پتروشیمی اصفهان بدون شک در طی یک دهه اخیر یکی از پرحاشیه ترین شرکت های بورس ایران بوده است. از یک سو انتقال جنجالی این شرکت به بخش خصوصی و از سوی دیگر، پرونده های قضایی مالکان شرکت مذکور و اتفاقات پس از آن، باعث سقوط شدید سهام مذکور و اخراج آن به بازار پایه شد.

همین اتفاقات باعث شد تا عملیات این پتروشیمی صادراتی، زیان ده شده و در سال 96، زیان پتروشیمی اصفهان به 42 میلیارد تومان برسد. اما تغییرات گسترده در روند فروش شرکت در سال 97 و البته افزایش نرخ ارز، این وضعیت را به طور کامل دگرگون ساخت و باعث سودآوری مجدد شرکت شد. پتروشیمی اصفهان در سال 97 توانسته میزان تولید خود را بیش از 13 درصد افزایش دهد و به مدد افزایش نرخ ارز، میزان فروش ریالی خود را با 121 درصد رشد به 1100 میلیارد تومان برساند.

این در حالی است که با وجود رشد 121 درصدی فروش، بهای تمام شده شرکت 70 درصد رشد داشته و همین امر موجب جهش 482 درصدی سود ناخالص شرکت شده است. شرکت در این سال مالی، 23 میلیارد تومان هزینه مالی پرداخت کرده که 133 درصد بیشتر از سال قبل بوده و نتیجه همه این تغییرات در صورت سود و زیان شرکت، تحقق سود 261 میلیارد تومانی برای پتروشیمی اصفهان بوده است. اتفاقی که نشان دهنده تغییر وضعیت کامل این شرکت از زیان به سود و آغاز دور جدیدی از اصلاحات ساختاری در صورت های مالی آن است.

ورودی خالص نقد حاصل از عملیات شصفها در سال 97، 482 درصد بیشتر از سال قبل بوده که دلیل آن کاهش دوره وصول مطالبات و تمرکز بر فروش نقدی بوده است. شرکت توانسته سهم ارتوزایلن را از 200 تن به 4103 تن افزایش دهد و همین اتفاق یکی از دلایل جهش فروش شرکت در این سال بوده است.

بروز تغییرات قابل توجه در صورت مالی شرکت های تولید کننده و خصوصا شرکت های صادراتی در سال مالی 97، تنها به پتروشیمی اصفهان محدود نشده و در بسیاری از شرکت های دیگر، از جمله پلی اکریل نیز می توان چنین تغییراتی را مشاهده کرد؛ به طور قطع همه این اتفاقات را نباید به جهش نرخ ارز و تورم محصولات تولیدی نسبت داد، اما اثرگذاری این دو فاکتور در رشد سودآوری شرکت ها چندان هم کم رنگ نبوده، در بیانی بهتر، واقعی شدن نرخ ارز در سال 97، مزیت تولیدی بسیاری از شرکت ها را افزایش داد و شرکت هایی که از ساختاری مناسب برای احیا برخوردار بودند، توانستند از این فرصت طلایی برای خروج از زیان و رسیدن به سودهای بالا استفاده کنند.

 

مصطفی مصری پور/ هفته نامه نوسان