دادیم که نتیجه آن کانال‌های عریض و طویل بی‌آب است.
حمید ظهرابی با تاکید بر اینکه در حوضه زاینده‌رود حدود 800 مترمکعب کمبود آب داریم، گفت: چقدر کمبود این آب را بر گردن تغییر اقلیم و یا توسعه برداشت های بالادست بیندازیم در حالیکه ما در شیوه برنامه‌ریزی خود اشتباه داشتیم و باید روند کار را تغییر دهیم.
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: متاسفانه اکنون با کسری 300 میلیون مترمکعبی منابع آب‌های زیرزمینی مواجه هستیم.
به گفته وی، طی یک بررسی بین المللی، ایران در رعایت مسائل محیط زیست و آب از 100 امتیاز تنها نمره 2.77 گرفته است چرا که تالاب گاوخونی خشک شده، بیابان‌زایی در اصفهان در حال گسترش است و کانون‌هایی که زمانی مرغزار بود اکنون به بستر ریزگردها تبدیل شده است.
ظهرابی با اشاره به اینکه نزدیک 85 درصد منابع آب موجود را برداشت کرده ایم، گفت: مطابق استانداردها باید 25 درصد و در شرایط بحرانی 45 درصد منابع آب را برداشت می‌کردیم. وی با انتقاد بر اینکه با وجود کم آبی و بحران آب در حوضه زاینده‌رود در بخش‌های مختلف شاهد درخواست‌ها و یا توسعه صنعت هستیم، گفت: با وجود بحران کم‌آبی در منطقه شرق اصفهان، متقاضیان توسعه فولاد در آن بسیار زیاد هستند.وی تاکید کرد: باید روند توسعه صنایع و برداشت از منابع آبی موجود را متوقف کنیم چرا که امکان تامین آب بارگذاری‌های صورت گرفته بر حوضه زاینده‌رود نیز دیگر وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه باید ظرفیت اکولوژیک و توسعه خود بر حوضه زاینده رود را متناسب کنیم، گفت: در حوضه کشاورزی و صنعت نیز باید فشار موجود به محیط زیست را کم کنیم و برداشت آب از حوضه زاینده‌رود را به حد توان آن برسانیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، راهبرد اصلی حل بحران آب را توقف روند توسعه و بارگذاری‌های جدید در بالادست و پایین دست حوضه زاینده رود عنوان کرد و گفت: باید به سمت صنایعی با مصرف آب کمتر حرکت کنیم و چه لزومی دارد در شرایط بحرانی اصفهان، تولید آجر به شیوه سنتی انجام شود./