افتتاح راه لاجورد و بهره ‌برداری از این مسیر  ترانزیتی و حمل و نقل می‌تواند یک فرصت مهم برای افغانستان محسوب ‌شود. با در نظر داشتن تفاهم کشورهای متصل به راه ترانزیتی و حمل و نقلی لاجورد، تصمیم به احیای این مسیر مهم در نوامبر ۲۰۱۷ میلادی در جریان کنفرانس همکاری‌های منطقه‌ای (ریکا) که در شهر عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان توسط وزیران خارجه‌ پنج کشور متصل به این راه  (افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه) به امضا رسید، بعد از انجام مراحل فنی و فراهم شدن زمینه‌های بهره‌برداری به گونه‌ی عملی از این مسیر، سرانجام راه لاجورد، که مبداء آن در افغانستان بندر تورغندی در ولایت هرات و بندر آقینه در ولایت فاریاب می‌باشد، در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۸ میلادی در شهر هرات توسط رییس جمهور افغانستان افتتاح گردید  هم‌زمان با افتتاح راه لاجورد، چند کامیون از کالاهای صادراتی افغانستان، به گونه‌ی نمادین و با هدف رسیدن به بازارهای اروپا راه افتاده و بدون مزاحمت از مرزهای کشورهای متصل به راه لاجورد عبور کردند. از آنجاکه در عصر حاضر اتصال به مسیرهای مهم ترانزیتی بین‌المللی و بازارهای جهانی برای کشورهای محاط به خشکی و دارای گزینه‌های اندک و پر چالش ترانزیتی، مانند افغانستان، نقش حیاتی دارد، طرح و تحقق برنامه‌ی احیای مجدد مسیر تاریخی راه لاجورد نشان‌دهنده‌ تلاش های کابل برای خروج از محاصره جغرافیائی و فراهم سازی مسیرهای جدید برای تجارت خارجی است .

 

نتیجه تصویری برای راه لاجورد  افغانستان

افتتاح کاروان راه لاجورد؛ نمایشگاه سیار فرهنگ و تولیدات افغانستان در مسیر راه لاجورد

اداره امور ریاست جمهوری افغانستان، دفتر مرکزی «کاروان راه لاجورد» را به منظور اعزام یک نمایشگاه سیار تجاری جهت ترویج فرهنگ، بازاریابی محصولات و صنایع دستی، نمایش مکان‌های تاریخی و توریستی افغانستان به کشورهای مسیر راه لاجورد و اروپا ایجاد کرده است. دفتر کاروان راه لاجورد توسط معاونت فنی ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری و با همکاری اتاق تجارت و صنایع افغانستان و ادارات بخش خصوصی ایجاد گردیده است. خان‌ولی بشرمل، معاون تکنیکی اداره امور ریاست جمهوری در حین افتتاح این دفتر گفت، ایجاد کاروان راه لاجورد یک ابتکار جدید در پی افتتاح راه لاجورد می‌باشد؛ چون می‌تواند اهمیت و موقعیت استراتژیک افغانستان را به جهان معرفی کرده و فرصت‌های خوبی را برای کشور ایجاد نماید. در همین حال عتیق‌الله نصرت، رئیس هیأت عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان در سخنانی در این مراسم گفت، افتتاح راه لاجورد یک فرصت خوبی برای بخش خصوصی افغانستان می‌باشد. آقای نصرت گشایش مسیرهای جدید ترانزیتی و تجارتی را از خواسته­‌های اساسی بخش خصوصی عنوان کرد که طی 16 سال گذشته همواره مطرح گردیده است.  ایشان از ارسال موفقیت آمیز اولین کاروان حامل محموله‌های صادراتی افغانستان از مسیر راه لاجورد به بندر امبارلی استانبول یاد کرد، که مورد استقبال گرم تاجران و سرمایه‌گذاران ترکی و افغانی و مقامات دو کشور قرار گرفت. رئیس هیأت عامل اتاق تجارت و صنایع علاوه کرد، طرح ایجاد کاروان راه لاجورد از سوی حفیظ‌الله، رئیس شورای سراسری ترکمن‌های افغانستان و رئیس شرکت افغان بازار، یکی از تاجران جوان و فعال کشور ارائه گردید و اتاق تجارت و صنایع در این زمینه با ایشان همکاری نمود. وی استفاده از مسیر راه لاجورد را برای صادرات محموله‌های سنگین از قبیل سنگ های تزیینی و ساختمانی به کشورهای منطقه و اروپا، بسیار کلیدی خواند.

عبدالقیوم رحیمی والی ولایت هرات در مراسم استقبال از کاروان ماشین­های راه لاجورد گفت این مسیر تجارتی می‌تواند راهگشای بهبود تجارت خارجی افغانستان و خروج این کشور از انحصار به­شمار آید.
آقای رحیمی‌گفت "در راستای اراده حکومت افغانستان برای بیرون کشیدن خود از انزوا و تبدیل محصور بودن در این جغرافیا به یک فرصت، راه لاجورد از آن برنامه‌ها است که نشان می­دهد موفق هستیم .وضعیت اقتصادی افغانستان در پنج سال اخیر به کلی تغییر کرده است.” به گفته والی هرات، با احیای راه لاجورد، برای نخستین بار افغانستان از راه زمین به اروپا وصل شد.وی افزود: “سرمایه‌گذاری در عرصه اقتصادی سبب ایجاد فرصت‌های شغلی، و ایجاد فرصت‌های شغلی، عامل کاهش ناامنی می‌باشد.”

این در حالی است که رانندگان افغانی کاروان ماشین‌های راه لاجورد که بعد از دو ماه به کشور بازگشته اند معتقدند که هنوز هم شماری از مشکلات حمل و نقلی در مسیر راه لاجورد بر سر راه تاجران افغان وجود دارد که باید مقام های افغان آنها را رفع کنند. مشکلاتی از قبیل : عدم درج نام کشور بر روی پلاک ماشین‌ها و مشکلات متعاقب آن در گمرک، مشکل اخذ روادید از کشورهای عبوری، مقرون به صرفه نبودن مسیر تجارتی لاجورد برای بخش خصوصی و ... که می تواند بر توسعه حمل و نقل و ترانزیت در مسیر راه لاجورد تاثیر منفی بر جای گذارد .