اقتصاد بازار: شامگاه چهارشنبه نشست بررسی فرصت های تجاری با کشور مالزی که با حضور هیات 52 نفره اقتصادی و تجاری از کشور مالزی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
مدیرمنطقه سازمان سرمایه گذاری مالزی در امارت در این نشست اظهار داشت: هدف از سخنرانی خود را معرفی فرصت های سرمایه گذاری مالزی ها به ایرانی ها و مشخص شدن چشم انداز این کشور تا سال 2025 اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار شکری ابوبکر با بیان اینکه برای پنجمین بار است که به اصفهان سفر می کند، افزود: مالزی فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری دارد البته این پیشرفت ها تنها برای این کشور نیست.
وی به جمعیت 30 میلیونی مالزی اشاره کرد و گفت: برنامه هایی برای پیاده کردن تولید و صادرات در ایران داریم.
وی با اشاره به قرارگیری مالزی بین دو کشور هند و چین، تصریح کرد: مالزی می تواند بازارخوبی برای محصولات ایرانی باشد و امیدواریم ارتباطات اقتصادی خود را تسهیل کنیم چرا که چین و دیگر کشورهای خارجی کمپانی های بسیاری در مالزی دارند.
ابوبکر تاکید کرد: ما می توانیم به کشورهایی که سعی در پخش محصولات خود در مالزی دارند، کمک کنیم.
وی به وجود یک سازمان مالزیایی در دوبی اشاره کرد و گفت: این مجموعه می تواند به سرمایه گذاران خارجی کمک کند چرا که شاخص های کلیدی اقتصادی را می تواند ارزیابی کند.
مدیرمنطقه سازمان سرمایه گذاری مالزی در امارت با بیان اینکه حدود 80 درصد محصولات مالزی صادر می شود، افزود: مالزی حدود 7 شرکت در زمینه محصولات شیمیایی و نفت دارد همچنین بازارهای صادراتی آن کشورهای سنگاپور، آمریکا و چین هستند.
به گفته وی، در زمینه سرمایه گذاری به ترتیب کشورهای ژاپن، آمریکا، سنگاپور، تایوان و آلمان در این کشور فعال هستند.
ابوبکر تاکید کرد: فاصله کم ایران و مالزی می تواند فرصت خوبی برای افزایش روابط اقتصادی باشد چرا که شرکت های بین المللی مختلفی با این کشور فعالیت دارند.
وی همچنین ادامه داد: در کنار تولید، کشور مالزی ارتباطات خوبی در زمینه خدمات دارد و فرصت های بسیاری برای سرمایه گذاری در بحث تکنولوژی های روز، بیوتکنولوژی، انرژی های پاک و صنایع متکی به مواد اولیه دارد.
به گفته مدیرمنطقه سازمان سرمایه گذاری مالزی در امارت، مالزی آماده خدمت گزاری در زمینه خدمات به کمپانی های ایرانی است.
وی با اشاره به وجود دفاتر پخش محصولات در مالزی، تاکید کرد: کشور مالزی می تواند در زمینه آموزش نیز با ایران همکاری داشته باشد.
اوبکر در ادامه به اهمیت جایگاه جغرافیایی مالزی در آسه آن اشاره کرد و گفت: ما می خواهیم در بازار رقابتی منطقه کار کنیم از سوی دیگر ایران نیز باید در زمینه تجارت آزاد توجه ویژه ای داشته باشد.
وی افزود: ما در آسه آن توانستیم ارتباطات خود را با ژاپن، کره، نیوزلند و همچنین هند، ترکیه و پاکستان تکمیل کنیم.
مدیرمنطقه سازمان سرمایه گذاری مالزی در امارت تاکید کرد: با همکاری ایران و مالزی، می توانیم پخش کننده محصولات ایرانی در منطقه آسه آن باشیم.
وی به سیاست تجارت آزاد مالزی اشاره کرد و گفت: ما می خواهیم ارتباطات دو جانبه خود با ایران را بیشتر کنیم.
ابوبکر با بیان اینکه ایران پتانسیل های خوبی در بخش های مختلف دارد، ابراز امیدواری کرد: شرکت های ایرانی و مالزی ارتباطات خود را در زمینه کارهای مشارکتی بیشتر کنند.
عضو هیات مدیره شورای تجاری ایران و آسه آن نیز در این نشست با اشاره به ارتباطات خوب دو کشور ایران و مالزی، اظهار داشت: ارتباطاتی بین مالزی و دانشگاه تهران در زمینه کارآفرینی وجود دارد که یکی از اهداف مهم این دانشگاه تشویق روابط بین مردم ایران و مالزی است.
داتو غزالی با اشاره به اینکه برای ارتباطات کارفرمایان ایرانی و مالزی و تداوم آن پتانسیل های بزرگی وجود دارد، تاکید کرد: ما باید اهداف و آرزوهای خود را بفهمیم و از فرهنگ یکدیگر درک متقابل داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه اکنون زمان مناسبی برای اتفاقات خوب است، گفت: ایرانی ها مردم بسیار خوبی هستند و این نه فقط به دلیل توانایی های تکنولوژیک بلکه به دلیل خواست آنها در انجام کارهاست.
عضو هیات مدیره شورای تجاری ایران و آسه آن تصریح کرد: ایران و مالزی باید ارتباطات دائم در زمینه کارآفرینی و توسعه نیروی انسانی داشته باشند.
وی با اشاره به دسترسی های کشور مالزی به دوبی، تاکید کرد: ایران فاصله کمی با دوبی دارد و امیدواریم اتفاقات خوبی در زمینه کارآفرینی بین کوآلالامپور و اصفهان به عنوان دو شهر خواهرخوانده رقم بخورد.
غزالی، تصریح کرد: دو کشور مالزی و ایران باید سکوی پرش خود در منطقه شان باشند.
رئیس کمیته صادرات کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست اظهار داشت: اولین کمیسیون مشترک ایران و مالزی 28 سال پیش شکل گرفت و به دنبال آن نیز جلساتی در تهران و کوآلالامپور برگزار شد.
حمیدرضا مومنی با بیان اینکه اصفهان با شهرهای مختلفی در دنیا خواهرخوانده و روابط تجاری و اقتصادی دارد، ابراز امیدواری کرد که آمارهای تجارت بین ایران و مالزی افزایش یابد.
وی با تاکید بر اینکه مالزی جایگاه ویژه و خوبی در آسه‌آن دارد و بیش از 10 کشور در این اتحادیه قرار دارند، تصریح کرد: در خصوص مباحث اقتصادی ایران و اصفهان می توانند ارتباط خوبی با کشور مالزی داشته باشد.
رئیس کمیته صادرات کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان به نیروی جوان و تحصیلکرده و همچنین منابع طبیعی در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: حوزه های خوبی برای ارتباط با این تیم مالزیایی که نماینده این کشور مالزی هستند، با اصفهان وجود دارد.
وی تصریح کرد: امیدواریم با جلسات پیش رو ارتباط با فعالان اقتصادی را بیشتر و ظرفیت های کشور را بالفعل کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان شامگاه نیز در این نشست با اشاره به اینکه مالزی کشور مسلمان و دوست ایران بوده و همواره تعداد قابل توجهی از ایرانی ها در آن اقامت دارند، افزود: مالزی طی چند سال گذشته توریست های بسیاری از ایران را به خود جذب کرده است.
عبدالوهاب سهل آبادی به وفاق و همدلی بین مردم و دولت مالزی اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی از دلایل رشد کشور است.
وی در ادامه به خصوصیات مردم اصفهان و علاقه آنها به داشتن روابط تجاری با مالزی اشاره کرد و افزود: اصفهان پتانسیل های فراوانی از جمله داشتن بیش از 8 هزار واحد صنعتی و بیش از 1000 معدن فعال در زمینه های مختلف از جمله سنگ های تزئینی دارد از سوی دیگر صادرات کوپ های فراوری شده و فراوری نشده از این استان انجام می شود.
سهل آبادی همچنین ادامه داد: در استان اصفهان 70 شهرک صنعتی وجود دارد که در تمام آنها زیرساخت های مورد نیاز صنعتی موجود است.
وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون کارگر در بخش صنعت و معدن اصفهان فعالند، اظهار داشت: استان اصفهان رتبه خوبی از لحاظ تعداد دانشگاه ها دارد.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان به وجود 2 دانشگاه بین المللی و همچنین دانشگاه های مختلف در 22 شهرستان استان اصفهان اشاره و آنها را ازمهمترین پتانسیل های استان برشمرد و گفت: اصفهان کریدور علمی و تحقیقاتی بوده و به شرکت های دانش بنیان توجه ویژه ای دارد.
به گفته وی، بیش از 50 درصد دانشجویان اصفهانی، بانوان هستند و این حاکی از جایگاه اداری و اقتصادی این قشر در استان است.
سهل آبادی با اشاره به اینکه استان اصفهان در زمینه گردشگری پتانسیل های زیادی دارد، تاکید کرد: دسترسی به شبکه راه آهن و همچنین فرودگاه در استان زمینه خوبی در گردشگری است.
وی همچنین به وجود بیش از 130 نوع صنایع دستی در رشته های مختلف از جمله فرش دستباف، نقره، طلا و ... اشاره کرد و افزود: با وجودی که اصفهان طی چند سال گذشته با خشکسالی مواجه است، اما در کشاورزی موفق بوده و در تولیدات گلخانه ای و گندم هنوز رتبه بالایی در کشور دارد.
سهل آبادی با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی اصفهان در اختیار جامعه کار، تولید و تجارت است، اظهار داشت: اصفهان از تمام جهات مناسب برای بازدیدکنندگان در زمینه و بخش های مختلف است.
وی با انتقاد و وجود برخی از تعرفه های صادراتی، گفت: در سال 92 و 93 اصفهان صادرات بسیار خوب شیر خشک به مالزی داشت که متاسفانه در سال 94 به صفر رسید و مسئولان باید برای حل این مشکل تجدید نظر کنند.