تحریم‌های سازنده
به‌گزارش شانا، وزیرنفت و منابع معدنی سوریه معتقد است که بخشی از توانمندی بخش خصوصی ایران به تحریم‌ها و محدودیت‌ها باز می‌گردد.
او که روز گذشته از سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست بازدید کرد، می‌گوید: «تحریم‌ها در ایران نه تنها اثر سویی نداشته بلکه آثار مثبتی هم برای این کشور داشته است. تحریم‌ها در زمان کوتاهی سبب پیشرفت گسترده‌ای در صنایع و تولیدات داخلی ایران شده است. ایران در صنعت پتروشیمی دستاوردهای زیادی دارد. از این‌رو مصمم به گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با فعالان صنعت پتروشیمی ایران هستیم.»
علی سلیمان غانم ادامه می‌دهد: «جمهوری اسلامی ایران در رأس کشورهای دوست در مرحله‌ گذار از جنگ در کنار ما ایستاده است و از ما حمایت می‌کند. سوریه همکاری زیادی با دوستان ایرانی دارد و ما براساس برنامه همکاری با ایران حرکت می‌کنیم. سوریه با گسترش همکاری با ایران درصدد رفع نیازهای خود است.» او در این سفر خود به ایران، با اشاره به حضور 60 درصدی بخش خصوصی در صنایعی مانند نفت، از بخش خصوصی ایران دعوت به همکاری کرد.
انرژی، محور گسترش همکاری‌ها
صنعت برق سوریه یکی از بخش‌هایی است که ایران می‌تواند سهم خوبی در بازسازی آن داشته باشد. در این رابطه وزیر نیرو می‌گوید: «برای بازسازی صنعت برق سوریه امکانات وسیعی مورد نیاز است. در این ارتباط کشورهای مختلفی علاقه‌مند مشارکت هستند. از مناسب‌ترین فرصت‌ها برای شرکت‌های ایرانی، مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی سایر کشورهاست که در این بازار حضور پیدا می‌کنند.»
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، رضا اردکانیان بیان می‌کند: «بعد از پایان جنگ در سوریه، حضور شرکت‌های ایرانی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی آغاز شده است. یک نیروگاه ۵۴۰ مگاواتی در لاذقیه سوریه به بخش خصوصی ایران واگذار شده که با سرمایه‌گذاری مشترک در حال احداث است.»
خدمات فنی و مهندسی ایران بویژه در صنعت برق و همچنین در صنعت آب، در صدر صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور و منطقه قرار دارد.
در بخش نفت نیز وزیر نفت می‌گوید: «بخش خصوصی ایران می‌تواند در زمینه ساخت تجهیزات، تولید فرآورده‌های پتروشیمی، تولید ماشین‌آلات و ساخت واحدهای صنعتی در بخش پتروشیمی، نفت و گاز نقش داشته باشد. توسعه همکاری ایران و سوریه بویژه در مرحله بازسازی این کشور اهمیت دارد.»
به‌گزارش شانا، تقویت نیروی انسانی و آموزش فنی به نیروی انسانی سوریه در بخش نفت، گاز و پتروشیمی نیز از دیگر محورهای دیدار «بیژن زنگنه» با وزیر نفت و منابع معدنی سوریه بود. زنگنه می‌گوید که ایران آمادگی‌ دارد تا تجربیات خود را در صنعت گاز، شبکه‌های انتقال و توزیع گاز به طرف سوری منتقل کند.
چشم انداز، روشن است
آمارها نشان می‌دهند که در فضای اقتصادی، روابط ایران و سوریه در حال توسعه است. این کشور بازاری برای صادرات غیرنفتی ایران بویژه در حوزه دانش فنی و مهندسی شده است.
به‌طوری که کیوان کاشفی، رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه در اتاق ایران می‌گوید: «امکان دستیابی به حجم تجارت یک میلیارد دلاری میان دو طرف چندان دور از دسترس نیست. کمک در بازسازی سوریه و صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشور، اولویت اصلی در توسعه همکاری به شمار می‌آید.»
آخرین آمار از صادرات 172 میلیون دلار ایران به سوریه در سال 96 حکایت دارد. اما عزم سوریه به بازسازی اقتصاد خود فرصت‌های بی‌شماری را برای ایران فراهم خواهد کرد. رقبای اصلی ایران در این بازار چین و روسیه هستند اما ایران می‌تواند با یک استراتژی مشخص بخش قابل توجهی از این بازار را به خود اختصاص دهد. همان‌طور که در نیمه نخست امسال روابط تجاری دو کشور 25 درصد رشد داشته است.
در این باره حسن دانایی‌فر، رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه نیز تأکید می‌کند: «روابط پایدار اقتصادی میان ایران و سوریه در گرو حضور بخش خصوصی است.»
به‌نظر می‌رسد که تجربه تکیه به توانمندی‌های بخش خصوصی در توسعه روابط تجاری میان ایران و عراق، الگوی خوبی برای توسعه روابط اقتصادی میان ایران و سوریه است.

نوسازی 10 میلیارد دلاری

حمیدرضا صالحی
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران
هرکشوری پس از جنگ و از بین رفتن زیرساخت‌های خود نظیر راه‌ها، خطوط انتقال آب و برق، تصفیه‌خانه‌ها، خطوط لوله نفت و گاز و خطوط مخابرات، نیازمند سرعت دادن به نوسازی و بازسازی است. سوریه نیز از این امر مستثنی نیست و خرابی‌ها و ویرانه‌های ناشی از جنگ را باید از نو بسازد. از آنجا که کشور ما از گذشته تا به امروز با دولت و ملت سوریه روابط و وجوه مشترک بسیاری دارد؛ می‌تواند سهم قابل توجهی از اقتصاد جنگ زده سوریه را به خود اختصاص دهد. بویژه با همکاری بخش خصوصی و توان داخلی که امروز در بسیاری از کشورهای جهان حرفی برای گفتن دارد. اما در این خصوص نیاز به کمک و حمایت دولت و برنامه‌ریزی مناسب است تا با تجمیع همه توان ملی بخش خصوصی در این بازار شرکت و سهمی برای شرکت‌های ایرانی ایجاد کنیم. کشور ما در حوزه صادرات غیر نفتی به سوریه می‌تواند عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. زیر ساخت‌های انرژی سوریه بسیار آسیب دیده است و ما در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی توانمند هستیم. با توجه به قرابت موجود و امتیاز داشتن نیروی انسانی ارزان و همین‌طور انرژی می‌توانیم در این بازار قیمت‌های رقابتی و خوبی ارائه کنیم. البته محدودیت‌هایی نیز وجود دارد که نمی‌توان از آن غافل شد. به‌هر حال این منطقه جنگی است و همه سرمایه‌گذاران به آن ورود نمی‌کند. اما می‌شود در این بازار با اتخاذ دیپلماسی اقتصاد پویا و هوشمند و حمایت‌های ویژه تا ١٠ میلیارد دلار پروژه بویژه در در حوزه خدمات فنی و مهندسی برای شرکت‌های ایرانی تعریف کرد. اما همان‌طور که اشاره شد، به شرط آنکه دولت شرکت‌ها را در سوریه تنها نگذارد.