اقتصاد بازار: عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: در دوران پساتحریم، دولت نباید به یکباره درها را باز کند تا کالای ارزان و نسبتا بدون کیفیت کشورهای خارجی وارد شود.
محمدامین توکل با اشاره به لزوم حمایت از تولید داخل در برابر واردات در زمان پساتحریم، گفت: در پساتحریم ورود و خروج کالا راحت تر صورت می گیرد، در این شرایط بازار داخلی با کالاهای سایر کشورها مواجه می شود و صنایع کوچک و متوسط بسیار آسیب پذیرتر خواهند بود، این در حالی است که بانک ها هم برای وصول مطالبات خود به این صنایع فشار می آورند.
وی ادامه داد: کنترل ورود کالا، تاکید بر استاندارد ملی در واردات، تعیین تعرفه مناسب برای واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند و حمایت از صنایع کوچک و متوسط با افزایش توان مالی آنها راه های حمایت از تولید در زمان پساتحریم است.
توکل بیان کرد: دردوران پساتحریم همچنین باید زمینه را برای ورود متخصصان خارجی و استفاده از دانش آنها فراهم کنیم.
وی تاکید کرد: اگر بتوانیم از متخصصان خارجی که با خود دانش فنی شرکت های خارجی را به کشور می آورند استفاده کنیم، سریعتر به تکنولوزی روز دنیا دست می یابیم.
وی با بیان اینکه در این راستا باید بسترهای مناسب برای ورود و اقامت آنها فراهم شود، ادامه داد: خانه صنعت و معدن و تشکل ها باید مکاتبات لازم را در این خصوص با ارگان هایی مانند اداره تعاون، کار و وزارت امور خارجه انجام دهند.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه تحریم ها امکان انتقال پول را دشوار کرده بود، گفت: این موضوع برای صادرات مشکل ایجاد می کرد که امیدواریم با رفع تحریم ها بتوانیم تولیدات کشور به خصوص کالاهای صنایع کوچک و متوسط را در سطح منطقه و فراتر از آن انتقال بدهیم.
توکل اضافه کرد: در راستای تقویت صادرات، باید به نرخ ارز توجه کرد، چرا که با پایین بودن نرخ ارز، صادرات ارزش زیادی برای تولیدکننده ایجاد نخواهد کرد و واردکننده بیشترین سود را خواهد برد.
وی با تاکید بر لزوم تقویت صنایع کوچک و متوسط، گفت: اکنون باید به صورت ضربتی به این صنایع کمک و مشکل نقدینگی و نیز کمبود تقاضا برای تولیداتشان رفع شود.